Havainto
09.10.2006 16:14
Kahta Pendolinoa ei saatu yhteen Tampereella
9.10.2006 15:07
Seinäjoelta ja Jyväskylästä saapuneiden Pendolino-junien yhteen kytkeminen epäonnistui aamulla Tampereen asemalla. Junissa oli yhteensä nelisensataa matkustajaa, joiden matka Helsinkiin päin viivästyi.
- Junat jatkoivat matkaa Tampereelta Helsinkiin erillään. Jyväskylästä lähtenyt juna myöhästyi 18 minuuttia ja Seinäjoelta lähtenyt 46 minuuttia, kertoo VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen.
Junien aikataulun mukainen saapumisaika Helsinkiin olisi ollut kello 8.27.
Jaatisen mukaan kyseessä oli tekninen ongelma, jonka laatu selviää aikaisintaan tiistaina kun junat on tuotu varikolle ja tutkittu. Vastaavia tapauksia on Jaatisen mukaan ollut tänä vuonna muutamia.
- Teemme töitä valmistajan kanssa, jotta näistä ongelmista päästäisiin eroon, sanoo Jaatinen. (STT) (//www.iltasanomat.fi/uutiset/sahkeet.asp?id=1247168)
Kommentit
09.10.2006 16:54 | Pentti Yli-Karjanmaa | Elämysmatkailua ;-) |
09.10.2006 18:18 | Perttu Karttunen | Eiköhän olisi jo aika antaa puolelle yksiköistä nimeksi Mervi ja puolrllr Matti. Tämä yhdyntä ja eroilu tuntuu toimivan samallalailla kuin Matin ja MErvin avioliitto. VR saisi samalla lisähuomiota kun seiskan paparazzit kyttäisi penojen aioelämää ja mahdollisia homoliittoja. ( ja laitetaan se pakollinen hymiö että ne vakavamielisetkin tajuaisi tämän huonoksi huumoriksi... eli :) ) |
09.10.2006 19:17 | Eemeli Mölsä | Moneskohan kerta taas kun pendo on rikki? :D |
09.10.2006 19:51 | Nalle Fyrqvist | Niin mones, että ne on pakko palauttaa tehtaalle ja tilattava tilalle ICE-junat. Tiedättekös,mistä Pendon tyyppimerkinnän ETR-osa tulee? No se tulee Etolan Todellinen Romu. :-) Oli muuten hyvä veto Pertulta. |
09.10.2006 20:04 | Lari Nylund | Vaikka henkilökohtaisesti pidän työskentelystä Pendolinoissa, niin aika ajoin tulee pakosti mieleen miksei junia ajeta kahtena eri yksikkönä aikataulunkin mukaisesti. Tällainen negatiivinen julkisuusrumba joka julmetun epäonnistuneesta yksiköiden yhdistämisestä ei voi olla pitkässä juoksussa hyväksi. Toisaalta, uutiskynnys Pendolinojen myöhästymisistä ei ole kovinkaan korkea - edes tapauksissa, joissa syy on ollut muussa junaliikenteessä tai turvalaitevioissa. |
09.10.2006 20:27 | Jorge | Kyllä se niin on nykyään etenkin softa-asioissa, että tuotekehityksen tekee ns. "valmiissa" tuotteessa loppukäyttäjä (=kuluttaja, junamatkustaja jne.) |
09.10.2006 20:31 | Pentti Yli-Karjanmaa | Jep Lari. Se on varmaan kiusallista niin asiakkaalle kuin henkilökunalle tälläinen rumba. Mutta, jos vähän muistellaan menneitä. VR aikanaa rummutti melkoisesti näitten ihmejunien ihanuudesta. Mm. matka Olusta Hesaan piti taittua yhdessä hujauksessa. Vaan kuinkas kävikään. Radanpitäjä, eli valtio, eli sama taho joka omistaa koko VR-konsernin, ei pitänytkään puheitaan. Vai, lupasikokaan kukaan tehdä runkoradat uusiksi? En muista. Nyt tuntuu aika turhalta investoinnilta koko ns. suurnopeusjunat Suomessa vallitseviin olosuhteisiin. Ainoa joka tuntuu asiakkaan kannalta toteuntuneelta, on hinta. Joka on Pendossa kalliinpi kuin muissa junissa. Syytä en kyllä ymmärrä. Olisi ehkä viisasta lopettaa ylihinnoittelu, se vain ärsyttää monia asiakkaita. Sitten kun ja jos, pendo tarjoaa merkittävää lisäarvoa matkan suhteen, olisin valmis siitä myös maksamaan. |
09.10.2006 20:57 | Eemeli Mölsä | Niin, esim. Savon radalla pendo ei ole yhtään nopeampi kuin ic tai pikuri, rahat vaan menee nopeammin. :D |
09.10.2006 22:05 | pjh | Olen koettanut pidättäytyä kovin kovasta Pendojen arvostelusta, minusta kun on oikein hyvä, että Suoemssa on junia, joilla saadaan oikeata kilpailua lentoliikenteen kanssa. Mutta-mutta... tämä kytkinpelleily on kyllä jo naurettavaa! Junia on testattu ja taas testattu vuosikausia, mutta sellaista perusasiaa kuin kytkimet ei saada toimimaan! Entä kun tulee talvi ja kytkimet ovat muun toimimattomuutensa lisäksi jäässä ja lumiset? Ymmärrän henkilökunnankin tilanteen: ihan varmasti on ikävää kerta toisensa jälkeen olla matkustajille selittelemässä vikoja. Ääni Larin ehdotukselle: lopettakaa se yhteen kytkeminen kun se kerran ei toimi! Aikatauluja vähän uusiksi ja kas: saadaan lisää vaihtoehtoisia yhteyksiäkin Ruuhka-Suomeen! |
09.10.2006 22:19 | Pentti Yli-Karjanmaa | Voi olla myös mahdollista, ettei tämä tietokoneistettu yhteenkytkeminen tule koskaan onnistumaankaan! Jokut viisaat ovat laskeneet että, noin 40% atk-projekteista epäonnistuu täysin. Rahaa palaan järjettömästi, mutta mitään ei synny. Lähin esimerkki Ruotsin KELA:sta. Laaaja asiakaspalvelujärjestelmän kehitysohjelma maksoi satoja miljoonia kruunuja, mitään käyttökelpoista ei jääny jäljelle. Paitsi lasku! Onnea vain taistelussa, VR:n laki- ja tekniikan miehille. |
09.10.2006 22:31 | Jape Ruotsalainen | Pendoissa ärsyttää eniten (huonojen penkkien ja lisämaksun lisäksi) se, etteivät ne pysähdy pienemmillä asemilla. Jos ne todella olisivat suurnopeusjunia ja saisivat matkata reilua kahta sataa, ymmärtäisin joittenkin asemien ohitukset, jotta saataisiin puristettua matka-aika mahdollisimman pieneksi. Nykyisellään ajansäästö taitaa kuitenkin tulla vain juuri niistä muutamista asemien ohituksista ja saaliiksi saadaan vain joitakin minuutteja. Ja samalla kun pendot hurauttelevat asemien ohi muutamien minuuttien vuoksi, VR:n maine huononee (entisestään?) yhteyksien huononnuttua. |
09.10.2006 22:43 | pjh | Hki-Tpe S=1:23, IC²=1:46. Minusta tuossa on jo matkan pituuteen nähden kyllä selvä ero. Nopeuden hyöty tulee kyllä vasta sitten kun (edes) Seinäjoelle ja Lappeenrantaan voi ajella kahtasataa tai yli. (No joo, voisihan sitä sitten iiseekakkosillakin...) |
10.10.2006 00:43 | jtt | Mikäli olen oikein tulkinnut uutisia, niin Tsekki on lähettänyt takaisin valmistajalle (ja luopunut) koesarjan pendoistaan. Aikoinaan myös 466-vet.sarjasta luovuttiin epävarman päämoottorin (Pielstick) takia jo melko varhaisessa vaiheessa. Miksi meillä taistellaan vastaan, tämä viimeinen huolta aiheuttanut kytkimen irtoaminen ei mielestäni kuulu "vakituisiin vikoihin", mutta kyllä 10-vuoden aikana olisi pitänyt saada selville ongelmat kallistuksissa ja kytkennöissä... |
10.10.2006 04:18 | Sakari Kestinen | Pertti: jos Pendolino pysähtyisi Sn 200-varustetulla Hki-Tpe-osuudella kuin IC2, tulisi matka-ajaksi todennäköisesti 1:35. Pendolinon jarruttaminen ja kiihdyttäminen vie enemmän aikaa kuin IC2-junien, joten jokainen pysähdys veisi todennäköisesti 3 min aikaa, kun muilla junilla se on 2 min. Käytin lisäpysähdyksinä Lempäälää, Toijalaa, Hämeenlinnaa ja Riihimäkeä. Lempäälä kun on muutaman IC2-vuoron pysähdyspaikka. |
10.10.2006 04:20 | Sakari Kestinen | Samoin, jos IC2-junat pysähtyisivät kuten pendot, voisi niiden matka-aika olla helposti sama kuin Pendolinolla. IC2-kalustolla Sn on 200, mutta IC2-junat ajavat silti Sn 160-aikataulujen mukaan, koska käytössä on tasaminuuttiaikataulu. |
10.10.2006 09:14 | Pasi | Olikos niissä kummassakin kytkimet vielä tallella ? . Eihän se tartu kiinne jos toisesta sellainen puuttuu. ;) |
10.10.2006 11:09 | Aki Grönblom | Olen kyllä samaa mieltä Larin kanssa. Eri yksiköinä kylmästi vain. Yhden kuskin työthän siinä tulee lisää per juna, mutta toisaalta lähtöjen määrä lisääntyy ja sehän olisi paranevaa palvelua. Ainakin jos niillä vartti tai puoli tuntiakin olisi eroa. Miten niitä sitten saa sopimaan muun liikenteen sekaan, ei tietty ole taas kovin helppoa. |
10.10.2006 14:06 | Lari Nylund | Mitäköhän tamperelaiset pitäisivät ideasta, että ajettaisiin Jyväskylän suunnasta tuleva Pendolino kolmioraidetta pitkin Helsinkiin. Aikataulu esimerkiksi nykyistä S82 käyttäen: Jyväskylä 06:35, Jämsä 07:03, Tpe kolmio (ohitus) 07:50, Tikkurila 09:01, Pasila 09:10 Helsinki 09:17. Seinäjoelta tuleva runko ottaisi tamperelaiset kyytiin. Ideoita pitää olla, ettei kehitys pysähdy. |
10.10.2006 14:57 | Dakkus | Tuossa on vain se huono puoli, että junaliikenneyhteydet Jyväskylästä pohjoiseen ovat muutenkin ihan surkeat, ja joku saattaisi haluta päästä Jyväskylästä Tampereelle junalla. Joko vaihtaakseen toiseen tai sitten jäädäkseen Tampereelle. Jos vaihto siirtyisi yli tunnin matkan etelämmäksi (eli kahteen suuntaan kaksi tuntia), tai tampereenmatka alkaisi tarkoittaa junanvaihtoa, eivät matkustajat kyllä olisi onnellisia. |
10.10.2006 15:00 | Teppo Niemi | Vastaavalla tavalla on Saksanmaalla hoidettu yhteyksiä mm. Bebran kolmiolla. Itse olen törmännyt tähän Saksassa liikennehäiriötilanteessa, jolloin Lyypekistä etelään menevä IR-juna ohjattiin ohi Hampurin pääaseman. Hampurista tulevat matkustajat vaihtoivat junaan HH-Harburgissa. Eli sovellettuna, jotta Larin ehdottamassa tapauksessa myös Jyväskylä - Tampere yhteydet säilyvät, ne voisi hoitaa Vilppulasta (nykyisin Haapamäestä) tulevalla taajamajunalla. Vaihtopaikkana olisi Orivesi. tai sitten Järvensivun seisake. Mielestäni joka tapauksessa kehittämiskelpoinen idea |
11.10.2006 10:50 | Antero Airola | Larin idea ei taida olla oikein toimiva. Tampereelta tulee niin paljon väkeä, ettei se mahdu yhteen runkoon. Välin Jyväskylä - Tampere juna taitaa nykyisin kulkea enemmän tai vähemmän tyjävaunujunana. |
16.10.2006 01:05 | Jape Ruotsalainen | Pertti: Kyllä tuossa Hki-Tpe on jo selvä ero, olet oikeassa. Tarkoitin lähinnä sitä, että pendoista yritetään tehdä nopeita junia vain siten, että vähennetään pysähdyksiä. Näin etenkin niillä rataosilla, joilla ei saa täysiä ajella ja se on minusta väärin. Näillä rataosilla on näet muutenkin junayhteyksiä vähän! Ja olen kanssasi samaa mieltä myös siitä, että Suomessa olisi hyvä olla lentoliikenteen kanssa kilpailukykyinen juna, mutta ei semmoista saada pelkästään jättämällä pienten asemien pysähdykset pois. Tästä päästäänkin sitten jo tuohon Pentin mainitsemaan radan kuntoon... |