Helmikuu 2006
Havainto
04.02.2006 12:45
Kolarin junan veturi oli aamulla hajonnut Isohaarassa ja P61:n veturia tarvittiin vetämään juna takaisin Kemiin. Tästä syystä P61 saapui Kemijärvelle vasta n. 12.30 ja myös Kolarin juna myöhästyi. Edamit olivat kuulemma jäähtyneet Kemissä, kun veturi oli ollut junasta irti.
Lähettäjä: Johan-Antti WahlsténKommentit
04.02.2006 16:49 | Jani Niemelä | Eikös Kolarin junat vedetä Dr16 veturilla Oulusta Kolariin asti!? Eli saattaa olla Iso-vaalee hajonnut toivottavasti ei 2802!!? |
04.02.2006 17:38 | Lari Nylund | Eipäs nyt dramatisoida. Tuskin se Dr16 oli sentään syväjäätynyt. Eiköhän tuo palaa liikenteeseen, jos ei tänään, niin ensi viikolla viimeistään. |
04.02.2006 17:47 | Pauli Kyllönen | Eipä puhe ollutkaa Iso Vaaleen jäähtymisestä vaan Edm vaunun jäähtymisestä kyse. Mutta onneksiha noissa hyteissä on sängyillä kunnon peitot joten luulis pysyvän lämpimänä vaikka se vaunu jäähtyisikin. Ikävää se on tosin sitten käydä esim. vessassa jos käytävä tai hytti on muuten kylmä. |
04.02.2006 17:50 | Lari Nylund | Edm kaipaa sähköä eli ei sinne vessaan ole mitään asiaa ainakaan kovin kauaa, ellei vaunussa ole sähköä. Se ei nimittäin toimi. |
04.02.2006 18:24 | jussi13 | Larille: Siis Edamissa EI ole omaa \"sähkölaitosta\"?? |
04.02.2006 18:49 | Lari Nylund | InterCity- ja Pendolinokalusto ilman virtaa ovat kuin kala kuivalla maalla. |
04.02.2006 22:46 | Pauli Kyllönen | Tässä tapauksessa voisi olla hyötyä virroittimella varustetusta Fots vaunusta ;) |
04.02.2006 23:05 | Ari P | Onko IC-kalustossa valaistusta varten akseligeneraattorit kuten plootuissa vai alkavatko valot pian sammuilemaan, kun virta on poikki kuten Sm-kalustossa? Tosin paikallaan ollessa eivät akseligeneraattoritkaan auta. Millainen suunnitelma VR:llä mahtaa olla siltä varalta, jos P 61 jouduttaisiin ajamaan poikkeuksellisesti Haapamäen kautta? Voisi ottaa koville odotella vessaan pääsyä kolmisen tuntia. Samoin liikkeellä oleva vaunu jäähtyisi todennäköisesti vielä tehokkaammin kuin paikallaan oleva. Jos taas matkustajat kuljetettaisiin Seinäjoelle busseilla, sieltä eteenpäin ei olisi makuuvaunukalustoa ennen kuin neljän maissa aamuyöllä, kun P 60 saapuu sinne pohjoisesta. |
04.02.2006 23:24 | rautatie | Yöjunia viivästytetään helpommin kun päiväjunia, eli yksinkertaisesti odotetaan että vika ratkeaa. Yöllä ei taida bussikorvaus olla oikein kiva vaihtoehto. Haapamäen kierros on kieltämättä ollut tähän saakka hyvä vaihtoehto, nyt paukkupakkasilla pitäisi tuoda Seinäjoelta Eifet Edameita varten. Tai kun Dr16 vetureita jää pohjoisesta vapaaksi, siirtää semmoinen Tampereelle esim. laskumäkeen. |
05.02.2006 00:37 | Ari P | Joskus on tainnut olla sellaisiakin katkoksia (tavaravaunujen suistumisista johtuen), että on tiedetty katkoksen kestävän aamuun saakka. Ainakin muistan yhden tapauksen Parkanon radalta, jossa aamuyöllä suistunut tavaravaunun teli rikkoi rataa monta kilometriä. Muistaakseni rata avattiin liikenteelle vasta seuraavana iltana. |
05.02.2006 00:41 | Ari P | Tuohon aiempaan kommenttiini viitaten, eihän se WC:n toimimattomuus Edamissa ylitsepääsemätön ongelma tietenkään ole. Lähimpään plootuunhan ei ole pitkäkään matka. :) |
05.02.2006 00:59 | Pauli Kyllönen | Taitaa IC-kalustossa olla akut sitä varten että valaistus säilyy vaikka seisotaanki. Näin ainaki veikkailisin. Eriasia sit on riittääkö akuista virta muuhun vaunun sähkön vaatimiin laitteisiin. |
05.02.2006 05:46 | Jarkko Vääräniemi | Ajojohdinvaurion takia maisemareittiä kiertäneen IC-junan kyydissä tuli havainnoitua, että valot (ja pc-pistokkeet) toimivat jonkin aikaa akuilla. Sitten kun oltiin saatu parilla kannettavalla ko. vaunun akut kuivaksi, saikin matkustaa hämärässä ilman lataussähköä. :) |
05.02.2006 21:31 | Ari P | Korjaan tuota yhtä kommenttiani. P 60 saapuukin Seinäjoelle jo 2.20 eikä neljän maissa kuten väitin. Silloin saapuu P 68. |
06.02.2006 00:49 | S.E.Hiltunen | Ei se Edami kauheasti jäähtynyt, kun saatiin ulko-ovi kiinni. Väki kävi nimittäin ensalkuun Kemin rautatieaseman vessassa Fotsin aukiunohtuneen ulko-oven kautta. Sekin saatiin kiinni ja homma toimi paitsi vessat. P61 lähti Kemistä klo 9.30 (aikat.muk 6.13) pikkasen myöhässä ja saapui Rovaniemelle klo 10.17 (aikat.muk. 7.51) Nimim. mukana ollut |
06.02.2006 01:24 | S.E.Hiltunen | Siis P61 Lähti Kemistä 8.34 ja teki pysäyksen Tervolassa, josta jatkoi klo 9.30 Ouluun. Kemistä matka oli aluksi todellista hissuttelua jarrujen jäätymisen vuoksi. |
06.02.2006 08:05 | Lari Nylund | Hetkinen, tuo viimeinen Sepon kommentti menee hieman ohi... |
06.02.2006 10:38 | Hannu Siitari | Olin siellä minäkin. Suihkusta ainakin tuli lämmintä vettä heti Kemistä lähdön jälkeen ja se riitti minulle. Mitä itse muuten loistavaan vaunuun tulee, niin yksi miinus täytyy antaa, jonka voisi muotoilla vaikka näin: Hyttien välisen äänieristyksen rakentamisessa tieto-taito on käväissyt melko korkealla tasolla 1970- ja 1980-luvuilla. Mutta vain käväissyt... |
06.02.2006 10:52 | Lari Nylund | Samasta kirjoitti myös Helsingin Sanomat koeajomatkallaan. Onko tuo meluongelma viereisistä hyteistä kuuluva juttelu vai junan liikkumiseen liittyvä? |
06.02.2006 11:01 | Hannu Siitari | Nimenomaan viereisistä hyteistä, mikä korostuu sen takia, että kulku on muuten hiljaisempaa kuin \"perinteisissä\" makuuvaunuissa. |
06.02.2006 11:09 | Lari Nylund | Ok, kiitos täsmennyksestä. Makuuvaunussa tulisi asiakkaiden aina muistaa myös omavastuu eli kanssamatkustajien huomioon ottaminen. Hiljaisuus kello 23-06 välisenä aikana ja muulloinkin. Mukava kuulla, että kyytin muuten on ollut hiljaisempaa. Itse olen töissä ensimmäistä kertaa tällä viikolla Edm:ssä, itseasiassa kolmesti. |
06.02.2006 11:27 | Hannu Siitari | Jos tämä olisi ollut protovaunu ja minä tilaaja, niin olisin jättänyt käytävän infomonitorit pois, painattanut palveluista esitteen (sillehän on jo telineet hyteissä valmiina) ja sijoittanut loput eurot äänieristykseen. Noita ääniä kuuntelin vasta Kemissä, yöllä oli hiljaista. |