Marraskuu 2006

Havainto

18.11.2006 18:52

Maanantaina, 20.11. MOT Yle Tv 1 klo 20.00: mikä Pendoliinoissa vikana

Lähettäjä: Petri Tuovinen

Kommentit

18.11.2006 20:26 joht. Nyman Voin näin ennakkoon kertoa, että YLEltä soitettiin eräälle suomalaiselle koomikolle, joka on tehnyt Pendolinoista biisin, josko hän voisi esiintyä keikkataltioinnin kanssa ko. ohjelmassa? Luvassa on yksi parhaimmista MOT-ohjelmista kautta aikain. Suosittelen kyseisen MOT:n tsiigaamista. Ne joilla ei Ylen Ykkönen näy, tervetuloa luokseni katsomaan luvatonta telkkua.
18.11.2006 22:21 akik jätäthän myös junissa matkalipun maksamatta?
18.11.2006 22:56 Arto Jaahas moraalinvartijat hyökkäävät! Ite oon kyllä maksanut TV-lupamaksun, mutten koiraveroa. Epäloogistako???
19.11.2006 21:32 pjh Se, että luvassa on "yksi parhaista MOTeista kautta aikojen" ei kyllä todellakaan ole vielä mikään suositus. Yhtään katsomisen arvoista MOTtia ei ole vielä nähty. Telkkarin hymy-lehti, tosin paljon tökerömpi...
20.11.2006 10:33 Pentti Yli-Karjanmaa Mielenkiitoista mitä Ylen -Karpo-porukka asiasta repii. Mieletäni Motin ärsyttävyys piilee lähdekritiikin olemattomuudessa. Tuntuu joskus kuin jutut väännettäisiin enakkoon määritettyyn lopputulokseen faktoista piittaamatta.
20.11.2006 15:33 Repe Arto, jos koira tuottaa Sinulle veronmaksuvelvoitteen, toimintasi on ainakin EPÄREHELLISTÄ. MOT-tiimin ei liene vaikea löytää Pendolinoista kritiikin aihetta.
20.11.2006 17:44 joht. Nyman Ettepä kuulekaan tänään mainitsemaani Pendolino-biisiä. Homma kariutui johonkin tekijänoikeusjuttuun, joten sen esittäminen ei ollut mahdollista. MOT on itse asiassa erittäin laadukasta journalismia, jos ihan tarkkoja ollaan. Kalpenee Allerin Seiskakin MOTin rinnalla (tämän voi sitten kukin tulkita juuri niin kuin haluaa).
20.11.2006 20:34 Sami Lehonmaa Ketkä ne junakuvaajat oli?
20.11.2006 20:42 Eero Heinonen Mitä lie häröjä? :P
20.11.2006 21:51 Mande1 Simo Toikkanen ja Olli Keski Rahkonen.
20.11.2006 23:28 pjh No niin, poikkeuksellinenhan tuo MOT oli: siinä ei sentään juurikaan valehdelttu päin katsojan naamaa. Siksi, ettei siinä sanottu oikeastaan yhtään mitään. Kerrottiin, että Pendoliinoilla on ollut ongelmia. Jep. Haastateltiin muutamaa ympäripyöreitä moneen kertaan toistettuja latteuksia latelevia ihmisiä. Jep-jep. Mitään vikojen syistä tai siitä, mitä niille ehkä tehdään ei kuultu. Paitsi että joku tötterö turpoaa kun se kastuu (!!!) josten sitä vähän laajennetaan (???!!!) ettei se turpoaminen haittaisi. Mutta pääsiväthän Olli ja Simo telkkariin, joten ei se MOTti ihan hukkaan mennyt :-)
21.11.2006 00:11 Mikko Mäntymäki Olisko ideaa kehitellä joku yhteinen havaintopäiväkirja junien pysymisestä aikataulussa ja myöhästelyistä? Tuosta MOT ohjelmasta en pajoa kuullut kun pikkuveli terrorisoi, olisi pitänyt heittää niskaperseotteella ovesta pihalle. Joku kerta kun sille tulee jotain mielenkiintoista niin testaan antaako viritinvahvistin nimellistehot, aina löytyy keinoja vittuilla. No tämä nyt ei ihan suoranaisesti liity tähän uutiseen.
21.11.2006 00:51 okeskira Eero: Jotain ihme raggareita ne kai oli :) Vihjaapa mot:in toimitukselle että tekevät seuraavaksi jutun Vempuista ;)
21.11.2006 08:48 Pentti Yli-Karjanmaa Aika asiallinen ohjelma sinänsä, mitään uutta juurikaan ei esiin tuonut. Huvittavinta oli valmistajan edustajan kiemurtelu kameran edessä, tyhmä hymy huulilla, -tämä on ollut menenestys-. Asiakkaana minua ei paljoa huvita, maksan ekstraa, ajoittain 3-luokan kyydistä :-0
21.11.2006 11:44 jpl Mikähän muu vika voisi olla, mikä saa kytkimet jumittumaan vastakappaleistaan kiinni toisiinsa, kuin metallin laajeneminen. Vikojen syistä siis kuultiin. :)
21.11.2006 15:04 jpl Äh. Metalli ei ole siis metallia, vaan muovia. :)
21.11.2006 16:47 jussi13 Kylläpä oli taas kerran "kootut selitykset" VRn johdon taholta. Oli todellla korutonta kertomaa Pendolinon ongelmista. IMHO suurin ongelma on, että hankittiin eteläeurooppalaista tekniikkaa. Taisi VR olla ensimmäinen ostaja....
21.11.2006 17:54 IC72 //www.yle.fi/mot/mm061120/kasikirjoitus.htm Niinpä asiakkaat vaativat VR:n mielestä kohtuuttomia. Antti Jaatinen: ”VR on, jos Euroopan laajuinen vertailu tehdään, me ollaan siellä ehdottomasti niinkun mitalisijoilla rautatieyrityksistä, mutta meillä on erittäin vaativat asiakkaat, eli siitä huolimatta tämä keskustelu junien täsmällisyydestä käydään vaikka meidän tavoite on ja aika hyvin ollaan pysytty siinä ” Jorma Mäntynen: ”Suomalaisessa kulttuurissa on ehkä tyypillistä se, että vertaillaan muihin ja todetaan, että meillä on ihan hyvin asiat verrattuna moneen huonompaan. Nyt mä kannustaisin miettimään, että miten me voisimme ottaa niistä parhaista maista esimerkkejä – nimenomaan tässä kokonaisuuden hallinnassa. Viittaan tässä esimerkiksi Japanin ja Sveitsin täsmällisyyskulttuuriin, joka on hyvin korkealla tasolla. Sveitsiläiset osaa tehdä kelloja ja osaa myöskin käyttää niitä, ja taas Japanin teollisuus on tottunut hyvin tiukkoihin aikatauluvaatimuksiin.”
22.11.2006 10:43 pjh Kastuessaan *turpoavaa* muovia. Joopa-joo. Samaa ainetta, jota käytetään lentävien lehmien pyydyksissä.
22.11.2006 13:40 Move off Katsoin ohjelman maanantaina ja uusinnan vielä tiistaina. Minäkin jäin kaipaamaan junien omistajan selkeää lausuntoa siitä, mitä vioille aiotaan tehdä ja milloin. Matkustajatyytyväisyyden kannalta olisi myös syytä kertoa, miten korkean hinnan matkastaan maksaneita matkustajia aiotaan hyvittää myöhästyneistä ja/tai peruuntuneista vuoroista. Henkilöliikennejohtaja puhui ympäripyöreästi yhteenkytkennän vakiinnuttamisvaiheesta ja kaukoliikennepäällikkö lateli iänikuista viisautta KESKIMÄÄRÄÄRÄISISTÄ täsmällisyysasteista, jotka ovat huippuluokkaa. Ainoan konkreettisen aikataulun antoi valmistajan edustaja, jonka mukaan kytkentäongelmista pyritään pääsemään juhannukseen mennessä. Toivottavasti hän tarkoitti edes ensi juhannusta, vaikka sekin on aivan liian pitkällä! Niin kauan kuin kytkennät ja irroitukset onnistuvat alle 99 prosentin todennäköisyydellä, pitäisi mielestäni junat ajaa erikseen. Tämä ei tietenkään poista muista teknisistä ongelmista johtuvia viivästyksiä, mutta tilanne paranisi kuitenkin jo huomattavasti.
22.11.2006 13:42 Move off ...siis KESKIMÄÄRÄISISTÄ. Täsmällisyysaste purettuna junalajeille ja etenkin yksittäisiin juniin antaa jo aivan toisenlaisen kuvan.
22.11.2006 14:53 Teppo Niemi Yksi asiaan liittyvä linkki vie RHK:n sivuille: //www.rhk.fi/radan_kaytto/henkiloliikenne/kauko-ja_lahiliikenteen_tasmall/ Kun verrataan alinta taulukkoa ylimpiin ja ennen kaikkea toukokuuta syys- ja lokakuuhun, niin mitä onkaan tapahtunut junien täsmällisyyden suhteen. Toukokuu on hyvä vertauskohde radanpidon myöhästymisten takia.