Lokakuu 2006
Havainto
06.10.2006 08:04
Aamun junaliikenne sekaisin Helsingissä.
Aamun junaliikenne on ollut sekaisin klo 07 jälkeen. Kaaos alkoi, kun S 1 Helsingistä Joensuuhun lähti myöhässä. Juna hajosi Käpylän ja Oulunkylän välille, missä junan kaksi Pendolino-yksikköä olivat erotettuna toisistaan ja joku VR:n työntekijä ihmettelemässä tilannetta. Hajoaminen aiheutti ongelmia, myöhästymisiä ja poikkeavia kulkuteitä muille junille. Allekirjoittanut lähti S 163:lla Helsingistä Tampereelle. Juna kulkee noin 20 minuuttia aikataulustaan jäljessä. Pasilassa eräs Intercity-juna käytti muun muassa raidetta 1.
Kommentit
06.10.2006 08:27 | Esa Leskinen | Se Intercity oli IC162 Tampereelta, joka loppujen lopuksi saapui Helsinkiin kymmenen minuuttia myöhässä. |
06.10.2006 09:40 | okeskira | Ilmeisesti Pendoparin puolikkaat olivat irronneet toisistaan ilman kuljettajan komentoa. |
06.10.2006 11:58 | jussi13 | Hesarin mukaan : Kaksi Pendolino-junaa irtosi toisistaan kesken kiihdytyksen Helsingin Käpylässä perjantaiaamuna. Junayhdistelmä oli matkalla Helsingistä Joensuuhun. Junan "katkeamishetkellä" vauhtia noin 80 kilometriä tunnissa. Pendolino lähti Helsingistä Joensuuhun kello 7.12. Junassa oli matkustajia noin 150. Kukaan matkustajista ei loukkaantunut. Onnettomuusyhdistelmässä kaksi Pendolino-junaa oli kytketty toisiinsa. Jostain syystä junien automaattikytkimet irtosivat toisistaan. Tällöin myös ilmajarrujen letkut katkesivat. //tinyurl.com/jymg5 |
06.10.2006 12:17 | Esa Leskinen | Näytti siltä, että etummaisen yksikön kytkin oli irronnut kokonaan ja jäänyt kiinni takimmaisen yksikön kytkimeen. Näin ainakin näytti ohi kiitävästä IC162:sta. |
06.10.2006 12:31 | Teemu Lokka | Esa, hesarin sivulla on kuva jälkimmäisen yksikön keulasta. Kyllä vaan niin kävi et kytkin oli irronnu .... Tuollanen tapahtuma ei varmaan kovin yleistä pitäisi olla. |
06.10.2006 13:37 | Tuomas Myllylä | ...eikä sellaista, johon ei sisältyisi "poikkeuksellista dramatiikkaa". Ehkei tilanteesa nyt ollut vaaraa, mutta tuskin jokaiseen katkeamiseen liittyy kytkimen irtoaminen junayksiköstä. |
06.10.2006 13:48 | Che | Onhan siinä aina tietynlaista dramatiikkaa, kun juna katkeaa vauhdissa. Mutta turha puhua mistään katastrofista, varsinkaan kun kyseessä tämä junatyyppi :) |
06.10.2006 13:59 | Simo Toikkanen | "Vsjo normalno, vsjo normalno..." |
06.10.2006 14:01 | Jarkko Korhonen | Eiköhän tämä ihan ilman dramatiikkaa ole ja normikamaa, näinhän VR itse väittää. Hyvä että itsekin myöntävät että Pendojen kanssa mikään ei ole yllättävää :) |
06.10.2006 14:46 | Esa Leskinen | Mietin vaan, että olisihan irtoavan kytkimen mukana voinut pudota osia jälkimmäisen yksikön jalkoihin. Silloin olisi ollut dramatiikkaakin mukana. |
06.10.2006 16:40 | Jussi Kortman | Eiköhän noi romut olis aika laivata sinne mistä on tuotukin. |
06.10.2006 17:48 | Perttu Karttunen | Onkohan Matti Nykänen paljonki menny pendoilla kun tuntuu olevan joko "Ehkä kytkeydyn, ehkä en" tai "Ehkä irtoan, ehkä en" -mallia nämä pendoparit |
06.10.2006 19:33 | Arto | No positiivistahan tässä oli se ettei kytkin tipahtanut radalle ja aiheuttanut onnettomuus vaaraa! Onhan meillä tämä kotimaista valmistetta oleva veturi, jossa kytkimet tipahti kiskoille jne. |
06.10.2006 19:42 | Ari P | Esa: Noinhan olisi voinut käydä esimerkiksi siinä tapauksessa, jos kytkimen irtoaminen junarungosta olisi laukaissut myös kytkennän normaalin irrotuksen, jolloin koko kytkin olisi pudonnut runkojen väliin ja jäänyt takimmaisen rungon alle. En tosin tiedä, olisiko kytkennän avautuminen ollut tuossa mahdollista. |
06.10.2006 20:57 | jpl | Arvelisin, että Pendon ohjelmistoissa ei ole tuollaista ominaisuutta. Olisihan tuo jo turvallisuusriski, jos kytkentä irtoaisi heti junan paineilmajohdon tai tietoliikenneväylien katketessa syystä tai toisesta. Mekaaninen lukitus on tiukasti kiinni ja kuten HS:n kuvastakin näemme, myös pysyy kiinni... |
06.10.2006 21:45 | Tapani Kunnas | Ellei sitten kytkinparin toinen osapuoli olisi ajatellut, että jos kaveri irtoaa, niin irtoan minäkin - lähdetään yhdessä kylille. Ai niin. Kytkimet ei kai osaa ajatella. |
06.10.2006 23:48 | Ari P | Jpl: No ei tietenkään tuollaista ole ohjelmoitu, sehän on selvä. Luulisin, että mekaaninen kytkentä avataan lukitusmekanismille syötettävällä jännitteellä, jota puolestaan ohjataan ohjelmallisesti. Tällaisessa tilanteessa voisi kuitenkin viereinen johdin päästä hetkellisesti koskettamaan lukitusmekanismille johtavaa johdinta ja antamaan sille jännitettä, jolloin lukitus aukeaisi. |
07.10.2006 00:01 | Arto | Onkohan isonvaikeen logiikassa sitten tälläinen T.Kunnaksen mainitsema ominaisuus? Vaikkei Pendoliino olekaan niin luotettava kuin useimmat Suomalaiset junat, niin silti pitää ottaa huomioon ettei useimmissa Suomessa käytettävissä junissa ole läheskään yhtä paljon teknologiaa kuin Pendossa. Lentokoneisiinkin voidaan vertailla, mutta niissä huolto organisaatio on todella raskas ja mikäli koneessa on pienikin vika se ei nouse kentältä mihinkään! No pitää tähän myöskin toki todeta, että lentokoneessa ilmenevä vika ei aiheuta pelkkää linjalle jääntiä vaan useimmiten jotain astetta vakavampaa!! |
07.10.2006 09:13 | Pasi | Siin taaimmaisessa pendoliinos jäänny suunta taakse, siks varten sen kytkimen repi irti ;) |
07.10.2006 17:33 | Masa | Juuri niin! Pendo on todella hieno juna, ja lisää vain tälläisiä! Kaikkialla haukutaan pendoa, ja keksitään vaikka mitä! Lopettakaan jo tuommonen!, teidät haukkuajat sinne saisi takaisin laivata mistä olette tulleetkin!!!!!!! Muuta osata, kuin haukkua hyvää pendoa! |
07.10.2006 21:36 | Che | :D Vaikka näkemykseni mainitun kulkuvälineen teknisestä luotettavuudesta on erilainen, niin... koh... no, hyvä juttu että kuulut onnelliseen vähemmistöön, sen voin sanoa ihan ilman sarkasmia :) Tietysti pendolinovastaiset mielipiteet joskus kärjistyvät turhaan, mutta toivottavasti en ole koskaan haukkunut laitetta ainakaan aivan täydeksi romuksi, koska kyllähän se enimmäkseen toimii ja se on fakta. Eivätkä kaikki ongelmat johdu laitteen teknillisen periaatteen mahdottomuudesta. Vitsiähän pitää poikien vääntää siitä mistä sitä helpoiten irtoaa, ja tämä p-alkuinen vekotin joutuu sen takia herkästi tulilinjalle. |
07.10.2006 21:58 | Jussi Kortman | :D No voihan herne. |
08.10.2006 19:04 | Ari P | Onnistuuko kaikkien Pendo-vuorojen ajaminen nyt, kun poissa pelistä on kaksi runkoa? 5-runkohan ei kai ole vielä liikenteessä Kälviän onnettomuuden jäljiltä? Kuinka kauan mahtaa mennä, ennenkuin kytkin saadaan takaisin paikalleen runkoon 7xxx? |
08.10.2006 19:18 | Eero Heinonen | Jälleen kerran havaittavissa aivan täysin Pendon muista ongelmista johtuvaa haukkumista. Tuollainen asennusvirhe voi sattua mille tahansa automaattikytkimelle, joita tässä(kin) maassa riittää mitä erilaisimmissa kalustoyksiköissä. Ei ollut ensimmäinen kerta, kun automaattikytkin irtoaa "väärästä päästä", sitä on sattunut jopa raskaassa SA3-sarjassa. |
08.10.2006 22:40 | jpl | Pendolle kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kytkin on irronnut. Ja tuossa tapauksessahan kytkin on mennyt suunnilleen keskeltä poikki. Ruuvikytkimet katkeavatkin sitten paljon helpommin... riittää, kun Sr2:lla otetaan vähän tehoja. :) |
09.10.2006 01:20 | pjh | Pitääkö matkustajien siis vain hyväksyä, että "junat nyt katkeilevat silloin tällöin"? Kenties myös se, että ne putoilevat raiteilta, kaatuilevat ja törmäilevät toisiinsa? Kyllä minusta MYÖS arvostella saa, kun joku tyrii. |
09.10.2006 02:35 | Che | Vaan ei ole viisasta osottaa sitä arvostelua Pendolino-instituutiota vastaan, kun syy kuuluu kytkimen valmistajalle/asentajalle. |
09.10.2006 08:28 | Teppo Niemi | Juuri Ylen radiouutisissa : Pendo jäi Tampereelle, koska yhteenkytkentä ei onnistunut. VR:n mukaan pendoissa on ollut kytkentäongelmia aikaisemminkin. |
09.10.2006 22:50 | pjh | Miika: mitä tarkoitat? Kyllä se on nimenomaan "Pendoliino-instituutio", joka on asiakkaalle vastuussa Pendoliinon aiheuttamista harmeista. Ei ole sen asiakkaan asia alkaa selvitellä, kuka on valmistanut sen Pendolinon tuhkakupin, jonka pohjan läpi natsa putosi ja poltti housut. |
09.10.2006 23:33 | Che | Mielestäni jos kytkimet ovat vakiotavaraa, hyvämaineisia tuotteita, eikä mitään penninvenyttäjän mallia, niin silloin niiden aiheuttamia ongelmia ei voi lukea Pendolinon tyyppiviaksi. Jos VR olisi tiennyt tilaavansa junan, jossa on huonolaatuiset kytkimet, tilanne olisi eri. Tämä yleinen yhteenkytkentä/irrotus-ongelma johtuu (ainakin pääasiassa?) Pendolinon tietokoneesta, ja se on ilman muuta nimenomaan Pendolinon ongelma. |