Havainto
19.11.2006 14:34
Mikkelin lauantaisessa junaturmassa kuoli kaksi 15-vuotiasta nuorta, kerrottiin Mikkelin poliisista sunnuntaina.
Tyttö ja poika olivat illalla olleet istumassa kiskoilla Otavan aseman ratapiha-alueella, kun paikalle tuli pohjoisen suunnasta pikajuna.
Veturinkuljettajan kertoman mukaan nuoret olivat jo poistumassa kiskoilta mutta eivät ehtineet vaan jäivät junan alle. Junalla oli vauhtia 120 kilometriä tunnissa.
Veturinkuljettaja teki hätäjarrutuksen, mutta siitä huolimatta juna kulkeutui eteenpäin lähemmäs kilometrin.
- Tapahtumahetkellä vallitsi tiheä sumu, kertoi rikosylikonstaapeli Juha-Pekka Puttonen. Turmassa kuollut poika oli kotoisin Mikkelin Otavasta ja tyttö Joroisista. Tyttö oli aiemmin asunut Otavassa ja tullut sinne tapaamaan ystäviään.
Molempia jäivät kaipaamaan vanhemmat ja sisarukset.
- Tämä on perheille kova järkytys, Puttonen sanoi. Poliisi jatkaa tapauksen onnettomuustutkintaa. Tutkinnassa selvitetään, onko alkoholilla ollut osuutta asiaan. Lähde: Iltalehti
Kommentit
19.11.2006 21:59 | Mikko Mäntymäki | Mitäköhän tuohonkin voi sanoa, tyhmyydestä sakoitettaan, olisivat samantien menneet istumaan lämmitetynvaihteen päälle, siinä olisi ollut ilmainen perseenlämmitin. En halua kuulostaa mauttomalta, mutta tuo on jo tyhmintä mitä olen aikoihin kuullut. Taisivat olla sen verra pierussa että näkökenttä rajoittuu sähkötolpanväliin. Mietin myös lehtien kirjoittelua mikä "helvetin junaturma" selvä allejäänti se oli, taitaa olla termit vähän hakusessa. Mikä on muiden mielipide asian suhteen? |
19.11.2006 22:25 | akik | melkein samaa mieltä sun kanssa... jos on vielä paikallinen ja tietää että rata on käytössä voisi käyttää päätään. |
19.11.2006 23:26 | Che | Siinä on juna ja siinä on turma... tiedä sitten mikä on kielitoimiston mielipide. Tämä radalla bostailu vaikuttaisi olevan, ellei suorastaan muoti-ilmiö, niin ainakin joidenkin yläasteikäisten suosiossa oleva juttu. |
19.11.2006 23:34 | Simo Virtanen | Ni-iin. Ihmetyttää miksei tuo olisi junaturma? Rautatiellä tapahtunut onnettomuus. Vastaava tapaus maantiellä on kiistatta liikenneonnetomuus. Niitähän tapahtuu toisinaan, että jalankulkija jopa istuskelee moottoritiellä ja jää auton yliajamaksi. Ei silloinkaan puhuta vähättelevästi mistään "allejäänneistä". Kuitenkin juuri näiden tilastojen perusteella vertaillaan eri liikennemuotojen välistä turvallisuutta. Rautatiet eivät varmaankaan ole mitenkään erityisen turvallisia, jos vertailuna käytettäisiin kuolonuhrit/ajetut kilometrit. Ehkä oikea mittari olisikin sitten ajoneuvonmatkustajille syntyneet vahingot. |
19.11.2006 23:42 | Che | Ajetut onnettomuudet/kilometrit/_henkilö_ -mittarilla rautatieliikenne on täysin eri luokassa kuin autoliikenne... ja kyllä rautateillä allejääntien luonne on hyvin erilainen kuin kaduilla ja maanteillä. Autoillahan on usein väistämisvelvollisuuksia jalankulkijoita kohtaan, joten syy voi hyvin langeta myös kuskin niskaan. Rautateillä pelisäännöt ovat selvät eikä allejäänti yleensä ole puolusteltavissa. |
20.11.2006 08:39 | Esa Leskinen | Suomalaisilla tuntuu olevan jonkinlainen käsittämätön halu tehdä loppu itsestään. Homma hoidetaan joko kiskoilla istumalla, tasoristeyksessä tai sitten vesiliikenteessä. Vai ovatko ihmiset nykyään niin vieraantuneita rautatieasioista, että kiskot käsitetään pelkäksi levähdyspaikaksi. |
20.11.2006 09:50 | Sakari Kestinen | Eihän noi mitään itsemurhaa näyttäneet yrittävän, kerta juoksivat pakoon (mikseivät hypänneet sivuun?). Todennäköisesti eivät vain tajunneet rautateillä hengailun vaarallisuutta. Peruskouluihin pitäisi kyllä tuoda valistusta rautateillä liikkumisen laittomuudesta ja vaarallisuudesta. Ensisijaisesti radan tuntumassa sijaitseviin kouluihin, mutta myös kaukana rautateistä sijaitseviin kouluihin (myöhemmin samat peruskoululaiset saattavat olla rautatien tuntumassa autuaan tietämättöminä rautateiden vaarallisuudesta). |
20.11.2006 10:19 | Che | Kyllä 15-vuotiaan pitää jo tiedostaa, että radalla oleskelu on OIKEASTI vaarallista. Koska radalla istuminen oli tietoinen valinta, niin puolittainen itsemurhahan tämä oli. |
20.11.2006 10:27 | Esa Leskinen | Vähän kummalta kyllä tuntuu, että kouluissa pitäisi kädestä pitäen opettaa, että kiskoilla kulkee junia ja että niiden alle voi jäädä. Asian luulisi olevan selkästi vanhempien vastuulla ja kai murkkuikäisillä on tarpeeksi omaakin järkeä asian tajuamiseksi. |
20.11.2006 11:00 | Nikolas | Kuulostaa ehkä karulta, mutta mun mielipide on se, ettei vahingossa voi jäädä junan alle (ellei ole kyseessä joku työtapaturma, esim. tavarajunan saattokippari tipahtaa astinlaudalta junan alle). Eli jos vaan on niin helv... tyhmä, niin on ihan ansaittua... Kyllähän se Keravan 13-vuotiaan tytönkin olisi pitänyt katsoa molempiin suuntiin että tuleeko sieltä junaa, näytti tr:n valot ja puomit mitä tahansa. |
20.11.2006 11:16 | Hyvis | Tässä Iltalehden versio; eipä kaipaa kommentointia muuta kuin että just joo: //www.iltalehti.fi/uutiset/200611195387192_uu.shtml Kuolema tuli sumusta Illanvietto päättyi traagisesti kahden toisiinsa ihastuneen nuoren kuolemaan. Sumun keskeltä 120 kilometrin tuntivauhtia päälle syöksynyt pikajuna surmasi kaksi 15-vuotiasta nuorta lauantai-iltana Mikkelin Otavassa. - Ehkä he kuuntelivat musaa MP3-soittimelta, eivätkä kuulleet junaa, arvelivat kuolleiden ikätoverit ja parhaat kaverit eilen iltapäivällä turmapaikalla. Poliisi pitää mahdollisena, että junan tuloääni peittyi aivan turmapaikan vieressä kulkevan valtatie 5:n liikenteen meluun. Sekä ystävät että poliisi ovat varmoja, että nuorten kuolema oli onnettomuus. Emmi Tuhkanen puhui menehtyneen ystävättärensä kanssa vain kymmenen minuuttia ennen onnettomuutta. Tyttö oli iloinen elämänuskoinen. - Hän kertoi missä oli ja kenen kanssa ja että he vain juttelivat kaikessa rauhassa keskenään, Emmi sanoo. Tyttö ja poika olivat tavanneet toisensa Mikkelin Otavan nuorisotalon vakioporukoissa. - He olivat ihastuneet toisiinsa. He halusivat olla keskenään ja tutustua paremmin, sanoo molemmat nuoret hyvin tuntenut Otavan johtava nuoriso-ohjaaja Päivi Tick. HARRI EKHOLM MIKKELI |
20.11.2006 11:18 | Hyvis | Otsikkona siis tuo "Kuolema tuli sumusta/Illanvietto päättyi traagisesti kahden toisiinsa ihastuneen nuoren kuolemaan. |
20.11.2006 11:27 | Che | Kieltämättä melkoista proosaa nuo ekat lauseet, olisin mieluummin nähnyt tilalla jotain valistavaa. Romantisoinnit voitaisiin julkaista jossain muualla kuin uutislehdissä. Omaisten kärsimyksiä kuuluu toki kunnioittaa. |
20.11.2006 12:48 | Niemi Iiro | Esa sanoi: "Vai ovatko ihmiset nykyään niin vieraantuneita rautatieasioista, että kiskot käsitetään pelkäksi levähdyspaikaksi." Kieltämättä siltä välillä tuntuu, eikös kesällä Rantasalmella jäänyt mieshenkilö höyryjunan ruhjomaksi, kun oli raiteilla nukkumassa. Kisko toimitti tyynyn virkaa. Että näin... |
20.11.2006 13:37 | Mikko Mäntymäki | Mitenkä sen Keravan tapauksen kanssa kävi joutuko VR maksamaan korvauksia? Esimerkiksi rautatiealueella yksikin tähystysvirhe voi olla liikaa, tämä voi kuulostaa kovalta mutta näin se asia on rataosalla jolla nopeudet ovat 200km/h, lisäksi täytyy muistaa ei vakinainenliikenne. Kuljettajalle olisi voinut maksaa esimerkiksi "hälyytysrahan" pilalle menneen reissun/päivän takia tuplana, enemmän minua vituttaa se että kuljettaja joutuu näihin tilanteisiin tahtomattaan. Mikä on kuljettajan osa kun uhrien omaisia hyysätään, ja kuljettaja saa miettiä tapahtunutta yksin? Puhun nyt varmaan kärkevästi koska olen veturimies-suvun jäsen. Olisi mukava kuulla veturinkuljettajien mielipiteitä. |
20.11.2006 15:32 | pejole | Aamulla luin Iltalehden otsikon ja heti tuli mieleen että voiko 15 kesäisille olla yllätys että sellaista rautamötikkää(myös kiskoksi kutsuttua) pitkin saattaa vaikka tulla sellainen 80 tonninen möhköfantti perässään tusinan verran 40 tonnisia vaunuja? Luulivat tietty ehtivänsä pois jos juna tulee. :P |
20.11.2006 16:12 | Oskari Väisänen | Kyllä tuo on omaa tyhmyyttä, jos rautatiekiskolle menee istumaan! Kyllä 15-vuotiaalla, oli kuinka tyhmä hyvänsä, pitäisi olla sen verran järkeä päässä ettei mene istumaan rautatielle! |
20.11.2006 20:51 | nawulf | Pitäisi kai vetää tiiliaitaa kiskojen molemmin puolin tai laittaa junat kulmeaan jonnekin ylös tai maan alle = mahdotonta. Ihan kuin junaonnettomuustilastot olisivat synkistyneet nyt viime vuoden aikana? |
20.11.2006 22:27 | Che | Ehei. Olen jo ties miten monta kertaa sen todennut, että ainoa kestävä tapa suojella allehyppijöitä itseltään on luoda ihmisille inhimilliset elinolosuhteet. Ja mitä se on käytännössä, ei selviä tässä keskustelussa. |
20.11.2006 23:23 | pjh | Miika: eivät iltapäivälehdet mitään uutislehtiä ole. Siitä olen samaa mieltä, että potentiaaliset allehyppijät tarvitsisivat sinä inhimillisyyttä, jota tuskin tällä naputuksella saadaan aikaan. |
21.11.2006 00:42 | Che | Julkaisisivat jutut pari päivää jälkeenpäin niin lakkaisivat näyttämästä erehdyttävästi uutislehdiltä. Ikävä kyllä monet ottavat iltalehtien kirjottelut uutisina :( |
21.11.2006 11:33 | Juhana K | Näiden ko. lehtien sensaatiouutisoinnissa tällainen romantisointi ja proosallinen ilmaisu on valitettavan arkipäivää, vaikka aihe ei sellaista välttämättä tarvitsisi. Rantasalmen tapauksesta ehkä voisi komediaa kirjoittaakin, niin suurta idioottimaisuutta ja moukan tuuria tapauksessa oli: //vaunut.org/havainto/2272 |
21.11.2006 19:42 | MGO | Omaisille voisi varmaan kertoa, että täällä voi lukea myös junaharrastajien osanotot menetyksestä. |
21.11.2006 21:24 | Che | Hmm, mitenköhän tuo pitäisi ymmärtää. |
21.11.2006 21:58 | Ile M. | Niin tai näin,ikävä tapaus kaikinpuolin.Tuntuu niin turhalta tämäkin tapaus,nuoren elämän päättyminen.Kyllä noi Iltapäivälehdet tosiaan osaa revitellä kaikilla tapauksilla.Heti haistavat rahan ja uutisointi tapahtuu sen ehdoilla.Loppujen lopuksi aika härskiä. |
21.11.2006 22:27 | MGO | "Hmm, mitenköhän tuo pitäisi ymmärtää." Siten, että itse kertoisin omaisille tämän sivuston osoitteen ja kehoittaisin lukemaan täällä osoitetut myötätunnon ja osanoton viestit. Ensimmäiset kommentit voisi vaikka lukea muistotilaisuudessa. |
21.11.2006 22:34 | Che | Mutta kun minä en n e ä täällä semmoisia. Olenko muuttumassa savolaiseksi vai muuten vaan vanhenemassa. Suomeksi: oliko tuo siis sarkasmia tätä keskustelua vai omaisia kohtaan? |
21.11.2006 22:47 | MGO | Vaunut.org on julkinen foorumi. Rautatieharrastuksen saralla pitäisin sitä eräänlaisena standardina Suomessa. Mielestäni on hyvä miettiä, miltä näyttäisi yleisönosastokirjoitus vaunut.orgin jäsenten näkemyksestä onnettomuuden suhteen. "Junaharrastajat suosittelevat lämmitettyä vaihdetta vaihtoehtona junan alle jäämiselle", "Rautatieharrastajien näkemys: onnettomuus voi olla ansaittu asia" tai vaikkapa "Junaharrastajien tyly tuomio: tyhmänkin pitäisi ymmärtää junan vaarallisuus". Tällainen onnettomuus on valtava menetys sekä omaisille, että ikävä kokemus myös veturinkuljettajalle. Mutta tietysti voi miettiä, pitäisivätkö omaiset täällä esitettyjä näkemyksiä lohdullisina tai jopa virkistävinä. |
21.11.2006 22:53 | Mikko Mäntymäki | Jos haluatte nauraa kunnolla niin lukekaa iltasanomien keskustelu samasta aiheesta, sielä jotkut ehdottelevat mitä hauskimpia lisälaitteita junan havainnoinnin parantamiseksi. Ehkä osoitteen kertominen uhrien omaisille ei ole hyvä idea, saattaisivat vielä vaatia koko sivuston sulkemista. Mutta täällä voi sentään puhua asioiden oikeilla nimillä ilman että suomi24-palstan häiriköt viisastelevat joka asiasta. |
21.11.2006 23:18 | Che | Kuka rupeaa lukemaan pesukoneen käyttöohjetta romaaninnälkään? Onko sitten yhtään viisaampaa etsiä rautatietekniikkaan ja -kulttuuriin erikoistuneilta sivuilta lohdutusta menetyksen tunteisiinsa? Täällä puheet keskittyvät rautatieturvallisuuden näkökohtiin, mutta ei se tarkoita sitä etteikö meistä jokainen olisi pahoillaan ihmisen kuolemasta! Tämä sivusto ei vain ole se paikka, jossa ilmaisemme syvimpiä henkilökohtaisia tunteitamme. Jos joku iltalehti haluaa kirjoittaa jotain skeidaa esim. vorkista, niin sehän keksii haluamansa perustelut mielipiteilleen vaikka lottokoneesta, emmekä me sille voi mitään. |
21.11.2006 23:44 | MGO | Olet oikeassa, Risukasa. Tuskinpa kukaan etsii täältä sinänsä lohdutusta menetykseensä eikä tämä sivusto ole todellakaan tarkoitettu tällaisten tunteiden ilmaisujen foorumiksi. Mutta jospa valaisisin asiaa käytännön esimerkillä. Ystäväni sairaustui mielenterveyden ongelmiin. Eräänä päivänä hän harhautui kävelylenkillä moottoritien kiihsytyskaistalle ja jäi kuorma-auton alle kohtalokkain seurauksin. Oletamme, että tällä kyseisellä kuorma-automerkillä on oma sivustonsa, jossa alan harrastajat totevat: "Niin, kyllä latvarosonkin luulisi ymmärtävän, että kuorma-auto kulki 25 metriä sekunnissa". Henkilön tunteneena minä a)Ilahdun, että harrastajat tuntevat, kuinka vaarallinen kuorma-auto on kulkiessaan 25 metriä sekunnissa b) Menen kertomaan ystäväni äidille ja isälle, että kiihdytyskaistalla kulkeminen oli osoitus poikkeuksellisesta typeryydestä alan harrastajien mukaan c) Liityn joukkoon! Nämä kaverit tietävät, mistä puhuvat! d) Ihmettelen, miksi ylipäätänsä olen ystävystynyt ko. henkilöön ( e) Pahoitan mieleni, että ystäväni leimattiin typreykseksi). Vaihtoehto e) on suluissa, koska se on epätodennäköisin vaihtoehto? |
22.11.2006 00:02 | Che | f) Älä lue kyseistä keskustelua. Uskon, että omaiset pysyvät omatoimisestikin erossa mediasta kun asia on tuskallinen. Ja tärkeimpänä argumenttina - eihän analyyttistä keskustelua voida jättää tekemättä sillä perusteella, että joku herkistynyt omainen voi sen nähdä. Piti Jokelakin tutkia, Estonia sukeltaa, jne... Sillä välin kun toiset tutkii pultteja ja mutteita ja miettii suuren mittakaavan ratkaisuja tulevaisuuden varalle, niin omaiset toivottavasti saavat myöskin keskittyä siihen, mikä heille on tärkeintä, eli oman surunsa käsittelyyn, hyvän avun turvin. |
22.11.2006 00:20 | MGO | Tällaiset onneetomuudet tutkitaan sekä virallisesti, että siitä käydään varmasti myös keskustelua alan harrastajien palstalla. Tällaisissa keskusteluissa kannattaa kuitenkin mielestäni ottaa huomioon kaksi seikkaa: hienotunteisuus ja julkisuuskysymykset (imago). Kirjoitetusta sanasta luodaan kuitenkin helposti mielikuvia ja yleistyksiä, jotka saattavat vahingoittaa harrastuksen mainetta. Kannattaa myös muistaa, että tätä sivustoa tarkastelee todennäköisesti hyvin suuri määrä henkilöitä, sekä harrastajia, että myös muuten junista kiinnostuneita henkilöitä. Onhan olemassa ainakin teoreettinen mahdollisuus, että täällä käyty keskustelu "nuorison typeryydestä" leviää. Ehkä omaiset (teoriassa) voisivat kuulla, että heidän lapsensa on leimattu täällä tyhmiksi. Antaako myönteisen kuvan junaharrastajista yleisesti, että turmassa kuolleet nuoret olivat typeriä, olisivat voineet vaikka istua lämmitetyllä vaihteella tai jopa ansaitsivat kohtalonsa? Itse en pitäisi ainakaan ensimmäisiä kommennteja välttämättä osoituksena analyytisestä keskustelusta. |
22.11.2006 00:49 | Mikko Mäntymäki | Ensimmäinen kommentti meni vähän överiksi ja lähinnäkin se lämmitetynvaihteen päällä istumis juttu oli lähinnäkin tarkoitettu sisäpiirin kuittailuksi. Itse olen nähnyt jos jonkinmoista sikailua rautatiealueella, onneksi en ole joutunut todistamaan allejääntiä. En tiedä tuosta julkisuuskuvasta, mutta ei se tosi asioita muuta. Riku tässä tapauksessa "luonto päätti asian näin", eikä siihen ole valitus oikeutta. Tosi vittumainen tapaus kylläkin. |
22.11.2006 02:09 | jpl | Sumusta tulevaa junaa ei aina voi nähdä kuin ihan 10-20 metrin päästä, vaikka veturissa olisi valonheittimet täydellä teholla. Pimeälläkin sumu estää valon etenemisen melko tehokkaasti. |
22.11.2006 08:17 | Che | Paria yksittäistä kommentia lukuunottamatta keskustelu on kuitenkin ollut asiallista. Voipi olla että täällä on jo niin totuttu kärjistettyihin mielipiteisiin, ettei se enää herätä suurta vastakaikua, jos jollain menee hieman överiksi. Saapa nähdä miten tämä erinäisissä teini-ikäisten suosimissa internet-yhteisöissä ilmenevä radallahengailutrendi kehittyy. Toimiko tämä uutinen riittävänä varoituksena, vai pitäisikö asiasta kampanjoida lisää... |
22.11.2006 08:53 | MGO | Tämän viestiketjun perusteella nostan arvoon arvaamattomaan täällä kirjoittavat vanhemmat, jotka pysyvät suhtautumaan näin luontevasti tapahtumaan. Kyseessä on harvinainen taito, jonka oppimisessa on ainakin minulla vanhempana suuria vaikeuksia. Mutta saatan päästä harjoittelemaan sitä lähiaikoina erään omaiseni tapauksessa, jos huonosti käy. Mutta varmasti voin lohduttautua ajatuksella, että "ne aivoveritulpat ja dementia olivat ihan omaa tyhmyyttä". Ehkäpä sen sanominen ääneen ei myöskään herätä mitään reaktioita. |
22.11.2006 09:03 | Esa Leskinen | Aivoveritulpan ja dementian vertaaminen kiskoilla istumiseen on jokseenkin kaukaa haettua. Terveysvaivat tulevat jos tulevat, junan alle jääminen on itse aiheutettua. Kyseessä oli karsea tapaus ja siitä kärsivät niin omaiset kuin veturinkuljettajakin lopun ikäänsä. Tosiasiaksi kuitenkin jää, että juttu oli käsittämättömyydessään omaa luokkaansa. |
22.11.2006 14:49 | Sakari Kestinen | Edelleenkin olen sitä mieltä, että ainakin peruskoulussa tulisi valistaa nuoria rautateiden vaaroista. Ensin alaluokilla (ekalla tai tokalla), jos koulu on lähellä rataa, ja myöhemmin ns. "yläasteella" (virallisesti 7.-9.-luokkien peruskouluissa) mielellään kaikille, ja jos resurssit eivät riitä, niillä yläasteilla, jotka ovat radan lähellä. Meille pidettiin ekaluokalla muistaakseni rautatievalistusta (Tampereen-Jyväskylän rata oli juuri saamassa sähköt), ja siitä muistona sain tämän: //vaunut.org/kuvasivu/24778 |