Marraskuu 2006
Havainto
24.11.2006 18:37
Sallittakoon juna-aiheinen vitsi Tekniikka ja Talous lehdestä: Monet matkustavaiset ovat ihmetelleet mistä Pendolino-junien tunnus tulee. IC on peräisin sanoista InterCity, mutta entä S? Tiedättehän tutun kuulutuksen ?Pendolino S30 Jyväskylästä kello 12.45 on myöhässä?
S tulee tietenkin kemiasta. Kaikki tietävät että S on tunnus alkuaineelle nimeltään rikki ;-)
T&T
Kommentit
24.11.2006 18:45 | Jouni | T&T on myöhässä. Tuo vitsi julkaistiin jo ainakin kaksi viikkoa sitten jossain toisessa lehdessä. |
24.11.2006 19:01 | Che | Internet-mittapuussa kivikautinen läppä, tuohan on lohkaistu jo varmaan 90-luvulla :) |
24.11.2006 19:17 | Pasi Kokkonen | Tuota, saatteko moisista kommenteista jotain egoa boostaavaa tai jotain muuta vastaavaa? Minusta moiset kommentit on varsin turhia, ja tuo vitsi on kuitenkin monelle ihan uusi. |
24.11.2006 19:23 | Che | Minä saan lieviä turhaumuksen oireita kun kuulen lehtien toistavan 10 vuotta vanhoja juttuja ja menestyvän sillä... ei kait se mitään sairasta ole. |
24.11.2006 20:37 | Pentti Yli-Karjanmaa | No.. eihän vitsi varmaankaan uusi ollut, saipahan saivartelijat ainesta :-? |
24.11.2006 21:11 | Che | Pendolinosta on tosiaan helppo saivarrella. Kommenttinihan oli kirjoitettu ystävälliseen sävyyn (ymmärretäänkö tavallinen hymiö nykyään yleisesti sarkasmin merkkinä?), en ole vihainen sääntöfetisisti/toisten juttujen lynkkaaja. Teki vaan mieli itsekin nepauttaa tuota lehteä vähän. Kait sillekin vähän virnisteltäisiin jos joku nyt puuskuttaisi kaupallisessa julkaisussa että uusi Oikorata on lähes valmis ja koeajot lähestyvät(!!!111) :D Ei vanhat jutut sinänsä häiritse, mutta jos joku _tienaa_ sellaisten kertomisesta, niin panostaisi edes vähän. Mutta nyt jos joku tietää uusia S220 -vitsejä, niin tässä olisi varmaan oikea paikka jakaa niitä. Pysyy lehdistö leivässä :D |
24.11.2006 21:33 | Otto Siren | Miksi?,Miksi Pendolinon myöhästymisistä aina valitetaan?Etelä-Saimaassa oli 21 tai 22.10 ISO uutinen:Toimittajan matka Helsinkiin:MYöhästyi 10 min.Yksi junan 12? vessasta oli rikki.Siihenhän se maailma kaatuu.MIksei kehuta Pendoja silloin kun se on etuajassa?Minun mielestä paljon parempi uutinen.Kun lentokone myöhästyy muutaman tunnin,ei se mitään,mutta heti kun Pendolino myöhästyy 10 MINUUTTIA on maailma kaatunut. |
24.11.2006 21:34 | Otto Siren | Anteeksi asiaton ja huono kommentti. |
24.11.2006 22:14 | Arto | Kai VR mainosti Pendoja liikaa ja melkein kaikki VR:n vastainen kommentointi kohdistuu tai kohdistetaan Pendoliinoihin. Vähäisellä matkustuskokemuksellani voin kuitenkin sanoa Pendojen toimivan hyvin ja niistä saa jopa paikkalipun hinnalle vastiketta eli istuimen. IC54 on ollut lähes poikkeuksetta kovin kehno juna.. No onhan siellä tunnelmaa, sillä täydessä junassa saa aina muiden kurjuudesta kärsivien kanssa jotain juttua aikaiseksi :) |
25.11.2006 10:49 | Masa | Ärh, ettekö muuta osaa, kuin marista!!! ÄRRHHHHHHHHHHH. |
25.11.2006 11:46 | tomi_ | Oikeastaan vain yksi asia on tätä jatkuvaa pendoliinojen parjausta hauskempaa luettavaa: pendon puolustajien puheenvuorot joiden toistuvuuteen voimme aina luottaa :). VR:n veturivetoinen matkustajaliikenne on toiminut viime vuosina jopa hämmästyttävän täsmällisesti, joten eipä ihme että yhdenkin junatyypin ongelmat nousevat valtakunnallisiin uutisiin - onhan tämän syksyn aikana vain seitsemän kymmenestä pendovuorosta saapunut määräasemalleen aikataulun mukaisesti (lähde: MOT). |
26.11.2006 13:45 | Timo Salminen | Olisiko niin, että kun pendolino-matkalippu on muita lippuja kalliimpi, sille odotetaan myös enemmän vastinetta kuin muissa junissa? Kun tämä ei toteudukaan, pettymys purkautuu herkästi. Kuten joskus taisin todetakin, itse olen onnistunut välttämään pendolinot yhtä kertaa lukuun ottamatta: viime kesänä matkustin välin Hl - Yv. Juna oli Kokkolaan asti ajallaan mutta jäi sitten myöhään, kun kyytiin nostettiin pyörätuolimatkustaja. |
26.11.2006 14:15 | Tapani | Pendolino on melkosen suurennuslasin alla nykyisin. Jos pendo on ajallaan odottamassa junakohtaamista jossain ja esim ic on myöhässä samaisesta junakohtaamisesta, tästä johtuen molemmathan jatkavat myöhässä. Tästä tapahtumasta muistetaan yleensä vain pendolino, "taas se oli myöhässä". Ei puhuta mitään ic-junasta. Samoin jos edellä kulkee hitaampia tai on turvalaitevika tai vaihteet ei käänny yms.. Näistäkin syytetään pendolinoa. Toki onhan niissä kuulemma paljon vikojakin, mutta olisi kiva tietää moniko pendovuoro on myöhässä pendolinosta johtuvan vian takia. |
26.11.2006 14:39 | Lari Nylund | Timo Salminen: Oletko varma, että tuo myöhästyminen johtui ainoastaan pyörätuolia käyttäneen asiakkaan nostamisesta? Omasta kokemuksestani voisin veikata, että pyörätuolinostoon käytetty aika ylitti aikataulun mukaisen pysähdysajan vain 1-2 minuutilla. Tämäkin ainoastaan, jos tilanteesta ei ollut tullut ennakkotietoa konduktöörille. Mikäli lipputoimistosta saadaan ennakkotieto pyörätuoliasiakkaan tulemisesta, niin toiminta nopeutuu kun konduktööri osaa sijoittautua valmiiksi nostimelle ja valmistella sen käyttökuntoon. Tällöin nostimen lasku ja nosto kaikkine toimineen vie nopeimmillaan vain minuutin. Epäilen, että Kokkolan pohjoispuolella ollut sn50 (sillan kunto) ja muut mahdolliset ratatöistä johtuvat rajoitukset ovat olleet virallinen myöhästyttänyt tekijä - ei pyörätuoli. |
26.11.2006 18:28 | Timo Salminen | Lari: Juna tuli Kokkolaan ajallaan ellei hiukan etuajassa ja lähti sieltä myöhässä. Siitä päättelen, että syynä oli pyörätuolimatkustajan kyytiinotto. Nopeusrajoituksen syytä epäilemättä oli se, että Ylivieskassa oltiin yhä saman verran myöhässä kuin Kokkolasta lähdettäessäkin. Tuo pyörätuolimatkustaja muuten jäi pois Yv:ssa ja jatkoi Ilm suuntaan kuten itsekin. - Mitä muuten junaan itseensä tulee, sen seinäpanelit tuntuivat kolisevan ja lonksuvan niin, että vastaavaa olen kuullut vain puuvaunuissa... |
26.11.2006 23:25 | Dakkus | Oma arvaukseni tuon S:n historiasta on, että se tulee oikeasti englannin kielen nopeutta merkitsevästä sanasta "speed". Ensimmäinen pendolinovuorohan oli numeroltaan S220 juuri viittauksena kaluston huippunopeuteen. |
27.11.2006 08:12 | jpl | Myöhästymisistä varmaankin suunnilleen kolmasosa johtuu kaluston viasta. |
27.11.2006 17:06 | tane | Pari arvausta lisää S:n merkityksestä: 1) Suomennos sanasta lyntog (lyn=salama) 2) Schnellzug 3) Snälltåg :) |
27.11.2006 22:59 | pjh | Jospa koettaisitte arvailla italian sanakirjan kanssa? |
29.11.2006 11:22 | tane | Olikohan tuo kovinkaan hyvä ehdotus? Fiatin Pendolinot tunnetaan eri maissa ties millä nimillä, vain Suomessa lienee käytössä tuo S220 tai mikään 'S' nyt ylipäätään. |
29.11.2006 11:54 | jpl | Pendolino S220 taisi olla sen italialaisen mainostoimiston idea? Vai mistä tuo "S220" olikaan lähtöisin? |
29.11.2006 18:27 | pjh | Eri maiden Pendot ovat tehtaalla omia "projektejaan". Suomen Pendolino on S220. |
30.11.2006 06:11 | jpl | Suomen pendolino oli tehtaalla Sm200. |
30.11.2006 12:51 | miiro | Hah, tuohan on mainittu Pahkasiassa 1/97 jo, jossa on hauska pendolino-artikkeli nimeltään "Pendolinon kemiallinen merkki on S". En nyt jaksa lainailla artikkelia, koska muuten luultavasti kopioisin tähän koko artikkelin ;) |