Havainto
30.11.2005 12:39
Ratahallintokeskus pyytää liikenne- ja viestintäministeriöltä erillisrahoitusta vähäliikenteisille radoille
RHK on käynyt lehdistötiedotteensa (30.11.2005) mukaan kuntien, teollisuuden ja maakuntaliittojen kanssa vähäliikenteisten ratojen merkityksestä lähes vuoden mittaisen keskustelun. Sen kuluessa on käynyt ilmeiseksi, että suurin osa selvityksen piirissä olleista radoista on järkevää ylläpitää liikennejärjestelmän toimivuuden sekä alueiden kilpailukyvyn säilyttämiseksi. Tästä johtuen RHK esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että vähäliikenteisille radoille myönnettäisiin erillisrahoitus kahtena rahoituspakettina. Rahoituspaketit sisältävät sekä peruskorjattavia että lakkautettavia ratoja. Selvityksessä RHK tuli siihen tulokseen, että rautateiden verkkorakenne on säilytettävä. Esitys sisältää pitkien yhdysratojen peruskorjauksia.
Ensimmäinen rahoituspaketti 2007-2010
Korvausinvestointi
Joensuu ? Ilomantsi
Aittaluoto ? Ruosniemi
Porokylä ? Vuokatti
Savonlinna ? Huutokoski
Purku
Kolari ? Äkäsjoki/Rautuvaara (Pyydetään naapurimaiden rataviranomaisten lausunnot.)
Pesiökylä ? Taivalkoski
Kiukainen ? Kauttua (EU:n sokerintuotantoon liittyvät päätökset otetaan huomioon.)
Raudanlahti ? Säynätsalo
Toinen rahoituspaketti 2011-2015
Korvausinvestointi
Lieksa ? Porokylä
Lahti ? Loviisa
Äänekoski ? Haapajärvi
Lahti ? Heinola
Purku
Isokylä ? Kelloselkä (Pyydetään naapurimaiden rataviranomaisten lausunnot.)
Parkano ? Kihniö (Vuoropuhelua alueella jatketaan, koska se jäi vaillinaiseksi.)
Parkano ? Niinisalo (Vuoropuhelua alueella jatketaan, koska se jäi vaillinaiseksi.)
Rahoituspaketin yhteydessä ratkaistaan Murtomäki?Otanmäki-radan tulevaisuus.
Peruskorjattaviksi ehdotetut radat on tarkoitus korjata kierrätysmateriaalilla, jonka riittävyys edellyttää vilkasliikenteisen rataverkon korjaamista nykyistä budjettikehystä suuremman rahoituksen turvin.
Lähde: //www.rhk.fi