Lokakuu 2006
Havainto
19.10.2006 11:01
VR:llä ei poikkeusliikennettä lentoemäntien lakon takia
VR ei ole varautunut Finnairin lentoemäntien ja stuerttien lakkoon millään erityisjärjestelyillä. "Lähtökohta on, että VR ajaa normaaliliikennettä. Jos tilanteen jatkuessa jotain tehdään, niin aivan yksittäisiä vaunuja voidaan lisätä muutamiin juniin", sanoi VR:n viestintäjohtaja Martti Mäkinen.
"Ylimääräistä kapasiteettia VR:llä ei ole, vaan vaunut ovat aina töissä."
VR on myynyt tälle päivälle huomattavasti enemmän lippuja kuin tavallisesti torstaisin. Tiedotuspäällikkö Leena Linnamäki arveli keskiviikkona koulujen syyslomia yhdeksi syyksi, vaikka lakon pelkokin on saattanut vaikuttaa lipunmyyntiin.
(Lähde: STT / HS)
Kommentit
19.10.2006 11:27 | Move off | Viestintäjohtajan jälkimmäinen lause korjattuna: "Ylimääräistä kapasitettia ei ole, koska se on romutettu." UJA vapautti mm. paljon makuuvaunuja reserviin, mutta ne ovat jo hyvää vauhtia menossa kierrätykseen. |
19.10.2006 17:40 | Sami Lehonmaa | Hihhii,olisi kivaa jos vaunut menisivät lakkoon. |
19.10.2006 20:07 | Oskari Väisänen | Sami: Pikemminkin konduktöörit. :P |
19.10.2006 20:16 | Otto Siren | Mikäs siinä niin kivaa olisi?Jos koduktöörit menisi lakkoon ei voisi enää junia löytää kun vaan varikoilta. |
19.10.2006 22:38 | Lari Nylund | Kaikki sympatia Finnairin matkustamohenkilökunnalle. Heillä, kuten meillä konduktööreilläkin palkkaan vaikuttaa huomattavasti haittatyölisät, joita maksetaan mm. ilta-, yö-, lauantai- ja sunnuntaivuoroista. Ilman lisiä maksettava palkka on niin onneton, ettei paljoa käteen jää. Finnairin puolelta annettiin julkisuuteen tietoja, että matkustamohenkilökunnan tulot ovat 40000-70000 euroa vuodessa. Melkoinen heitto, kun henkilökunnan edustajilta tulee tietoa 25000-35000 euron tuloista. Pitkään on jo konduktööripuolella käyty keskustelua peruspalkan korottamisesta, joten odotetaan milloin asiasta aloitetaan neuvottelut. Esimerkiksi viime vuonna henkilöliikenteen tulospalkkaus jätettiin maksamatta, koska VR:n tulos jäi tulostavoitteesta tavaraliikenteen huonon tuloksen vuoksi. Henkilöliikenteen puolella taas tehtiin kaikkien aikojen tulos eli hommia oltiin paiskittu enemmän kuin koskaan. Uuden juna-ajan käyttöönottaminen ei ainakaan ole vähentänyt meidän töitämme, päinvastoin. Palkassa tämä ei ole vielä näkynyt. Viime viikolla oli liikenteessä tieto, että johdolle kyllä maksettiin huomattavia bonuksia viime vuodelta. Tällainen se tuntuu ja syö mielialaa kentällä. |
19.10.2006 22:48 | Sakari Kestinen | Juha: vaikka olisikin läjäpäin ylijäämä-CEmttejä, mihinkä ne lykkäisi? Ymmärtääkseni yöjunat ovat 16-vaunuisia, mikä on siis matkustajalaituriin mahtuvien vaunujen maksimimäärä. Ylimääräisten junien ajo taas edellyttäisi sitä, että matkustajille myös tiedotettaisiin asiasta mahdollisimman selkeästi ja monessa paikkaa. Kiireellistä ratakapasiteettiakin pitäisi anoa, ja työvuoroja sopia. Toki jos nämä kaikki saisi kuntoon, ei olisi mitään ongelmaa. |
20.10.2006 00:23 | Dakkus | Tjaa, kyllä sitä yli 16-vaunuisillakin voi ajaa. Pitää vaan muistaa kuulutella matkustajille etukäteen, että taaimmaisten pitäisi siirtyä pari vaunua eteenpäin. Itse olen kerran matkustanut Suomessa 22-vaunuisessa junassa, ja aika hyvin toimi. Kerran kyllä näin, että asemalla melko iso läjä matkustajia jäi junasta keskelle syvää lumihankea ja tarpoi sieltä monta vaununmittaa laiturille päästäkseen. Ei oltu silloin muistettu tiedottaa kunnolla. Mutta joka tapauksessa, kyllä juna voi ihan hyvin olla kuuttatoista vaunua pitempi. Taaimmaisiin voi myydä lippuja vaikka vain niille, jotka ovat menossa perille asti ja sitten venkslata siellä perillä niin, että kaikki pääsevät omasta vaunusta ulos. Tuo hoituu esim pätkimällä juna kahdelle eri laiturille tjsp. |
20.10.2006 00:24 | Dakkus | Ja konduktöörin puheista päätellen ei ollut mikään ainutkertainen juttu, että sitä 22-vaunuisena ajeltiin. Kehui sen olevan Suomen pisin matkustajajuna, että pitempiä ei ole. |
20.10.2006 00:25 | Dakkus | Ja muuten, se saattoi kyllä olla myös 21, eikä 22-vaunuinen. Kolmannella kymmenellä se vaunumäärä kuitenkin huiteli. Tarkistin itse kävelemällä koko hillittömänpituisen junan päästä päähän ja takaisin. |
20.10.2006 01:51 | Jouni | 20 vaunua on matkustajajunan maksimipituus. Helsingin raiteelle 8 taisi mahtua 17 vaunua laituriin eli kolme voidaan vielä yöjunaan ottaa Tampereelta. Joskus wanhaan hywään aikaan sunnuntain siniset iltapikajunat olivat useinkin sen 15-17 vaunua. Tosin onhan nykyäänkin pitkiä junia, joissa on vieläpä kaksikerrosvaunuja eli matkustajia mahtuu mukaan vielä enemmän. Esimerkiksi perjantain IC 49 ja 55. |
20.10.2006 08:18 | Teppo Niemi | JTT:n ja nyttemmin JT:n (4.16) mukaan matkustajajunan maksimipituus on 80 akselia. Vaunumäärästä ei sanota mitään. 1980-luvulla olen itse laskenut yöpikajunan vaunumääräksi 25. Ja se mahtui 80 akseliin. |
20.10.2006 09:11 | Jouni | Niin no, jos tosiaan jotain 2-akselisia vaunuja mukaan vielä löydetään, niin sitten. :) |
20.10.2006 10:30 | Che | Hccmqqr:t ainakin pihistää akseleita kaksi per vaunu vanhoihin autovaunuihin verrattuna :) |
20.10.2006 10:53 | Teppo Niemi | Kyllähän niitä tänäpäivänäkin löytyy. Ja siihen aikaan Gbl / Gblk-vaunuja käytettiin kiitotavaran ja ennen kaikkea postin kuljetukseen. Ja jossakinvaiheesaa ruuhkaliikenteessä Kbp-vaunuija käytettiin autovaunuina (muistaaksen mm. Taivalkoskelle). Nyt en vain ymmärrä Miikan matematiikkaa.... |
20.10.2006 11:32 | Aki Grönblom | Kbp:llä ja Gbl:llä on vähän hankalaa kuljettaa niitä finnairin lakon takia junaan siirtyviä matkustajia...ainakin näin syyskylmillä |
20.10.2006 15:04 | Jouni | Ylimääräisiä yöjunia voitaisiin kyllä ajaa vaikka heti. Ei niitä kevään sesonkijunia varten kalustoa tehtaaltakaan tilata. 267/264 vaatii nyt yhden rungon, sesonkina kaksi. Kolarin liikenne vaatii nyt kaksi runkoa, sesonkina ainakin viime keväänä viisi. Eli neljän yöjunarungon vaunut ovat olemassa ja niillähän ajaisi jo kaksi jokapäiväistä junaparia. :) |
20.10.2006 19:45 | Che | Teppo: tarkoitin, että yhdessä Litterahirviössä on tuplasti kapasiteettia samalla akselimäärällä verrattuna Gfotiin. Eli korvaamalla Gfoteja Parkkitaloilla voisi teoriassa säästää niitä akseleja tuosta 80:n maksimista matkustajavaunuille. Mutta teoreettinen heittohan tuo vain on, jos kaikki vaunut on jo käytössä. |
28.10.2006 10:41 | Lari Nylund | Pahoittelen tämän havainnon yhteydessä edellisessä kommentissani kertomaa tietoa johdolle maksetuista bonuksista. Kyseinen liikenteessä ollut "tieto" on osoittautunut perättömäksi huhuksi, jollaista valitettavasti uskoin ennen asian tarkistamista ja siitä täällä mainintaa. Pahoittelen aiheuttamaani väärän tiedon levittämistä kaikille osapuolille. |