Artikkelihaku

Resiina 1/2024

Kansi 3/2021

  • Rankka rutistus – itsepurkavan vaunun kehitystyö
  • Matkustajavaunu Ek 1004 kunnostusmatkalla
  • Torpedotuuletin
  • Junalla Pekingistä Pjongjangiin ja takaisin
  • Leveäraiteisten höyryvetureiden käyttö Suomessa vuonna 2023
  • Tasoristeys-palsta

Rautatietunnelit Suomessa

Nimi Pituus (m) Rataosa Sijainti Avattu Suljettu Huom.
Kaivopuisto (vanha) 74 Helsingin satamarata   1893 1952 Katettu kallioleikkaus.
Pohjankuru (vanhin) 156 Karjaa–Salo   1896 1964 Edelleen käytössä teollisuusraiteena
Pönttövuori (vanha) 1 223 Jyväskylä–Pieksämäki   1918 1995  
Möykynmäki 350 Haapamäki–Jyväskylä 365+969–366+319
1926    
Halikko (vanha)
111 Salo–Turku
1927 1991  
Kaivopuisto (uusi)
100 Helsingin satamarata   1952 1980 Katettu kallioleikkaus. Tunnelin eteläpäästä 20 m vanhaa tunnelia.
Tottola 520 Karjaa–Salo 139+084–139+615 1959  
Voisalmensaari 198 Lappeenrannan teoll. rata   1962    
Pohjankuru (pohjoisin) 345 Karjaa–Salo   1964 1990  
Kangasvuori 2 734 Jyväskylä–Suolahti 380+028–382+763
1964    
Kumpula 620 Pasila–Sörnäinen
1965 2009 Osittain katettu kallioleikkaus.
Espoo 99 Pasila–Karjaa 21+145–21+244
1966   2-raiteinen
Paksuniemi 26 Parikkala–Onkamo 399+111–399+137
1966    
Keljonkangas II 193 Jämsänkoski–Jyväskylä 335+301–335+525 1967    
Keljonkangas I 1 064 Jämsänkoski–Jyväskylä 333+990–335+053
1968    
Mustamäki 250 Pieksämäki–Kuopio 416+963–417+212
1969    
Mustavuori I 282 Pieksämäki–Kuopio 417+795–418+078 1969    
Mustavuori II 373 Pieksämäki–Kuopio 418+344–418+718
1969    
Paasivuori 2 459 Jämsänkoski–Jyväskylä 330+112–332+570
1969    
Kyrönniemi 336 Savonlinna–Parikkala 483+892–484+228
1969    
Venekallio (Multamäki) 180 Kouvola–Mikkeli 204+400–204+580
1970   alkujaan 2-raiteinen
Kulonpalonvuori 418 Kouvola–Mikkeli 232+075–232+493
1970    
Matomäki 239 Jämsänkoski–Jyväskylä 304+011–304+249
1970    
Lautakkomäki 383 Jämsänkoski–Jyväskylä 321+169–321+551
1972    
Sahinmäki 154 Jämsänkoski–Jyväskylä 316+063–316+218 1973    
Vuohijärvi 191 Kouvola–Mikkeli 222+400–222+591
1974    
Malminkartano 230 Huopalahti–Vantaankoski 10+636–10+866
1974   2-raiteinen, matkustajalaiturit tunnelissa
Pieni Neulamäki 1 002 Pieksämäki–Kuopio 454+288–455+291
1975
Lahdenvuori 4 290 Jämsänkoski–Jyväskylä 308+220–312+508
1975    
Paavalinvuori 768 Jämsänkoski–Jyväskylä 328+364–329+132
1975    
Kehä II 388 Kouvola–Kotka 195+806–196+193
1977    
Suurivuori 765 Juurikorpi–Hamina 236+028–236+793
1983    
Lillgård 186 Pasila–Karjaa 46+790–46+977 1985    
Riddarbacken 274 Pasila–Karjaa 47+770–48+043 1985    
Kaivosmäki 98 Karjaa–Salo 113+961–114+060 1989    
Haukkamäki 436 Karjaa–Salo 114+304–114+740 1989    
Harmaamäki 265 Karjaa–Salo 115+150–115+415 1989    
Pepallonmäki 530 Salo–Turku 152+420–152+951 1989    
Bäljens 298 Karjaa–Salo 88+924–89+222 1990    
Köpskog 43 Karjaa–Salo 90+492–90+535 1990    
Åminne 101 Karjaa–Salo 92+391-92+492 1990    
Högbacka
200 Karjaa–Salo 94+365–94+565 1990   Pohjankurun uusin tunneli.
Halikko (uusi) 188 Salo–Turku 150+207–150+393 1991    
Lemunmäki 775 Karjaa–Salo 125+820–126+595 1992    
Märjänmäki 1 240 Karjaa–Salo 126+940–128+180 1992    
Lavianmäki 580 Karjaa–Salo 137+720–138+302 1992    
Pönttövuori (uusi) 1 429 Jyväskylä–Pieksämäki
394+632–395+855
1995    
Savio 13 575 Kerava–Vuosaari 32+659–46+234 2008    
Labbacka 651 Kerava–Vuosaari 48+728–49+379 2008    

Päivitetty 2.8.2011.

Lähteet