Havainto
06.10.2006 13:17
Tämä tästä pendosurkeudesta vielä puuttuikin!
-Kaksi Pendolino-junaa irtosi toisistaan kesken kiihdytyksen Helsingin Käpylässä perjantaiaamuna. Junayhdistelmä oli matkalla Helsingistä Joensuuhun. Junan "katkeamishetkellä" vauhtia oli noin 80 kilometriä tunnissa.
Pendolino lähti Helsingistä Joensuuhun kello 7.12. Junassa oli matkustajia noin 150. Kukaan matkustajista ei loukkaantunut.
Onnettomuusyhdistelmässä kaksi Pendolino-junaa oli kytketty toisiinsa. Jostain syystä junien automaattikytkimet irtosivat toisistaan. Tällöin myös ilmajarrujen letkut katkesivat.
VR:n mukaan matkustajat eivät kuitenkaan olleet vaarassa. Junissa oleva automaattinen jarrutusjärjestelmä kytkeytyi heti onnettomuuden sattuessa päälle.
"Jokin tekninen vika siihen tietysti tuli. Meidän mielestämme tähän ei liity mitään dramatiikkaa", VR:n viestintäjohtaja Martti Mäkinen totesi perjantaina aamupäivällä.
Pendolinoissa on VR:n lähijunien tapaan ohjaamot molemmissa päissä. "Katkeaminen" tapahtui ohjaamojen välisessä liitoksessa, johon matkustajilla ei ole pääsyä.
Yhdistelmän etummainen juna oli tyhjä, ja se hinattiin saman tien VR:n Ilmalan varikolle tutkittavaksi. Takimmainen juna hinattiin takaisin Helsingin rautatieasemalle. Matkustajat vaihtoivat siellä paikalle tuotuun uuteen Pendolinoon.
Perille Joensuuhun junan arveltiin saapuvan noin puolitoista tuntia myöhässä.
hs.fi
Kommentit
06.10.2006 14:59 | Pentti Yli-Karjanmaa | Ups.. tämän havainnon voisi varmaan poistaa. Sama asia olikin jo listalla. |
06.10.2006 18:20 | thartone | Pendosurkeus??? olen matkastanut monesti pendolla, ei ole ollut ongelmia. mistä tämä pendovastasuus kumpuaa?? tottakai tälläisiä tapauksia tulee, eihän se ole mun mielestä mitään dramaatista jos yli 1o vuotta operoitu pendoilla ja nyt irtoaa. nm. pendolla tampereelle 1.24min. PS. kaipaatko sinisijä junia pääradalle??? |
06.10.2006 18:32 | Simo Porkola | Minuakin on joskus ihmetyttänyt näillä sivuilla havaittu jatkuva Pendolinojen ja yleensäkin VR:n parjaaminen. Minä tein tällä viikolla onnistuneen Pendolinomatkan Kokkolasta Helsinkiin ja takaisin. Koko reissun ajan pysyttiin aikataulussa ja Tampereella onnistui Pendojen kytkeminenkin ihan mainiosti. Kaiken lisäksi sekä mennessä, että palatessa oli konduktöörinä sama, erittäin mukava mies, joka kyllä on VR:n PR-mies parhaasta päästä. |
06.10.2006 18:55 | jpl | Heh, taasko se alkaa. On tapahtunut yksi junan katkeaminen kymmenessä vuodessa. Ja tämä kytkimen varren katkeaminen johtui vielä todennäköisesti kokoonpanovirheestä Dellnerin tehtaalla Ruotsissa. Tähän mennessä esiintyneitä ongelmia syntyy ehkä eniten juuri johtuen työntekijöiden huolimattomuudesta junan rakennusvaiheessa. Myöskään kaikki hämärät kytkentäongelmat eivät ole vielä kadonneet mihinkään, vaan haittaavat lähes päivittäin junien liikennöintiä ja liikennesuunnittelua (on mm. ollut jo vuosia olemassa lista niistä rungoista, joita ei saa kytkeä toisiinsa). Lisäksi junien sisustus voisi olla tyyliltään parempi nykyisen muovijuna-lookin sijaan, erityisesti penkit voisivat olla pehmeämmät ja paremmin suomalaista selkää tukevia. Toimiessaan Pendolino on ihan hyvä juna, mitä nyt vähän heiluu ja tärisee yli 200 km/h nopeuksissa. |
06.10.2006 20:29 | Pentti Yli-Karjanmaa | Yksinkertaisesti, jos joku tuote tai palvelu on verrokkiaan kalliinpi, siis Pendo vastaan IC. Voi kait olettaa kalliimman vaihtoehdon tarjoavan myös vastiketta rahalle, vaikkapa matkustusmukavuuden ja luotettavuuden suhteen. Konduktöörejä ei tiettävästi liitetty mitenkään pendojen ongelmiin. Sinisten vaunujen penkit on mukavammat kuin IC- ja pendoss, mieletäni. Tietääkseni sinisiä vaunuja ei käytetä IC-JUNISSA! Toteaa maksava asiakas :-0 |
06.10.2006 21:35 | tane | Niinpä, ainakin Rantaradalla ajansäästökin on niin minimaalinen, ettei silläkään voi oikein korkeampaa hintaa perustella. Ja ainakaan minusta Pendon kallistelu ei toimi hyvin, lähinnä se tuntuu siltä, kuin joku kännipää yrittäsi sitä käsin ohjata! ;) Onkohan joku muu onnistunut paremmin kallistuvakorisen junan suunnittelussa? |
06.10.2006 23:29 | Arto | Eikös pendon kallistus toimi paineilmalla? En voi käsittää miksi sellainen ratkaisu on toteutettu! |
07.10.2006 00:38 | Arto | Ja mikäli tämän tapahtuman takia eräs Pendo vuoro korvataan jollain IC2:sella jossa tupakointiin ei ole varattu tilaa niin vaadin lipun hinnan takaisin ja korvauksia henkisistä kärsimyksistä yms. erittän paljon :( Junan valinnassa ensisijainen vaatimus on ollut, että siellä on mahdollisuus tupakoida(erinomainen kilpailuetu busseihin) ja mikäli tätä vaatimusta ei kyseinen juna täytä, niin katson olevani oikeutettu vetäsemään tupakan tuskissani hätäjarrusta päästäkseni tupakalle :) |
07.10.2006 07:54 | Che | Talgon ratkaisu taitaa olla aika luotettava, toimii puhtaasti vaunun liike-energiasta syntyvillä kaarrevoimilla. |
07.10.2006 11:26 | akik | arto on hyvä ja tässätapauksessa säästää kanssamatkustajia laittamalla vaikka nuuskaa huuleen... |
07.10.2006 14:26 | jpl | Pendolinon kallistussylintereitä käytetään korkeapaineisella (100-200 bar?) hydrauliöljyllä. Käytetyn öljyn viskositeetti säilyy hyvänä -30 pakkasasteeseen asti, jonka jälkeen liikkuminen alkaa olemaan jähmeää. |
07.10.2006 17:41 | Masa | Justiinsa, mistä lähtee tämä pendo-vastaisuus? Itse olen matkustanut Rantaradallakin Pendolla, ja minuutilleen pysyttiin aikataulussa, ja kaikenkaikkiaan todella hieno juna! Koko ajan se on sitä Pendolinon parjaamista täällä, ettekö osaa arvostaa komeaa junaa? Samat sanat, kaipaatteko sinisiä junia takaisin? Ei kiitos!! Ehdottomasti hienoin juna Suomessa, ja sillä sipuli. Toivottavasti vain lisää tulee Pendolinoja, eikä suinkaan pois laivata!? Ketkähän täältä pois sais laivata, te haukkujat!!!! -:( |
07.10.2006 18:13 | jpl | Toivottavasti ne seuraavat Pendolinot oikeasti toimisivat. |
07.10.2006 18:18 | jpl | Eli siis olisivat jotain muuta, kuin epäluotettavaa tekniikkaa hienoissa kuorissa. |
07.10.2006 21:25 | Jukkis | Ilmeisesti Trenitalia suunnittelee operoivansa seuraavan sukupolven Pendolinojaan (ETR.600) pareittain ja jakaen junan kahteen eri määränpäähän. Harmi vaan että ei taideta saada takuuvaihtona noita uudempia Suomeen, jos vaikka toimisivatkin paremmin. |
08.10.2006 16:31 | Lauri Marjamäki | Kyllähän Pendolino on ihan mukava ja mielenkiintoinen juna, en vaan ymmärrä miksi sitä pitää tunkea joka puolelle, kun se a)ei ole sen mukavampi kuin IC tai pikajuna, b) normaalisti ei myöskään ratkaisevan paljon nopeampi c) suunnilleen samoihin matka-aikoihin pystyttäisiin myös muulla kalustolla. Eli miksi maksaa enemmän vain sen takia, että pendolino on luotijuna (vaikka pystyykin ajamaan vain 20km/h nopeammin kuin IC2? (Ja kyllä kai pendolinoja hajoilee suhteessa intercityihin enemmän.) Pendolino on minun mielestäni ihan kelpo juna, harmi vaan että Suomen rataverkon suurimmat sallitut nopeudet eivät riitä sille. (lukuun ottamatta Helsinki-Lahti, Helsinki-Tampere). |
08.10.2006 18:22 | pkio | Masa: ja vastaavasti jos VR sanoo että Pendolino on hieno juna, sen on sitten niin oltava? Eikö Suomessa ole enää oikeutta vapaaseen mielipiteeseen? Eihän sitä voine kukaan kiistää, että Pendolinojen kanssa on ollut ongelmia enemmän kuin tarpeeksi. Tämän todistanee osaltaan se valtuuskuntakin, joka saapui Tampereelta Helsinkiin valittamaan Pendolinojen epävarmuudesta (ja myöhästyi, koska Pendo oli myöhässä). |