Joulukuu 2006

Havainto

28.12.2006 21:21

Helsingin keskustasta suunnitellaan bussitonta.

Kaupunkisuunnittelijat ehdottavat, että autot ja julkinen liikenne kulkevat keskustassa maan alla 2020-luvulla.

HKL suunnittelee siirtävänsä keskustaan kulkevan joukkoliikenteen kokonaan raiteille.

Bussit palvelisivat metron ja junan syöttöliikenteessä lähiöissä.

Myös Töölön metrolinjan rakennustöitä kaavaillaan aloitettaviksi heti länsimetron valmistumisen jälkeen.

Keskustan kadut on tarkoitus rauhoittaa jalankulkijoille.

Ylen aikainen / Uudenmaan uutiset

Lähettäjä: Eero Hoikkala

Kommentit

28.12.2006 21:28 Che Erään kyselyn mukaan kannatus ja vastustus ovat kaupunkilaisten kesken aika lähelle tasan. Elämää nähneet helsinkiläiset ovat hankkeelle myöteisempiä kuin nuoriso.
28.12.2006 21:42 rautatie Outoa että uutinen puhu raitiovaunuista mitään. Laitetaanko nekin maan alle vai unohdetaanko kokonaan?
28.12.2006 22:09 Che Näyttelevät varmasti suunnitelmassa suurta osaa. Raideliikenteestähän puhutaan, enkä usko että rööperiin ollaan lähijunaa tuomassa...
28.12.2006 22:24 MarkoA Kyllä julkinen liikenne pitäisi jättää maan päälle. Jo pelkästään nykyinenkin metro aika masentava rakennelma pimeine kuiluineen, muovisine istuinpenkkeineen ja loputtaman pitkinen liukuportaineen metroasemilla. Henkilö- ja kuorma-autot yms. voisi ihan hyvin siirtää maan alle ainakin ihan keskustassa.
29.12.2006 15:19 pjh Henkilöautot voisi siirtää kokonaan pois keskustasta.
29.12.2006 18:29 Pasi Kokkonen Totta. Henkilöautot ovat kehä ykkösen sisällä sangen turhia. Kuorma-autot sen sijaan on pakollisia, kun ne maitopurkit sun muut ei yksinään kävele kauppaan.
29.12.2006 20:13 Ari P Nythän Stockmannin ympäristössä jo louhitaan huoltotunnelia. Eikö huoltotunneliverkostoa voisi hieman laajentaa? Silloin ei tarvitsisi kuorma-autojenkaan aivan keskustassa ajella maan päällä. Autottoman alueen rajat voisivat olla ainakin aluksi etelässä Pohjois-Esplanadi, pohjoisessa Töölönlahti, lännessä Mannerheimintie ja idässä Unioninkatu ja Siltasaarenkatu siten, että em. rajakaduilla autoliikenne olisi sallittu.
29.12.2006 23:18 pjh Maailmassa on kaupunkeja, joiden keskustoissa ainoastaan tavarankuljetukset ym. huoltoajo on sallittua vain rajoitettuun aikaan poäivällä, esimerkiksi klo 9-11 tai 9-12. Toimii loistavasti. Suomessahan ei kuulemma voi minkäänlainen kävelykatujärjestelmä toimia. Näin sanovat kauppiaat.
30.12.2006 17:18 JA Nykyään Suomessa kauppiaat ovat jo onneksi alkaneet ymmärtää, että kävelykadut tuovat lisää asiakkaita, koska kaupunkitilan viihtyisyys nousee huomattavasti. Esim. Jyväskylässä kauppiaat vielä 1980-luvulla vastustivat kävelykatua henkeen ja vereen. Mutta nyt n. 10 vuotta kadun valmistumisen jälkeen kiittelevät sitä keskustan elinvoimasuuden pelastajana. Olen samaa mieltä Pertin kanssa siitä, että keskieurooppalainen huoltoliikennejärjestelmä toimisi myös meillä eikä mitään kalliita huoltotunneleita tarvita. Saksassa ja Hollannissa useissa kaupungeissa kävelyalueiden rajoina toimivat metallipaalut laskeutuvat tarvittaessa kadun tasoon ja sallivat näin huoltoliikenteen, luonnollisesti vain tuohon tiettyyn kellonaikaan.