Joulukuu 2006
Havainto
13.12.2006 17:24
Ylen arkistossa on juuri tullut video Kuurilan juna onnettomuudesta. //www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=2&t=&a=2704
Lähettäjä: Petri SoronenKommentit
13.12.2006 21:29 | Che | Voihan *een windows media! |
13.12.2006 22:01 | tane | Vastaakos tuo YLE:n sivulla oleva selitys tosiasioita? Oma muistikuva tapahtumista, se ajan tiedotusvälineiden tietoihin perustuva, on että toinen junanlähettäjistä unohti sovitun kohtaamisaseman muutoksen ja havaitsi virheensä liian myöhään, tieto siitä siis olisi kyllä ollut olemassa. |
13.12.2006 22:50 | petaso | Onko muuten juna onnettomuus yhdyssana. Jos on, pahottelen. :D |
14.12.2006 00:01 | jtt | Teille "tilastonikkareille": Ainakin 19.3.-57 oli Ri:ltä korjausjunassa Tk3 n:o 887. 20.3.-57 hinattiin Ri:ltä Hy knp:lle Hr1 1005 Sk3-sarjan veturilla n:o 374. |
14.12.2006 14:21 | Move off | Tieto onnettomuudesta ehdittiin antaa Hämeenlinnan poliisilaitokselle jo ennen sen tapahtumista, jolloin pelastushenkilökuntaa voitiin lähettää hyvissä ajoin paikalle. |
14.12.2006 15:01 | Tuomas Myllylä | Tunnistiko kukaan, oliko filmissä ensiksi näkyneen korjausjunan veturina Tk3, kun näytti äkkivilkaisulta joltain "eksoottisemmalta" tyypiltä, esim Hr2/3? |
15.12.2006 21:32 | petaso | Ja nyt on ilmestynyt toisen lainen video, toiveammatti, veturinkuljettaja. //www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=7&t=&a=2718 |
20.12.2006 20:35 | mrl586 | YLE:n kotisivuilta löytyvä selitys näyttäisi vastaavan tosiasioita. Selityksessä on kuitenkin yksi yksityiskohta, joka kaipaa tarkennusta: junien uusi kohtauspaikka kerrottiin Kuurilassa junan 64 veturin Hr1 1005 henkilöstölle. |
21.12.2006 08:33 | Teppo Niemi | Kohtauspaikka voitiin kertoa ohittavalle junalla antamalla kirjallinen ilmoitus ilmoitusrenkaalla tai käsiopasteella (valkoinen lippu/valo kaaressa ylhäällä edestakaisin). Mikäli ilmoitus annetaan vasta kohtauspaikalla, ilmoituksen sai antaa vasta junan pysähdyttyä). |
21.12.2006 16:56 | mrl586 | Ilmoitus uudesta kohtauspaikasta kerrottiin junan 64 veturille kirjallisesti (paperilappu). Junan johtava konduktööri näki, että junan veturiin annettiin Kuurilan aseman junanlähettäjän toimesta paperilappu. |
21.12.2006 16:58 | mrl586 | Teppo, millainen esine on ilmoitusrengas? |
22.12.2006 10:36 | Teppo Niemi | Jos Kuurila antoi ilmoituksen kohtauspaikasta, niin siinä todennäköisesti luki että 64 kohtaa MP:n Iittalassa. Ilmoitusrengas on n. 50cm halkaisijainen rottinkinen vuorottain punavalkoiseksi maalattu rengas. Lisäksi siihen liittyy irrallinen varsi. Muistaakseni Suuressa raideliikennealbummissa on kuva, kun kiitojunalle annetaan ilmoitusrengas Pasilassa. Onko kellään kuvaa renkaasta? |
22.12.2006 19:28 | petaso | Tuossa toisessa videossa on näkyvissä sellainen imoitusrengas. Lämmittäjä nappaa vauhdista. |
28.12.2006 15:26 | Teppo Niemi | Lisäsin kuvan ilmoitusrenkaasta: //vaunut.org/kuvasivu/32258 |
15.03.2007 10:59 | tane | Turun Sanomien tämänpäiväisessä lehdessä on tapahtuma-ajan uutista lainattu näin "Kohtauspaikaksi sovittiin ensin Kuurila, sitten Iittala, mutta junanlähettäjän muistivirheen takia Helsingistä tulevaa pikajunaa ei pysäytettykään Iittalassa, vaan se sai jatkaa matkaansa kohti Kuurilasta vastaantulevaa Oulusta lähtenyttä pikajunaa, selosti lehtiuutinen.", siis juuri niin, kuin tuossa edellä muistelin. Minusta YLE:n sivulla oleva teksti "Junat eivät olleet aikataulussa, ja niiden kohtaamisasema muutettiin niin, ettei tieto muutoksesta tullut molemmille junille. Kuurilassa ollut etelään matkaava juna sai lähtöluvan Iittalaa kohti ennen kuin Iittalan asemalle oli asiasta ilmoitettu." ja Turun Sanomien edellä lainattu vanha uutinen ovat ristiriidassa keskenään, kumpi sitten vastaa todellista tapahtumien kulkua. Kai tästäkin joku onnettomuustutkintaraportti jossain on olemassa? |