Tammikuu 2006
Havainto
31.01.2006 10:31
Ilmoitus lappeenrantalaisen matkatoimiston ilmaisjakelulehdessä: "Hei, olen uusi ATR 42-500 lentokone. Pääset kyydissäni myös Lappeenrannasta Helsinkiin ja takaisin. Olen hiljainen, miellyttävä ja lisäksi saastutan ympäristöä vähemmän kuin sähköjuna. Tervetuloa lennolle!"
Lähettäjä: Hannu SiitariKommentit
31.01.2006 11:13 | Jarkko Korhonen | Jaa. Voi sen ympäristöystävällisyyden tietenkin laskea niinkin. Varmaankin Atrain kuluttaa vähemmän polttoainetta jos vertaa siis ATR:n lentoa Lpr-Hki-Lpr ja verrattuna vastaavan junan kuluttamaan energiamäärään. Mutta. Junaan mahtuu satoja ihmisiä, Atraimeen muutama kymmenen. Per lärvä ATR on paha saastuttaja. Lisäksi ATR polttaa AINA fossiilisia polttoaineita, junan kuluttama sähkö on tuotettu millä sitten sattuukaan, kiviihiilestä turpeesta, tuulen kautta ydinvoimaan. |
31.01.2006 11:56 | Hannu Siitari | Kaakkois-Suomen sanomalehdistä on noin vuoden aikana saanut lukea, että Lappeenrannan lentoasema tehostaa markkinointiaan. Syytä onkin, sillä kilpailutilanne muuttuu hieman 1.9. alkaen. Silloin on kolme kaupunkia, johon Helsingistä on lentoliikennettä ja jotka ovat alle 2,5 tunnin junamatkan päässä Helsingistä. Nämä ovat Turku, Tampere ja Lappeenranta, joista Lappeenrannan seutu on tietenkin asukasmäärältään pienin. Mikkelikin kuuluu 2,5 tunnin sisälle, mutta lentoliikenne on sinne tällä hetkellä keskeytyksissä. Mielenkiintoinen tapaus. |
31.01.2006 11:56 | JE | Tuota voisi pitää harhaanjohtavana mainontana. Saastuttaa vähemmän, mutta miten mitattuna? Ajan mukaan, vai kilometrien? Matkustajaa kohden vai kulkuneuvon massaa kohden? |
31.01.2006 12:01 | Ville Vehmaa | Miten sähköJUNA saastuttaa? Käsittääkseni sähköjunassa ei ole savupiippua tahi pakoputkea, josta saasteita tulisi. Pysähtyykö tuo lentokone kaikilla väliasemilla? |
31.01.2006 22:24 | joht. Nyman | Hannu: Seinäjokihan miltei kuuluu jo nyt tähän 2,5 tunnin säteeseen Helsingistä, tiedä mitä se sitten syksyllä tulee olemaan. Eikös Hki-Tpe junien pitäisi nopeutua silloin muutamalla minuutilla? |
31.01.2006 23:56 | oh2mqk | Kuten Kalifornialaiset tapaavat sanoa: \"emissions elsewere\", ei sähköautokaan pöhise siinä nenäsi edessä, mutta kyllä se energia jossain tuotetaan. Mainoksen ajatus toki on, kuten Korhonen toteaa, että junan liikuttamiseen vastaava matka menee enempi energiaa ja tuotetaan enempi päästöjä, kuin lentovehkeen kanssa. Maksimia matkustajamäärää kohti ei tietenkään tilannetta ole haluttu skaalata. Mutta juna pärjää hyvinkin tuon noin 2,5 tunnin matkaamiseen, kun kentille kulkemiseen menee aikaa ja turvatarkastuksiin menee aikaa jne... |
31.01.2006 23:59 | oh2mqk | Ennustajan hatustani kaivan, että vuonna 2100 on lentoliikennettä, eikä se ole juurikaan vähäisempää kuin nyt. Käytettävät polttoaineet poikkeavat, ollen enimmäkseen nestemäistä vetyä. Juniakin on, myös nopeita. |
01.02.2006 11:07 | Che | Mutta miten on lentämisen laita vaikkapa 2020, sitä ei vielä tiedä. |
01.02.2006 13:54 | Pentti Yli-Karjanmaa | Vetykin pitää jalostaa polttoaineeksi. Vaatii runsaasti energiaa vedyn nesteyttäminen ja polttokennoille kelpaavaan muotoon saattaminen. |
02.02.2006 12:01 | Hannu Siitari | ... joo, Seinäjokihan se tulee järjestyksessä seuraavana lentoliikennekaupunkina (2.35), sitten Jyväskylä (2.50) ja Pori (3.00). Suluissa nopein junayhteys 1.9.2006 alaken. |