Havainto
21.12.2006 17:43
Liikenneministeri lämpenee Turku-Uusikaupunki-henkilöjunille
Liikenneministeri Susanna Huovinen (sd) on valmis harkitsemaan henkilöliikenteen aloittamista Turun ja Uudenkaupungin välisellä junaradalla. Huovisen mielestä hanke vaikuttaa perustellulta työllisyyssyistä.
Uusikaupunki ja Aker Yards Oy esittivät henkilöliikenteen aloittamista rataosuudella. Henkilöliikenne helpottaisi muun muassa Uudenkaupungin autotehtaalta työttömiksi jäävien liikkumista Turkuun esimerkiksi Akerin telakalle ja sen alihankkijayrityksiin.
Tavoitteena on aloittaa henkilöliikenteen kokeilu jo ensi vuonna. Junavuoroille halutaan rahoitusta valtion budjetista.
Ministeriö on valmis osallistumaan asiaa käsittelevän työryhmän työhön ja ottamaan nopeasti kantaa selvitykseen, kun se valmistuu.
Lähde: hs.fi - STT 21.12.-06
Kommentit
21.12.2006 17:46 | Otto Siren | Miksi ei?Kuulostaa ihan hyvän iedalta.Milläköhän kalustolla siellä liikennöitäisiin?Vois olla Dv12+EFit+Ein+Ein. |
21.12.2006 18:27 | jpl | Pysyvää liikennettä miettiessä voisi olla halvimman ratkaisun paikka - eli yksityinen yrittäjä ja esim. stadlerilta dieselmoottorivaunuja. |
21.12.2006 18:34 | Jouni | Vaalit lähestyvät... |
21.12.2006 18:39 | 6nen | Pikemminkin Tve4 + Eita! Tuota tuota... Ei ole taidettu olla vielä yhteydessä VR:ään asian tiimoilta? Uudenkaupungin puskarata kaipaisi ennen henkilöliikenteen aloittamista päällysteremonttia sekä nopeudennostoa (Sn60). Haluaako joku työmatkalainen tosiaan maksaa kalliin hinnan siitä, että pääsee Turkuun/Pernoon puolessatoista tunnissa, kun vakiovuorobussillakin pääsee 70 minuutissa? Radalla liikennöi lisäksi 2-3 junaparia kaavailtuun liikennöintiaikaan ja ainoa kohtauspaikka on Mynämäellä, joten ahdasta tulee! Ei sen puoleen, henkilöliikenteen kokeilu voitaisiin minun puolestani aloittaa vaikka heti! ;) |
21.12.2006 20:45 | Mikko Martimo | Aika loistavaa, sikäli mikäli 2007 pääsee radalle jolla en oo koskaan, eikä moni muukaan oo, matkustanut! |
21.12.2006 21:00 | JA | Tästä liikenteestä on varmaan kuntien taholta taitettu peistä LVM:n ja VR:n kanssa jo pitkään. Pysyvän liikenteen aikaansaamiseksi tarvittaisiin Juhanin sanoin kevyitä Dm:iä. Deeverillä ja sinisellä oltaisiin radan kunto huomioon ottaen nopeasti tilanteessa, jossa VR lakkauttaa liikenteen kannattamattomana kun valtion budjetistakaan ei määrättömiä summia roposia heru. Vai onko ministeri tekemässä uuden vuoden lupausta rataverkon vapautumisesta kilpailulle? Vaalikuumeen aiheuttamista hourailuistakin voi toki olla kyse;) |
21.12.2006 22:58 | Jarkko Voutilainen | Uusikaupunki – Turku henkilöjunaliikenteen toteuttamisselvitys löytyy tästä linkistä: //trinity.siteadmin.fi/File.aspx?id=434266&ext=pdf&routing=329040&webid=329043&name=D_raideliikenne |
22.12.2006 00:49 | pjh | jpl: Miksi pitäisi löytää halvin ratkaisu? Minä en ollenkaan ymmärrä miksi aina tämmöisissä asioissa joku parkuu halvimman ratkaisun perään? Kaikkihan tietävät (tietäväthän?), että jos haluaa hyvän ja halvan, pitää ostaa molemmat. Miksei koskaan paruta parhaan ratkaisun perään? Halvin ratkaisu... pthyi! |
22.12.2006 12:59 | jpl | Sanotaanko vaikka niin, että VR:n junat maksaa paljon ja on hitaita. |
22.12.2006 14:34 | Sakari Kestinen | Ei halvimman, vaan kokonaisedullisimman. Eli paras hinta-laatusuhde. |
22.12.2006 22:51 | jpl | Dv12 ja sinisiä on ainakin omasta mielestäni nykyaikaan nähden hidas ja kallis ratkaisu. Dm12-vaunuja taas on liian vähän ja ovat (ehkä?) liian pieniä. |
22.12.2006 23:39 | Ari P | Olisihan yksi mahdollisuus ainakin teoriassa myös Dr16 + Eil + Eilf. Tosin se ei liene kiihdytyksissä sen nopeampi kuin Dv12:lla vedettynäkään. |
23.12.2006 04:44 | Niibbex1 | 6nen: Oletko aivan varma, että rata kaipaa pikaista päällysrakenteen uusimista. Sn60 annettiin lähes samassa yhteydessä kun henkilöliikennelakkautettiin. Lähinnä kai sitä varten, että suurempia nopeuksia ei voida akselipainoista johtuen tavarajunilla kuitenkaan toteuttaa. Rata on teknisesti suurinpiirtein samassa kunnossa, kuin liikennöinnin loppujaksoilla. Jos Dm9:n kiihtyvyydellä saatettiin saavuttaa 52 min matka-aika, ei luulisi tuon ainakaan nopeasti kiihtyvällä kalustolla olevan tänä päivänä mikään ongelma. |
23.12.2006 04:48 | Niibbex1 | Lisäksi haluan todeta, että järjestelyjen kannalta kohtauspaikka on aika hyvällä kohtaan etäisyyksiä ajatellen (Uudestakaupungista 35 km ja Turusta 30 km). Raidepituuksista en ole niin selvillä. RHK:n tiedoissa päällysrakenteen uusiminen ei ole tarpeellista vielä seuraavan 15 vuoden aikana. Sn 100 takaisin ja junat kiskoille ja junamaatti Ukin osuuspankin maksuautomaatin yhteyteen. Piste. |
23.12.2006 12:26 | jpl | Kannattaa nyt huomata, että liikennöinnin lopusta on aikaa 15 vuotta ja sen jälkeen siinä on ajettu ainakin 4-6 junaa päivässä raskasta tavaraliikennettä... että se rata ei tosiaankaan ole samassa kunnossa teknisesti. |
23.12.2006 16:03 | M_Leppänen | Täältäkin pisteitä tuohon hankkeelle.Toivottavasti kokeilu onnistuisi ja vakituinen liikenne Uuteenkaupunkiin aloitettaisiin uudestaan.Saataisiin Porchetkin autotehtaalta junalla maailmalle:-) |