Joulukuu 2006
Havainto
21.12.2006 17:38
Keravan asemalla, raiteella 4 tänään kello 17.18 seisoskeli kaksi tyhjää, yhteenkytkettyä Pendolinoyksikköä. Pohjoisenpuoleinen yksikkö oli merkitty sarjanumeroilla 7*06. Kello 17.21 tuo mysteerinen kahden letka lähti Helsinkiä kohti.
Lähettäjä: Eero HoikkalaKommentit
21.12.2006 17:42 | Otto Siren | Nuo rungot ovat ilmeisesti menossa Ilmalaan. |
21.12.2006 17:53 | Lari Nylund | Olisikohan olleet koeajolla? |
21.12.2006 18:26 | 6nen | Kaksi viikkoa sitten Sm3 7x06 oli vielä palasina (1+1+1+3) Turun pendolinotelakalla Tve1:n siirreltävänä. |
21.12.2006 18:35 | joht. Nyman | Tästä tulikin mieleeni, että varsin mielenkiintoista on se, ettei 1-, 2- ja 7-runkoja voida kytkeä nippuun muiden Pendo-runkojen kanssa. Ykkösen ja kakkosen kohdalla asian ymmärtäisin, mutta mitä tuo sarjavehje moisella black listillä tekee? Kaveri joka tän mulle kertoi, sanoi syyksi "No kun ne ei vaan toimi". Näillä kolmella rungolla on lisäksi täysin oma, muista Pendolinoista erillinen kiertonsa. Huumorimies tietysti kääntäisi asian niin, että miten esimerkiksi Dr16-sarjan kohdalla, mikäli vastaavaa ongelmaa olisi, olisiko niissäkin sellainen ongelma, että paitsi ettei protovehkeet toimi sarjalaitteiden kanssa, niin tarkkana saa myöskin olla sarjavetureiden kanssa; ÄLKÄÄ KYTKEKÖ vetureita 2811 ja 2815 nippuun, älkääkä liioin 2805:ttä ja 2821:tä (syy: Ne ei vaan toimi, hylkivät toisiaan kuin magneetit). Mutta koska en ole huumorimies, en myöskään moista kerro. Ehdottaisin kuitenkin VR:n Sm3-aivoriihelle seuraavaa: Sm3 PURA - Sm3 KOKOA näiden ko. ongelmatapausten osalta. Jos kyse on kustannuksista, en malta olla kysymättä sellaista, että kuinka paljon oikuttelevien Pendolinojen liikenteessä olo/liikenteestä poissaolo pitkässä juoksussa maksaa? Jos kyseessä on softavika esim. kallistusjärjestelmän tai yhteenkytkennän suhteen, niin mikä siinä on niin vaikeaa ettei sitä saada kuntoon? Mm. Nokian puhelimet voi nykyään päivittää kotikonstein Nokia Software Updaterilla, joten Alsthominkin sivuilla kaiketi lienee hot fixejä Sm3:lle. Elleivät olisi peräti jo Service Pack 1:tä julkaisseet. Kuten tunnettua, tällaisella päivityksellä varmasti puututaan niinkin olennaiseen kuin Pendolinon tietoturvaan, mutta itse se suurin ongelma, toimintavarmuus, jääpikin sitten unholaan. |
21.12.2006 22:34 | Pauli Kyllönen | Olisikohan S52 mennyt rikki ja matkustajat pistetty Keravalla korvaaviin yhteyksiin. |
21.12.2006 22:34 | Pauli Kyllönen | Aika passaisi sopivasti S52:lle. |
30.12.2006 15:21 | Yppis | Tarkennus Nynnyn kommenttiin: Rungot 1 ja 2 voidaan kytkeä yhteen muiden Pendojen kanssa. 7-rungossa on ollut ilmeisesti mekaaninen vika, eläinonnettomuus tms. |
30.12.2006 15:46 | jpl | Pendoilla tosiaan on olemassa tuollainen kytkentäkieltolista, jolla on pitkään ollut molemmat protojunat. |