28.12.1998 17:21
VR ja Rautaruukin Transtech-yksikkö ovat sopineet 50 kaksikerrosvaunun tilauksesta. Kauppa vahvistettiin 22.12.1998. Uusista vaunuista 40 on matkustajavaunuja ja 10 palveluvaunuja. Niiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2002 aikana. Kauppa on jatkoa aikaisemmin tehdylle kaupalle, jonka vaunuista jo 13 on liikenteessä.
Lähde VR uutisia
Lähde WWW http://weblehti.kainuunsanomat.fi
22.12.1998 21:35
VR:n toinenkin tarjouskierros kiskobusseista epäonnistui. Keskieurooppalainen valmistaja vetäytyi kiskobussihankkeesta kun se ei pystynyt täyttämään sovittuja ehtoja. VR käynnistää uuden tarjouspyyntökierroksen ja toivoo saavansa kiskobussit liikenteeseen vuonna 2002. Alunperin ensimmäiset espanjalaiset kiskobussit piti saada kiskoille vuonna 1997. VR perui 80 miljoonan markan kaupan kun bussit olivat liian painavia ja meluisia.
Lähde Kainuun sanomat
Lähde WWW http://weblehti.kainuunsanomat.fi/cgi-bin/weblehti?Newsp=ks&Depa=kotimaa&Date=981222&Model=juttusivu.html&Story=00722133.txt&StDate=981222&StTime=23%3A05%3A29
22.12.1998 21:21
Jyväskylän junaturman loppuraportissa ehdotetaan lannevyön asentamista kaikkiin uusiin tai peruskorjattaviin päivävaunuihin. Turvavöiden käyttö olisi kuitenkin vapaaehtoista. Ratahallintokeskuksen uusi turvallisuusjohtaja Kari Alppivuori perustelee turvavöiden käyttöä sillä, että matkustaja ei törmäsi enää mihinkään junan kaaduttua.
Turvavöiden käyttö junassa on maailmalla harvinaista. Jyväskylän ja Suonenjoen junaturmien loppuraportit julkistetaan tammikuussa.
Lähde MTV3 - uutiset - Juniin halutaan turvavyöt
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9812/981221/9812210109.html
20.12.1998 20:55
VR korottaa matkalippujen hintoja 1,9 prosenttia vuoden 1999 alusta. Kaukoliikenteen lippujen hinnat nousevat noin 2 prosenttia. Alle 50 kilometrin matkojen hintoihin ei tule korotusta meno- ja meno-paluulippuihin. Pääkaupunkiseudun vyöhykelippujen hinnat kohoavat 0,5 prosenttia. Korotus tehdään viiden, kuuden ja seitsemän vyöhykkeen kertalippuihin ja 10 matkan sarjalippuihin. Palvelumaksujen ja paikkalippujen hintoja ei koroteta.
Lähde VR-uutisia
Lähde WWW http://www.vr.fi/uutta.htm#hinnat
20.12.1998 20:51
Liikenneministeriö ja VR osakeyhtiö ovat sopineet vuoden 1999 joukkoliikenteen ostoista. Sopimuksen summa on 224 miljoonaa markkaa sisältäen arvonlisäveron. Sopimus tulee voimaan jos eduskunta vahvistaa budjetissa tarvittavan määrärahan. Sopimuksen perusteella VR hoitaa kannattamattomia junayhteyksiä eri puolilla maata. Näin henkilöliikenne säilyy nykyisellä tasolla.
Lähde Liikenneministeriön uutisia
Lähde WWW http://www.vn.fi/lm/suomi/tiedotteet/l981207c.html
20.12.1998 19:22
VR-yhtymä Oy on päättänyt Helsingin rautatieaseman laiturialueen päädyn kattamisesta. Päätyhalli rakennetaan arkkitehti Esa Piirosen suunnitelmien mukaan. Piironen voitti aseman kattamisesta järjestetyn suunnittelukilpailun v. 1995. Hallin suuruudeksi tulee 1800 neliömetriä ja se maksaa n. 20 miljoonaa markkaa. Rakentaminen aloitetaan v. 1999 maaliskuussa ja hallin pitäisi olla valmis saman vuoden lopulla.
Vastoin alkuperäistä suunnitelmaa Ratahallintokeskus ei kata omistamiaan laitureita.
Lähde VR-uutisia: Rautatieaseman katostyöt alkavat maaliskuussa
Lähde WWW http://www.vr.fi/uutta.htm#katto
05.11.1998 17:04
Sveitsiläinen Rail Gourmet Holding Ltd. on tulossa rautatieasemien ja junien ravintolapalveluita hoitavan Avecran yhteistyökumppaniksi ja omistajaksi. Allekirjoitetun aiesopimuksen tarkoituksena on tutkia yhteistyömahdollisuudet. Tarkoituksena olisi, että Rail Gourmet omistaisi 40% ja VR 60% Avecrasta. Rail Gourmet'n omistaa SAirRelations-yhtiö, joka kuuluu SAirGroup- eli entiseen Swissair Group -konserniin.
Lähde VR uutisia
Lähde WWW http://www.vr.fi/uutta.htm#avecra
22.10.1998 10:00
Museovirasto, Ratahallintokeskus, VR-Yhtymä Oy ja Valtion kiinteistölaitos ovat tehneet sopimuksen 872 rakennuksen suojelemisesta. Sopimus on ensimmäinen laatuaan. Esitys sisältää 115 kohdetta 85 kunnassa. Tärkeimpänä tavoitteena on asema-alueiden historiallisen luonteen säilyminen niiden kehittämisen perustana. Pyrkimyksenä on, että omistajat, päättäjät, suunnittelijat, suojelijat ja asukkaat tunnistaisivat ja vaalisivat asema-alueita arvokkaina ympäristötyyppeinä ja että niille löydettäisiin tarvittaessa uusia käyttötapoja.
Lähde MTV3 uutiset - Rautatieasemien suojelusta sopu
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9810/981021/9810210107.html
20.10.1998 09:46
VR:n tulos laski tammi-elokuussa 144 miljoonaan markkaan edellisvuoden 203 miljoonasta. Tuloksen heikentymisen syynä VR pitää VR-Radan töiden valmistumisen painottumista syksyyn ja VR Osakeyhtiön henkilöstökulujen jaksottamisen muuttumista edellisvuodesta. Liikevaihto oli alkuvuonna 3,8 miljardia markkaa, jossa oli nousua kolme prosenttia. Tavaraliikenteen tonnimäärä nousi prosentin, samoin henkilökaukoliikenteen matkojen määrä. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen matkojen määrä kasvoi kaksi prosenttia.
Liikevaihto toimialoittain, suluissa vuoden 1997 vastaava arvo (Mmk). Tavaraliikenne 1326 (1303), henkilöliikenne 1017 (993), autoliikenne, tavara 606 (462), autoliikenne, henkilö 100 (97), ratatyöt 627 (699), ravintolatoiminta 115 (117), kiinteistötoiminta 181 (217), muut toimialat 135 (114), konsernin sisäiset tapahtumat -227 (-312).
Lähde VR-uutisia
Lähde WWW http://www.vr.fi/uutta.htm#puolivuosi
14.10.1998 17:29
Rautaruukki on myynyt Transtechin Taivalkosken tehtaan raahelaiselle Telatek Oy:lle. Kaupan jälkeen Transtechilla on Otanmäellä 350 työntekijää ja Oulun konttorilla 30. Telatek alkaa tehdä Taivalkosken tehtaalla uudenlaisia ruoripotkurilaitteistoja. Uusi yrittäjä uskoo työtä riittävän pitkään, sillä tehtaalla tuotettava ruoripotkurilaitteisto valtaa parhaillaan laivanrakennusmarkkinoita.
Lähde YLE TV-uutiset 31.8 ja 3.9.1998
Lähde WWW http://www.yle.fi/tvuutiset/uutisarkisto.html
14.10.1998 08:19
Pansion junalauttasatama Turussa vihittiin eilen tiistaina. Satama keskittää junalauttaliikennettä Turkuun, sillä satamaa varten on jo jatkosuunnitelmia. Finncarriers Oy ja Turun satama ovat solmineet sopimuksen liikenteestä kymmeneksi vuodeksi. Liikenne alkoi kesäkuussa. Hanke on maksanut tähän mennessä 85 Mmk.
Lähde Uutislehti 100 14.10.1998
05.10.1998 10:58
Karjaan asema viettää 100 vuotisjuhlaansa lauantaina 10.10.1998. Kahta päivää aikaisemmin eli 8.10 tulee kuluneeksi 125 vuotta Hanko-Hyvinkää radan avaamisesta liikenteelle.
Merkkivuotta juhlitaan Karjaan asemalla 10.10 klo 10-14. Karjaan asemalle pääsee myös ilmaisella Ukko-Pekan vetämällä höyryjunalla, joka lähtee Hyvinkään rautatiemuseolta klo 8. Juna pysähtyy myös väliasemilla seuraavasti: Rajamäki 8.17, Nummela 8.55, Lohja 9.13 ja Kirkniemi 9.25. Karjaalle juna saapuu klo 9.45. Takaisin juna lähtee klo 15.00, pysähtyy samoilla väliasemilla ja on Hyvinkäällä klo 16.45.
Lähde Uutislehti 100 5.10.1998
15.09.1998 16:10
VR hidastaa 28 matkustajajunan aikatauluja poikkeuksellisesti 28. syyskuuta lähtien 11.1.1999 saakka. Eniten hidastuu sunnuntaisin Iisalmesta Helsinkiin liikennöivän erikoispikajunan aikataulu, joka hidastuu 16 minuuttia. Muuten hidastukset ovat yleensä vain pari minuuttia. Sovitut jatkoyhteydet eivät kärsi. Aikataulumuutokset tehdään mekaanisten luistonestolaitteiden vuoksi. VR:n mukaan laite heikentää jarrutustehoa liukkaalla kelillä. Jarrutustehon varmistamiseksi näiden junien huippunopeutta lasketaan 5-15 mk/h. Mekaaniset luistonestolaitteet on tarkoitus korvata sähköisillä kolmessa vuodessa.
Lähde MTV3 uutiset - VR muuttaa aikatauluja junaturvallisuuden parantamiseksi
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9809/980914/9809140121.html
15.09.1998 16:03
Kiukaisten ja Säkylän välinen rataosuus avataan liikenteelle lähes vuoden tauon jälkeen. VR ja Sucros Oy ovat tehneet sokerijuurikaskuljetuksista viiden vuoden sopimuksen. Juurikasjuna kulkee radalla kerran päivässä maanantaista lauantaihin. Talvella radalla ei liikennöidä. Kiukaisten ja Säkylän välisellä radalaa on viisi vartioitu ja useita vartioimattomia rataosuuksia. Vartioidut rataosuudet otetaan käyttöön lokakuun alusta.
Lähde Uutislehti 100 15.9.1998
11.09.1998 10:16
Rautatieliikenteen melulle altistuu päivittäin noin 35000 suomalaista. Suurin melulähde on kuitenkin tieliikenne, jolle altistuu noin miljoona suomalaista. Toiseksi suurin melulähde on lentoliikenne, jolle altistuu noin 65000 suomalaista. Teollisuusmelulle altistuu noin 5000 suomalaista Ympäristömelulle altistumiseksi katsotaan meluohjearvojen ylittyminen asuntoalueilla. Yleinen meluohjearvo on 55 desibeliä. Ympäristömelu koetaaan yleisesti häiritsevänä. Ampumamelun ja rakentamisesta syntyvien lyhytkestoisten äänten melu saattaa aiheiuttaa kuulovaurioita, mutta unihäiriöt ja puheviestinnän vaikeutuminen ovat merkittävimpiä ympäristömelun vaikutuksia. Ympäristömelu voi myös nostaa verenpainetta, heikentää suorituskykyä ja lisätä agressiivisuutta. Esielvityksen teetti ympäristöministeriö ja Pohjois-Savon ympäristökeskus.
Lähde Uutislehti 100 10.9.1998
10.09.1998 13:21
Iloinen juna -tapahtuma lauantaina 5.9 keräsi paljon odotettua suuremman yleisön Kotkan rautatieasemalle ja radan varrelle. Iso osa arviolta yli 500 henkilöstä ei mahtuneet junaan. VR:n pääjohtaja Henri Kuitunen korosti rautieliikenteen elävän renesanssia. VR on hankkimassa uutta kalustoa ja kannattamattomien rataosuuksien liikenne turvataan myymällä ne liikenneministeriölle. Myöskään rantarataa Kotkasta Helsinkiin ei ole unohdettu, vaikka hanke ei lähivuosina toteudukaan.
Lähde Kymen Sanomat 6.9.1998
Lähde WWW http://www.kymensanomat.fi/arkisto/1998/09/06/
09.09.1998 16:09
Veturimiesten liitto vaatii Ratahallintokeskusta ja VR:ää selvittämään voidaanko junien suurinta sallittua nopeutta laskea. Tämä vaatisi uudet aikataulut.
Ratahallintokeskus aikoo nostaa Suomen junaturvallisuuden EU-maiden huipputasolle vuonna 2002. Jo tällä hetkellä meneillään olevien parannusten lisäksi RHK esittää linjaradiojärjestelmän uusimista, turvallisuusauditointeja, sekä kulunvalvonnan rakentamista koko rataverkolle vuoteen 2005 mennessä. Tähän asti oli päätös kulunvalvonnan rakentamisesta päärataverkolle vuoteen 2001 mennessä.
Lähde MTV3 uutiset - Veturimiehet vaativat radoille nopeusrajoituksia
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9809/980902/9809020156.html
09.09.1998 16:08
Heinäkuussa Vantaalla junan kaapannut virolaismies jää rangaistuksetta. Vantaan käräjäoikeus totesi miehen syyllistyneen liikenteen häirintään ja virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen, mutta jätti miehen rangaistuksetta, koska totesi miehen olleen kokonaan ymmärystä vailla. Mies pidetään vankimielisairaalassa kunnes hänet poistetaan maasta.
Lähde MTV3 uutiset - Junakaapparille ei rangaistusta
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9809/980902/9809020154.html
09.09.1998 16:07
Kolarin asema vihittiin käyttöön lauantaina 29.8.1998. Uusi asema rakennettiin autopikajunaliikenteen kasvun vuoksi. Uudella asemalla on matkustajille odostustilaa 200 m², kun vanhalla asemalla oli vain 15 m². Tänä vuonna VR toivoo 65000 matkustajan käyttävän Kolarin asemaa.
Lähde MTV3 uutiset - Autopikajunien suosio kasvaa
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9808/980831/9808310116.html
09.09.1998 16:04
Liikenneministeri Matti Auran mukaan valtio ei päätä rakennetaanko metro Helsigistä Espooseen. Auran mukaan pääkaupunkiseudun kuntien kannanotoista on saanut kuva, että valtion toivotaan ratkaisevan rakennetaanko metro. Jos kunnat päättävät rakentaa metron, Auran mukaan valtio kuitenkin osallistuu kustannuksiin samalla tavalla kuin Vuosaaren metron rahoitukseen (n. 30%). Auran mielestä Espoon kaupunkirakenne ei ole yhtä otollinen metrolle kuin Helsingin.
Lähde MTV3 uutiset - Metro aloitti liikenteen Vuosaareen laskettua aiemmin
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9808/980831/9808310114.html
31.08.1998 09:10
Ensimmäinen metrojuna Vuosaaren asemalta lähti tänään klo 5.31. Ruuhka-aikana Vuosaaresta lähtee metro kuuden minuutin välein. Uusi rata on neljä kilometriä pitkä ja sillä on kolme asemaa: Puotila, Rastila ja Vuosaari. Radan rakennustyöt alkoivat vuonna 1994 ja rata valmistui muutaman kuukauden etuajassa.
Lähde HKL || Vuosaari
Lähde WWW http://www.hel.fi/HKL/vuosaari/index.html
27.08.1998 16:07
Rantaratatoimikunta ja VR-yhtymä järjestävät Iloinen juna -tapahtuman Kotkassa raideliikenteen kehittämisen puolesta. Mukana 5. syyskuuta ovat Etelä-Kymenlaakson kunnat, jotka haluavat rautatien Helsingistä itään. Rata mahdollistaisi kymenlaaksolaisten työssäkäynnin pääkaupunkiseudulla.
Höyryjuna lähtee Kotkan satamasta klo 10:00. Tulo Kouvolaan 12:00, lähtö Kouvolasta 13:00 ja tulo Kotkan satamaan 14:13.
Lähde Uutislehti 100 27.8.1998 ja Antero Alku
27.08.1998 10:34
Suonenjoella kaksi viikkoa sitten tapahtuneen junaturman syy ei ollut opastinvika. Onnettomuuden tutkijalautakunnan puheenjohtajan Kari Alppivuoren mukaan lavastus osoitti yksiselitteisesti, että opastimet toimivat normaalisti.
- Opastimen relelaitteistossa ei ole mitään jälkiä siitä, että se olisi koskaan toiminut väärin.
Tilana henkilövahinkoja ei tapahtunut. Toinen raide saatiin avattua noin klo 9 ja toinen klo 10.
Tasoristeyksen puomit lukkiintuivat onnettomuudessa alas pariksi tunniksi. Poliisi ei saapunut heti paikalle ohjaamaan liikennettä, koska poliisi oli saanut vääränlaisen tiedon onnettomuudesta.
Lähde Yle TV-uutiset 21.8.1998 - Pääradalla on jälleen sattunut onnettomuus
Lähde WWW http://www.yle.fi/cgi-bin/tvuutiset/shownews.cgi?1998/08/21
21.08.1998 12:00
Porvoossa vietetään ensi viikonloppuna höyryjunajuhlaa. Juhlat alkavat sekä lauantaina että sunnuntaina klo 10 ja loppuvat klo 18. Tapahtumat keskittyvät aseman ja Kiialan kartanon alueelle. Paikkojen välillä voi matkustaa veneellä, hevosella, omnibussilla, traktorilla, lättähatulla tai höyryjunalla. Höyryjunaa vetää Tk3 1151, ja se ajaa väliä Porvoon tavara-asema - Kiialan kartano.
Sunnuntaina on myös Rautatiemuseolla rautatiemuseopäivä. Siellä on nähtävissä Hv1 555, Tampereelta saapunut porkkana ja lähes 40 vuotta vanhaa teknologiaa edustava Dv12.
Lähde Keski-Uusimaa 20.8.1998 ja Antero Alku
Lähde WWW http://www.keskiuusimaa.fi
18.08.1998 15:01
Yleissuunnitelmat Rekolan - Korson kohtaamisraiteesta sekä kaupunkiradan jatkamisesta Tikkurilasta Keravalle ovat valmistuneet. Ratahallintokeskus on lähettänyt suunnitelmat lausuntoja varten Vantaan ja Keravan kaupungeille. Kaupunkilaisilla on mahdollisuus tutustua suunnitelmiin elo-syyskuussa.
Kaupunkiradan jatkaminen tapahtuu vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan 3,4 kilometrin pituinen K-junien kohtaamisraide Koivukylän ja Savion välille. Työvaiheeseen sisältyvät myös Rekolan ja Korson asema-alueiden parannustyöt sekä Keravan ratapihan muutostyöt. Töiden on määrä käynnistyä alkuvuodesta 1999.
Lähde Ratahallintokeskus: Tiedotteet
Lähde WWW http://www.rhk.fi/tiedote.htm
14.08.1998 16:53
Heinolan Sinilähteelä torstaina tapahtuneessa tasoristeysonnettomuudessa kuoli vuonna 1952 syntynyt mies. Han ajoi henkilöautolla perävaunuineen suoraan tavarajunan alle ja lensi törmäyksen voimasta luiskaan. Heinolalaismies oli matkalla sorakuopalle eikä nähnyt etelästä tullutta junaa. Tavarajuna oli juuri lähtenyt liikkeelle, ja sen vauhti oli vielä hiljainen.
Lähde Uutislehti 100 14.8.1998
14.08.1998 16:49
Hallintoministeri Jouni Backman esittää Postin ja VR:n suunnitteleman kuljetusfuusion kääntämistä päälaelleen. Ministeri haluaa, että VR:n maantieliikenne fuusioidaan postiin, eikä toisinpäin. VR:n kuljetustyöntekijöiden työehtosopimus antaa työntekijöille huonommat edut kuin Postin. Fuusiossa on kyse noin 400 miljoonan liikevaihdon ja 1200 työntekijän siirtymisestä VR-yhtymälle.
Lähde MTV3 uutiset
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/
14.08.1998 16:45
Suonenjoen turmajunien mustat laatikot tutkittiin torstaina. Myös onnettomuusjunien kuljettajia kuultiin. Molempien kuljettajien mukaan he ajoivat päin vihreää valoa. Intercity-junan nopeus oli törmäyshetkellä 44 km/h. Hätäjarrutus tehtiin yhdeksän sekuntia ennen onnettomuutta. Tavarajunan törmäysnopeus oli 21 km/h ja jarrutus aloitettiin seitsemän sekuntia ennen törmäystä.
Onnettomuuslautakunnan mukaan junat olisivat syösyneet jyrkältä 15 metriä korkealta penkereeltä viereiseen järveen, mikäli nopeus olisi ollut suurempi. Liikenne savon radalla toimi eilen normaalisti. Vain Iisalmesta etelään kulkeva juna oli yli tunnin myöhässä.
Lähde MTV3 uutiset
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/
14.08.1998 16:37
Pendolinoja testataan kaksi yksikköä yhteen kytkettynä eri rataosilla ensi viikolla. Kaksinajotestit kuuluvat VR:n ja Fiat Ferroviarian välisen hankintasopimuksen testiohjelmaan. Niiden avulla halutaan tarkistaa kaikki kaksinajossa tarvittavat toiminnot käytännössä. Testit alkavat maanantaina ja päättyvät ensi viikon sunnuntaina. Pendolino-vuorot Helsingin ja Turun välillä korvataan Intercity- ja sinisellä kalustolla.
Lähde MTV3 uutiset - Pendolinot ovat viikon testiajossa
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9808/980813/9808130164.html
14.08.1998 10:51
Riihimäen ja Lahden välillä jatkuvat perusparannustyöt voivat myöhästyttää junia. Ratatöistä aiheutuu junille nopeus- ja liikennöintirajoituksia, joten osa junistaa myöhästyy 10-20 minuuttia. Elokuun 17. päivänä aloitetaan toisen raidepari uusiminen Herralasta Lahteen ja sen jälkeen uusitaan toinen raide Lahdesta Herralaan. Lokakuuhun jatkuvien töiden aikana uusitaa kiskot, pölkyt ja tukikerros. Viimeistelytöitä tehdään talven tuloon asti.
Bussilla pääsee Lahteen ensi viikosta tasaväliaikataululla. Bussit kulkevat molempiin suuntiin puolen tunnin välein aamusta iltaan. Vuorojen määrä nousee hieman 75:een. Järjestelyn toivotaan lisäävän joukkoliikenteen osuutta matkustaja- ja rahtiliikenteestä.
Lähde Uutislehti 100 14.8.1998
13.08.1998 10:09
Hanko-Karjaa radalla korvataan junat linja-autoilla ensi viikonloppuna perusparannustöiden vuoksi. Työt alkavat lauantaina 15.8 klo 6 ja loppuvat sunnuntaina 16.8 klo 24. Linja-autot noudattavat junien aikatauluja ja pysähtyvät samoilla asemilla. Busseissa kelpaavat kaikki voimassa olevat VR:n matkaliput.
Nyt tehtävien töiden jälkeen Karjaa-Hanko-radan perusparannuksesta on valmiina 80 prosenttia. Jäljellä ovat vielä Lappohjan ja Tammisaaren ratapiha-alueiden kunnostustyöt, jotka tehdään ensi vuoden aikana. Nämä työt eivät aiheuta poikkeuksia junaliikenteelle. Junat korvattiin Karjaa-Hanko välillä busseilla myös 8-9.8.
Lähde VR uutisia
Lähde WWW http://www.vr.fi/uutta.htm
13.08.1998 10:05
Tiistaina 11.8 Suonenjoenlla tapahtuneessa junaonnettomuudessa loukkaantui 14 matkustajaa lievästi. Onnettomuus tapahtui aamulla klo 6.30 kun Iisalmesta tullut Intercity-juna törmäsi kohtalaisella nopeudella Pieksämäeltä tulleeseen tavarajunaan. Kuljettajat onnistuivat hyppäämään vetureista pois ennen törmäystä. Iskun voimasta tavarajunaveturin perä nousi ensimmäisen tavaravaunun päälle.
Alustavien tietojen mukaan Intercity juna lähti liikkeelle liian aikaisin. Junan olisi pitänyt odottaa myöhässä tullutta tavarajunaan Suonenjoen asemalla. Radalle vuonna 2001 rakennettava kulunvalvonta olisi estänyt onnettomuuden. Savon rata oli poikki koko päivän ja matkustajat kuljetettiin linja-autoilla onnettomuuspaikan ohitse.
Lähde MTV3 uutiset - Savon rata avattiin liikenteelle
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9808/980812/9808120145.html
13.08.1998 09:51
Sähköjunat olivat ääriään myöten täynnä Ankkarockissa sunnuntaina 2.8. Kansainvaelluksen takia tunnelma oli kuin Tokion metrossa, koska ihmiset eivät mahtuneen Helsingin ja Korson väliasemilta juniin. Raideliikenteen alueohjaaja Eino Koskilan mukaan VR ei osannut varautua näin rajuun rock-ryntäykseen.
- Olimme varanneet lisäkapasiteetti juniin, mutta sunnuntain kuluessa junia piti kasvattaa maksimipituuteensa sitä mukaan kun rantaradalta saatiin lisää runkoja. VR lähti liikkeelle aluksi neljärunkoisilla Sm-junilla, jotka osoittautuivat pieniksi heti alussa. Koskilan mukaan Ankkarock on aiheuttanut "katastrofaalisen" ihmisruuhkan joka vuosi, mutta tämänkertainen oli kaikkein pahin.
- Kävijämäärä yllätti kaikki, niin myös meidät.
Lähde Keski-Uusimaa 3.8.1998
Lähde WWW http://www.keskiuusimaa.fi/
10.08.1998 13:33
Sähköradan syöttöasemaan iskenyt ukkonen katkaisi kaiken junaliikenteen Helsingin ja Pasilan välillä torstaina 6.8.1998. Kaikki raiteet olivat poissa käytöstä noin puoli puoli tuntia klo 15 jälkeen. Katkos vaikutti paikallisliikenteen lisäksi myös kaukojunien aikatauluihin. VR alkoi purkaa sumaa heti kun varajärjestelmä saatiin toimimaan ja illalla junaliikenne toimikin jo normaalisti.
Lähde MTV3 uutiset - Salama katkaisi junaliikenteen pääkaupunkiseudulla
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9808/980806/9808060186.html
07.08.1998 11:00
Ensimmäiset 6 lipunmyyntiautomaattia on otettu jo käyttöön. Uudet automaatit korvaavat vanhat 10 vuotta sitten käyttöön otetut automaatit. Uuden automaatin parannuksiin kuuluu mm. mahdollisuus välitä lähtöasema, mahdollisuus enemmän kuin yhteen junanvaihtoon, mahdollisuus varata perhe-, lemmikkieläin-, video-, tai lastenpaikka. Myöhemmin on mahdollisuus ostaa myös bussilippuja. VR investoi uusiin saksalaisiin automaatteihin yli 5 miljoonaa markkaa. Vuoden lopulla automaatteja pitäisi olla 60.
Lähde Helsingin Sanomat, 23.7.1998
Lähde WWW http://www.helsinginsanomat.fi
07.08.1998 10:54
VR:n Söldvikin ratapihalle valmistui 2 lisäraidetta heinäkuussa. Yhteensä raiteita on nyt 10. Neste Oy rakensi Sköldvikiin viime vuonna 12 raakaöljyvaunujen purkauspaikkaa, mikä on lisännyt tuontikuljetuksia noin 1,6 miljoonaa tonnia. Tänä vuonna Neste on rakentanut 12 uutta purkupaikkaa raakaöljy- ja keskitislevaunujen purkamiseen. Sköldivikin koko liikennemäärä oli viime vuonna yli 3 miljoonaa tonnia eli noin 58 000 vaunukuormaa erilaisia raaka-aineita ja valmiita tuotteita.
Lähde VR-uutisia - VR:n Sköldvikin ratapiha laajentui
Lähde WWW http://www.vr.fi/uutta.htm
07.08.1998 10:47
Kuorma-auto katkaisi virransyöttökaapelin 31.7.1998 aamulla klo 6.30. VR hoiti 10 junan liikenteen linja-autoilla Tampereen ja Toijalan välillä. Vian syy oli Viialasta, jossa työmaakuorma-auto oli ajanut poikki kauko-ohjauksen virransyöttökaapelin. Kaapelivika ei aiheuttanut minkäänlaista vaaratilannetta junaliikenteelle. Vika saatin korjattua klo 9.45.
Lähde MTV3 uutiset - Tampereen ja Toijalan rataosuus toimii normaalisti
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9807/980731/9807310116.html
07.08.1998 10:38
Vantaan käräjäoikeus on päättänyt jatkaa junakaapparin vangitsemista. Käräjäoikeus vangitsi miehen ensi kerran viime viikon keskiviikkona. Poliisi esitti virolaismiehen vangitsemista virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta ja laittomasta uhkauksesta. Virolaismies kaappasi junan Vantaan Hiekkaharjussa toissa viikon lauantaina. Poliisi on jatkanut jutun tutkintaa haastattelemalla junan matkustajia, kuljettajaa ja konduktööriä sekä junaa piirittäneitä poliiseja.
Lähde MTV3 uutiset - Vantaan käräjäoikeus jatkaa kaapparin vangitsemista
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9807/980731/9807310113.html
30.06.1998 12:59
INTERCITY-PALVELU PARANEE
Ensimmäiset kaksikerroksiset vaunut heinäkuun alussa Helsingin ja Vaasan välille InterCity-palvelu paranee tämän ja kahden seuraavan vuoden aikana, kun uudet kaksikerroksiset vaunut tulevat kaikille kahdeksalle InterCity-reitille. Ensimmäiset kaksi vaunua aloittavat Helsingin ja Vaasan välisessä liikenteessä heinäkuun alussa.
Rautaruukki Oyj:n Transtechilta on tilattu yhteensä 42 toisen luokan vaunua, joista 12 on palveluvaunuja. Nyt liikenteeseen tulee sekä matkustaja- että palveluvaunu.
Vaunujen kotimaisuusaste on 70 prosenttia. Kaupan hinta on 500 miljoonaa markkaa.
Kaksikerroksisten vaunujen rakenteellinen huippunopeus on 200 kilometriä tunnissa. Tällä hetkellä InterCity-junilla liikennöidään 140 kilometrin tuntinopeudella, mutta nopeutta voidaan tulevaisuudessa nostaa rataverkon kehittymisen tahdissa. Nykyisen kaluston huippunopeus on 160 kilometriä tunnissa.
Uusia palveluita InterCity-matkustajille
Uusissa InterCity-vaunuissa on ilmastointi. Matkustajilla on mahdollisuus kuunnella radiota kuulokkeista. Jokaisen kiinteän pöydän alla on kaksi PC-pistoketta, jotka sopivat sylimikrolle tai matkapuhelimen lataukseen. Asiakkaiden käytössä on myös eri kokoisia panttilukolla varustettuja matkatavaralokeroita.
Vaunujen alatasoilla on vahvistin, joka parantaa matkapuhelimen kuuluvuutta. Alhaalla on myös yleisöpuhelin. Ylätason puhelinkoppi on varattu matkapuhelinta käyttäville matkustajille. Ylätasolla ei ole läpikulkua vaunusta toiseen, joten paikat soveltuvat rauhallista ympäristöä etsiville asiakkaille.
Lapsiperheet ja vammaiset huomioitu palveluvaunun suunnittelussa
Palveluvaunujen suunnittelussa on ajateltu erityisesti lapsiperheitä ja liikuntarajoitteisia.
Vaunun tilat on suunniteltu pyörätuolin kanssa matkustavalle. Vaunun alatasolla on kaksi inva-paikkaa, inva-wc ja yleisöpuhelin sopivalla korkeudella pyörätuolimatkustajalle. Pyörätuolimatkustaja pääsee invarampin avulla itsenäisesti vaunuun niillä asemilla, joilla on korkea laituri.
InterCity-reiteillä laiturit on korotettu Helsingin, Pasilan, Tikkurilan, Hämeenlinnan, Jyväskylän, Parkanon, Vammalan ja Kokemäen asemilla. Ratahallintokeskus korottaa laitureita ratapihojen uusimisen yhteydessä niin, että vuoteen 2005 mennessä kaikilta InterCity-reittien asemilta voi nousta matalalattiaiseen vaunuun suoraan laituritasolta.
Palveluvaunun alataso sopii myös heikkokuuloisille matkustajille, koska kuulolaitteiden toimintaa on tehostettu T-silmukalla.
Lapsiperheitä varten palveluvaunuissa on perhehytti ja lasten leikkitila sekä omat säilytyspaikat lastenvaunuille. Vaunuissa on myös tilaa kolmelle polkupyörälle. Polkupyöräpaikat varataan etukäteen. Talvella tilassa voi kuljettaa suksia.
Palveluvaunussa on yhteensä 83 istumapaikkaa ja kaksi pyörätuolipaikkaa.
Matkustajavaunussa hytit allergikoille
Matkustajavaunussa on kahdessa tasossa yhteensä 113 istumapaikkaa. Allergikoille on matkustajavaunussa kaksi hyttiä, toinen neljälle ja toinen kahdelle hengelle. Myös allergikkohyteissä on PC-pistokkeet.
InterCity-junan yksikerroksisista toisen luokan vaunuista löytyy hytti lemmikkien kanssa matkustaville sekä pistäytymishytti tupakoijille.
LISÄTIETOJA
Markkinointipäällikkö Antti Jaatinen, VR Osakeyhtiö, puh. (09) 707 2508 tai 0400 603 610
Tuotepäällikkö Teppo Sotavalta, VR Osakeyhtiö, puh. (09) 707 3066 tai 0400 506 861
85/LL
UUSIEN INTERCITY-VAUNUJEN PALVELUT
Sekä matkustaja- että palveluvaunussa
- matkapuhelinvahvistin ja yleisöpuhelin alatasolla
- puhelinkoppi matkapuhelimella soittaville ylätasolla
- mahdollisuus kuunnella radiota kuulokkeilla
- PC-pistokkeet
- ilmastointi
- infomonitorit
- matkatavaralokeroita: 8 isoa lokeroa molemmissa vaunuissa sekä 6 pientä lokeroa matkustajavaunussa ja 15 palveluvaunussa
- erillinen 12 hengen matkustajaosasto
- MiniPuffet-kärrymyynti läpi koko junan
Palveluvaunussa lisäksi
- invapalvelut
- T-silmukka, joka auttaa kuulolaitetta käyttäviä kuulemaan junan kuulutukset
- perhehytti
- lasten leikkitila
- tilaa polkupyörille (3 kpl)/talvella suksille ja lastenvaunuille
- 83 istumapaikkaa ja kaksi pyörätuolipaikkaa
Matkustajavaunussa lisäksi
- kaksi allegikkohyttiä, joissa PC-pistokkeet
- yhteensä 113 istumapaikkaa
InterCity-junan muissa vaunuissa
- hytti lemmikkien kanssa matkustaville
- tupakoijien pistäytymishytti
- ravintolapalvelut
- ensimmäisen luokan palvelut liikematkustajille
Lähde VR Henkilöliikenne
Lähde WWW http://www.vr.fi
28.05.1998 10:14
Pro Rautatie-yhdistyksen mielestä turvavyöt eivät ole ratkaisu junaliikenteen turvallisuuden parantamiseen. Yhdistyksen mielestä tehokkaimmin turvallisuus lisääntyy, jos pidetään huolta ratojen ja turvalaitteiden kunnosta. Pro Rautatie-yhdistyksen mielestä junamatkustamisen luonteeseen kuuluu vapaa liikuminen käytävillä sekä asiointi ravintolavaunussa. Turvavöiden asentaminen ja niiden käyttöön opastaminen herättäisivät yhdistyksen mukaan täysin väärän mielikuvan turvattomuudesta. Kannanoton mukaan turvavyöt ovat lähes turha investointi, koska vakavia onnettomuuksia sattuu erittäin harvoin. Myös todennäköisyys siihen että vöitä käytettäisiin juuri onnettomuushetkellä on lausuman mukaan pieni. Turvavyöiden sijasta yhdistys ehdottaa junien matkatavarasäilytyksen parantamista koska tavaroiden sinkoutuminen ylähyllyiltä saattaa aiheuttaa vammoja äkkinäississä jarrutuksissa.
Pro Rautatie on kuntien, maakuntien liittojen ja järjestöjen muodastama liikennepoliittinen yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää ja kehittää raideliikennetta Suomessa.
Lähde Uutislehti-100, 15.5.1998
27.05.1998 11:13
Helsinki ja Tikkurilan väliselle kaupunkiradalle suunniteltu kameravalvonta napsahtaa päälle kesäkuun alussa. Kameravalvonnan avulla on tarkoitus ehkäistä ennalta järjestyshäiriöitä ja ilkivaltaa sekä ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Kameravalvonta kattaa asemien laiturialueiden ja asemarakennusten lisäksi myös pysäköintialueita.
Lähde Helsingin Sanomat, 20.5.1998
Lähde WWW http://www.helsinginsanomat.fi
14.05.1998 11:51
Ruotsin X2000 on osoittautunut menestykseksi. Matka Göteborgista Tukholmaan kestää kolme tuntia. Tämä on merkinnyt vaikeuksia lentoliikenteen suosituimmalle reitille. Lentoliikenteen matkustajamäärät reitillä ovat laskeneet 30% noin miljoonaan. Tämä samaan aikaan kun lentoliikenteen matkustajamäärät ovat voimakkaassa nousussa. Kiskoilla kulkevien määrä on taas noussut 20%. Enemmistö matkustajista käyttääkin nyt junaa. Myös Malmön ja Tukholman välillä juna on kasvattanut markkinaosuuttaan.
Suomessa kaksi Pendolinoa on kulkenut Turun ja Helsingin väliä kaksi vuotta. Matkustajamäärä on kasvoi viime vuonna 15%. Linja-autoliiton toimitusjohtaja Heikki Kääriäisen mukaan Pendolino ei ole voittanut kuitenkaan matkustajia linja-autoilta. "Junaa vastaan olemme hävinneet taistelun Helsinki-Tampere -välillä ja voittaneet Helsinki-Turku -välillä. Turun linjalla valttimme ovat aina tasalta ja puolelta lähtevät vuorot, meidän kyydissämme matkustaja ei tarvitse almanakkaa", Kääriäinen sanoo.
VR on luvannut että matka-aika Turkuun kutistuu puoleentoista tuntiin vuonna 2010 mennessä, mutta yksityiskohtaista aikataulua VR:n henkilöliikenteen markkinointipäällikkö Antti Jaatinen ei anna. VR ei myöskään kerro markkinaosuustavoitteita Helsinki-Tampere välillä, jolla välillä Pendolino aloittaa vuonna 2000. Lentokoneella ja linja-autolla Helsingistä Tampereelle kulkee olematon määrä ihmisiä. Jäljelle jää vain matkustajien tavoittelu henkilöautoilta. Tämä on entistä vaikeampaa, sillä vuonna 2000 valmistuu moottoritie Helsigistä Tampereelle.
Euroopassa nopeat junat ovat olleet menestys 250-500 kilometrin etäisyydellä sijaitsevien suurten kaupunkien välillä. Finnarin pääreitille Helsinki-Oulu -välille Pendolino ei kuitenkaan tule. "Junan houkuttelevuus varsinkin liikematkaajien keskuudessa vähenee selvästi kun matka-aika ylittää kolme tuntia", Jaatinen toteaa. Oulun jälkeen Finnarin tärkeimmät kotimaan reitit ovat Helsigistä Kuopioon, Rovaniemelle, Vaasaan ja Jyväskylään. VR päättää lähiaikoina mihin Pendolino jatkaa Tampereelta. Vaihtoehdot ovat Pori, Seinäjoki ja Jyväskylä.
Lähde Tekniikka & Talous, 14.5.1998, s. 11
Lähde WWW http://duuni.net/ttmain/tt.cgi?ykkosjuttu=19
14.05.1998 11:32
Helsingin metron rakennustyöt pysähtyvät ensi syksynä ensimmäisen kerran 25 vuoteen. Jatko Espooseen on yhtä epäselvä kuin ennenkin.
Vuosaaren metro aukeaa elokuun lopussa. Silloin Vuosaaresta pääsee keskustaan 20:ssä minuutissa kymmenen minuutin vuorovälillä.
Metron hyvät puolet ovat nopea matka-aika, suuri kapasiteetti ja luotettavuus huonollakin säällä. Liikennelaitokselle metroliikenteen pyörittäminen tulee edulliseksi.
Metron huono puoli on sen hinta. Vuosaaren metro maksaa 400 miljoonaa markkaa. Sillä rahalla saadaan viisi kilometriä rataa ja kolme asemaa.
Hinta on nyt myös Espoon pääargumentti sen vastustaessaan metroa. Metro Ruoholahdesta Tapiolan kautta Matinkylään maksaisi 1,5 miljardia markkaa. Espoon mielestä valtion pitäisi maksaa siitä paljon suurempi osa kuin Vuosaaren metrosta, josta valtio maksoi 25%.
Lähde Tekniikka & Talous Online 13.5.1998
Lähde WWW http://duuni.net/ttmain/tt.cgi?number=21755
10.05.1998 13:52
Pohjois-Suomen ratojen sähköistys varmistaisi Transtechin Otanmäen tehtaan jatkumisen. VR:n toimitusjohtajan Henri Kuitusen mukaan VR tarvitsisi 10-20 sähköveturia uusille sähköistetyille linjoille. Sähkövetureista on jo alustava sopimus. VR:lla on myös optio sadasta Intercity -vaunusta. Otanmäen tehtaan säilyttäminen oli Kainuun-liiton lähetystön vaatimus heidän vierailullaan Helsingissä perjantaina.
Lähde YLE / TV-uutiset: Transtechin Otanmäen tehtaan toiminta jatkuu toistaiseksi
Lähde WWW http://www.yle.fi/cgi-bin/tvuutiset/shownews.cgi?1998/05/08/15
08.05.1998 15:43
Eilen iltapäivällä alkanut asetinlaitevika myöhästytti junia eilen Tikkurilassa. Tikkurilan ratapihan vaihteita ja opastimia ohjaava asetinlaite rikkoontui vähän ennen klo 13. Laite saatiin korjattu parissa tunnissa, mutta junat myöhästelivät vielä illalla.
Eniten asetinlaitevika vaikeutti lähiliikennettä Pääradalla. Kaikki I-junat Helsingin ja Tikkurilan väliltä jouduttiin peruuttamaan. R- ja H-junat yhdistettiin kulkemaan H-junina. Myös osa P-junista jouduttiin peruuttamaan. Laitevian syy ei ole vielä selvillä.
Lähde Helsingin Sanomat 8.5.1998
07.05.1998 17:40
Ratahallintokeskus perusparantaa rataverkkoa eri puolilla maata keväällä, kesällä ja syksyllä 1998. Työn kohteena ovat rataosat Riihimäki-Tampere, Tampere-Seinäjoki, Tampere-Orivesi, Toijala-Turku, Riihimäki-Lahti, Mikkeli-Pieksämäki, Pieksämäki-Varkaus, Kokemäki-Pori, Karjaa-Hanko, Laurila-Rovaniemi, Pyhäsalmi-Iisalmi, Säkäniemi-Joensuu, Joensuu-Uimaharju sekä Inkeroinen-Juurikorpi.
Ratatyöt hidastavat junia ja aiheittavat myöhästymisiä. Vaihtoyhteydet pyritään kuitenkin säilyttämään. Joissakin tapauksissa järjestetään korvaava linja-autokuljetus.
Perusparannukseen käytetään tänä vuonna noin 1,4 miljardia markkaa, josta suurin osa kuluu radan päällysrakenteen eli ratapölkkyjen ja ratakiskojen vaihtoon. Betonisia ratapölkkyjä asennetaan tänä vuonna ennätysmäärä, noin 700.000 kappaletta. Uusia kiskoja asennetaan noin 300 km ja uusia vaihteita noin 100 kappaletta. Perusparannuksen lisäksi uusitaan turvalaitteita.
Lähde Ratahallintokeskus: Tiedotteet: Perusparannustyöt kohentavat ratojen kuntoa
Lähde WWW http://www.rhk.fi/tiedote.htm
07.05.1998 17:31
Helsingin asemaympäristön suurin hanke, Elielin pysäköintilaitoksen rakentaminen on alkanut. Hanke tehdään kolmessa vaiheessa, ja hankkeen pitäisi olla valmis vuonna 2000. Nyt alkanut ensimmäinen vaihe valmistuu marraskuussa. Ensimmäisessä vaiheessa Asema-aukio kaivetaan auki lähes aseman seinää myöten. Tämän vuoksi Asema-aukiolle kulkevat ovet ovat suljettuina toukokuun loppupuolella. Bussien 13 ja 21V lähtölaiturit siirtyvät Finnarin city-terminaalin pohjoispuolelle marraskuuhun saakka.
Lähde VR-uutisia: ELIELINAUKION PYSÄKÖINTILAITOKSEN TYÖT ALKAVAT
Lähde WWW http://www.vr.fi/uutta.htm
23.04.1998 23:55
Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivässä Sibelius-pikajunassa alkoi tax free -myyntikokeilu 22.4. Avecran kokeilu kestää elokuun loppuun asti. Junassa kiertävässä myyntikärryssä myydään makeisia ja tupakkaa, mutta ei alkoholia. Hintataso vastaa laivojen tax free hintatasoa.
Lähde VR-uutisia
Lähde WWW http://www.vr.fi/uutta.htm
21.4.1998
Jyväskylän junaonnettomuuden tutkijat aikovat suosittaa turvavöitä juniin. Onnettomuuden johtajan tutkijan Kari Alppivuoren mukaan lähes kaikki kuolemat ja loukkaantumiset johtuivat ihmisten sinkoutumisesta ikkunoiden kautta ulos vaunusta. Tämä estettäisiin tehokkaasti turvavöillä. Toisaalta vaunun runko, penkit ja kiinnitykset kestivät törmäyksen hyvin, vaikka vauhtia oli yli 100 km/h. VR odottaa raportin valmistumista ennen kuin se kommentoi asiaa. Raportti valmistuu noin vuoden kulutta.
Lähde YLE TV-uutiset (uutisarkisto)
Lähde WWW http://www.yle.fi/cgi-bin/tvuutiset/shownews.cgi?1998/04/21/01
20.04.1998 22:52
Tänään raporttinsa liikenneministeri Matti Auralle jättänyt työryhmä ehdottaa rataverkon osittaista avaamista kilpailulle. Kilpailua ehdotetaan tavaraliikenteeeseen ja paikallisliikenteeseen. Sen sijaan henkilökaukoliikenteeseen työryhmä ei suosita killpailua. Työryhmä perustelee kaukoliikenteen jättämistä pois kilpailusta sillä, että liikenteen hoito koko maassa ei kiinnostaisi muita yrityksiä ja siten kilpailua tulisi vain kannattaville reiteille ja vuoroille. Kilpailun mahdollistava läinsäädäntö astuisi voimaan vuonna 2000.
Työryhmä katsoo, että kilpailun ansiosta kuljetusten hinta voi laskea. Myös palvelujen ja kuljetusten laatu voi parantua. Hyötyjinä ovat sekä asiakkaat, että kuljetuspalveluita ostavat kunnat ja valtio. Kilpailuun on siirryttävä kuitenkin harkitusti, koska turvallisuudesta ja liikenteen yhteensovittamisesta on huolehdittava hyvin.
Työryhmä uskoo, että kiinnostuneita palveluntarjoajia on tulossa sekä tavara- että henkilöliikenteeseen. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteestä on linja-autoliiton mukaan kiinnostuneet ainakin brittiläisen Stagecoachin omistama Swebus ja ranskalaisen CGEA Transportin omistama Linjebuss.
VR:n pääjohtaja Henri Kuitunen ihmetteli raportin luovutustilaisuudessa onko perusteltua avata kilpailu näin laajasti. VR pelkää "kermankuorintaa", jossa kilpailun kiristyminen kannattavimmilla reiteillä pakottaisi VR:n nostamaan hintoja tai karsimaan heikosti kannattavaa liikennettä.
- VR:n mielestä paras malli olisi se, jossa muut yhtiöt hoitaisivat vain syöttöliikennettä VR:n hoitamille runkolinjoille, Kuitunen arvioi.
Lähde LM: Työryhmä esittää: Kilpailua tavara- ja lähiliikenteeseen
Lähde WWW http://www.vn.fi/lm/suomi/tiedotteet/l980420.html
20.04.1998 09:25
Polttoaineputken hajoaminen sytytti Turusta Tampereelle tulleen junan P107 Dr13 -veturin Tampereen asemalla. Palon sammutuksen ajaksi ratapihan virta piti katkaista, joka myöhästytti junan P107 lisäksi junaa P53. Junat jäivät noin 45 minuuttia myöhään. Juna P107 jatkaa normaalisti Tampereelta Pieksämäen kautta Kuopioon, josta se kääntyy takaisin Jyväskylään. Myöhästymisen vuoksi juna käänneettiin jo Pieksämäellä ja osalle matkustajista järjestettiin linja-autokuljetus.
Toinen rikkoituiminen sattui junassa P92 puolelta päivin. Jyväskylästä Helsinkiin matkalla olleen sähjöveturin matka katkesi ennen Tamperetta pääkatkaisijassa olleen vian vuoksi. Matkustajille järjestettiin jatkokuljetus muilla kulkuvälineillä.
Lähde Yle / TV-uutiset 19.4.1998
Lähde WWW http://www.yle.fi/cgi-bin/tvuutiset/shownews.cgi?1998/04/19/13
19.04.1998 16:43
Käytöstä poistetut ratapölkyt aletaan hävittää valvotusti. Aikaisemmin vanhoja ratapölkkyjä on myyty yksityisille esim. laiturinaineiksi. RHK etsii ratapölkyille muutaman polttopaikan eri puolilta Suomea. Ensimmäiset polttokokeilut on jo tehty UPM-Kymmenen Rauman voimalaitoksella.
Vuosittain Suomessa poistetaan jopa 600 000 ratapölkkyä ja jokaisessa pölkyssä on kilo pari kyllästysaineena käytettyä kreosoottia. Vaikka puisia ratapölkkyjä on korvattu kalliimmilla betonisilla pölkyillä pääradoilla, säilyvät puiset pölkyt vielä sivuradoilla.
Lähde MTV3 uutiset: Ratapölkkyjä aletaan hävittää valvotusti
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9804/980417/9804170143.html
16.04.1998 00:16
Raitiovaunut saattavat palata takaisin Turun katukuvaan, josta ne katosivat vuonna 1973. Eurooppalaisen raitotiebuumin innostamana vanhoja raitovaunuja on kunnostettu ja Turkuun on puuhattu museoraitiotielinjaa satamasta keskustaan. Tämä kolme kilometriä pitkä linja maksaisi 13 miljoonaa markkaa. Jos Turku yhdistettäisiin lähikaupunkeihin maksaisi tämä 800 miljoonaa markkaa. Tämä investointi olisi kuitenkin kannattava jos käytettäisiin samoja laskelmia kuin Tielaitos moottoriteiden aikasäästöistä.
Lähde MTV3 uutiset: Turku saa ratikat takaisin?
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9804/980415/9804150108.html
16.04.1998 00:08
Ratahallintokeskus suunnittelee Pohjois-Suomen ratojen sähköistämistä. Ensi vaiheessa säihköistettäisiin rataosuudet Iisalmi-Oulu, Kontiomäki-Vartius, Oulu-Rovaniemi ja Tuomioja-Raahe. Näiden rataosuuksien pituus on 616 kilometriä. Sähköistys maksaisi 670 miljoonaa markkaa. Parhaillaan sähköistetään rataosia Kokemäki-Pori ja Toijala-Turku. Sähköistys Pohjois-Suomessa alkaisi heti tämän jälkeen ja veisi 5-8 vuotta.
Lähde MTV3 uutiset: Pohjois-Suomen radat sähköisiksi
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9804/980415/9804150109.html
11.04.1998 23:59
VR:n transitoliikenne on laskenut voimakkaasti viime kuukausina. Jos liikenne ei nouse tämän vuoden liikenne jää paljon viime vuoden tason alle. Lasku alkoi viime vuoden marras-joulukuussa. Syyksi VR:n pääjohtaja Henri Kuitunen sanoo, että Venäjä ei halua myydä öljyä maailmanmarkkinoille, koska öljyn hinta on liian alhainen. Öljykuljetukset ovat tippuneet puoleen. Viime vuonna VR kuljetti 4,3 tonnia transitoa, josta öljykuljetukset ovat neljä viidesosaa.
Lähde Tekniikka ja Talous, 9.4.1998: VR:n transitoliikenne romahtamassa
Lähde WWW http://duuni.net/ttmain/tt.cgi?number=20244
04.04.1998 17:01
Leppävaara-Helsinki kaupunkiradan rakentaminen alkaa huhtikuussa. Rakennushankkeen viralliset avajaiset pidettiin perjantaina 3.4 Pasilassa. Rata valmistuu vuonna 2001. Rata mahdollistaa junatiheyden lisäämisen Rantaradalla ja siirtymisen liityntäliikenteeseen. Radan suunnittelusta ja rakentamisesta vastaavat Ratahallintokeskus ja Espoon ja Helsingin kaupungit. Ratahallintokeskus maksaa 801 miljoonan budjetista 518 markkaa, Helsinki 144 miljoonaa ja Espoo 139 miljoonaa.
Kaupunkiratahankkeelle on valmistunut oma esittelytila. Yleisölle tila on alkuvaiheessa auki 6.- 8.4. ja 14.-16.4. klo 13-17. Esittelytila sijaitsee Pasilan aseman vieressä lääninhallituksen talossa, os. Ratapihantie 9, katutason sisäkäytävä.
Lähde Ratahallintokeskus: Tiedotteet
Lähde WWW http://www.rhk.fi/ti980403.htm
30.03.1998 23:55
VR:n pääjohtaja Henri Kuitunen on tyytyväinen rautatieliikenteen viimeaikaiseen kehitykseen. Noususuhdanteessa VR pystyi pitämään kilpailukykynsä sekä tavara- että henkilöliikenteessä. Helsingin ja Turun välillä matkustajamäärä kasvoi 17%. Tätä Kuitunen ei pidä yksin Pendolinon ansiona, jolla hoidetaan 26% liikenteestä. Myös matka-ajan nopeutumisella on merkittävä osuus liikenteen lisääntymisessä.
- Pendolino on ehdottomasti parempi investointi kuin mitä julkisuudessa on puhuttu. Matkustajat pitävät niitä hyvinä tuotteina. Tämä on käynyt ilmi erilaisissa kuluttajatutkimuksissa.
Helsinki-Turku liikenteen kannattavuutta verrattuna Helsinki-Tampere liikenteeseen Kuitunen ei suostu vertaamaan, koska matkustajat jatkavat matkaansa Tampereelta. Molemmat ovat kuitenkin VR:n strategisia pääväyliä.
Lähde Kauppalehti 30.3.1998
26.03.1998 22:10
VR:n tulos verojen jälkeen oli 419 miljoonaa markkaa. Liikevaihto oli 6,2 miljardia. Tulosta ei voi suoraan verrata edelliseen tilikauteen, koska se oli puolentoista vuoden pituinen. Edellisen tilikauden tulos oli 465 miljoonaa ja liikevaihto 9,4 miljardia.
Tavaraliikenne kasvoi uuteen ennätyslukemaan. VR kuljetti 40,3 miljoonaa tonnia, jossa oli nousua 7 prosenttia. Eniten kasvoivat metsäteollisuuden kuljetukset. Tavaraliikenteen liikevaihto oli noin 2 miljardia, kun se edellisellä puolentoista vuoden pituisella tilikaudella oli 2,8 miljardia.
Kaukoliikenteessä tehtiin 12 miljoonaa matkaa, jossa oli nousua viisi prosenttia. Eniten kasvoivat matkat Helsingin ja Turun välillä. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen matkat kasvoivat kuusi prosenttia. Tähän vaikutti erityisesti metromainen liikenne välillä Helsinki-Tikkurila. Henkilöliikenteen liikevaihto oli 1,5 miljardia, kun se edellisellä puolentoista vuoden pituisella tilikaudella oli 2,2 miljardia.
Lähde VR uutisia
Lähde WWW http://www.vr.fi/uutta.htm
26.03.1998 00:17
Junamatkustaja voisi tulevaisuudessa saada korvauksia junan myöhästymisestä. Oikeusministeriön lakiehdotuksen mukaan korvaus voisi olla jopa 30000 markkaa. Aivan pienistä myöhästymisistä korvausta ei kuitenkaan saisi. Junan myöhästymisen pitäisi olla myös odottamaton. Matkustajan tietäessä huonosta säästä tai ratatöistä ei korvausta saisi. Korvausta ei myöskään saisi pelkästä mielipahasta. VR ei halunnut kommentoida asiaa. Vuonna 1996 13 prosenttia kaukojunista oli myöhässä.
Lähde MTV3 uutiset - Junan myöhästymisestä kaavaillaan korvauksia
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980325/9803250115.html
25.03.1998 11:29
Lahden ja seudun kunnat esittävät, että Lahti-Kerava oikorata rakennettaisiin osittain yksityisrahoituksella. Ratahallintokeskuksen yleissuunnitelma valmistui helmikuussa, mutta rahaa hankkeeseen arvioidaan valtiolta löytyvän vasta ensi vuosituhannen puolella.
Oikoradan kustannukset ovat noin kaksi miljardia markkaa. Lahden seudun kunnat ja Nopeat Itäradat neuvottelukunta ovat julkistaneet selvityksen, jonka mukaan radan rakentaisi projektiyhtiö. Sen osakkaiksi voisi tulla pankkeja, vakuutus-, rakennus- ja sähköyhtiöitä.
Ruotsissa 190 kilometriä pitkän Botniabanan Sundsvallista Uumajaan rakentaa projektiyhtiö, josta valtio omistaa 91% ja alueen kunnat 9%. Yhtiö lainaa rakentamiseen tarvittavat rahat yksityisiltä markkinoilta. Radan rakentaminen maksaa 10 miljardia kruunua ja rakennustyöt alkavat kesällä 1999. Rata valmistuu vuonna 2006.
Lähde MTV3 uutiset - Kerava-Lahti -oikoradalle esitetään yksityistä
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980325/9803250196.html
Katso myös Erik's Botniabane-nytt (Ruotsiksi)
25.03.1998 10:44
VR ostaa ranskalaiselta Corys Tess:ltä kymmenen junasimulaattoria veturinkuljettajien koulutukseen. Kaupan arvo on 7,7 miljoonaa markkaa. Laitteista viisi on suunniteltu Sr1-sähköveturia ja viisi Dv-12 dieselveturia varten. Simulaattorilla voidaan harjoitella eri junia vaihtelevissa sääoloissa. Simulaattorihankinnan yhteydessä veturinkuljettajien koulutus muuttuu siten, että koneapulaisvaihe jää pois, jolloin koulutus tapahtuu suoraan veturinkuljettajaksi.
Lähde MTV3 uutiset - VR hankkii simulaattoreita koulutukseen
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980325/9803250192.html
24.03.1998 22:09
Kuorma-auto jäi tavarajunan alle tänään aamupäivällä Tornion Näätsaaressa. Auton kuljettaja vaurioitui lievästi. Auto raahautui junan edessä parisataa metriä. Veturi ja sen kaksi vaunua pysyivät kiskoilla.
Henkilöauto törmäsi henkilöjunaan klo 15 Joroisissa. Auton kuljettaja loukkaantui lievästi, mutta auto vaurioitui korjauskelvottomaksi.
Viime vuosina Suomesa on tapahtunut noin 50 tasoristeysonnettomuutta vuodessa. Vielä kymmenen vuotta sitten onnettomuuksia tapahtui noin sata vuodessa.
Lähde MTV3 uutiset - Juna törmäsi autoon Torniossa ja Joroisissa
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980324/9803240179.html
19.03.1998 21:46
Suomessa tapahtuu junaonnettomuus tai vaaratilanne keskimäärin joka kymmenes päivä. Tähän tulokseen on tullut onnettomuustutkintakeskus tutkittuaa kahden viime vuoden 73 onnettomuutta tai vakavaa vaaratilannetta. Tilanteista 32 oli törmäyksiä tai suistumisia. Tasoristeysonnettomuudet eivät ole mukana. Vaaratilanteista 14 on tapahtunut henkilöjunille. Keskuksen mukaan 30% onnettomuuksista johtuu radan kunnosta ja 70% inhimillisestä erehdyksestä. VR ei näe tilannetta kuitenkaan huolestuttavana. Suuret onnettomuudet ovat vähentyneet.
Lähde MTV3 uutiset - Junamatkustajat vaarassa kymmenen päivän välein
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980319/9803190119.html
18.03.1998 20:42
Tänään aamulla ajoi rekka tasoristeyksen puomien läpi Keuruun lähellä rataosalla Jyväskylä-Haapamäki. Rekka ehti pois lähestyvän junan alta ja onnettomuus vältettiin. Rekka lähestyi tasoristeystä klo 8.20 kovaa vauhtia alamäestä eikä liukkaan kelin takia onnistunut jarruttamaan ennen puomeja. Kuljettaja tutki lyhyesti vauriot, mutta jatkoi sitten matkaansa. Poliisi tavoitti hänet tehtaalta n. 36 km:n päästä.
Lähde MTV3 Uutiset
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980318/9803180185.html
17.03.1998 20:42
Vuonna 1924 syntynyt porilainen mies kuoli tasoristeysonnettomuudessa Meri-Porissa tänään klo 10:45. Tasoristeyksessä ei ollut puomeja. Mies oli autossa yksin. Veturi sai vähäisiä vaurioita ja se pysyi raiteilla. VR:n mukaan näkyvyys onnettomuuspaikalla on hyvä.
Lähde MTV3 uutiset - Jälleen tasoristeysturma
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980317/9803170173.html
17.03.1998 23:09
Jyväskylässä 6.3.-98 sattuneen tuhoisan junaonnettomuuden aiheutti kuljettajan luulo väärästä tuloraiteesta. Kuljettaja luuli junan saapuvan raiteelle, jonne olisi voinut ajaa suuremmalla nopeudella. Tutkintalautakunnan selvitysten mukaan ei ole syytä epäillä teknistä vikaa tai sitä, että veturia kuljettanut henkilö olisi menettänyt toimintakykynsä. Opastimet toimivat ja näkyivät kuten pitääkin. Onnettomuudessa sai surmansa kymmenen ihmistä ja loukkaantui 47.
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980317/9803170172.html
16.03.1998 20:42
Hangon ja Lappohjan välillä törmäsi iltapäivällä sorakuopalta tullut kuorma-auto henkilöjunaan. Onnettomuudessa loukkaantui lievästi kuusi matkustajaa. Kuorma-auton kuljettaja loukkaantui vakavasti. Kuorma-auto romuttui täysin, juna sai pieniä vaurioita ja pysyi kiskoilla. Tasoristeys oli vartioimaton, mutta näkyvyys oli hyvä. Koko illan henkilöliikenne hoidettiin busseilla, mutta tavaraliikenne aloitettiin alkuillasta.
Lähde YLE TV-uutiset
Lähde WWW http://www.yle.fi/cgi-bin/tvuutiset/shownews.cgi?1998/03/16
Thu Mar 12 19:00:08 EET 1998
Kulunvalvonnnan rakentamista nopeutetaan vuodella. Valtioneuvosto teki tänään periaatepäätöksen lisämäärärahan ottamisesta seuraavaan lisätalousarvioon. Syynä on viime perjantain onnettomuus Jyväskylässä. Periaatepäätöksen mukaan kulunvalvonta olisi päärataverkolla vuonna 2001. RHK:n mielestä kulunvalvontaa nopeutettaisiin rataosilla Kouvola-Pieksämäki, Lappeenranta-Joensuu, Tampere-Orivesi ja Toijala-Turku.
Valtioneuvosto asetti myös suuronnettomuuden tutkijalautakunnan tutkimaan onnettomuuden kulkua, syitä ja seurauksia sekä pelastustoimintaa. Lautakunnan puheenjohtajana toimii onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkija Kari Alppivuori.
Onnettomuuden syiden tutkimiseksi on tehty tänään jarrutuskokeita. Kokeissa seurataan onnettomuusjunan mustasta laatikosta saatuja tietoja. Niissä selvisi, että junan nopeus vaihteessa oli 110 km/h.
Lähde MTV3 uutiset - Kulunvalvontajärjestelmän rakentamista nopeutetaan
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980312/9803120192.html
Tue Mar 10 13:01:10 EET 1998
VR Cargo perui eilen kaksi viikkoa sitten käynnistetyn turvallisuuskampanjan. Satakunnan kansan saamien tietojen mukaan syynä oli onnettomuus Jyväskylässä. Kampanjan iskulause oli "turvallisuus on rautaa". VR:n edustajan mukaan kampanja olisi herättänyt vain kielteistä huomiota.
Lähde MTV3 uutiset - VR Cargo perui turvallisuuskampanjan
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980310/9803100146.html
Mon Mar 9 23:32:06 EET 1998
Jyväskylän ratapihan raiteiden korjaus onnettomuuden jäljiltä valmistui tänään. Sähköistystyöt vievät kuitenkin vielä muutaman päivän. Siihen saakka myös junaliikenteessä on 10-15 minuutin myöhästymisiä.
Kalustovahinkojen määräksi VR:n talousjohtaja Veikko Vaikkinen arvioi 30-40 miljoonaa markkaa. Jyväskylässä vaurioitui seitsemän vaunua, joista kaksi kannattanee romuttaa. Veturi on viety tutkittavaksi VR:n Hyvinkään konepajalle, vaunut Turkuun.
Onnettomuuden syystä ei ole annettu vielä tarkempaa tietoa.
Liikenneministeri Matti Aura uskoo, että kulunvalvonnan rakentamisen nopeuttamiseen löytyy poliittista tahtoa. Päätös pitäisi tehdä jo tällä viikolla.
Lähde useita, esim. MTV3 uutiset - Jyväskylän onnettomuuden syy yhä arvoitus
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980308/9803080125.html
Sun Mar 8 23:08:12 EET 1998
Turun junalauttasatama valmistuu ajoisssa, lupaa sataman tekninen johtaja Matti Niemi.
- Jos emme muuten ehdi, työpäivää pidennetään 25 tuntiin.
Niemi muistuttaa että yleensä tämän luokan projekti vie aikaa 1,5 vuotta, mutta Turun satama rakennetaan kahdeksassa kuukaudessa. Aikatauluun suhtauduttiin aluksi varauksella, mutta syksyn ja talven säät ovat suosineet rakentajaa.
Niemi jännitti perjantaihin saakka, ehtivätkö Saksasta tilatut 45 vaihdetta ajoissa. Perjantaina varmistui, ettei aikatauluun vaikuttavia ongelmia ole. Turku varasi sataman rakentamiseen 86 miljooonaa, nyt näyttää sataman hinnaksi tulevan 80 miljoonaa.
Turun ja Lübeckin Trävemünden välillä alkaa liikennöidä kolme lauttaa tämän vuoden kesäkuussa. Satamaan tulee viisi kilometriä suomalaisen raideleveyden 1524 millimetrin levyistä raidetaa ja myös viisi kilometriä eurooppalaista 1435 millimetrin raidetta. Parhaillaan alueella rakennetaan telinvaihtohallia Finncarriersin kustannuksella.
Lähde Turun Sanomat 6.3.1998
Lähde WWW http://www.turunsanomat.fi/
Sat Mar 7 14:08:02 EET 1998
Onnettomuusjuna oli alkanut jarruttaa lievästi kilometri ennen onnettomuuspaikkaa ja voimakkaasti 450 metriä ennen onnettomuuspaikkaa. Kilometri ennen turmaa junan nopeus oli 137 km/h ja 450 metriä 128 km/h. Tarkkaa nopeutta onnettomuushetkellä ei tiedetä ennen maastossa tehtäviä mittauksia, mutta onnettomuustutkija Kari Alppivuoren mukaan se oli aivan liian suuri. Suurin sallittu nopeus vaihteessa olisi ollut 35 km/h.
Onnettomuuden syiden tutkinta keskittyy nyt ns. ajoteknisiin kysymyksiin. Alkoholi tai sairauskohtaus voidaan sulkea pois. Junaa ajoi onnettomuushetkellä koneapulainen, joka oli kuitenkin suorittanut kuljettajatutkinnon. Kuljettavat olivat vaihtaneet ajovuoroa Jämsässä. Molemmat kuljettajat olivat kokeneita ammattimiehiä.
Onnettomuustutkija Kari Alppivuoren mukaan automaattinen junan kulunvalvonta olisi estänyt onnettomuuden. RHK:ssa selvitetään, voisiko junan kulunvalvonnan rakentamista nopeuttaa. VR:n mukaan kulunvalvonnan on määrä tulla Jyväskylään vuonna 2001.
Lähde MTV3 uutiset - Onnettomuusjuna ajoi aivan liian kovaa
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980307/9803070109.html
Katso myös RHK: Kulunvalvonnan rakentamisaikataulu
Fri Mar 6 19:12:24 EET 1998
Jyväskylässä tänään klo 13.50 sattuneessa junaonnettomuudessa kuoli 9 matkustajaa, joista 8 menehtyi onnettomuuspaikalla ja yksi sairaalassa. Myös toinen kuljettaja kuoli. Lisäksi 47 matkustajaa loukkaantui. Junassa oli noin 500 matkustajaa. Juna P105 oli matkalla Turusta Tampereen kautta Pieksämäelle. Juna suistui raiteilta hieman ennen Jyväskylän asemaa. Veturi sekä 2 vaunua kaatui ja viisi vaunua suistui raiteilta pysyen pystyssä. Junassa oli kaikkiaan 11 vaunua. Veturi lensi noin 50 metrin päähän radasta yli viereisen Rantaväylän, joka suljettiin lauantaihin saakka. Onnettomuuden syyksi arvellaan liian suurta nopeutta vaihteessa. Rataosalla ei ole junan kulunvalvontajärjestelmaa, mutta se on suunniteltu rakennettavaksi vuonna 2001.
Veturissa oli kaksi kuljettajaa, joista toinen jäi henkiin. Juna oli Tampereelta lähdettäessä noin 20 minuuttia myöhässä, jossa sitä viivytti opastinviat. Juna otti myöhästymistä kiinni 4-5 minuuttia. Junan pysähtymisissä Orivedellä ja Jämsässä ei havaittu mitään erityistä.
Lähde MTV3 Uutiset- Jyväskylän junaturmassa kymmenen kuollutta
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980306/9803060105.html
Katso myös Karjalainen: Juna vauhdilla kiskoilta
Wed Mar 4 00:42:44 EET 1998
Rautaruukki Transtech on irtisanonut koko tehtaan henkilöstön Taivalkoskella. Irtisanomisten syynä on se, että neuvottelut tehtaan myymisestä eivät ole johtaneet toivottuun ratkaisuun. Rautaruukin mukaan neuvotteluja kuitenkin jatketaan. Kauppa- ja teollisuusministeriön mukaan Transtechilla ei ole edellytyksiä toimia kannattavasti.
Rautaruukki on aikaisemmin ilmoittanut irtisanovansa 120 ihmistä Otanmäestä ja 15 Oulun konttorista. Kaikkien irtisanomisten jälkeen Transtechilla on vielä 250 työntekijää. VR on tilannut Trastechilta 42 IC-vaunua, jotka toimitetaan vuosina 1998-2000.
Lähde Teksti-TV 3.3.1998; MTV3 Uutiset
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9803/980303/9803030278.html
Thu Feb 26 23:53:27 EET 1998
Keskiviikkona 25.2 suistui yhdeksän vaunuinen tavarajuna raiteilta Järvenpään Saunakalliossa kello 16. Kukaan ei loukkaantunut. Vaunut lähtivät liikkeelle itsestään, sillä välin kun veturi oli tarkoitus ajaa junan toiseen päähän. Tavaravaunut olivat sivussa neljännellä, teollisuuden käyttämällä raiteella. Turma haittasi liikennettä, sillä se katkaisi molemmat pääraiteet, joista toinen saatiin ajokuntoon noin kello 17 ja toinen 17.55. Pahimmillaan junat olivat kaksi tuntia myöhässä. Turma katkaisi kauko-ohjauskaapelin, jolloin opastimet näyttivät seis-asentoa kaikille junille.
Lähde Helsingin Sanomat 26.2.1998, sivu B1
Sat Jan 31 09:50:18 EET 1998
Huono sää myöhästytti junia lauantaiaamuna. Rovaniemeltä Helsinkiin 7:08 saapuva yöjuna oli kaksi tuntia myöhässä. Kaksi muuta junaa Rovaniemeltä olivat tunnin myöhässä. Lumisade ja tuuli tukki vaihteita ja myöhästytti myös muita junia. Kaksi yöjunaa Helsingistä Rovaniemelle olivat kaksi tuntia myöhässä. Aamujuna Kouvolasta Helsinkiin oli tunnin myöhässä. Myöhästely jatkui myös päivällä.
Lähde MTV3 Uutiset
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9801/980131/9801310112.html
Sat Jan 31 09:17:05 EET 1998
Yleisuunnitelma on nyt valmis ja mm. YVA-ohjelman, julkisten kuulemisten ja sidosryhmien lausunnot on otettu huomioon.
RHK pyytää nyt lausuntoja kunnilta, maakuntaliitoilta, ympäristökeskukselta ja tiehallinnolta. Yleissuunnitelma on nähtävillä joissakin kunnissa 2-27 helmikuuta. Yleissuunnitelma on lisäksi nähtävissä kolmessa julkisessa tilaisuudessa, jossa RHK:n ja suunnittelukonsultin edustajat ovat läsnä.
Radan vaikutusalueen kuntalaiset ja kunnissa toimivat yhteisöt voivat esittää mielipiteet kunnille joiden täytyy ottaa nämä huomioon antaessaan lausuntoa RHK:lle.
Oikoradan yleissuunnittelu alkoi liikenneministeriön tekemästä valitsemasta ratalinjasta, josa rata seuraa moottoritietä. Julkisia kuulemisia pidettiin maalis-kesäkuussa 1997. Tämän jälkeen suunnitelmaa tarkennettiin.
Alun perin 40 taloa oli jäädä radan alle, mutta nyt jää vain 22. Säästöt johtuvat osittain tilatarpeen tarkentumisesta. On ollut mahdollista poistaa useita epävarmoja tapauksia purettavien talojen listalta.
Radan erkanimiselle Tuusulan Tuomalassa pääradasta on suunniteltu kaksi vaihtoehtoa, sekä yli- että alikulkusilta. Tiejärjestelyjä ja siltojen korkeuksia on tarkistettu monessa paikassa. Ratapenkereen korkeutta on pienenetty mm. Keravanjoen ylityksessä. Melua on torjuttu käyttämällä maavalleja ja aitoja, erityisesti Järvenpään alueella.
Radan hinnaksi on arvioitu kaksi miljardia markkaa. Jatkotoimenpiteistä ja rakentamisen aikataulusta ei ole vielä päätetty. Rata tuo lisää kapasiteetti idän ja Venäjän liikenteeseen. Lahden oikorata kuuluu osana TEN-verkkoon.
Lähteet Helsingin sanomat 24.1.1998; RHK Tiedotteet
Lähde WWW http://www.rhk.fi/ti980123.htm
Thu Jan 8 18:04:49 EET 1998
Tampere-Rauma rautatien sähköistys on valmis ja säännöllinen sähköinen liikenne Tampereelta Raumalle alkaa 12 tammikuuta 1998. Seuraavaksi valmistuu sähköistys välille Kokemäki-Pori vuonna 1999 ja Turku-Toijala 2000. Näiden jälkeisestä sähköistyksestä ei ole päätöksiä, mutta RHK toivoo sähköistyksen jatkuvan heti kun Turku-Toijala on valmis.
Sähköistyksen pituuus Tampereen Leilahden ja Rauman välillä on 136 km. Työ alkoi 1995. Projektin toimeksiantajana oli RHK ja rakentajina olivat Sähköradat Oy ja Oy VR-Rata Ab.
Suomessa on nyt 2192 kilometriä sähköistettyä rataa, joka on noin 37% rataverkosta. Noin 70% liikenteestä kulkee sähköisesti.
RHK on tutkinut sähköistyksen jatkamista, ja todennut seuraavat radat yhteiskunnallisesti kannattavaksi: Tuomioja-Raahe, Oulu-Rovaniemi, Oulu-Iisalmi, Kontiomäki-Vartius, Hyvinkää-Hanko, Joensuu-Uimaharju, Niirala-Säkäniemi, Joensuu-Siilinjärvi, Joensuu-Pieksämäki ja Seinäjoki-Vaasa.
Lähde Ratahallintokeskus: Tiedotteet
Tue Jan 6 23:59:15 EET 1998
- Aiomme keskustella asiasta kun Venäjän kanssa on seuraava ministerivierailu, sanoo Erkki Hämäläinen, VR osakeyhtiön toimitusjohtaja. Hän ei silti halua sanoa kuinka monta tai milloin junia tulee lisää. Helsingin ja Pietarin välillä on päivittäin kaksi junaparia ja lisäksi on yksi junapari Helsingistä Moskovaan. Viime vuonna Venäjän ja Suomen välillä oli 230000 matkustajaa, joista noin 55% oli venäläisiä ja 30% suomalaisia.
Pakkasukko teki vierailun Joulupukin luokse Helsinkiin 3 tammikuuta 1998. Loppiaisen tienoilla Venäjältä oli kahdeksan täyttä erikoisjunaa venäläisiä lomailijoita varten.
Lähde MTV3 uutiset - VR haluaa lisäjunia Venäjän liikenteeseen
Lähde WWW http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9801/980103/9801030147.html
Fri Jan 2 09:51:25 EET 1998
Viime vuonna rautateillä matkustettiin enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Alustavien tilastojen mukaan VR keräsi vuonna 1997 3.340 miljoonaa matkustajakilometriä, jossa oli nousua 2,6%. Helsingin lähiliikenteen kasvu oli 7% ja kaukoliikenteen 3%. Myös matkustajien lukumäärä nousi, 50 miljoonalla matkustajalla vuosi 1997 oli paras sitten vuoden 1945 jälkeen, jolloin VR:llä oli 61 miljoonaa matkustajaa.
Lähde Helsingin Sanomat Jan 2 1997, p. A5.
Lähde WWW http://www.helsinginsanomat.fi