Lokakuu 2006

Havainto

05.10.2006 18:05

Näkyypä tuo Deeveri yksinkin jaksavan aika paljon vetää: Kokkolassa IC 49:n yläkerrasta oli hyvä laskea, että yhden Deeverin perässä oli 45 venäläistä pellettivaunua - tyhjiä tosin.

Lähettäjä: Tapani Kunnas

Kommentit

05.10.2006 19:39 Pauli Kyllönen Jaksaa toki vetää tyhjiä vaunuja mut täysinä nii aivan eri juttu.
05.10.2006 20:48 Tapani Kunnas Juu. Eikä se tuolla Kokkolassa niitä itse asiassa pitkälle vienytkään; lienikö kokoamassa pitempää letkaa valakkokolomikolle Vartiukseen pallautettavaksi.
05.10.2006 21:34 Ville Saarelainen Kesällä 2005 nähtiin yhden Deeverin perässä 28 täyttä raakapuuvaunua (n. 2000 t). Tässä T5074:ssä Kontiomäeltä Joensuuhun olisi pitänyt olla 2xDv12, mutta jostain syystä se joutui lähtemään yhdellä veturilla. Se pääsi kyllä perille, tosin puolisentoista tuntia aikataulustaan myöhässä. Taajamajuna joutui odottamaan Uimaharjussa sen vastaantuloa parikymmentä minuuttia, ja vieläpä niin että taajis väisti sivuraiteelle ettei 5074:n tarvitse jarrutella vaihteisiin ja hukata sitäkin vähäistä vauhtia mitä se jaksoi tulla. On pieni ihme ettei juna jäänyt mihinkään ylämäkeen kiinni, mutta ilmeisesti Kon-Jns välillä ei ole etelään päin hyvin pahoja nousuja.
05.10.2006 21:52 Joukahainen Joo aika hurjalta kuulostaa yhden deeverin vetävän n. 2000 tonnin painoista junaa. On varmaan mennyt pahimmat ylämäet polkupyörävauhtia ylös.
05.10.2006 23:59 Mikko Mäntymäki 2600 tonnia on vedettu/työnnetty pääradalla, edessä 800t painava pikajuna ja takaa tulee tavarajuna jolla perässä 1800t. Kuulemma Dv12 pari oli kovilla, mutta hetkellinen kuormitus. Tämä tapahtui kun Iittalan asema paloi.
06.10.2006 00:05 Mikko Mäntymäki Ville, kun veturille on laitettu kaksinkertainen junapaino niin ei se mikään "kiitojuna" ole, tasaisellakin saa käyttää tehoja oikein kunnolla.
06.10.2006 08:05 Jani Niemelä Tuolla Kokkolassa on deevereille tosi raskaat vaihtotyöt. Pelletti runkojen siirtoja Ykspihlajaan ja siellä niiden purku. Lisäksi Pyhäkummusta tulevien malmijunien siirtoja sekä Pietarsaaren raakapuujunien vientiä jne. Ja liikenne on edelleen lisääntymässä. Ihme ettei sinne suunnitella isovaaleiden käyttöä!
06.10.2006 11:17 Jonne Kokkola-Pietarsaari väli on kuitenkin niin lyhyt matka, ettei varmaan kannata "tuhlata" isovaaleeta sille välille, matka sujuu kyllä pienemmilläki tehoilla.
06.10.2006 12:58 Ville Vehmaa Kaukaalla yksi Move67 jaksaa työntää 40 täysinäistä vaunua jyrkkään mäkeen.
06.10.2006 12:59 Ville Vehmaa Niin milloinkas Move67-vetureita kahta olisikaan samassa junassa... :)
06.10.2006 20:59 Arto Move varmaankin on vaihtoveturi, joten sitä kai pystyy täydellä teholla hiljaisillakin nopeuksilla kiusaamaan kunnolla? Deevereitä ei käsittääkseni voi kovin pitkäaikaisesti hiljaisilla nopeuksilla revittää tehot täysillä, mutta kertokoon lisää ken tietää..
07.10.2006 15:21 Che Tässä nyt tiivistelmä siitä, mitä olen täältä muiden puheista ymmärtänyt: 25- ja 27-sarjalaisissa päämoottori keittää herkästi tehottoman jäähdyttimen takia, mutta 26-sarjan deevereissä on sama jäähdytin kuin seeprassa, eli niiden pitäisi kestää vaihtotyötä ihan kunnolla. Deevereiden hydraulinen voimansiirto saattaa myöskin kuumentua kovan kiusauksen alaisena. Move on tosiaankin vaihtoveturi eli jaksaa vääntää suuretkin massat liikkeelle, mutta maksaa siitä huippunopeudellaan. Deevereissä on myös aluevaihteet matkustajajunien (sn 125 km/h) ja tavarajunien (sn 85 km/h) vetoon, mutta ei vaihtotyöhön, jossa ideaalisen välityksen huippunopeus olisi noin 35 km/h.
07.10.2006 17:11 jtt Tässä taitaapi olla kyse ns. kestotehorajasta. Tarkoittaa (muistaakseni) alinta nopeutta, jolla voidaan käyttää täyttä tehoa jatkuvasti. Dr14-sarjalla saattaa olla 0 km/h ja 26-sarjalla alempi kuin vanhoilla Dv12-sarjalaisilla (en muista lukuarvoja). Vaihteiston öljyhän lämpenee kovassa käytössä ja sen jäähdytys ratkaisee, ei itse jäähdyttäjän malli. Esim. Dr14-sarjassa vaihteistoöljy kiertää jäähdytyskennon kautta. 26-sarjassa on myös vaiht.öljyn jäähdytys parempi kuin vanhoissa 25- ja 27-sarjalaisissa.
07.10.2006 18:15 jtt Kestotehorajat Dr14 0 km/h - V-nop.alue ja 4km/h T-nop.alue. Vanh. Dv12 17km/h T-nop.alue ja 25 km/h M-nop.alue. Dv16 11km/h. 26-sarjan Dv12 ei tietoa.