Joulukuu 2006
Havainto
11.12.2006 20:51
Ikävä tapaus jälleen sattunut raiteilla:
//www.iltalehti.fi/uutiset/200612115479381_uu.shtml
Kommentit
12.12.2006 13:30 | eliitti-karhu | hyi kamala! onkos noissa sinisissä vaunuissa (villi veikkaus) ollut useinkin tuollaisia lukkojen pettämisiä? |
12.12.2006 14:48 | Juhana K | Silloin tällöin lukituksia on näkynyt auki, mutta melko harvoin kuitenkin. Sinisen vaunun oven avaaminen vaatii melkoisesti voimaa ja vaivaa, joten kovin vahingossa sitä ei auki saa. Sähköoven puolestaan saa auki napista, mutta enpä tiedä milloin olisi ollut niissä sellaista ongelmaa, että vauhdissa lukitus ei olisi toiminut. Toisaalta onpa pendosta irronnut koko ovikin kerran ja IC-vaunuissa päätyovet rakoilleet. Avoimesta ovesta puhaltaa matkavauhdissa melkoinen tuuli. Melkoista havainnointikyvyn puutetta vaaditaan tällaiseen ikävään onnettomuuteen. Ellei sitten ovi ole ollut täysin auki valmiiksi... |
12.12.2006 15:00 | Juhana Hietaranta | Mitenkäs muuten on, onko CEmteissä se summeri, joka huutaa, jos ovi on auki liikkuessa? Vai onko se yörauhan nimissä jätetty pois makuuvaunuista? Eli lähinnä mietin voisiko oven avautuminen johtua siitä ettei se ole ollut kunnolla kiinni. |
12.12.2006 15:13 | Pauli Kyllönen | Summeri soi CEmt:ssä yhtälailla kuin päivävaunuissaki. |
12.12.2006 16:00 | Teppo Niemi | Olen matkustanut hieman runsaat 10 vuotta sitten Helsingistä Tampereelle IC-junassa, jossa Ex vaunun sivuovi oli auki suuren osan matkasta eikä sulkeutunut myöskään napeista. Kyseessä oli vielä "hyttipädyn hytten puoleinen ovi. Täytin siitä VR oy:lle palautelomakkeen, mutta siihen ei kukaan ole tähän mennessä vastannut, kuten ei yleensäkään turvallisuuspuutteita koskeviin palautteisiin. Muuten kyseisen aukiolevan oven kohdalta kulkua oltu mitenkään rajoitettu. |
12.12.2006 22:22 | pjh | Mitenkään haluamatta pahoittaa onnettomuudessa kuolleen vanhuksen perikuntaa ja ystäviä rohkenen kuitenkin väittää, että on MELKOISEN mahdotonta sekoittaa CEmtin vessan ovi ja ulko-ovi, vaikka jälkimmäisen lukitus ei toimisikaan. Ts. kieltäydyn uskomasta poliisin iltapäivälehteen antamaan selitykseen. Jos ovi on ollut auki (siis ei vain lukitsematta) on toki mahdollista, että uhri horjahti siitä ulos. |
13.12.2006 08:28 | Tapani Kunnas | Olisiko mies yrittänyt mennä sulkemaan auki jäänyttä ovea ja horjahtanut? Tässä voisi miettiä vähän sitäkin, että miksi viimeinen ovesta kulkenut henkilö on jättänyt oven auki. Varmaan me matkustajat voisimme yrittää vähän katsoa, että tuleeko perässä kukaan ja jos ei tule, laitamme itse sen oven kiinni. Saahan sen sitten aina taas auki, jos tarvitsee. |
13.12.2006 16:22 | Matias Snellman | Ei liity tähän tapaukseen mutta tällainen video on lisätty YLE:n elävään arkistoon: //www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=&a=2704 |
10.01.2007 16:46 | oml | Iltasanomat: //www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1299085 Junasta pudonneen miehen tapausta tutkitaan kuolemantuottamuksena 10.1.2007 15:54, päivitetty 10.01. 16:24 Poliisi tutkii Pedersöressä junasta pudonneen miehen tapausta kuolemantuottamuksena. Junan oven ei olisi pitänyt aueta vauhdissa, koska siinä oli sähköinen lukitusjärjestelmä. Tapauksesta on tehty rikosilmoitus. Epäiltynä kuolemantuottamuksesta on VR:n henkilökuntaa, kertoo rikosylikonstaapeli Mika Laihorinne Pietarsaaren poliisista. Hänen mukaansa epäiltyjä on muutama, heitä on sekä yhtiön johdosta että alemmalta tasolta. Epäiltyjä kuulustellaan lähiaikoina asian selvittämiseksi. 80-vuotias mies kuoli pudottuaan pohjoiseen menevästä junasta Kolpin kylän kohdalla joulukuun alkupuolella. Makuuvaunussa matkustanut mies poistui aamuyöllä hytistä käydäkseen vessassa. Hän ilmeisesti erehtyi ovesta ja putosi junasta. Tutkinta perustuu sekä poliisin omaan että Onnettomuustutkintakeskuksen tekemiin teknisiin tutkimuksiin. Tutkimuksissa on selvinnyt, että juna oli lähes täydessä matkavauhdissa, kun mies putosi. Laihorinteen mukaan junalla oli vauhtia tuolloin noin sata kilometriä tunnissa. Ovea ei olisi pitänyt saada auki vauhdissa, koska ovessa oli sähköinen lukitusjärjestelmä. Ovi lukittuu automaattisesti, kun juna saavuttaa tietyn nopeuden. Vastaavasti lukitus kytkeytyy pois päältä, kun juna tulee asemalle ja vauhti hiljenee. VR Yhtymän turvallisuuspäällikön Kari Karjalaisen mukaan viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana on sattunut pari vastaavaa tapausta, jossa ihminen on kuollut pudottuaan junasta. Näissä tapauksissa ei ole kuitenkaan kyetty osoittamaan, että ovijärjestelmässä olisi vikaa. Pedersören putoamisen syy ei ole Karjalaisen tiedossa. Kyseinen makuuvaunu kuului VR:n niin sanottuihin sinisiin vaunuihin, joihin on rakennettu lukitusjärjestelmä jälkeenpäin. Järjestelmän pitäisi ilmoittaa konduktöörille, mikäli ovi ei mene kunnolla kiinni. Jos ovi ei sulkeudu, hälytyskello soi vaunussa ja konduktööri käy sulkemassa oven. |