Littera E tarkoittaa tavaravaunuissa korkealaitaista, avointa vaunua. Kansainvälisen rautatiejärjestön UIC:n mukainen määritelmä suuraakkoselle E on "avoin vaunu, tavanomainen rakenne, sivulta tai päädystä lastattava, tasainen lattia".
Vaunusarja Eao on tarkoitettu malmirikastekuljetuksiin. Vaunun purkaminen tapahtuu kääntämällä vaunu pituusakselinsa ympäri vaununkaatolaitteella. Vaunun toisessa päässä on ruuvikytkin ja sivupuskimet, toisessa päässä SA-3-automaattikytkin ilman sivupuskimia.
Vaunusarja suunniteltiin alun perin Kostamuksen-Raahen malmijunaliikennettä varten. Liikenne siirrettiin kuitenkin hoidettavaksi venäläisellä kalustolla, jolloin vaunusarjaa alettiin käyttää Rautuvaaran-Raahen liikenteessä yhdessä Eaov-vaunujen kanssa. Alun perin vaunut oli molemmissa päissä SA-3-automaattikytkimet ilman sivupuskimia. Vuonna 1982 siirryttiin malmiliikenteessä aiempaa suurempiin 2700 tonnin junapainoihin, jolloin toiseen päähän muutettiin ruuvikytkin ja sivupuskimet. Eao-vaunuja alettiin tällöin käyttää veturin ja Eaov-rungon välisinä välivaunuina, sillä Eaov-vaunuissa käytetään pelkästään SA-3-automaattikytkimiä ja yhdyslenkin (ns. ystävyysside) käyttäminen ei salli raskaille malmijunille riittävää junapainoa. Vaunuissa on ammeenmuotoinen kuormatila, jonka muotoilulla on pyritty helpottamaan malmirikasteen irtoamista vaunua purettaessa erityisesti talviolosuhteissa. Vaunuissa ei alun perin ollut sivupellityksiä lämpöeristettyä kuormatilaa, jolloin teräksinen sisäamme oli selvästi näkyvissä vaunun sivulta katsottaessa.
Vaunusarja suunniteltiin Kolarin Rautuvaaran kaivoksen ja Raahen terästehtaan väliseen liikenteeseen. Rautuvaaran kaivoksen toiminnan lakattua Eao-vaunuja käytetään välivaunuina esimerkiksi öljy- ja kemikaalijunissa.
Numerot | 81001-81005 |
Lukumäärä (kpl) | 5 |
Valmistusvuosi | 1979 |
Telit | K14a |
Akseleita (kpl) | 4 |
Akselipaino (t) | 20 |
Jarrut | KE-GP |
Pituus (mm) | 13900 |
Leveys (mm) | 3140 |
Korkeus (mm) | 3300 |
Telikeskiöiden etäisyys (mm) | 8650 |
Taara (t) | 21,5 |
Kuorma (t) | 58,5 |
Tilavuus (m3) | 47 |
Suurin nopeus (km/h) | 100 |
Lähteet: VR 1962-87
Vaunusarja Eaov on tarkoitettu malmirikastekuljetuksiin. Vaunun molemmissa päissä on SA-3-automaattikyktimet ilman sivupuskimia. Vaunun purkaminen tapahtuu kääntämällä vaunu pituusakselinsa ympäri vaununkaatolaitteella. Vaunut on valmistettu Neuvostoliitossa, mutta ne on jälkikäteen varustettu Suomessa lämpöeristetyllä ammeenmuotoisella sisäosalla ja suomalaistyyppisin jarrulaittein. Jarruja ja vaunun sisäosan ammetta lukuunottamatta vaunut muistuttavat venäläisiä korkealaitaisia avovaunuja, jotka Suomessa tunnetaan litteralla Vok.
Vaunusarja suunniteltiin Kolarin Rautuvaaran kaivoksen ja Raahen terästehtaan väliseen liikenteeseen. Rautuvaaran kaivoksen toiminnan lakattua osa vaunuista romutettiinu ja osaa käytettiin välivaunuina esimerkiksi öljy- ja kemikaalijunissa. Sittemmin koko vaunusarja on poistettu käytöstä.
Numerot | 80001-80070 |
Lukumäärä (kpl) | 70 |
Valmistusvuosi | 1978 |
Telit | 18-100 (TsNII-H3-0) (ЦНИИ-Х3-0) |
Akseleita (kpl) | 4 |
Akselipaino (t) | 21,5 |
Jarrut | KE-GP |
Pituus (mm) | 13920 |
Leveys (mm) | 3130 |
Korkeus (mm) | 3482 |
Telikeskiöiden etäisyys (mm) | 8650 |
Taara (t) | 23,6 |
Kuorma (t) | 62 |
Tilavuus (m3) | 37 |
Suurin nopeus kuormassa (km/h) | 65 |
Suurin nopeus tyhjänä (km/h) | 80 |
Lähteet: VR 1962-87
Elo-vaunua käytetään irtotavaran, kuten sokerijuurikkaiden ja suursäkkien kuljettamiseen. Näitä kahta kuljetusmuotoa varten osa vaunusarjasta voidaan varustaa joko nostettavilla sivulaidoilla tai sivupylväillä ja -kettingeillä. Sivulaidoilla varustettu vaunu voidaan tyhjentää kaapimalla esimerkiksi kauhakuormaajalla. Elo-vaunut on rakennettu Hk-vaunujen vanhoille alustoille. Vaunut ovat poistuneet liikenteestä 90-luvun kuluessa, mutta joitakin vaunuja on vielä jäljellä virkatarvevaunuiksi muutettuna.
Numerot | 123001-123150 | 123151-123250 |
Varustelu | Sivulaidat | Sivupylväät |
Lukumäärä (kpl) | 150 | 100 |
Valmistusvuodet | 1981 | 1981-1982 |
Akseleita (kpl) | 2 | |
Akselipaino (t) | ||
Jarrut | KE-GP | |
Pituus (mm) | 10000 | |
Leveys (mm) | 3230 | |
Korkeus (mm) | 2580 | |
Akseliväli (mm) | 6300 | |
Taara (t) | 11,6 | 10,4 |
Kuorma (t) | 18,0 | 19,5 |
Pinta-ala (m2) | 24,2 | |
Tilavuus (m3) | 31,5 | |
Suurin nopeus (km/h) |
Lähteet: VR 1962-87
Vaunu on tarkoitettu sekä kevyen- että raskaan rauta- ja teräsromun kuljetukseen. Vaunussa on teräslevylattia ja järeät teräksiset sivulaidat ja päädyt. Sivulaitojen ristikulmissa on puhdistusluukut. Vaunussa on käytetty samaa alustaa kuin Kbp-vaunussa. Vaunut on poistettu kaupallisesta liikenteestä 2010-luvun alkupuolella, mutta niitä käytetään edelleen toissijaisissa tehtävissä.
Numerot | 140001-140010 | 140011-140050 |
Lukumäärä (kpl) | 10 | 40 |
Valmistusvuodet | 1989-1991 | |
Akseleita (kpl) | 2 | |
Akselipaino (t) | 22,5 | |
Jarrut | KE-GP-A | |
Pituus (mm) | 14500 | |
Leveys (mm) | 3300 | |
Korkeus (mm) | 2560 | |
Akseliväli (mm) | 9000 | |
Taara (t) | 14,5 | 14,6 |
Kuorma (t) | 30,5 | 30 |
Pinta-ala (m2) | 37,1 | |
Tilavuus (m3) | 48,3 | |
Suurin nopeus kuormassa (km/h) | 100 | |
Suurin nopeus tyhjänä (km/h) | 120 |
Lähteet: VR Transpoint vaunukuvasto 2011