Pienkaluston sarjamerkintä koostuu tyypillisesti kolmesta kirjaimesta ja järjestysnumerosta. Ensimmäinen kirjain on yleensä omalla konevoimalla kulkevaa työkonetta tarkoittava T, ja seuraavat kaksi ilmoittavat käyttötarkoituksen. Käytössä ovat olleet ainakin seuraavat merkinnät:
Tka | ratakuorma-auto |
Tkh | kiskonhöyläyskone |
Tkk | kaivinkone |
Tkv | maastokiskovaunu |
Tlh | lumiharjakone |
Tla | lumiaura |
Tll | lumilinko |
Tlt | luiskantasauskone |
Tnk | nostokurki |
Tnv | johdonvetokone |
Tnv-sr | Sähköradat Oy:n (nyk. Eltel Networks) johdonvetokone |
Tpv | pölkynvaihtokone |
Tre | moottoriresiina |
Trk | raiteenvaihtokone |
Trr | raidetraktori |
Tsl | sepeliaura |
Tsp | sepelinpuhdistuskone |
Tta | sähköradan huoltoauto (kulkee myös kiskoilla) |
Tte | sähköradan huoltovaunu |
Ttk | raiteentukemiskone |
Ttm | monitoimikone |
Ttr | raiteentarkistusvaunu |
Ttv | raiteentarkistusvaunu, sähköradan ajojohdon huoltovaunu |
Tve | pienveturi |
Etv | erikoistyövaunu |
Etvjh | jäähöylä |
Etvkk | kiskonkuljetusvaunu |
Etvl | kiskonlaskuvaunu |
Etvla | lumiaura |
Etvlh | leimuhitsausvaunu |
Etvlk | kiskonlaskukone, "Roope" |
Etvsa | sora-, sepeli- ja pengeraura |
Etv-sr | Sähköradat Oy:n (nyk. Eltel Networks) johdonvetokoneen liitevaunu |
Etvz | aggregaattivaunu |
Rau | rata-auto |
Ennen vuotta 1942 työkoneisiin tehtiin hyvin vähän merkintöjä. 21.12.1941 määrättiin, että rataosaston rata-autot on merkittävä kuten muidenkin osastojen autot. Tunnus koostui tuolloin osaston lyhenteestä, R-kirjaimesta ja järjestysnumerosta. 1945–1946 määräystä täydennettiin siten, että R-kirjain korvattiin kaluston laatua paremmin kuvaavalla lyhenteellä.
Käytössä olivat seuraavat lyhenteet:
HR | henkilöauto, radalla kulkeva |
KK | Kisko-Kalle |
KR | kuorma-auto, radalla kuikeva |
LR | linja-auto, radalla kulkeva |
MR | moottoriresiina |
Rka | ratakuorma-auto |
KKR | kaivinkone, radalla kulkeva |
LLR | lumilinko, radalla kulkeva |
NR | nostokurki, radalla kulkeva |
Osastoyhenteet:
Ko | koneosasto |
Lko | liikenneosasto |
Ro | rataosasto |
Rro | rautatierakennusosasto |
Vo | varasto-osasto |
Vuonna 1961 siirryttiin uuteen yhtenäiseen käytäntöön. Työkoneiden merkinnät alkoivat T-kirjaimella, rata-autoilla R:llä sekä liitevaunuilla L:llä. Erikoistyövaunuille annettiin littera Etv. Sarjatunnukset on mainittu artikkelin alun taulukossa. Sarjatunnuksen jälkeen merkittiin osaston nimilyhenne ja sen jälkeen juokseva numero osastoittain kutakin sarjaa kohti.
Vuonna 1970 siirryttiin nykyiseen käytäntöön ja osastonimilyhenne jätettiin pois.