Helmikuu 2006

Havainto

21.02.2006 20:38

Lähetystö vetoaa päättäjiin: Kemijärvi tarvitsee junayhteytensä. Lisää: //www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=549862 .

Lähettäjä: Lari Nylund

Kommentit

22.02.2006 10:26 Joni Koskinen Toivokaamme, että vetoomus vaikuttaisi päättäjiin LVM:ssä ja VR:llä. Aamuteeveessä joku Liikenne- ja viestintäministeriön virkamies sanoi, että matkailuasiat kuuluvat KTM:lle, ja Liikenneministeriö ei näe perustetta jatkaa yöjunaliikennettä Kemijärvelle. Poikkihallinnollisissa asioissa voisi tehdä yhteistyötä ja sananvaihtoa ministeriöiden välillä - tuo junayhteyshän on nimenomaan kannattava matkailijavirtojen ansiosta, ja paikallisia kulkijoitakaan unohtamatta.
22.02.2006 13:12 Arto Hallinnossa pompotellaan vastuuta taholta toiselle jolloin kukaan ei joudu ottamaan poliittista vastuuta hankalista päätöksistä. Vetoomukset harvemmin vaikuttaa mitään ellei niiden takana ole jotain \"tärkeää\" tahoa ja sellaisia eivät todellakaan ole tavalliset kaduntallaajat tai juna matkustajat.
22.02.2006 18:06 Ari P Kalevan uutisessa on näköjään sama virhe kuin aiemmin muualla näkemässäni samassa uutisessa. Sen mukaan Kemijärvelle menisi kaksi junaa, jotka lähtisivät klo 19 ja 19.20.
22.02.2006 20:43 Joni Koskinen Kyllä, toimittajalle on tullut \"kirjoitusvirhe\" tai ei ole tarkastanut voimassaolevia aikatauluja. Kalevan artikkelin mukaan makuuvaunujen kulku kemijärvelle päättyisi syksyllä, ja päivävaunuliikenne jatkuu vuoden vaihteeseen. Matkustajallehan tuo lisäarvoa nimenomaan se, että pääsee makuuvaunussa etelästä Kemijärvelle, eikä tarvitse välillä herätä ja siirtyä matkatavaroineen toiseen junaan.
22.02.2006 22:27 Sakari Kestinen Oli kyllä A-Talkissa ihmisillä termit sekasin. Eräskin väitti ettei VR aja joukkoliikennettä vaan matkailuliikennettä. Eikös matkailuliikenne junalla lasketa joukkoliikenteen piiriin? Hän taisikin tarkoittaa kuitenkin, ettei Lapin liikenne ole työmatkaliikennettä. Sitten ei osattu päättää onko liikenne kannattavaa vai kannattamatonta ja leimattiin aggregaattivaunut hevosmiesten puheiksi, vaikka VR:llähän on Eifettejä tälläkin hetkellä neljä kpl. Ja ne ovat muka kaikki täydessä käytössä, eikös Kajaanin sähköistyksen myötä ainakin osan pitäisi vapautua niin, että olisi mahdollista käyttää sitä Kemijärven liikenteeseen? Ja miksi ei voi ajaa niin, että yksi tai kaksi yöpikajunan vaunua ajetaan CEmt-vaunuilla Kemijärvelle asti? Homma voisi toimia niin, että näissä olisi mahdollista ajaa vain Kemijärvelle/-ltä (ehkä jäljellejääville välipysähdyksille myös), mutta normaalin yöpikajunan hinnalla.
22.02.2006 23:10 Jarkko Voutilainen //vaunut.org/kuvasivu.php/21996.html Oli siinä VR:n Jaatisella vakavamman luokan muistihäiriö. Neljästä Eifetistä on tällä hetkellä kolme varalla. Ai niin, voidaanhan niitä pitää Gfot -autovaunujen aggrekaatteina. Sehän se on tärkeämpää kuin vaikkapa Edamien aggrekaattina.
24.02.2006 11:43 Joni Koskinen Valtatie 4 ja etenkin kantatie 82 on mielestäni erittäin kapea, ja hirvieläimiäkin siellä riittää, joten junayhteyden säilyttäminen olisi järkevää. Nyt kun VR vielä korotti Sallan puun rahtia 80%, tulee rekkojakin lisää maanteille.
24.02.2006 14:08 hemi8 Hirvistä eikä muistakaan hirvieläimistä ei ole mitään vaaraa linja-autossa matkustaville. Ohjelmassa keskustelijoilla oli harvinaisen hyvät argumentit, eikä joihinkin termien väärinkäyttöön kannata kiinnittää huomiota liiaksi.