Artikkelihaku

Resiina 1/2024

Kansi 3/2021

  • Petsamon raideliikennejärjestelmät
  • Rautateiden asemapuistot
  • Kyösti Kylälä ja höyryveturien kehitys
  • Pohjoisamerikkalaiset tukkiradat
  • Tasoristeys-palsta

Matkustajavaunut

Luettelossa on käsitelty pääosa suomalaisista vuoden 1890 jälkeen rakennetuista matkustajavaunuista. 1950-luvusta eteenpäin luettelo on vaunujen lukumäärän osalta lähes täydellinen.

Vaunuluettelo löytyy tästä linkistä! Luetteloa on viimeksi päivitetty 21.7.2021.

Suurimpia muutoksia vaunujen numerointiin on tehty seuraavina vuosina:

  • 1931 silloiset 2000-sarjaan numeroidut Ei-vaunut numeroitiin uudelleen numerosta 22001 eteenpäin.
  • 1956 matkustajavaunujen kolmas luokka poistettiin. Käytännössä tämä tarkoitti ensimmäisen ja toisen luokan yhdistämistä ja vanhan kolmannen luokan muuttamista toiseksi luokaksi. Muutos aiheutti vaunujen sarjamerkintöihin uudistuksia, esimerkiksi DEi ja Di -vaunut muutettiin CEi- ja Ci-vaunuiksi.
  • Vuodesta 2005 alkaen ns. lyhytnumeron rinnalla on alettu käyttää European Vehicle Number (EVN) -numerointia. Joillekin tämän jälkeen käyttöönotetuille vaunutyypeille ei voi muodostaa omaa lyhytnumeroa, esim. De-aggregaattivaunut.

Luettelossa on Tyyppi-sarakkeessa eroteltu vaunujen yleisrakennetta seuraavasti:

  • Puu: puukorinen, joko rautapellein tai haapalaudoituksella vuorattu vaunu. Näitä on rakennettu rautateiden alusta vuoteen 1959 saakka.
  • Teräs: teräskorinen vaunu, joka ei kuulu luokkiin Teräs1, Teräs2 tai Teräs3. Luokka sisältää pieniä erikoisvaunusarjoja, kuten Not-vankivaunut ja A-sarjan virkavaunuja.
  • Teräs1: vanhemman mallin "sininen vaunu", jossa on ilmanotto vaunun kyljen alaosassa ja ns. sileä katto.
  • Teräs2: uudemman mallin "sininen vaunu", jossa ilmanotto vaunun ikkunoiden tasalla ja ns. vekitetty katto, poislukien CEmt-vaunusarja, jotka ovat sileäkattoisia.
  • Teräs3: lähiliikennevaunu, jossa kahdet leveät ovet vaunun keskiosassa. Käytännössä siis Eil- ja Eilf-vaunusarjat.
  • IC: vanhemman mallin yksikerroksinen InterCity-vaunu, joita on valmistettu 1980- ja 1990-luvuilla.
  • IC2: kaksikerroinen InterCity-vaunu, joita on valmistettu vuodesta 1998 lähtien
  • LV: liitevaunu, jota on käytetty osana moottorijunayksikköä. Luokka sisältää mm. Dm6, Dm7, Dm8, Dm9-, Sm1- ja Sm2-junien liitevaunut.

Muutokset-sarakkeissa esimerkiksi merkinnällä 6/60 CEm 2449 tarkoitetaan, että kyseisen rivin vaunu on muutettu kesäkuussa 1960 vaunusta CEm 2449.

Päivityksiä ja korjauksia otetaan mielellään vastaan Resiinan SRM Suomen rautatiemuseo VR150 VR:n 150-vuotisjuhlajuna VR Psl knp VR:n Pasilan konepaja VR Hki knp VR:n Helsingin konepaja SVR Hki knp Suomen valtionrautateiden Helsingin konepaja SJiF Hki knp Statens Järnvägar i Finland Helsingfors mekaniska verkstad AGFE Aktien Gesellschaft für Fabrikation von Eisenbahnbedarf in Berlin und Lauensteinsche Wagenfabrik Gesellschaft in Hamburg, Berliini, Saksa PMR Porvoon museorautatie HMVY Haapamäen museoveturiyhdistys B, M & Co Brown, Marshall & Co, Birmingham, Iso-Britannia St.PWB S:t Petersburger-Waggonbau-Gesellschaft
Ahlström knp A. Ahlström Osakeyhtiön konepaja, Varkaus EVN European Vehicle Numbering Pflugh Pflugh Fabriken, Berliini, Saksa Ringhoffer Franz Ringhoffer & Smichow, Praha, Itävalta-Unkari Valmet Valmet Oy Lentokonetehdas, Tampere Transtech Transtech Oy, Otanmäki Talgo Talgo-Transtech Oy, Otanmäki SIG Schweizerische Industrie Gesellschaft, Neuhausen, Sveitsi (erilaisia telityyppejä)
MD Minden-Deutz (telityyppi) MK München-Kassel (telityyppi)

Lähteet

Lähteinä on pyritty käyttämään mahdollisimman alkuperäistä ja luotettavaa materiaalia sekä uudemman kaluston osalta omia kenttähavaintoja. Erityisesti puukorisen kaluston osalta korvaamattomana apuna on ollut Heikki Kannoston havaintokirjanpito. Kirjallisuudesta lähteinä on käytetty muun muassa niin sanottua mustaa kirjaa vuodelta 1930, VR:n 25-vuotishistoriikkejä, vaunukuvastoja eri vuosilta, Pasilan konepajan vaunukortistoa ja rautatiemuseon vuosikirjaa 1987.