Lokakuu 2006
Havainto
19.10.2006 16:25
Riihimäen tavararatapihan pohjoispäässä odottelee romutukseen lähtöä 5 CEmt, Rkt ja 7 CEmt. Vielä eilen vaunut olivat ratapihan eteläpäässä, joten lähtö lienee lähellä.
Lähettäjä: Jouni HytönenKommentit
19.10.2006 16:27 | Oskari Väisänen | Kai se nyt niin on ettei niille enää käyttöä ole. Ja jos nyt yritetään saada yöjunaliikenne Hki-Ilm-Ol/Tku-Jns uudestaan käyntiin niin VR valittelee ettei ole enää kalustoa millä ajaa. :/ |
19.10.2006 16:39 | Siltalan pehtoori | Siksihän romuttamisella on todella hätä. Eipä tarvitse antaa vanha kalustoa jollekin muulle mahdolliselle rautatieoperaattorille tulevaisuudessa kuten Ruotsissa. |
19.10.2006 16:40 | Oskari Väisänen | Näin meillä. |
19.10.2006 18:26 | Juha Vuorinen | Tuota... Niistä vaunuista ei ole enää yhtään mihinkään. Vaunut ovat niin huonossa kunnossa, että ainut oikea osoite on romuttamo. Jos vaunut haluttaisiin ottaa uudelleen käyttöön, ne pitäisi rakentaa rungosta ylöspäin uudelleen. T: nimim. Asiantuntija. |
19.10.2006 20:17 | Dakkus | Mikä niissä sitten tarkalleen ottaen mättää? |
19.10.2006 20:47 | Siltalan pehtoori | Niin... olen kuullut, että vaunut ovat niin sanotusti lahot. Toisaalta mm. deevereitten korjauksiin upotetaan runsaasti rahaa, vaikka ne ovat hyvinkin vanhaa kalustoa. Voisi ajatella, että ulkopuolinen operaattori voisi upottaa hyvinkin paljon rahaa vaunujen korjaamiseen, en tiedä. Joskus en vain aina luota tietoihin, joita olen kuullut vaunujen kunnosta. Mikä lienee totuus? Jos ajatellaan Ruotsin mallia, ei VR:n tarvitsisi olla korjauksen maksumiehenä. |
19.10.2006 22:50 | Sakari Kestinen | Telithän käytetään uudestaan, samoin paljon muutakin vaunujen tekniikkaa. Eli eivät nuo aivan hukkaan romuttamolla/sulattamolla mene, itse pataan päätyy vain kaikkein käyttökelvottomin osa tavarasta. |
20.10.2006 09:43 | Jarkko Korhonen | Mikä niissä on lahoa? Onko korroosiota? Onko hometta? Vai mitä tarkkaan ottaen? Onko kukaan nähnyt näitä vaurioita livenä jai perustuuko kaikki kuulopuheisiin? Entä onko näiden puheiden sanojalla selvää asiantuntemusta arvioida korjauskelpoisuus? Selvää on, että jos Edameihin vertaa, niin teknisesti nämä ovat nuhjuisempia mutta pointti onkin se hylkäyskynnys, kuinka matalalla se on... |
20.10.2006 09:43 | Jarkko Korhonen | Ja mitä niillä teleilläkään kun sinistä kalustoa pistetään paskakski koko ajan. |
20.10.2006 10:26 | Che | Niitä telejä saa kyllä virittää aika paljon että ne saadaan kulkemaan IC-nopeuksia mukavasti... tiedä sitten kestäiskö ne kevyempien tavaravaunujen alla? |
20.10.2006 11:58 | Move off | CEmt:ejä on valmistettu seuraavasti: 40 kpl vuosina 1970-73, 60 kpl v. 1978-80 ja 14 kpl v. 1983-84. Jos ensimmäisen sarjan vaunut ovat niin mätiä ja loppuunkuluneita, kuin eri puolilla on väitetty, niin muutaman vuoden kuluttua ovat sitten uudemmat vaunutkin entisiä, vai ovatko? Korvaavaa kalustoa ei kuitenkaan ole tulossa, kun 20 Edm-vaunun hankintaoptiokin peruttiin. |
20.10.2006 13:01 | Jonne | Uudemman sarjan makuuvaunuthan peruskorjataan, joten niillä on vielä elinaikaa jäljellä. |
20.10.2006 14:41 | Jarkko Korhonen | Tietävät varmaan, mutta onko tieto salatiedettä? Tuo linjadieselveturin palakiskoilla vetämä puuvaunujuna kuulostaisi perin kokonaisvaltaiselta elämykseltä siirtyä Roista Hkiin. |
20.10.2006 15:32 | Juha Vuorinen | Voin ainakin oman kommenttini osaltata todeta, että kaikki perustuu faktoihin. Tällä foorumilla en kuitenkaan ala niitä useammastakaan syystä erittelemään. Jokainen voi itse mennä ja todeta tilanteen. Viperazzi osuu kommentillaan kyllä suoraan naulan kantaan! |
20.10.2006 15:53 | Oskari Väisänen | Noista VR:n tiedoista vielä; jos VR tietäisi omasta kalustostaan enemmän, esim. Pendolinoista, nuo Italian ihmeet olisivat jo roskakopassa, tai niitä ei olisi edes hankittu. VR:n ja RHK:n viestintä ei myöskään taida toimia, sillä en ymmärrä miksi noita muovijunia piti hankkia, koska ei niistä ole merkittävää hyötyä millään Suomen rataosalla, ei edes Kerava-Lahti-radalla. Jos esim. ajatellaan IC:n ja Pendolinon matka-aikaeroa välillä Lh-Hki; IC: 60min, Pendolino 48min, kuka välittää 12 minuutista? Vaikka matka-aika esim. Kuopioon ja muualle Itä-Suomeen laskee, sitä saataisi laskettua muutenkin kuin Pendolinon avulla. Esimerkiksi jos vaikka aluksi remontoitaisiin pääradat nopeudelle 160km/h, se nostaisi matka-aikaa ilman Pendolinoja. Yhteyden Hki-Kv-Kuo, voisi muutta vaihdolliseksi; IC2 Hki-Kv ja IC Kv-Kuo. Vaihdon tulisi tietenkin olla ns. "laiturin yli hyppäys", eli esim. Kouvolassa IC2 saapuu raiteelle 3, IC pohjoiseen lähtee raiteelta 4, 3-6 minuutin kuluttua. Yhteenveto: Näin ei tule tapahtumaan, sillä; A) Pendolinot on jo hankittu, ja olisi imagohaitta lopettaa niiden käyttö esim. välillä Hki-Kuo, B) Matkustajat ovat sellaisia "herkkupeppuja", etteivät viitsi siirtyä laiturin yli toiseen junaan, vaikka matka-aika nopeutuisi. Anteeksi, että aihe liukui sivuraiteelle. |
20.10.2006 16:38 | Move off | Jos vaunujen peruskorjaus tarkoittaa käytännössä niiden uudelleenrakentamista äärimmäisen huonon kunnon takia, ei sellaiseen kannata uudempienkaan vaunujen osalta ryhtyä. Vai ovatko 2. ja 3. valmistussarjan vaunut merkittävästi paremmassa kunnossa? Toisaalta, saneerataanhan tällä hetkellä vetureitakin säästöbudjetilla... |
20.10.2006 20:45 | pjh | Nyt en ole ihan samaa mieltä Oskarin kanssa. Ensinnäkin silloin, kun Pendojen hankinnasta päätettiin, VR:lla oli varmaan ihan rehellisesti usko siihen, että rataverkko parannetaan tärkeimmiltä osiltaan nopeille junille kelvoksi siihen mennessä kun junat saadaan käyttöön. Toiseksi vaihdot eivät koskaan ole matkalaiselle kovin mukavia. Toki jos mukana on vain pieni olkalaukku tai kamerareppu ja jalat ovat nuoressa kondiksessa, mikäs on hypähtäessä laiturin yli, mutta junissa matkustaa - ainakin toivottavasti - vielä huonojalkaista väkeä tai lapsiperheitä (vaikka niitä onkin pyritty karkottamaan kuin tavallista ihmistä pankeista), joille kaiken tavaran kanssa raahautuminen junasta toiseen on melkoinen koettelemus. Mm. tästä syystä pidän yöjunauhteyttä Kemijärvelle asti tarpeellisena. Pendolinoissa on ollut luvattoman paljon ongelmia, mutta en oikein usko, että kyse olisi pelkästään junatyypin huonoudesta, on siinä mukana niin valmistajan kuin käyttäjänkin puolelta huonoa asioiden hoitoa. Mikä taas osin johtuu nk. "säästöistä". |
21.10.2006 18:29 | jpl | Vaunuissa esiintyy korroosiota ja joissain vaunuissa lattia on läpimätä erinäisien vedenpaisumusten jäljiltä. |
22.10.2006 18:40 | Eero Heinonen | Homeen määrää ei sovi unohtaa...:) |
22.10.2006 18:55 | Pauli Kyllönen | Vielä oli letka Riksun tavararatapihan pohjoispäädyssä perjantaina. |
22.10.2006 20:08 | Jarkko Voutilainen | Asialla on aina kaksi puolta. Epäilen, että vaunut eivät kuitenkaan ole niin "romuja" kuin harrastajatoverit Eero ja Juha yms. antavat ymmärtää. Jos ne olisivat romuja, ei niitä olisi saanut käyttää rautatieliikenteessä koskei niille olisi myönnetty käyttölupaa. Terveysviranomaisetkaan tuskin ovat kieltäneet niiden käyttöä? Voidaan myöskin perustellusti epäillä, että niiden ylläpito on lopetettu hyvissä ajoin ennen syyskuun alkua - ehkäpä jo vuosia sitten. Ajetaanhan täysin ikälopuilla moneen monituiseen kertaan saneeratuilla Dv12 -vetureillakin. Saneeraushan on toki jatkanut sarjan elinaikaa ja näin varmasti olisi näidenkin vaunujen osalta, jos niin olisi haluttu. Vaunut poistetaan liikenteestä epäilemättä siksi, ettei liikennöitsijä katso tarvitsevansa niitä yritystoiminnassaan. Olen nähnyt ja kuullut, kuinka harrastajatoverit ovat tuominneet vaikkapa liukulaakerikalustoa "romuksi" koska voidekupeissa on vettä, vaikka sittemmin juuri tälläisiä "romuja" on kunnostettu museoliikenteessä käytettäväksi... |
23.10.2006 07:55 | jpl | Niin tietty sen vedenpaisumuksen, tulvan yms. jälkeen paikat homehtuu. Unohtui tuo. ;) Sinisiä kuitenkin myös samalla saneerataan parhaillaan paikallisen liikennöitsijän tarpeisiin... Kuvatkaapas muuten enemmän näitä Turun ja Hyvinkään pajoilta kuukausittain valmistuvia "uusia" sinisiä vaunuja. Ovat nimittäin erittäin hyvän näköisiä. Kylkipeltejä ei tosin enää lämmitellä sileiksi, ettei sisustus kärvenny... |
23.10.2006 18:23 | Eero Heinonen | Mielestäni Lindströmin Joelin lausunto TS:ssä jokin aika sitten oli hyvikin asiaa kuvaava ja paikkansa pitävä. "Valmistaako" Turkukin (edelleen) vaunuja? Tiedän kyllä, että Turun varikolla sattuu ja tapahtuu usein kaikenlaista, Turussa kun ollaan, mutta mielestäni kaikki neäkemäni uudet vaunut on leimattu Hyvinkäälle... |
23.10.2006 19:35 | Jouni | Eikös viimeinen Turun konepajan täyskorjaustyö ollut IC-vaunut, joista viimeiset valmistuivat lokakuussa 2002 eli jo neljä vuotta sitten. Ei sen jälkeen ole Turku vaunuja täyskorjannut. |
23.10.2006 19:56 | jpl | Jotain remontteja siellä tehdään kaikille matkustajavaunuille. |
23.10.2006 19:57 | jpl | Pendolinojen täyskorjaukset tullee tapahtumaan Turussa. |