Helmikuu 2006
Havainto
04.02.2006 19:11
Vähän myöhässä, mutta silti. 1.2.2006 S 46 Oulusta Helsinkiin kuulin esimmäistä kertaa kuulutuksen jossa koduktööri kertoi oman, kuljettajan ja ravitolavaunuvastaavan nimen. En muista niistä ensimmäistäkään mutta kerrotaanhan laivoissa ja lentokoneissakin miehistön nimet siis miksei myös junissakin?
Lähettäjä: Tapio JuomukkaharjuKommentit
04.02.2006 19:23 | Nikolas | Tämä on kuulemma suht yleinen tapa Pendoissa, olen itsekin kuullut näin tehtävän. |
04.02.2006 19:25 | Lari Nylund | Tämä henkilökunnan esittelykuulutus on kuulunut Pendolinon palvelumanuaaliin siitä asti, kun liikenne 10 vuotta sitten alkoi. Valitettavasti tämän hetkinen miehityspolitiikka ei hyväksy samanlaisia työvuoroja kuin aikoinaan ja niinpä Pendolinossa saattaa matkan aikana konduktööri vaihtua useamman kerran. Tämä näkyy ja kuuluu mm. palvelutason heittelynä ja erilaisina toimintatapoina. Tästä kommentista saattaa taas tulla palautetta minulle, mutta näin se vain on. Keskustelu alkakoon... |
04.02.2006 19:39 | Teho | Todellakin eka kerta kuulin tämän ja olen useampana vuotena lähtenyt Oulusta kohti Tamperetta ja juuri nimenomaan pendolla. Voisihan konduktööri kertoa edes oman nimensä jos ei muita tiedä... :) |
04.02.2006 19:42 | emppu | Olen kulkenut semmoisen runsaan 20 pendomatkaa rantaradalla 2002-2005 ja tasan kerran on henkilöstö esitelty matkan alussa. Olisi tietty tyylikästä mutta eipä sillä tiedolla ole mulle mitään merkitystä. |
04.02.2006 19:52 | Henri | IC:ssä on usein konnari kuuluttaessaan kertonut oman nimensä ja kollegan kanssa mutta kuljettajan nimeä ei muistaakseni koskaan. |
04.02.2006 21:44 | Teho | emppu. Eipä sillä tiedolla minullekkaan ole merkitystä, jotenkin vaan saan vastailla tällaisinkin kysymyksiin vaikka en ole tekemisissä henkilöliikenteen kanssa. Kun olen VR.llä töissä niin yleinen luulo on että tiedän vastauksen joka asiaan. Vaan on ihmisiä joille tämäkin asia on tärkeä,lisää jotenkin turvallisuuden tunnetta, tunnen muutaman.Ja tunnen myöskin muutaman henkilön jotka ihmettelevät sitä miksi \"konnari höpisee\" muuta kuin seuraavat pysähdyspaikat. |
04.02.2006 21:59 | Lari Nylund | Sen lisäksi, että me VR:läiset \"tiedämme joka asiaan vastauksen\", niin me myös tunnemme jokaisen Penan ja Teukan, jotka ovat myös VR:llä hommissa;) |
04.02.2006 22:21 | Teho | Niinhän me tunnemme jo eläkkeelle jääneetkin aina 1900 vuodesta asti ja koko suomesta ;) |
04.02.2006 23:51 | Ville Saarelainen | Taannoin pendoa tyypätessäni Psl-Tpe välillä Keravan jälkeen konnari kuulutteli kertoen oman ja kuskin nimen, ja että nopeutemme on tällä hetkellä noin 200 km/h. Ja samma på svenska, ja rallienglanniksi myös. |
05.02.2006 19:51 | Jorge | Olen kuullut noita englanninkielisiä kuulutuksia pari kertaa. |
05.02.2006 20:05 | JVP | Vaikka matkustin viimein kesänä vähän väliä Pasila-Turku välillä, kertakaan ei kyllä ainakaan koko henkilökuntaa esitelty. Yleensä tuli vain normaalit automaattikuulutukset, kerran kyllä konduktööri kertoi painiottelusta VR:n henkilökunnan ja nelosvaunun oven välillä (jonka takia Kupittaalta lähtö viivästyi). Kerran Helsingistä Jyväskylään mennessä tuollainen lentokonetyylinen kuulutus kyllä on tullut... |
05.02.2006 22:24 | TeeVee | Henkilökunnan nimien kertomisesta tulee mieleen lentäminen. Paremman ja laadukkaamman palvelun takaamiseksi tuo nimien kertominen tuo ns. katetta. Onhan hotelleissa ja joissain huoltoasemillakin siivoajien (nk. siistijöiden) nimet allekirjoituksineen takaamassa tilan siisteyden. Eli nimien julkaiseminen kuulutuksessa tuo ainakin mulle mieleen paremman ja laadukkaamman palvelun. |
06.02.2006 08:44 | PSi | Valitettavsti tämä myös kertoo siitä, minkä tyyppinen liikenne on VR:n sydäntä lähellä: Pendossa kerrotaan ummet--lammet, mutta paikallisliikenteessä Pasilaa lähestyttäessä kuuluttaa kone pääradalla, että Leppävaaraan pääsee vain A-junalla (yhdeltä raiteelta), ja rantarataa kulkevia muistutetaan kai vieläkin, että Hiekkaharjuunkin menee junia ;) |
06.02.2006 09:07 | Lari Nylund | Kaukoliikenteessä henkilökunnalla on myös enemmän aikaa tällaiseen kuin lähiliikenteessä, jossa perusmiehitys on yksi konduktööri ja aseman välit 2-3 min. Kyllä sitä siinäkin ehtii kuuluttamaan ainakin kerran matkassa jos haluaa, mutta sattuneesta syystä (häiriköt yms.) ei henkilökunta kerro siellä nimiään edes nimikyltein. |
06.02.2006 09:14 | Lari Nylund | Mitä tuohon Hiekkaharjun kuulutukseen tulee, niin tieto sellaisesta on välitetty eteenpäin. Kiitos Pekalle havainnosta. Valitettavasti esim. ennen Pasilaa ei voida/ehditä kertomaan kaikkia mahdollisia yhteyksiä jokaiselle lähiliikenneasemalle. Niinpä on pitäydytty perusyhteyksien kuulutuksissa. Suurinosa matkustajista ovat kuitenkin vakiokäyttäjiä ja heiltä tulee palautetta jo nykyisten kuulutusten pituuksista ja \"tylsyydestä\". Henkilökunnan omia kuulutuksia muistetaan melko helpostikin asiakaspalauttein \"piristävänä vaihteluna\". Kuten jo aiemmin kirjoitin, niihin ei vain tahdo olla aikaa. |
06.02.2006 11:00 | emppu | Tänään 128:ssa oli tyylikäs kuulutus Ervelän kohtaaamisessa. Konnari kertoi missä ollaan ja miksi ja vieläpä ilman tautologiaa eikä kuulutusta tarvinnut odotella :) |
06.02.2006 22:05 | PSi | Lari: Vaimo sanoikin että tänään oli aamulla rantaradan kuulutuksessa jotain outoa -- onkohan siis tainnut viestisi mennä perille ;) |
06.02.2006 22:37 | Ari P | Kun P-junat elokuussa 2004 lakkasivat kulkemasta, rantaradalta saapuvien junien kuulutukset olivat muistaakseni aluksi oikein eli kuulutettiin yhteydestä Tikkurilaan, mutta muistaakseni kesällä 2005 alkoi kuulua uudelleen tuota Hiekkaharjua. |
06.02.2006 23:07 | oh2mqk | Kun 27.11.1995 olin Pendon ensimmäisellä kaupallisella lähdöllä Turusta Helsinkiin (diplominkin sain, siitä päivämäärätieto), siellä tuli muistaakseni \"Kuljettaja Virtanen, konduktööri Virtanen ja junaemäntä Virtanen\" (en oikeita nimiä millään muista) |
06.02.2006 23:10 | oh2mqk | .. korjaan, \"junaemännät Virtanen ja Virtanen\". Itse asiassa en ole varma, etteikö kuljettajia ja konduktöörejä ollut niitäkin kahdet. Junaemäntiä oli kahdet. |
06.02.2006 23:18 | pacman^ | Sunnuntaina S45 jäi matelemaan johonkin hiukan ennen Toijalaa. Juuri, kun kerkisin kännykällä irkata ihmetykseni JunaKanavan kuuluville, kuljettaja (!) kuulutti osapuilleen näin: \"Hyvät matkustajat, täällä puhuu kuljettaja. Valitettavasti edellä oleva liikenne hidastaa kulkuamme. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa viivästystä.\" Tosin hän ei kuuluttanut samaa ruotsiksi eikä englanniksi, mutta en ikinä aiemmin ole kuullut kuljettajan kuuluttavan yhtään mitään joten yllätyin positiivisesti. |
06.02.2006 23:53 | KMT | Joskus kun tulin Jyväskylästä kesällä niin tuli ilmeisesti JKV-vika, niin kuski ilmoitti, jotenkin että \"Turvalaitevian takia joudumme hidastelemaan\" tms... |
07.02.2006 02:46 | Teho | No, muistatte kaikki varmaan sen viime vuonna tapahtuneen onnettomuuden Oulussa jolloin invaramppi törmäsi tolppaan (joku sunnuntai) en muista mikä, muutta silti. Olin (lomamatkalla) juuri siinä pendossa, paitsi 1.rungossa juna pysähtyi melkein heti lähdön jälkeen ja kesti n.20min ennenkuin tuli eka kuulutus ja sen kertoi kujettaja\" Emme saa yhtä ovea kiiinni siitä johtuu pysähdys\" meni n.5 min jolloin Konuktööri kertoi \"voimme ehkä joutua jatkamaan matkaa vain yhdellä rungolla ovivian vuoksi\"No yhdellä rungolla jatkettiin kohti etelää n.1h myöhässä. Seuraavan päivän lehdestä luin sitten mitä oli taphtunut Oulun asemalla.Silti en ole menettänyt uskoani Pedoihin sillä aina kun vain tulee käytiä Ouluun niin tottakai pendolla kuljen mennen tullen.No miksi käyn Oulussa,no siksi että anoppia on kiva nähdä, monta kertaa vuodekommentti=No, muistatte kaikki varmaan sen viime vuonna tapahtuneen onnettomuuden Oulussa jolloin invaramppi törmäsi tolppaan (joku sunnuntai) en muista mikä, muutta silti. Olin (lomamatkalla) juuri siinä pendossa, paitsi 1.rungossa juna pysähtyi melkein heti lähdön jälkeen ja kesti n.20min ennenkuin tuli eka kuulutus ja sen kertoi kujettaja\" Emme saa yhtä ovea kiiinni siitä johtuu pysähdys\" meni n.5 min jolloin Konuktööri kertoi \"voimme ehkä joutua jatkamaan matkaa vain yhdellä rungolla ovivian vuoksi\"No yhdellä rungolla jatkettiin kohti etelää n.1h myöhässä. Seuraavan päivän lehdestä luin sitten mitä oli taphtunut Oulun asemalla.Silti en ole menettänyt uskoani Pedoihin sillä aina kun vain tulee käytiä Ouluun niin tottakai pendolla kuljen mennen tullen.No miksi käyn Oulussa,no siksi että anoppia on kiva nähdä, monta kertaa vuodessa :) |
07.02.2006 02:49 | Teho | Taas tuli kaksinkertanen kommentti, en tiedä miksi mutta vain kerran sen kirjoitin. |
08.02.2006 08:20 | Teppo Niemi | Terveisiä vain Saksan matkalta. ´Matkustin sikäläisesessä IC2-junan vastiteessa eli kaksikerroksisessa RE 4245 junassa Nürnberg Hbf - München Hbf. Kaksikerrosjuna, kärrymyynti, 1lk kahvitarjoilu, mutta ainakin 2 lk puuttuivat allergiahytit ja radion kuuntelumahdollisuus. Lähdön jälkeen kuulutuksessa kerrttiin niin kond kuin kuljettajan nimet. Väli- ja pääteasemalle tullessa kond kuulutti liikennepaikan nimen ja mahdolliset jatkoyhteydet. Lähempänä pysähdyspaikkaa kuljettaja kuulutti laiturin puolen. |
08.02.2006 19:11 | ATomi | Eil-paikallisjunassa kuulutettiin kerran lähtökuulutukset manuaalisesti suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja saksaksi. Kansainvälistä menoa R-junassa. |