Lokakuu 2006
Havainto
10.10.2006 12:45
Tavaraliikenne Kerava - Lahti -radalla on aloitettu eilen, kertoo //www.infoverstas.fi/
Kommentit
10.10.2006 13:37 | tasajuh | Näin tänään Ti 10.10.2006 säiliövaunujunan saapuneen Mäntsälään klo 8.30. Juna pysähtyi raiteelle 1 ja päästi InterCity-junan ohitseen (suuntana Lahti). Säiliöjuna jatkoi matkaansa kohti Lahtea ennen kuin Z-juna klo 8.40 saapui raiteelle 4. |
10.10.2006 13:55 | Simo Toikkanen | Nähtävästi juna on siis 2093, joka korvaa maanantaista sunnuntaihin ajetun 2083:n. |
10.10.2006 15:01 | Dakkus | Voisikohan peräti olla, että VR olisi saanut LVM:n suostumaan investointiveron alennukseen tai jopa poistoon tavaraliikenteen osalta? |
10.10.2006 15:18 | tane | Missäs tuo investointivero on 'virallisesti' kerrottu, joku LVM:n päätöskö? Vuoden 2006 verkkoselostuksessa sitä ei ole ja siellä jopa sanotaan "Ratamaksuun ei ole odotettavissa muutoksia"! Vuoden 2007 verkkoselostuksessa tuo 0,5 senttiä/bruttotonnikilometri investointivero on, mutta vuoden 2007 verkkoselostus koskeekin aikataulukautta 10.12.2006-8.12.2007! |
10.10.2006 15:23 | Simo Toikkanen | Asiasta säädetään Rataverolain 5 §:n 2 momentissa: //www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030605 |
10.10.2006 16:19 | Move off | Ennemminkin LVM on pakottanut VR:n ohjaamaan tavarajunia oikoradalle, jotta veroa saadaan perittyä. Tosin onko tyhjien vaunujen kuljettaminen tavaraliikennettä? Täydet junathan ajettaneen edelleen vanhaa reittiä. Investointivero syntyi viime vuonna luultavasti budjettineuvotteluiden kukkasena. Verossa ei sinänsä ole järjen häivääkään. Sillä nimenomaan pidetään tavaraliikenne ja mahdolliset uudet operaattorit poissa oikoradalta ja estetään matkalippujen hinnan alennukset, vaikka matka Keravan ja Lahden välillä lyhentyi. Tilannehan vastaa maksullista moottoritietä, joita Suomessa on vastustettu henkeen ja vereen. |
10.10.2006 17:29 | tane | Eihän sillä mitään väliä ole, mitä se tyhjien vaunujen kuljettaminen on, sillä tuon lakipykälän mukaan "Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään rataveron määrästä, kannetaan Kerava― Lahti-oikoradan käytöstä investointiveroa, jonka määrä on henkilö- ja tavaraliikenteessä sekä veturisiirroissa 0,5 senttiä bruttotonnikilometriltä", toki tyhjistä vaunuista tulee vähemmän tonnikilometrejä. Näköjään lain mukaan RHK:lla on valta myöntää rataverosta vapautus tai alennusta, ovatkohan sellaiset päätökset julkisia? |
10.10.2006 17:31 | tane | Jaahas, Finlexissä oli jotain merkkejä, mitä vorg ei tajua! |
10.10.2006 19:32 | Jarkko Voutilainen | //www.eduskunta.fi/triphome/bin/utahref.scr?{KEY}=HE+122/2005++ kertoo osaltaan investointimaksun perusteet. //vaunut.org/kuvasivu/30284 |