Luettelossa on käsitelty pääosa suomalaisista vuoden 1890 jälkeen rakennetuista matkustajavaunuista. 1950-luvusta eteenpäin luettelo on vaunujen lukumäärän osalta lähes täydellinen.
Vaunuluettelo löytyy tästä linkistä! Luetteloa on viimeksi päivitetty 21.7.2021.
Suurimpia muutoksia vaunujen numerointiin on tehty seuraavina vuosina:
Luettelossa on Tyyppi-sarakkeessa eroteltu vaunujen yleisrakennetta seuraavasti:
Muutokset-sarakkeissa esimerkiksi merkinnällä 6/60 CEm 2449 tarkoitetaan, että kyseisen rivin vaunu on muutettu kesäkuussa 1960 vaunusta CEm 2449.
Päivityksiä ja korjauksia otetaan mielellään vastaan Resiinan keskustelufoorumilla tai sähköpostilla osoitteeseen olli.keski-rahkonen (a) vaunut.org.
SRM | Suomen rautatiemuseo |
VR150 | VR:n 150-vuotisjuhlajuna |
VR Psl knp | VR:n Pasilan konepaja |
VR Hki knp | VR:n Helsingin konepaja |
SVR Hki knp | Suomen valtionrautateiden Helsingin konepaja |
SJiF Hki knp | Statens Järnvägar i Finland Helsingfors mekaniska verkstad |
AGFE | Aktien Gesellschaft für Fabrikation von Eisenbahnbedarf in Berlin und Lauensteinsche Wagenfabrik Gesellschaft in Hamburg, Berliini, Saksa |
PMR | Porvoon museorautatie |
HMVY | Haapamäen museoveturiyhdistys |
B, M & Co | Brown, Marshall & Co, Birmingham, Iso-Britannia |
St.PWB | S:t Petersburger-Waggonbau-Gesellschaft |
Ahlström knp | A. Ahlström Osakeyhtiön konepaja, Varkaus |
EVN | European Vehicle Numbering |
Pflugh | Pflugh Fabriken, Berliini, Saksa |
Ringhoffer | Franz Ringhoffer & Smichow, Praha, Itävalta-Unkari |
Valmet | Valmet Oy Lentokonetehdas, Tampere |
Transtech | Transtech Oy, Otanmäki |
Talgo | Talgo-Transtech Oy, Otanmäki |
SIG | Schweizerische Industrie Gesellschaft, Neuhausen, Sveitsi (erilaisia telityyppejä) |
MD | Minden-Deutz (telityyppi) |
MK | München-Kassel (telityyppi) |
Lähteinä on pyritty käyttämään mahdollisimman alkuperäistä ja luotettavaa materiaalia sekä uudemman kaluston osalta omia kenttähavaintoja. Erityisesti puukorisen kaluston osalta korvaamattomana apuna on ollut Heikki Kannoston havaintokirjanpito. Kirjallisuudesta lähteinä on käytetty muun muassa niin sanottua mustaa kirjaa vuodelta 1930, VR:n 25-vuotishistoriikkejä, vaunukuvastoja eri vuosilta, Pasilan konepajan vaunukortistoa ja rautatiemuseon vuosikirjaa 1987.