Lokakuu 2006
Havainto
05.10.2006 18:31
Alan vähitellen uskoa, että VR:n konekuulutukset elävät ihan omaa elämäänsä olemassaolevasta junatodellisuudesta välittämättä. Esimerkiksi tänään Helsingissä kuulutettiin IC 55 lähteväksi kolmella kielellä ja toivotettiin vielä hyvää matkaa, vaikka juna taisi vielä olla Ilmalassa.
Lähettäjä: Esa LeskinenKommentit
05.10.2006 18:55 | Otto Tuomainen | Tällä viikolla oli oikoradan kutsuvierasjuna liikkeellä Hyvinkään suunnalla, jos kuulutuksiin on uskominen... :) |
05.10.2006 19:02 | tks | Lahdessa 3.9 kuulutettiin P35 myöhästyneeksi muistaakeseni 4 kertaa. |
05.10.2006 19:41 | Pauli Kyllönen | Nuo myöhästymisistä kuuluttamiset on jo ihan arkipäivää Oulussakin eli tulevat 3-4 kertaa. |
05.10.2006 19:46 | Esa Leskinen | Hyvinkäällä tuntuu kuulutussysteemi olevan tosi pahasti solmussa. Joku taisi tällä foorumilla kertoa, että muutama viikko sitten siellä ilmoitettiin Salpausselän kisajuna saapuvaksi. |
05.10.2006 20:08 | emppu | Tiistaina lähijunassa kuulutettiin saavuttavan Pasilaan kun jo oltiin lähestymässä Helsinkiä, pendoa on väitetty IC:ksi ja silleen |
05.10.2006 20:30 | Toni Oksanen | 3.9 Lahdessa ihmettelin sitä, kun Ic11 kuulutettiinkin tyyliin: Pikajuna 11 lähtee raiteelta 4. Oli ollut pieni moka sielä kuulutuslaitoksessa. |
05.10.2006 20:49 | Ari P | Oikoradan liikenteen alkamispäivänä 3.9. ainakin aamupäivällä Lahdessa kuului automaattikuulutusten aikana taustalla toistuvasti käsikäyttökuulutuksen alkamisäänimerkki ja erittäin kuuluvasti. Erään kerran syyskuussa kuulutettiin R-junassa: "Tämä on R-juna Riihimäelle ja edelleen Lahteen", vaikka juna jää aikataulun mukaan Riihimäelle. Toisella kerralla kuulutettiin R-junassa junan lähtökuulutus 3-4 kertaa peräkkäin. Ennen UJAa havaitsin, että Riihimäellä IC 56 Helsinkiin oli ruotsiksi "Intercity2-tåg 56". Tänään huomasin Helsingin asemalla uudistuksen: S 91:n lähtökuulutuksessa mainittiin, että junan takapään vaunut 1-6 menevät Pieksämäelle ja etupään vaunut 7-12 Jyväskylään. |
05.10.2006 21:21 | Lari Nylund | Viperazzi: Ilmalan ja Pasilan väli on niin lyhyt, jonka vuoksi Pasilan tulokuulutus alkaa junan ollessa lähempänä kuin yhden yksikön pysähdyspaikka Ilmalassa. Kuulutuksessa on kuitenkin lisätty alkuun noin 15 sekunnin hiljaisuus, ettei Pasilaan ilmoiteta heti saavuttavan. Ensi kerralla kannattaa kuunnella myös tarkkaan Pasilan kuulutuksen teksti. Sehän ei mene "Pasila - Böle", vaan "Seuraavana Pasila - Nästa Böle". Sitten selvitetään tuo myöhästymiskuulutus. Olen kuullut, että kun arvioitu saapumisaika lisätään junalle, niin järjestelmä alkaa automaattisesti kuuluttamaan junan arvioitua saapumisaikaa kolmen (3) minuutin välein. Tästä syystä liikenteenohjaus välillä saattaa ottaa arvioidun ajan pois näytöstä, ettei melusaattetta tule liikaa. Tuo kisajunakuulutus johtui aiemmasta Sss-kisajunan tekokuulutuksesta, joka oli tehty junalle numero 227. Nykyään se onkin taajamajuna Riihimäelle. Vika on jo korjattu. Nuo ensimmäisten päivien sekoilukuulutukset johtui siitä, ettei kaikkia kuulutuslaitteita oltu ehditty päivittämään. Että sellaista. Tarkkoja havaintoja ja tärkeintä on saada niistä mahdollisimman nopeasti tieto eteenpäin. Nämä kannattaa kirjoittaa asiakaspalautteena. Toki tätäkin kautta ainakin minä olen vienyt tietoa eteenpäin... |
05.10.2006 22:48 | rautatie | Tuo automatiikka myöhästymisistä kuuluttamiseen on hyvä asia mutta kolmella minuutilla tulee helposti jo liikaakin melusaastetta kun usealla asemalla alkaa jo olla ihan hyvät näytöt. Joku 5-7 minuuttia olisi hyvä kuulutusväli. |
05.10.2006 22:59 | Ari P | Helsingin asemalla oli jossakin vaiheessa myöhästymiskuulutukset, jotka toistuivat 5 minuutin välein. Enää myöhästymisistä ei Helsingissä ja Pasilassa taideta kuuluttaa. Siellä sen kyllä ymmärtääkin. Jos on yleinen liikennehäiriö ja 10 junan kuulutukset tulevat kukin 5 minuutin välein ja kolmella kielellä, se on jo melkoista melusaastetta. |
05.10.2006 23:36 | tane | Ainakin Salossa tuntuu olevan aivan normaali tilanne, että ensin ilmoitetaan junan saapumisesta, vähän ajan päästä sen lähtemisestä, eikä junaa ole vielä edes näkyvissä. Sen verran kai ne sitten on aina myöhässä. Taitaa olla liikaa toivottu, että kuulutuksilla olisi joku yhteys junien kulkuun. |
06.10.2006 07:09 | Otto Siren | Vielä on Lahdessa IC10 kohdalla tulee kuulutus:Pikajuna10 Joensuusta saapuu raiteelle 3. |
06.10.2006 08:40 | Esa Leskinen | Ihan oma lukunsa ovat nämä epätäydelliset kuulutukset, joita niitäkin silloin tällöin esiintyy (esim. "Lähijuna Helsínkiin lähtee raiteelta" tai "Lähtee raiteelta 7"). Lari viittasi tuossa ylempänä siihen, että kaikkia kuulutuslaitteita ei oltu ehditty päivittää syyskuun alkuun mennessä. Uudet aikataulut olivat tiedossa viimeistään toukokuussa, joten luulisi, että siinä ajassa homma saadaan tehdyksi. |
06.10.2006 12:20 | Lari Nylund | Esa: Kuulutusten uusiminen, kuten muu valmistautuminen UJA:n käyttöönottamiseksi alkoi jo vuosia ennen h-hetkeä. Kuitenkin kuulutuslaitteiden päivittäminen voidaan tehdä vasta aikataulujen tultua voimaan eli 3.9. alkaen. Jokainen kuulutuslaite sähkömoottori- ja vaunukalustossa (mm. EFit, Fot, Eilf) täytyy päivittää konekohtaisesti, josta johtuu tämä päivitysten kestäminen. Lisäksi kun käytössä huomataan virheellisiä kuulutuksia, niin ne päivitetään ja sekin vie taas aikaa. |