Joulukuu 2006

Havainto

14.12.2006 10:19

Ei päivääkään ilman surullisia tapahtumia:
//www.iltalehti.fi/uutiset/200612145490478_uu.shtml

Lähettäjä: Anssi Manninen

Kommentit

14.12.2006 11:02 Move off Olen ehdottanut ennenkin, että ylikäytävämerkkien tilalle pitäisi vaihtaa kärkikolmiot. Ehkä siten autoilijat ymmärtäisivät junan etuajo-oikeuden. Selitys "en nähnyt" tarkoittaa suomeksi: "en katsonut, enkä valmistautunut pysähtymään".
14.12.2006 11:13 Teppo Niemi Vuonna 2005 oli samalla Lahden ja Loviisan sataman välisellä radtaosuudella lähellä Dm7-moottirijunan ja soralastissa olleen kuorma-auton törmäys.
14.12.2006 11:16 Antti Korhonen Muita tyypillisiä: "Aina tästä kerkee", "Koskaan en jää alle kun oon kova jätkä" tai "ei kiinnostanut, päätin taas ajaa lujempaa". Suomessa tulee vielä päivä, jolloin auton yli rysäyttänyt junan kuljettaja kertoo lehdissä autoilijan viimeisen teon olleen keskisormen näyttö, valojen räpsytys ja torven soittaminen, ennen kuin ajoi puomien väliin! ;)
14.12.2006 12:32 Century www.ess.fi kertoo lisää: Onnettomuus tukki Käkeläntien liikenteen. Törmäyksessä veturin jarruputkisto rikkoutui ja paikalle jouduttiin tuomaan korjauskalustoa sekä uusi veturi, jotta juna saatiin pois onnettomuuspaikalta. 14.12.2006 09:49 --- Mihin muuten ne varolaitteet näistä suljetuista (silta yli tai ali) tasoristeyksistä joutuvat kun näitä vartioimattomia riittää aina vaan?
14.12.2006 13:36 Mikko Mäntymäki Taas joutui syytönosapuoli maksumieheksi veturin korjauskulut, uuden veturin paikalletuonti, ei varmaan mitään halpaa touhua. Ei se maanteilläkään mene niin että etuajo-oikeutettu joutuu maksamaan oman kaluston vauriot jos joku idiootti vetää kolmiontakaa kylkeen, silloin maksumieheksi joutuu kolmion takaatulija. Miksi näin ei tapahdu tasoristeysonnettomuudessa? Kumpi joutuu maksamaan koko mällin?
14.12.2006 13:58 reijo_s Onpas kovia kommentteja.
14.12.2006 14:05 Move off Tieliikennelain 7. § kertoo asian hyvin selkeästi: "Junalle on annettava esteetön kulku". Näin ollen alle jääneen auton liikennevakuutuyhtiön maksettavaksi tämä menee ja sitä kautta vaikuttaa kaikkien autoilijoiden vakuutusmaksuihin. Korvauksen piiriin kuuluu myös auton kuljettajan sairaanhoitokulut ja matkustajan hautauskulut. Jos kuljettajakin olisi menehtynyt, olisi vakuutuksesta korvattu vielä perhe-eläke leskelle ja eloonjääneille lapsille.
14.12.2006 15:22 Ilkka Kudjoi Kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, että onnettomuuden uhri on kuljettajan tytär. Julmin mahdollinen opetus, jotta muistaa kunnioittaa tasoristeystä vastaisuudessa. :/
14.12.2006 15:45 Che Minä kyllä huomasin, siksi en viitsikään edes kommentoida, kaikki kyllä ymmärtävät asian opetuksen...
14.12.2006 16:15 Juhana K Siteeraus Iltalehdestä: "Orimattilan tasoristeysten ongelmana on junien vähäisyys. Lahti-Loviisa -radalla kulkee säännöllisesti vain kaksi tavarajunaa päivässä." Niinpä niin... Junaharrastaja voinee tosin olla ongelmasta samaa mieltä, omalta näkökannaltaan.
14.12.2006 16:51 petaso Tuohon ekaan kommenttiin viitaten, pistäisivät STOP merkit niihinkin TR:iin joissa sitä ei ole, kun stop merkki on samalla sekä väistö että pysähtymis velvollisuus. Tieliikennelain 7§: "Rautatien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tulossa. Kuljettajan on tällöin käytettävä sellaista nopeutta, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa." Sepä se, ketään ei vain huvita hidastaa kun aina on kiire.
14.12.2006 17:34 Sakari Kestinen Kunpa muutkin kuin uhrin isä ottaisivat opikseen. Kannatan kärkikolmioita ja STOP-merkkejä, jossain ulkomailla se taitaa olla ihan käytäntönä?
14.12.2006 18:03 Esa Leskinen Tuota, tuota, aika kovia kommentteja tosiaan. Muistakaa kommentoijat sitten itsekin ajaa neuvojenne mukaan tasoristeyksissä, suojateillä ja liikennevaloissa. Älkää vaan tarjotko selitykseksi "En huomannut", "Aurinko häikäisi" tai muuta mukavaa.
14.12.2006 18:39 MGO "Tuota, tuota, aika kovia kommentteja tosiaan." Ihan Vorgin perussettiä.
14.12.2006 20:31 Jape Ruotsalainen Ei lähellekään perussettiä. Esimerkiksi "Olis saanu käydä pahemmin, kun noin tyhmä on"-kommentti puuttuu.
14.12.2006 21:57 Arto No joo.. Olen itekkin meinannut autolla ajaa junan alle, eikä syynä suinkaan ollut hälläväliä asenne vaan yksinkertaisesti en meinannut havaita junaa! Syytä miksi en junaa havainnut en vieläkään ole keksinyt, no opinpahan havaitsemaan tyhjät kiskot enkä lähestyvää junaa ;)
14.12.2006 22:51 Jouni Stop-merkit eivät ole mikään yleisratkaisu, kun nykyisistäkin vähät välitetään.
14.12.2006 23:22 Pekka Kerttula Autoilijan näkökulmasta raide on lähinnä vain ajamista haittaava riesa, josta halutaan päästä yli mahdollisimman nopeasti. Tien poikki kulevat kaksi metallirankaa ovat lisäksi aika vaatimattoman näköiset eivätkä jaksa herättää kunnioitusta. Ei siinä liikennemerkit mitään meinaa, kun mentaliteetti on mikä se on. Ehdottaisin tasoristeyksiin Saksassa tyypillisiä kokopuomeja, joiden alla vielä roikkuu sellainen "verkko" tms. härpäke. mikä sulkee tien kokonaan.
15.12.2006 00:52 Che Betonipuomit ;)
15.12.2006 01:13 Niemi Iiro Hakkilan radan uudessa tasoristeyksessä Vantaalla on tavallaan kokopuomit. Eri suuntiin kulkeva liikenne on erotettu pitkällä jakajalla, ja puomit sulkevat ajoradat kokonaan. Lisäksi puomien alla roikkuu "verkko", ketjuista tehty viritys. Harvinaista Suomessa. Tikkurilan maalitehtaan ylikäytävä siinä vieressä on liikennevalo-ohjattu. Tämä lienee turvallisempi näistä ylikäytävistä, kun tuntuu että valoista kyllä osataan ajaa, toisin kuin tasoylikäytävistä, vaikka olisi millaiset varoituslaitteet.