Lokakuu 2006
Havainto
06.10.2006 22:20
Ei käy kateeksi veturinkuljettajia mm. Ensimmäisessä Virallisessa Junavideossani näkyvässä tilanteessa, jossa setä haahuilee huolestuttavan lähellä laiturin reunaa eikä meinaa ollenkaan huomata ohitusvauhdilla takaapäin lähestyvää Pendolinoa: //www.tapanikunnas.com/Junavideot/Pendolino%20S%2084%20ohittaa%20Hameenlinnan%20061005.wmv (7,3 MB).
Lähettäjä: Tapani KunnasKommentit
06.10.2006 22:24 | Lari Nylund | Pendolino tulee todellakin kuin sukkasillaan, etenkin kiskonhionnan jälkeen. Tästä syystä asemalaitureilla on 1,5 metrin turva-alue laiturin reunasta, jos junien sn on 160 tai yli. Hämeenlinnahan esimerkiksi sivuutetaan noin 100km/h nopeudella. |
06.10.2006 23:46 | Arto | Sinänsä en näe tilanteessa mitään erikoista, sillä eihän se ukko ollut edes kovin lähellä junaa! Olikohan se vaalea alue laiturilla se vaarallinen alue? Itse olen lapsuuteni viettänyt radanvarressa ja on tullut tehtyä todella typeriä tempauksia, kuten kilpailtu siitä kuka uskaltaa ylittää radan viimeiseksi tavarajunan tullessa ja onneksi näissä "miehuuskokeissa" ei kukaan koskaan jäänyt alle! Suurin riski tässä tyhmyydessä kai oli kompastuminen ja kaatuminen radalle ja vaikka tyhmyys olikin meidän puolella, niin epäilen ettei veturinkuljettaja pikkunassikan allejäädessä sitä asiaa niin paljoa olisi pohtinut. No vaikka vieläkin olen "pikkupoika" en nykyään enää leiki junien kanssa vaan ainoastaan katselen niitä riittävän välimatkan päästä :) |
07.10.2006 01:37 | Mikko Mäntymäki | Ja Jotkut eivät ymmärrä että ratapiha nopeuksistakin jarruttaminen kestää vähintään vain "veturin mitan". |
07.10.2006 07:40 | Tapani Kunnas | Tuskinpa sellaista veturinkuljettajaa on, joka voisi ihmisen yli ajamisen sivuuttaa ihan noin vain - puhumattakaan siitä, että se alle jäänyt olisi lapsi. 1,5 metrin turva-alue on kyllä kovin kapea, jos juna menee ohi toistasataa. Pelkkä ilmavirtaus saattaa heilauttaa tasapainoa sen verran, että käy huonosti. |
07.10.2006 09:14 | Lari Nylund | Arto: Kun ensin kirjoitat "vaikka vieläkin olen pikkupoika en nykyään enää leiki junien kanssa vaan ainoastaan katselen niitä riittävän välimatkan päästä", mutta kuitenkin samaan aikaan lisäät kuvan //vaunut.org/kuvasivu/30156 , niin kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään. |
07.10.2006 09:54 | Pirkka | Eihän tuossa ole junaa missän Lari. en opikein ymmärrä.. kylla kai kiskoilla saa kävellä/ylittää jos ei junaa tule. |
07.10.2006 10:06 | Lari Nylund | "Radalla kulkeminen on kielletty sakon uhalla". Kiskot eivät todellakaan ole mikään kävelytie. |
07.10.2006 11:13 | pkio | Tästähän oli juttua nyysseissä aikaa sitten ja siellä silloin tultiin siihen lopputulokseen, että vaikka "Radalla kulkeminen on kielletty sakon uhalla", radan saa kuitenkin ylittää jalan, jos lähellä ei ole tasoristeystä. Mieleen tulee esim. kävely-, hiihto- ja marjastusretket jne. Eri asia sitten tietenkin jos kulkee kiskoja pitkin. En nyt ole varma mitä Lari tarkoitti... |
07.10.2006 11:46 | Tapani Kunnas | Eiköhän tämä asia ole harvinaisen yksiselitteinen: radalla kulkeminen on kielletty. Piste. |
07.10.2006 14:40 | Sante | Tapani: Onkos sulla muita junavideoita |
07.10.2006 15:49 | Tapani Kunnas | Sante: on kyllä, kunhan löydän niille sellaisen paikan, jossa olisi riittävästi tilaa... ovat sen verran isoja tiedostoja :) |
07.10.2006 20:11 | Sante | Tapani: Onko sun sivustolla esim. Junakuvia mitä vois kaydä Tsiigaamassa ja jos on niin mikäs on sivusto?? |
07.10.2006 20:30 | Tapani Kunnas | Sante: Jees. Osoitteessa //tku.typepad.fi/rautatiet/ on blogityyppinen kooste erilaisia matka- ja kuvausretkikertomuksia. Sinne varmaan laitan näitä videoitakin, mutta ensin pitää saattaa sivusto kesän retkien ja kuvaussessioiden osalta ajan tasalle. Se on vähän jälkijunassa, jos tällainen kökkö sanaleikki sallitaan... |
07.10.2006 22:42 | Simo Virtanen | "Eiköhän tämä asia ole harvinaisen yksiselitteinen: radalla kulkeminen on kielletty. Piste." Ei se todellakaan noin yksinkertaista ole. Kyllä rautatien saa ylittää. Jokamiehenoikeudetkin sen takaa. Toki ylittäminen on eri asia kuin radalla kulkeminen. |
07.10.2006 23:55 | Lari Nylund | Radan ylittäminen erityistä varovaisuutta noudattaen on toki sallittua, etenkin merkityissä ylityspaikoissa. Kaikenlaiset oikopolut aidattujen alueiden läpi tuomitsen ehdottomasti. Linkitetyssä kuvassa kävellään selkeästi kiskojen suuntaisesti, jonka tuomitsen jyrkästi. Radan vieressäkin olisi mahdollisuus huomattavasti turvallisempaan kävelyyn. |
08.10.2006 07:51 | Tapani Kunnas | Simo: juuri näin. Kielto koskee kulkemista, joka on kielletty. Kiellossa ei mainita ylittämistä, eli sitä ei tarvitse tämän asian kohdalla edes miettiä. Harvinaisen yksiselitteistä, eikös? Larin kommentti on täyttä asiaa. |
08.10.2006 07:51 | Arto | Jos tarkoitat minun ottamaani kuvaa, niin ainoat jotka siinä kiskoilla kulkevat näkyvät kuvassa! Itse kuljin vasemmassa reunassa näkyvällä leveällä pientareella, ja kävin kiskoilla vain kuvan ottamassa. Toki ensin olin katsonut ettei selkäni takaa ole junaa tulossa. |
08.10.2006 14:02 | Sante | Tapani:Hyviä kuvia siellä sivustolla :) |
08.10.2006 17:15 | pkio | Tapani: Kyllä, yksiselitteistä on. Mutta kuten jo aiemmin mainitsin, asiasta on _käyty_keskustelua_, joten ei se KAIKILLE ole ollut yksiselitteistä. Pilkunviilaus: onhan radan ylittäminenkin kulkemista rata-alueella (radalla), mikä on kiellettyä, mutta laki määrittelee tämän paremmin: Rautatielaki 68§ (ote): "Joka tahallaan (...) 4) liikkuu tai oleskelee asiattomasti ratapiha-alueella, ratalinjalla, rautatiesillalla tai rautatietunnelissa, joka ei ole yleisön käytettävissä, on tuomittava, jollei teko ole vähäinen tai siitä muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, rautatielainsäädännön rikkomisesta sakkoon." Ylittäminen varmastikaan ei ole ASIATONTA liikkumista. |
08.10.2006 18:34 | Mikko Mäntymäki | Minulle rupes kerran yks käppänä valittamaan ettei Tampereen pärrinkoskelle ei saa ajaa autolla mutta kielto koskee läpi ajoa. käppänähän muistutti liikennemerkin lisäkilvestä "tonteille ajo sallittu" no minä vastasin sille että menin kuvaamaan junia RHK:n tontille, ei enään kehdannut valittaa minulle. |
08.10.2006 23:53 | Che | Viiden sekunnin "oleskelu" ja "kulkeminen" menee menee aivan itsestäänselvästi tuohon vähäisen määritelmään. |
10.10.2006 03:59 | Sakari Kestinen | Onko asiasta minkäänlaisia ennakkotapauksia tai oikeuskäytäntöä? Epäilenpä, Pihtiputaan Marjatat ylittävät sieniretkillään radan varmasti kymmeniä kertoja - pidän tätä vähäisenä, mikäli Marjatta myös suorittaa samanlaiset varotoimet kuin ylittäessään nelostiet - kaksiraiteinen päärata on taas eri asia. Pääradalla oleskelua, kulkemista tai edes ylittämistä ei juurikaan voi oikeuttaa, se on verrattavissa moottoritien ylittämiseen. Minusta tuollainen Arton kuvassa oleva yksiraiteisella, ei kovin tiheästi eikä nopeasti liikennöidyllä raiteella käväisy ei ole vielä vakavaa. Horisontissa näkyvien hahmojen touhu sen sijaan näyttää olevan. |
10.10.2006 04:02 | Sakari Kestinen | Pointtini unohtui: Pihtiputaan Marjatta tuskin saisi sakkoja, vaikka käyttäisi Haapajärvi-Äänekoski-rataosuutta omaan kulkemiseensa vaikkapa potkukelkalla (dieselveturin äänen kuulee jo kaukaa, eikä nopeudet ole tuolla radalla suuria - sitä paitsi vaikka poliisi eksyisi samaan aikaan samaan paikkaan, ei pienen paikan poliisi varmasti kehtaisi mummelille antaa siitä sakkoja). Pääradalla taas on aivan eri juttu, sähköjuna kulkee lähes ääneti puoli kilsaa jopa kahdeksassa sekunnissa. Hyvä jos alta ehtii pois, kun veturin vasta näkee. |
10.10.2006 16:43 | Che | Kaksiraiteiset suurten nopeuksien radat on tosiaan oma juttunsa. Niillä pitääkin alitusmahdollisuuksia rakentaa tiheään. |