Tekniset tiedot
Liikenne: henkilö- ja tavaraliikennettä
Raideleveys: 1524 mm
Pituus: Tornio–Kolari 183 km
Raiteita: 1
Sähköistys: ei
Kulunvalvonta: kyllä
Kauko-ohjaus: Tornio
Radio-ohjaus: (Tornio)–Kolari
Suojastus: ei
Vuosina 1922–1973 liikenteelle avattu Kolarin rata seurailee tiiviisti Tornion- ja Muonionjokia johtaen Suomen rataverkon pohjoisimpaan pisteeseen. Radan käyttö on kuitenkin vuosikymmenten aikana muuttunut raskaan teollisuuden tarpeiden palvelemisesta pitkälti Länsi-Lapin matkailun edistämiseen.
Kolarin rata on avattu liikenteelle useassa osassa vuosina 1922–1973.[1]
Rataosa | Avattu liikenteelle | Pituus (km) |
Tornio–Kukkola | 24.3.1922 | 17 |
Kukkola–Karunki | 1.1.1923 | 10 |
Karunki–Korpikylä | 1.1.1926 | 9 |
Korpikylä–Aavasaksa | 1.11.1927 | 34 |
Aavasaksa–Kaulinranta |
1.9.1928 | 7 |
Kaulinranta–Pello | 3.1.1964 | 42 |
Pello–Sieppijärvi | 1.12.1965 | 43 |
Sieppijärvi–Kolari | 1.12.1966 | 21 |
Kolari–Niesa–Äkäsjoki | 1.9.1967 | 17 |
Niesa–Rautuvaara | 1.4.1973 | 10 |
Kun kaivostoiminta Äkäsjoella aloitettiin 1960-luvulla, tarvittiin mahdollisuus kuljettaa suuria tavaramääriä tehokkaasti. Tämän vuoksi rataa jatkettiin Kaulinrannasta pohjoiseen, ja rautatie Äkäsjoelle valmistui syksyllä 1967. Kuusi vuotta myöhemmin avattiin lisäksi rautatie Rautuvaaran kaivokselle, josta tuli Suomen rataverkon pohjoisin piste.
Nykyisin Kolarin rata on vähäliikenteinen. Tavaraliikenne rajoittuu päivittäiseen Kemistä Kolariin liikennöivään raakapuujunaan, joka suorittaa vaihtotyöt väliasemilla tarpeen mukaan.
Henkilöliikenteessä rataosaa käyttävät pääasiassa useat hiihtosesonkiaikana viikonloppuisin sekä sesonkiajan ulkopuolella muutaman kerran viikossa kulkevat Helsingin ja Kolarin väliset yöpikajunat, jotka pysähtyvät myös Tornio-itäisen ja Ylitornion seisakkeilla sekä Pellon rautatieasemalla.
Kolarin rataa ei ole sähköistetty, ja kaikki henkilöjunat ovat pääasiassa Dr16-vetoisia. Tavarajunissa käytetään sekä Dv12- että Dr16-vetureita.
Kolarin rata seurailee koko matkan Tornion- ja Muonionjokilaaksojen luontaista kulkua, joten muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta radalla ei ole merkittäviä nousuja. Rataosalta on lakkautettu lukuisia pieniä liikennepaikkoja liikenteen vähentyessä.
Rata alkaa Tornion Torpista Tornionjoen itärannalta ja johtaa pohjoiseen. Tornion rautatieaseman (km 885, 0 km) pohjoispäässä Oulu–Tornio-rata littyy Kolarin rataan idästä kolmioraiteen kautta. Tornion entinen henkilöliikenteen seisake, Tornio-pohjoinen, sijaitsi kolmioraiteen koillissivulla. Pohjoiseen edettäessä rautatie ja valtatie 21 kulkevat suuren osan matkasta rinnakkain näköetäisyydellä. Ensimmäisiä seisakkeita olivat Kiviranta (km 888, 3 km) ja Teppola (km 889, 5 km) ennen Ajavojakkalaa (Aja, km 892, 7 km). Entisten Arpelan (km 893, 8 km) seisakkeen ja Ylivojakkalan (Yli, km 895, 10 km) jälkeen rautatie ja maantie loittonevat toisistaan. Ylipään (km 897, 12 km) ja Laurin (km 900, 15 km) entisten seisakkeiden paikat ohitetaan ennen kuin valtatie ja maantie kohtaavat Kukkolassa (Kko, km 901, 16 km), jonne saakka rata avattiin liikenteelle 24. maaliskuuta 1922.
Kukkolan jälkeen sivuutetaan Huhdan (km 903) ja Myllytien (km 904) entisten seisakkeiden paikat, ennen kuin ylitetään Liakanjoen teräspalkkisilta, ja valtatie loittonee radasta. Aapajoen (Apa, km 906, 21 km) entisen liikennepaikan pohjoispuolella ratalinjaus ohittaa entiset Näsijoen (km 908, 23 km) ja Aapajärven (km 910, 25 km) seisakkeet ja siirtyy Huruvaaran itälaidalle, kiertäen Karungin taajaman itäpuolitse. Karungin (Kri, km 911, 26 km) lakkautettu rautatieasema toimi lyhyen aikaa Suomen ja Ruotsin välisenä yhdysliikenneasemana ennen Haaparannan aseman valmistumista. Rautatie Kukkolasta Karunkiin valmistui 1. tammikuuta 1923. Tornionjoen toisella rannalla Ruotsin puolella on niin ikään Karungin rautatieasema.
Karungista pohjoiseen sivuutetaan entiset Saarenpään (km 914, 29 km) ja Potkukorvan (km 917, 32 km) seisakkeet. Rautatie ja valtatie kiertävät 124 metriä korkean Nivavaaran länsipuolitse. Jyrkkärinteisen Nivavaaran kalliolaki kohoaa noin 80 metriä rautatien yläpuolelle. Vaaran pohjoispuolella sijaitsee lakkautettu Korpikylän (Krp, km 920, 35 km) asema, joka avattiin liikenteelle 1. tammikuuta 1926.
Matkakosken (km 922, 37 km) entinen seisake sijaitsi suunnilleen Korpikylän ja Niemenpään (km 923, 38 km) puolessa välissä. Niemenpään liikennepaikka lakkautettiin useiden muiden Kolarin radan liikennepaikkojen kanssa vuonna 1967, mutta liikennepaikkanimi otettiin uudelleen käyttöön 4. joulukuuta 2003, kun puoli kilometriä vanhan liikennepaikan pohjoispuolelle perustettiin Niemenpään (Nmp, km 924, 39 km) välisuojastuspiste. Se on ensimmäinen käytössä oleva liikennepaikka Tornion pohjoispuolella.
Niemenpäästä pohjoiseen rata jatkui Martimoon (Mro, km 926, 41 km). Rovakankaan (km 929, 44 km), Pekanpään (Pkp, km 930, 45 km) ja Poikkilahden (km 931, 46 km) vanhojen seisakkeiden jälkeen rautatie ja valtatie palaavat näköetäisyydelle, ja saavutaan Kainuunkylään (Kny, km 935, 50 km). Rautatie kiertää yli 180 metrin korkeuteen kohoavat Riisperin ja Huitaperin vaarat niiden länsipuolitse, ja rannikkomaisema alkaa muuttua jylhäksi tunturimaastoksi.
Hirstiön (km 936, 51 km), Armassaaren (km 939, 54 km) ja Vuopiorannan (km 940, 55 km) vanhat seisakkeet sivuutetaan ennen Palovaaran juurella sijaitsevaa Nuottiorantaa (Nrn, km 942, 57 km). Radanvarren asutus alkaa tihentyä, kun ohitetaan Repovaaran (km 943, 58 km) ja Tolpin (km 944, 59 km) seisakkeiden paikat. Rautatie laskeutuu pitkin jylhän Ainiovaaran länsirinnettä, ja saavutaan Ylitornion (Ytr, km 946, 61 km) rautatieasemalle, joka on yöjunien ensimmäinen pysähdyspaikka Tornion pohjoispuolella. Asemarakennus on purettu, ja seisakkeeksi muutettu Ylitornion liikennepaikka käsittää vain laituriraiteen ja yhden lyhyen pistoraiteen, jota käyttää vain ratatyökalusto.
Alkkulan ja Taron (km 948, 63 km) seisakkeet sijaitsivat kilometripylvään 948 molemmin puolin noin puolen kilometrin päässä toisistaan Ylitornion taajaman pohjoislaidalla. Repovaarasta alkanut alamäki päättyy Taron pohjoispuolelle ja rautatie kääntyy kohti koillista, poispäin joesta ja valtatiestä. Hieman ennen Aavasaksan (Avs, km 953, 68 km) liikennepaikkaa radan länsipuolella on joenrantaan johtaneen vanhan sivuraiteen pohja. Sivuraide liittyi Kolarin rataan kolmioraiteella nykyisen seututien 930 ylikulun eteläpuolella.
Aavasaksan liikennepaikka avattiin liikenteelle 1. marraskuuta 1927. Aavasaksanvaaran länsirinteellä S-kaarteessa sijaitsevalle liikennepaikalle rakennettiin myös pieni veturitalli vesitorneineen. Vanha asemarakennus on nykyisin yksityisasuntona. Liikennepaikka lakkautettiin 4. joulukuuta 2003, kun Kolarin radan liikenteenohjaus muuttui radio-ohjaukseksi. Samalla pääraiteen vaihteet purettiin, mutta lähes kilometrin pituinen sivuraide jätettiin purkamatta. Rataosan perusparannustöiden vuoksi Aavasaksa otettiin uudelleen käyttöön linjavaihteena 11. toukokuuta 2009.
Aavasaksalta rata laskeutuu alas Tengeliönjoen rautatiesillalle (km 955, 70 km). Nykyinen 111 metrin pituinen rautatiesilta on rakennettu vuonna 1951, mutta sen perustukset ovat peräisin vuodelta 1928. Sillan jälkeen avautuu suora, jolla sijaitsi Rahtulan (Rtl, km 956, 71 km) liikennepaikka. Kuivakankaan (km 958, 73 km) pohjoispuolella ennen Kaulinrantaa (Klr, km 961, 76 km) valtatie ylittää rautatien ja siirtyy itäpuolelle.
Kaulinrantaan saakka rautatie valmistui 1. syyskuuta 1928. Liikennepaikka oli 1. joulukuuta 1966 saakka nimeltään Kauliranta, ja Kolarin radan pääteasemana se oli aina 3. tammikuuta 1964 saakka, jolloin rata Pelloon saakka valmistui.
Kaulinranta säilyi liikennepaikkana aina 15. marraskuuta 1999 saakka, jolloin se lakkautettiin. Kolarin radan siirtyessä radio-ohjaukseen perustettiin Marjosaaren (km 963, 78 km) seisakkeen pohjoispuolelle uusi Kaulinrannan välisuojastuspiste, joka on Kolarin radan nykyisistä liikennepaikoista neljäs Torniosta pohjoiseen. Puoli kilometriä nykyisen välisuojastuspisteen pääopastimilta pohjoiseen sijaitsi ennen Nappiaisen (km 964, 79 km) seisake.
Kaulinrannan pohjoispuolella rautatie kulkee lyhyen matkaa aivan Tornionjoen rannassa ja valtatien vierellä. Valtatien levähdyspaikka lyhyen matkaa Kaulinrannasta pohjoiseen onkin yksi harvoja paikkoja, missä voi kuvata suomalaisen junan taustanaan Tornionjoki ja Ruotsin vaaramaisema. Kauvosaaren (km 967, 82 km) ja Kattilakosken (km 971, 86 km) entisten seisakkeiden pohjoispuolella valtatie ja rautatie kulkevat vierekkäin Tornionjoen rannassa Kattilavaarojen ja Ratasvaaran rinteillä, rautatie kuitenkin valtatietä huomattavasti alempana. Ratasjoen rautatiesiltojen jälkeen valtatie ylittää rautatien toistamiseen ennen Koivu- ja Rovavaaran juurella sijannutta Juoksengin (Jks, km 978, 93 km) liikennepaikkaa.
Puonavaaran (km 981, 96 km) seisake sijaitsi samannimiselle vaaralle johtavan tien tasoristeyksessä. Pakisjärven (km 983, 98 km) seisake sijaitsi Pakisjärvenpään taloryhmän lähellä sivutien varressa. Juoksengin pohjoispuolelta alkaneen suoran pohjoispäässä sijaitsi Turtolan (Tur, km 985, 100 km) liikennepaikka saman nimisen kylän laidalla sadan kilometrin päässä Torniosta.
Turtolan pohjoispuolella valtatie ja rautatie erkanevat toisistaan, ja rautatie kääntyy syvemmälle harvaan asuttuun korpeen. Sen myötä myös virallisten seisakkeiden määrä väheni huomattavasti. Koutus (km 989, 104 km) sijaitsi vielä Turtolan kylän laitamilla, mutta seuraava seisake löytyi vasta ensimmäisen nelinumeroisen kilometripylvään pohjoispuolelta Isorannasta (km 1001, 116 km), joka puolestaan sijaitsi aivan Pellon (Pel, km 1003, 118 km) tuntumassa. Ennen Pellon asemaa rautatie ylittää Jolmanputaan.
Pello on Ylitornion ohella toinen Kolarin radan väliasemista, joilla on henkilöliikennettä. Lisäksi Pello on rataosan liikennepaikoista ainoa, jossa junien kohtaaminen on mahdollista. Ratapihaa käytetään myös raakapuun kuormaukseen, ja sieltä erkanee pistoraide Pellon kunnan teollisuusalueelle.
Pellon pohjoispuolella muutamaa kilometriä ennen Sorvanojan (Sja, km 1010, 125 km) entistä seisaketta rautatie alittaa valtatien ja siirtyy Väylänvarrentien tuntumaan. Ennen Naamijokea (Nmj, km 1020, 135 km) radanvarren asutus on vähäistä. Naamijoen vanhan liikennepaikan pohjoispuolella ylitetään samanniminen joki, ja rautatie kääntyy pois joen tuntumasta asumattomaan erämaahan. Turtolasta eteenpäin erämaata halkovat useat pitkät suorat.
Pellon ja Kolarin välillä liikennepaikkoja on ollut vain muutamia. Koivumaan (Kva, km 1033, 148 km) liikennepaikka on jo lakkautettu, mutta pitkällä suoralla samannimisen kylän länsipuolella sijaitseva Sieppijärven (Spj, km 1046, 161 km) liikennepaikka on edelleen käytössä. Käytännössä Sieppijärvi toimii välisuojastuspisteenä, mutta siellä kuormataan myös raakapuuta. Laajasta ratapihasta on käytössä enää yksi sivuraide, eikä sitä voi käyttää junien kohtaamisiin. Rautatie Sieppijärvelle avattiin liikenteelle 1. joulukuuta 1965.
Sieppijärven pohjoispuolelta rata jatkuu pitkinä suorina osuuksina nykyisin käytössä olevan rataverkon pohjoisimmalle liikennepaikalle Kolariin (Kli, km 1067, 182 km), joka on samalla myös Helsingistä lähtevien yöjunien pääteasema. Ratapihan itälaitaa reunustavat korkeat raakapuupinot, ja maamerkkinä on Kolarin uusi asemarakennus kotamaisine kupoleineen.
Ruotsin puolella Pajalassa tehtävien kaivosinvestointien vuoksi Kolarin rataa on suunniteltu jatkettavaksi joko Kolarista tai Äkäsjoelta Muonionjoen länsipuolelle. Kaivostoiminnan vaatimien malmirikasteiden rautatiekuljetukset on määrä aloittaa vuonna 2012. Kuljetukset suuntautuvat Tapulin ja Sahavaaran kaivoksilta Ruotsista Kemin satamaan, jossa malmirikaste siirtokuormataan laivoihin. Malmin rautatiekuljetukset edellyttävät merkittäviä investointeja, olemassa olevan radan ja siltojen kunnostamista sekä uusien liikennepaikkojen rakentamista.[2]
Lyh. | Nimi | Namn | Ratakm | Rataosa | Avattu | Matkustaja- liikenne lopetettu |
Tavara- liikenne lopetettu |
Lakkautettu | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Trn | Tornio | 0+000 | Tornio–Kolari, Laurila–Tornio raja, Tornio–Röyttä |
12.12.2010 | Info | ||||
Top | Tornio-Pohjoinen | 884+100 | Tornio–Kolari | 21.02.1986 | 03.05.2004 | Kyllä | 09.01.2005 | Info | |
Tor | Tornio asema | Torneå | 884+656 | Tornio–Kolari, Laurila–Tornio raja, Tornio–Röyttä |
16.10.1903 | 29.05.1988 | Info | ||
Kiviranta | 885+692 | Tornio–Kolari | 01.12.1931 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | Info | ||
Teppola | 889+450 | Tornio–Kolari | 01.09.1954 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Aja | Alavojakkala | 891+900 | Tornio–Kolari | 25.01.1915 | 28.05.1967 | 01.06.1968 | 01.06.1968 | Info | |
Arpela | 893+106 | Tornio–Kolari | 22.05.1932 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | Info | ||
Yli | Yli-Vojakkala | 894+820 | Tornio–Kolari | 25.01.1915 | 28.05.1967 | 01.06.1968 | 01.06.1968 | Info | |
Ylipää | 896+648 | Tornio–Kolari | 01.09.1954 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Lauri | 900+137 | Tornio–Kolari | 01.12.1931 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | Info | ||
Kka | Kukkola | 901+242 | Tornio–Kolari | 25.01.1915 | 28.05.1967 | 01.07.1951 | 01.12.1967 | ||
Huhta | 902+969 | Tornio–Kolari | 01.12.1931 | 31.05.1947 | Kyllä | 01.06.1948 | |||
Myllytie | 904+280 | Tornio–Kolari | 01.12.1931 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | Info | ||
Apa | Aapajoki | 905+634 | Tornio–Kolari | 25.01.1915 | 28.05.1967 | 01.06.1968 | 01.06.1968 | ||
Näsijoki | 907+625 | Tornio–Kolari | 25.10.1954 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Aapajärvi | 909+900 | Tornio–Kolari | 01.09.1954 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Kri | Karunki | 910+979 | Tornio–Kolari | 25.01.1915 | 28.05.1967 | 04.12.2003 | Info | ||
Saarenpää | 913+543 | Tornio–Kolari | 01.06.1954 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Potkukorva | 917+100 | Tornio–Kolari | 01.12.1931 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Krp | Korpikylä | 919+763 | Tornio–Kolari | 01.01.1926 | 28.05.1967 | 01.06.1968 | 01.06.1968 | ||
Matkakoski | 921+553 | Tornio–Kolari | 01.10.1957 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Niemenpää (vanha) | 923+015 | Tornio–Kolari | 15.05.1933 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Nmp | Niemenpää (uusi) | 923+605 | Tornio–Kolari | 04.12.2003 | Kyllä | Kyllä | Info | ||
Mro | Martimo | 925+510 | Tornio–Kolari | 16.01.1927 | 28.05.1967 | 01.06.1968 | 01.06.1968 | ||
Rovakangas | 928+500 | Tornio–Kolari | 01.09.1954 | 01.03.1964 | Kyllä | 30.05.1965 | |||
Pkp | Pekanpää | 929+564 | Tornio–Kolari | 16.01.1927 | 28.05.1967 | 01.06.1968 | 01.06.1968 | ||
Poikkilahti | 931+395 | Tornio–Kolari | 01.11.1954 | 30.05.1965 | Kyllä | 22.05.1966 | |||
Kny | Kainuunkylä | 934+100 | Tornio–Kolari | 16.01.1927 | 28.05.1967 | 01.06.1968 | 04.12.2003 | ||
Hirstiö | 935+818 | Tornio–Kolari | 24.01.1955 | 01.03.1964 | Kyllä | 30.05.1965 | |||
Armassaari | 938+374 | Tornio–Kolari | 16.01.1927 | 01.03.1964 | Kyllä | 30.05.1965 | |||
Vuopioranta | 940+225 | Tornio–Kolari | 01.09.1954 | 01.03.1959 | Kyllä | 01.03.1959 | |||
Nrn | Nuottioranta | 941+956 | Tornio–Kolari | 16.01.1927 | 28.05.1967 | 01.06.1968 | 01.06.1968 | Info | |
Repovaara | 943+261 | Tornio–Kolari | 24.01.1955 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Tolppi | 944+188 | Tornio–Kolari | 01.12.1931 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Ytr | Ylitornio | Övertorneå | 946+041 | Tornio–Kolari | 16.01.1927 | 27.09.1987 | Info | ||
Alkkula | 947+545 | Tornio–Kolari | 01.09.1954 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | |||
Taro | 948+100 | Tornio–Kolari | 01.12.1931 | 28.05.1967 | Kyllä | 01.12.1967 | Info | ||
Avs | Aavasaksa | 953+410 | Tornio–Kolari | 01.12.1931 | 01.05.1995 | 01.01.2001 | 12.12.2011 | Info | |
Rtl | Rahtula | 956+600 | Tornio–Kolari | 01.09.1928 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | Info | |
Kuivakangas | 958+164 | Tornio–Kolari | 01.02.1954 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Klr | Kaulinranta (vanha) | 960+643 | Tornio–Kolari | 01.09.1928 | 01.12.1966 | 01.01.1993 | 15.11.1999 | Info | |
Marjosaari | 962+683 | Tornio–Kolari | 01.03.1964 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Klr | Kaulinranta (uusi) | 963+350 | Tornio–Kolari | 04.12.2003 | Kyllä | Kyllä | Info | ||
Nappiainen | 963+806 | Tornio–Kolari | 01.12.1964 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Kauvosaari | 967+483 | Tornio–Kolari | 03.01.1964 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Kattilakoski | 971+158 | Tornio–Kolari | 31.05.1964 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Ratasjoki | 973+296 | Tornio–Kolari | 03.01.1964 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Jks | Juoksenki | 976+958 | Tornio–Kolari | 03.01.1964 | 01.12.1966 | 01.01.2001 | 04.12.2003 | Info | |
Puonavaara | 980+750 | Tornio–Kolari | 03.01.1964 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Pakisjärvi | 982+555 | Tornio–Kolari | 03.01.1964 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Tur | Turtola | 985+224 | Tornio–Kolari | 03.01.1964 | 01.12.1966 | 01.01.2001 | 04.12.2003 | Info | |
Koutus | 989+110 | Tornio–Kolari | 31.05.1964 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Isoranta | 1000+760 | Tornio–Kolari | 03.01.1964 | 01.12.1966 | Kyllä | 01.04.1967 | |||
Pel | Pello | 1002+630 | Tornio–Kolari | 03.01.1964 | Info | ||||
Sja | Sorvanoja | 1010+470 | Tornio–Kolari | 01.12.1972 | Kyllä | 01.10.1975 | 01.10.1975 | ||
Nmj | Naamijoki | 1020+260 | Tornio–Kolari | 01.12.1965 | Kyllä | 01.01.1990 | 04.12.2003 | Info | |
Kva | Koivumaa | 1032+700 | Tornio–Kolari | 01.12.1965 | Kyllä | 01.01.1990 | 01.01.1990 | ||
Spj | Sieppijärvi | 1045+900 | Tornio–Kolari | 01.12.1965 | Kyllä | ||||
Kli | Kolari | 1067+210 | Tornio–Kolari, Kolari–Rautuvaara |
01.12.1966 | Info | ||||
Nie | Niesa | 1074+870 | Niesa–Äkäsjoki, Kolari–Rautuvaara |
01.04.1973 | Kyllä | Kyllä | 09.01.2005 | ||
Rra | Rautuvaara | 1085+100 | Kolari–Rautuvaara | 01.04.1973 | Kyllä | 01.03.2002 | 09.01.2005 |
Lyh. | Nimi | Namn | Ratakm | Rataosa | Avattu | Matkustaja- liikenne lopetettu |
Tavara- liikenne lopetettu |
Lakkautettu | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nie | Niesa | 1074+870 | Niesa–Äkäsjoki, Kolari–Rautuvaara |
01.04.1973 | Kyllä | Kyllä | 09.01.2005 | ||
Äj | Äkäsjoki | 1084+440 | Niesa–Äkäsjoki | 01.09.1967 | Kyllä | Kyllä | 09.01.2005 | Info |