Helmikuu 2006
Havainto
17.02.2006 13:16
Liperissä on sattunut junaonnettomuus, jossa auto jäi junan alle. Viinijärvellä Ahonkyläntiellä on käynnissä parhaillaan tasoristeysonnettomuuden pelastustyöt. Tarkemmat tiedot onnettomuudesta puuttuvat vielä. Loukkaantuneita on kiidätetty Kuopion yliopistolliseen sairaalaan.
Lähettäjä: Anssi ManninenKommentit
17.02.2006 13:50 | Lari Nylund | YLE tv-uutiset kello 13 kertoi kolmen henkilön loukkaantuneen tilanteessa. Kyseessä oli tavarajuna. Joensuun poliisi pitää tiedoitustilaisuuden iltapäivällä. |
17.02.2006 13:51 | Mande1 | Junana myöhässä oleva T4665. Junassa olleet ammoniakki säiliövaunut olivat tyhjiä onnettomuuden sattuessa. |
17.02.2006 13:52 | Lari Nylund | Onnettomuus tapahtui aamupäivällä Ahonkylässä tasoristeyksessä. (YLE uutiset/Maakunnat/Pohjois-Karjala) |
17.02.2006 14:02 | Lari Nylund | Anssi: Olisi kuitenkin hyvä, että edes täällä otsikoissa olisi oikeanlainen teksti: Tasoristeysonnettomuus. Toimittajat kirjoittavat noita \"kukkasia\" junaonnettomuuksista otsikoihin, valitettavasti. Muistan, kun kerran heräsin sohvalla torkkuessani radiouutiseen, jossa kerrottiin tuhoisasta junaonnettomuudesta Suomessa. Heti alkoi miettimään, että mitä ja missä? Selvisi, että oli tapahtunut tasoristeysonnettomuus. Olisikin mielenkiintoista tietää, että miten samainen toimittaja otsikoisi oikean junaonnettomuuden. No, toisaalta, enpä halua sellaisesta ikinä kuulla. Ylitornion koiravaljakkoturma oli niitä ensimmäisiä pitkään aikaan, joka otsikoitiin alusta alkaen oikein joissain medioissa - jotkut amatöörit sitten kirjoittivat siitäkin junaonnettomuutena. |
17.02.2006 14:11 | Ville Saarelainen | Tämä kuva //vaunut.org/kuvasivu/16058 on otettu tästä onnettomuusristeyksen luota, ja tässä juna tulee samasta suunnasta. Se kuuluisa teletötterö vääristää tuossa hieman, mutta näkyvyyttä on kuitenkin muutama sata metriä, eli niin paljon ettei kukaan oikein asennoitunut voi tässä alle jäädä. Auringon häikäisykään ei tule kyseeseen, kun täällä on nyt jokseenkin pilvistä, ja aurinko ei muutenkaan olisi paistanut junan tulosuunnasta. No eipä sieltä eilenkään varmaan junaa tullut tähän aikaan jne. Valitettavan moni vaan haluaa todeta junan saapumisen kellosta ja kalenterista, eikä katsomalla sivuilleen. |
17.02.2006 14:20 | Mande1 | No jaa, tasoristeysonnettomuus..No, onnettomuus kuitenkin. Junan nopeus on ollut alle 80km/h,joten kyllä se olisi pitänyt hyvin nähdä, jos auto olisi pysähtynyt ja kuljettaja katsonut sivuilleen. Minun vahva veikkaukseni on,että auto on ajanut kovalla vauhdilla pysähtymättä Stop-merkistä huolimatta, suoraan junan eteen. |
17.02.2006 16:13 | Jouni | Onko kyseessä Ahonkylä 1, 662+072? Vai kenties Ahonkylä 2, 663+652? Vai joku muu saman kylän alueella oleva? Voiko joku täsmentää? |
17.02.2006 16:21 | Ville Saarelainen | Uutisissa mainitaan Ahonkyläntie ja Viinirannan tr, joten se on Viiniranta 660+244. |
17.02.2006 16:26 | Perttu Karttunen | //www.karjalainen.fi/cgi-bin/vk?Newsp=karj&Depa=tuoreimmat&Date=060217&Model=juttusivu.html&Story=2506819.txt&StDate=060217&StTime=16%3A16%3A00 tuoltapa löytyy juttua ainakin hetkenajan, yksi kuoli ja kaksi loukkaantui, toinen vakavasti. |
17.02.2006 16:43 | Mande1 | Ai talkkiliete lastissa? Jossain lukee että Kemiralta tulossa. Ikävä tapaus joka tapauksessa. Tämä \"turmajuna\" tuli Joensuuhun klo 13.10. Junassa oli Dv12 25xx+za vaunuja. |
17.02.2006 17:23 | Perttu Karttunen | T4683 siis ollut kyseessä, ikävää että tuollaista sattuu, mutta sattuu niin kauan kun asenne ei muutu tasoristeyksiä kohtaan |
17.02.2006 18:10 | Jouni | Onko varmasti Viinirannan tasoristeys? Kun hakee Karttapaikasta osoitteella Ahonkyläntie, Liperi, se väittäisi tien olevan yleinen tie 15660 eli Leppilammen tr, 660+950. Siinähän olisi tuon kuvan 16058 mukainen kaarrekin. Karttalinkki: //kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?scale=16000&tool=siirra&lang=FI&cy=6950717&cx=4457667&kunta=Liperi&action=Hae&osoite=Ahonkyl%E4ntie&map.x=97&map.y=164 |
17.02.2006 18:13 | Jouni | Uutisissa annetaan yleensä niin epätarkkoja tietoja, että saa olla melkoinen Sherlock, että niiden perusteella jyvälle pääsee. :( |
17.02.2006 18:28 | Jouni | Olisi mukava kuulla, paljonko esimerkiksi keskivertohelsinkiläisessä autokoulussa uhrataan aikaa tasoristeyksille. Toinen kysymys on tietenkin yleisön vastaanottokyky. Teoriatunnit ovat ajoittain melko kuivia ja kaiken 17-vuotiaan ajokuumeen keskellä voi olla vaikeaa painaa kovin syvälle mieleensä pientä asiaa, jonka kanssa ei joudu juuri koskaan tekemisiin. Helsingistä täytyy muutenkin lähteä melko pitkälle, että joutuu tekemisiin vartioimattomien tasoristeysten kanssa (ellei sitten asu Espoossa Bensulsintien varressa). Ei toisaalta auta, vaikka asuu radan varressa ja ylittää tasoristeyksen päivittäin: onnettomuuksia tapahtuu myös tutussa ympäristössä keskellä kirkasta päivää. Millä hiivatilla tasoristeysonnettomuuksista päästäisiin eroon? Vaihdetaanko kansa päikseen Ruotsin kanssa? Ruotsalaiset saavat kaikilta osin suuremmilla lähtöarvoilla aikaan vähemmän tasoristeysonnettomuuksia kuin me. |
17.02.2006 18:33 | Juha | Onnettomuuden syitä voidaan teitysti vain arvailla, mutta kuljettajalle todennäköisesti varsin vieraalla liikenneympäristöllä oli varmasti osuutensa asiaan. Kuljettajahan oli ilmeisesti Helsingistä kotoisin, joten vartioimattomat tasoristeykset sorateillä ovat hänelle varmasti varsin tuntematon näky, vaikka liperiläissyntyinen onkin. |
17.02.2006 21:36 | Ville Saarelainen | Hmm, korjataanpas - tuo kuva 16058 on tosiaan otettu Leppilammen risteyksen luota. Radio Rexin sivuilla kuitenkin puhutaan Viinirannan tr:stä, eli ilmeisesti onnettomuus ei sattunut kuvan paikassa Leppilammella. |
18.02.2006 11:27 | hemi8 | Kuljettaja oli kyllä helsinkiläinen, mutta oli kuitenkin ymmärääkseni \"oman kylän tyttöjä\" eli oli vasta hiljattain muuttanut opiskelemaan Helsinkiin. Nyt oli tullut käymään kotipuolessa ja oli äitinsä kanssa kauppareissulla. Lauantain Iltalehdessä haastatellaan jotakin kyläkäistä, joka kertoo itsekin joitakin vuosia sitten pelastuneen samassa tasoristeyksessä ajamalla penkkaan. Omien sanojensa mukaan ei muutoin olisi saanut autoaan pysähtymään junan yllättäessä.. Todella valitettavia tapauksia, mutta tuosta kylänmiehen haastattelustakin saa sellaisen kuvan, ettei hän ollut edes valmistautunut pysähtymään, kun juna pääsi yllättämäään. |
18.02.2006 11:58 | Perttu Karttunen | Valitettavaa että tuollainen asenne ihmisillä. Luonto karsii omansa mutta kun yleensä on niitä viattomia sivullisiakin mukana, tasoristeyksiin lähestymienkin tapahtuu aika huimalla nopeudella, eikä STOP - merkeistä välitetä. Tasoristeysonnettomuuksia sattuu takuulla jatkossakin, ei tämä viimeinen ole... Asenneakasvatusta kehiin. |
18.02.2006 12:15 | OV | \"Juna yllätti autoilijan tasoristeyksessä!\" Selvää lööppiainesta. Mikä kumma siinä on, ettei voida noudattaa sääntöjä ja olla varovaisia. Pitää vaan päästä paahtamaan kuin päättömät kanat ja jos jotain sattuu, niin se on sitten yhteiskunnan vika, kun ei ole poistanut vaaranpaikkoja (tässä tapauksessa tasoristeyksiä). No vähennetäänhän niitä tasoristeyksiäkin vuosittain ja puomilaitoksia lisätään, mutta onnettomuuksien määrissä se ei tunnu näkyvän. Eli pitäisi todellakin kyetä vaikuttamaan ihmisten asenteisiin. Mutta kuinka tuo asennekasvatus oikein täytyisi järjestää, että se todella tehoaisi nykyaikana ja Suomessa? |
18.02.2006 12:53 | Perttu Karttunen | Sepä se, helppohan se o sanoo, kun itse harrastajana tuntee vaarat ja näkee hulluja esityksiä vartioimattomissa tasoristeyksissä. Piittaamattomuus lienee suurin syy, asennekasvatuksesta vois käydä järkytyshoito, näytetään autokoulussa kuvia miten käy jos ei piittaa, vaan ajaa tasoristeykseen jäykkäniskaisesti. |
19.02.2006 17:10 | Ville Saarelainen | Kävin tänään tutkimassa onnettomuuspaikkaa. Turma tapahtui Leppilammen (660+950) tr:ssä. Näkyvyys junan tulosuuntaan auton tulosuunnasta on 200-300 metriä eli ei hyvin paljoa, mutta kuitenkin sen verran ettei henkilöautolla \"voi\" jäädä alle, edellyttäen että viitsii hidastaa ja katsoa sivuilleen. Autonromu oli raivattu pois, mutta muita jälkiä näkyi vielä: tasoristeyksen puukannesta oli irronnut 30x30 cm:n alalta puusäleitä joita lojui keskellä tietä, penkalla oli rivi kynttilöitä ja ojassa oli pätkä pelastuslaitoksen punakeltaista pääsy kielletty -nauhaa. |
19.02.2006 17:18 | Ville Saarelainen | Lauantain Ilta-Sanomissa oleva juttu oli kirjoitettu yllättävän asiallisesti - siinä luki että autoilija ajoi junan eteen, eikä perinteistä \"juna ajoi autoilijan päälle\". Jos mattimeikäläisiltä kysyisi että mikä oli onnettomuuden syy, vastauksena olisi varmaan että \"juna tuli juuri silloin\". Joka on väärin - asiahan on niin, että autoilija ajoi junan alle joko epähuomiossa tai piittaamattomuuttaan. Kuljettaja saikin varsin kovan rangaistuksen aiheuttaessaan äitinsä kuoleman, ja myöhemmin tulee vielä käräjiltä ehkä vuoden ehdollinen kuolemantuottamuksesta ja liikenteen vaarantamisesta. |
19.02.2006 18:26 | Mande1 | Niin siis,se auton kuljettajahan kuoli siinä?!! |
19.02.2006 18:34 | Perttu Karttunen | //vaunut.org/kuvasivu/22026 Tuossapa kuva turmapaikalta. Junan tulosuunta oikea ja auto tuli \"Selän takaa\" Kuljettajan vieressä istunut nainen kuoli onnettomuudessa matkalla sairaalaan. |
19.02.2006 18:50 | Mande1 | Ai jaa,vaikka luulisi että kuljettaja,joka törmäsi suoraan veturin oikeaan keulaan. |
19.02.2006 18:58 | Vek89 | No tähän asti Suomessa ohjaus autoissa on ollut vasemmalla, joten jos juna tuli kuvassa oikealta ja auto \"takaa\", niin eikös se silloin ole vänkärin puoleinen kylki johon se osuma tuli? Ja vänkäri, joka poistui tästä maailmasta? |
19.02.2006 19:07 | Perttu Karttunen | Vänkärihän se oli, tytön äiti... Osanottoni omaisille, valitettavaa että tällaista sattuu, yleensä tasoristeyksessä jonka tuntee |
19.02.2006 19:52 | Mande1 | Jaa,no jos kerran se tuli niin päin se auto,niin toki silloin... |
20.02.2006 11:21 | Hannu Siitari | Tasoristeysonnettomuus Kouvola-Kuusankoski teollisuusradalla Tanttarissa viikko-pari sitten, varoitusvalot, ei puomeja. Paikallisen lehden mukaan onnettomuus johtuí autonkuljettajan tekemästä ARVIOINTIVIRHEESTÄ. Arviointi ei onnistunut ihan nappiin vaan auto törmäsi junan kylkeen. |
20.02.2006 13:56 | Move off | Tasoristeysmerkit pitäisi varmaan korvata kärkikolmioilla, koska vain harva autoilija ajaa kolmion takaa katsomatta sivuilleen. Toinen huomiotaherättävä vaihtoehto olisi ristinmerkit... |