Sun Dec 21 08:25:47 EET 1997
Kolme miestä kuoli tasoristeysonnettomuudessa Vaala, Oulun ja Kajaanin välillä. Miesten auto ajoi suoraan junan alle. Auto lensi 30-40 metriä. ja halkesi kahteen osaan. Kaikki miehet lensivät ulos autosta ja kuolivat. Miehet olivat syntyneet vuosina 1958, 1960 ja 1960. Onnettomuuspaikalla ei ole puomeja, mutta sää oli hyvä ja näkyvyys esteetön.
Lähde MTV3 Uutiset - Kolme miestä menehtyi junaonnettomuudessa
Fri Dec 19 00:02:58 EET 1997
RHK oikaisee Hollon mutkat Lempäälässä, Toijalan ja Tampereen välillä. Tällä hetkellä paikalla on 100 km/h nopeusrajoitus. Vuonna 2001 ratatöiden jälkeen tavalliset junat voivat ajaa 160 km/h ja Pendolinot vieläkin nopeammin. Radan alle jää 10 taloa. Uusi osuus on 2 km pitkä ja maksaa 60 miljoonaa.
Lähteet Yle Teksti-TV 18.12.1997, RHK tiedotteet: Hollon oikaisu
Thu Dec 18 23:03:28 EET 1997
Museovirasto sallii rautatieaseman laiturialueen kattamisen. Laiturit katetaan Esa Piiroisen suunnitelman mukaan, joka voitti arkkitehtuurikilpailun. VR suunnittelee kattamisen olevan valmis vuonna 2000.
Lähde MTV3 uutiset - Helsingin rautatielaiturit katetaan
Thu Dec 18 00:25:26 EET 1997
Suuret metsä- ja metalliyritykset suunnnittelevat omia tavarankuljetuksia rautateillä muutaman vuoden sisällä. VR menettää monopolinsa rautateillä 1999. Esimerkiksi Rautaruukilla on ajatus omista junista, koska Rautaruukki kuljettaa vuositta yli 3 miljoonaa tonnia terästuotteita rautateitse.
- Koska se ei ole ydinliiketoimintaamme, sen täytyy olla taloudellisesti kannattavaa, sanoo Erik Yrjölä Jit-Trans Oy:stä, joka vastaa Rautaruukin kuljetuksista.
Tavaraliikenteen kannattavuus riippuu pitkälti ratamaksuista, joiden pitäisi olla selvillä maaliskuussa 1998, kun ratakilpailutyöryhmän raportti valmistuu. Tänä vuonna VR maksaa RHK:lle 320 miljoonaa. Yrjö Poutiainen RHK:sta arvelee, että kilpailu alkaa ensiksi Helsingin lähiliikenteessä.
Jaakko Pohjola Liikenneministeriöstä sanoo, että kilpailuu liittyy ongelmia, mm. sähkön jakelu ja VR:n omistamien asemien käyttö.
- Vapaa kilpailu ei saa heikentää rautatiekuljetusten laatua, turvallisuutta tai tehokkuutta.
Vapaata kilpailua ajaa EU, joka haluaa enemmän rahtia rautateille. Euroopassa noin 15% rahdista kuljetetaan rautateitse, Suomessa noin 25%. Rataverkko on jo avattu kilpailulle esimerkiksi Isossa Britanniassa, Saksassa ja Ruotsissa.
Lähde Taloussanomat 17.12.1997: Suuryritykset harkitsevat omien rautatiekuljetusten aloittamista
Katso myös Taloussanomat 19.12.1997: Liikennöitsijät vaativat valtiota ulos kuljetuksista
Mon Dec 15 23:11:57 EET 1997
Rautaruukki Transtech suunnittelee Taivalkosken junanvaunutehtaan sulkemista. Tehdas ei ole kannattava ja Transtech ei saanut VR:n uusien Pendolinojen kokoamissopimusta Fiat Ferroviarialta. Transtech joko sulkee tehtaan tai myy sen. Transtech vähentää myös työntekijöitä Otanmäessä ja Oulussa ennen kesäkuuta 1998.
Lähteet
12. joulukuuta 1997
VR on tilannut 8 uutta Pendolinoa. Uudet junat valmistaa Fiat Ferroviarian Italian tehdas, koska Fiat ja Rautaruukki - kahden ensimmäisen Pendolinon kokoaja - eivät saavuttaneet sopimusta jatkamisesta. Uudet sopimuksen mukaan yksi Pendolino maksaa 77 miljoonaa. VR:llä on optio vielä 15 junaan. Niiden kohtalo päätetään viimeistään vuonna 2000. Jos optio käytetään tulee Suomeen kaikkiaan 25 junaa, kuten sovittiin testijunia tilatessa.
Ensimmäiset kolme Pendolinoa tulevat vuonna 2000, seuraavat 4 vuonna 2001 ja viimeinen vuonna 2002. Junat eivät ole täysin samoja kuin testijunat. Istumapaikkojen määrää on lisätty, uudessa junassa paikkoja on 308, kun testijunissa oli 264. Istumajärjestys nykyisessä toisessa luokassa on 2+1, kun uudessa se tulee olemaan 2+2. Huomiota kiinnitetään myös tupakoivien, eläimien ja invalidien kohteluun. Vanhat Pendolinot muutetaan uusien mukaisiksi. Uudet junat lisäävät lähtöjen määrää väleillä Helsinki-Turku ja Helsinki-Tampere ja edelleen Seinäjoelle, Jyväskylään ja Poriin. Idässä mahdollisia suuntia ovat Kuopio ja Joensuu.
Marraskuusta 1995 marraskuuhun 1997 junat ajoivat Helsingin ja Turun väliä 3.870 kertaa, ajoivat 815.000 km ja kuljettivat 450.000 matkustajaa. Testiliikenne päättyi elokuussa, jolloin junat olivat tehneet 3000 matkaa, joista kuusi keskeytettiin teknisen vian vuoksi.
Lähteet
12. joulukuuta 1997
Viisi Kerava-Lahti oikoradan syrjäyttämää kuntaa moittivat suunnitelmaa. Hausjärvi, Hyvinkää, Järvenpää, Riihimäki and Tuusula toimittivat kärkevästi muotoillun kirjeen liikenneministeri Matti Auralle. Viisi kuntaa esittivät mielipiteensä ministeriön pyynnöstä sen tutkiessa nykyisen TEN-verkon vaatimuksia. Kunnat ehdottavat, että oikorata pitäisi poistaa Suomen TEN-verkosta ja kehittämisen päävoima käyttää Helsinki-Tampere nauhakaupunkiin ja siitä pohjoiseen. Kunnat pitävät suunnitelman toteutumista tämän vuosisadan vuosikymmenen suurimpana rakennemuutoksena Suomessa.
Viiden kunnan mielestä säästöt ajassa ja muut hyödyt ovat olemattomat suhteessa kustannuksiin. Lisäksi Tampereelta Pietarin kulkevien pitäisi vaihtaa Pasilassa. Kunnat pelkäävät että oikorata huonontaisi muun rataverkon kunnossapitoa ja kehittämistä. He vaativat, että varat pitäisi keskittää radan kunnossapitoon ja tason kohottamiseen. Pitäisi rakentaa myös uusi raidepari Keravalta Riihimäelle, joka pienentäisi pääradan lähiliikenteen aiheuttamia ongelmia.
Lähde Helsingin Sanomat 13.12.1997
11.12.1997 19:15:51
VR nostaa lipun hintoja viisi prosenttia alkaen 1.1.1997. Korotus koskeen lähes kaikkia lippuja, mm. paikkalippuja ja makuupaikkoja. VR sanoo syyksi kustannusten nousemisen ja ALV:n korotuksen 6%:sta 8%:iin.
9. joulukuuta 1997
Helsingin liikennelaitos (HKL) ostaa 12 kahden vaunun junaa vuosina 2000-2001. HKL maksaa
Deutsche Waggonbau AG:lle (DWA) vaunuista lähes 200 miljoonaa markkaa. DWA valmistaa ja kokoaa vaunut. Uudet junat muistuttavat nykyisiä - ne maalataan myös oranssikseiksi. Uusissa vaunuissa on mahdollisuus siirtyä vaunusta toiseen junan sisällä. Polkupyörille, lastenvaunuille ja pyörätuoleille on varattu oma tila. Näytöt kertovat matkustajille seuraavan aseman. Toimitukset tapahtuvat kesäkuun 2000 ja joulukuun 2001 välisenä aikana.
Lähteet
8. joulukuuta 1997
Museovirasto säilyttäisi ratalinjan joka menee Billnäsin vanhan rautaruukin läpi. Museoviraston mukaan rata ja ratapiha voitaisiin muuttaa kävelyreitiksi. Viraston mukaan rata leikkauksineen, silta Mustionjoen yli ja asemarakennukset Billnäs ja Åminneforssissa ovat tärkeä osa ruukki- ja teollisuushistoriaa. Rata Karjaalta Turkuun Billnäsin ja Åminneforsin kautta jäi pois käytöstä 1960-luvulla kun Billnäsin rautaruukki lopetti.
Lähde Helsingin Sanomat 9.12.1997
21. marraskuuta 1997
Erikoiskuljetusrekka vaurioitti rataa Joutsenossa ja liikenne piti katkaista korjauksen ajaksi. Rekan matala perävaunu vaurioitti rataa hieman keskipäivän jälkeen. Helsinki-Joensuu junan matkusjien piti ohittaa kohta busseilla. Rata saatiin kuntoon illan liikennettä varten.
Lähde Helsingin Sanomat 22.11.1997
20. marraskuuta 1997
Turku-Helsinki pikajunan yhden vaunun toinen teli suistui raiteilta Siuntiossa hiukan klo 7 jälkeen. Kaikki junan kuusi vaunua pysyivät pystyssä eikä onnettomuudessa syntynyt henkilövahinkoja. Pikajuna P 122 oli siirtymässä hitaasti sivuraiteelle, koska sen piti hetken kuluttua kohdata vastaantuleva juna. Yhden vaunun ensimmäinen teli suistui kiskoilta, mutta jälkimmäinen teli pysyi raiteilla. Tämä on harvinaista.
Onnettomuustutkintakeskus tutkii onnettomuuden syytä, joka todennäköisesti on vaihteen viallinen ohjauslaite. Junaliikenne oli poikki klo 11 saakka, johon asti junat korvattiin busseilla Helsingin ja Karjaan välillä. Tämän jälkeen junilla oli noin 10 minuutin viivästymisiä.
Lähteet Yle TV-Uutiset,
Helsingin Sanomat 21.11.97