Maaliskuu 2006
Havainto
14.03.2006 19:08
Otin kuvakommentista tänne havaintopuolelle seuraavan: Huomasin aikaisemmista malmikuvista että on ollut kyselyä malmien aikatauluista. Itse voin sanoa sen verran, että 5338:n tulo Vartiukseen on n. 11.00, jonka jälkeen 5361 lähtee n. 11.10 ja on kolmiossa klo 13.08, Oulussa 5361 on n. puoli neljän jälkeen. Pari päivää sitten Iinatissa kuvaamani 5361 oli kuvauskohdalla klo 16.04. Juna oli lähtenyt Vartiuksesta puolituntia myöhässä. Tällä hetkellä kuulemani mukaan myös sunnuntaisin ajetaan, ainaskin 5334(5338) ja 5363 (5361). Kun olen ollut Kontiomäellä, käyn kysymässä suorittajalta mahdolliset myöhästymiset ja peruutukset ja aina olen tiedot saanut!
Lähettäjä: Petri TuovinenKommentit
14.03.2006 21:52 | Ari P | Kiitokset näistä lisätiedoista! Mikähän on malmijunien nopeus Vartiuksen radalla? Jos 5338:n kuvaa Härmänmäessä, onko mahdollisuuksia ehtiä autolla Vartiukseen kuvaamaan saman junan saapuminen sinne? Härmänmäestähän joutuu lisäksi pitkän matkaa ajamaan metsätietä ennen kuin pääsee kt 89:lle. |
14.03.2006 23:02 | Pete T | ajonopeus on 70 km/h. Jos tarkoitat Härmänmäen Kallovaaran leikkausta, niin ehdit kyllä sieltäkin. Tosin talvella leikkaukselle ei ole aurattua tietä, jos ei ole metsätöiden takia aurattu. Jos olet Oulussa, tai käymässä, niin ota minuun yhteyttä, niin voin näyttää kartalta kuvauspaikkoja ennen kuin olet menossa kukommentti=ajonopeus on 70 km/h. Jos tarkoitat Härmänmäen Kallovaaran leikkausta, niin ehdit kyllä sieltäkin. Tosin talvella leikkaukselle ei ole aurattua tietä, jos ei ole metsätöiden takia aurattu. Jos olet Oulussa, tai käymässä, niin ota minuun yhteyttä, niin voin näyttää kartalta kuvauspaikkoja ennen kuin olet menossa kuvaamaan. |
15.03.2006 15:25 | Mikko Heino | Miten tuo 5361 voi lähteä vain 10 min 5338:n tuloajan jälkeen? Olettaisin, että 5538:ssa matkaavat tyhjät vaunut itään ja 5361 täydet länteen. Joskus varmaan 80-luvun lopulla seurailin Kuusankosken asemalla tavarajunan lähtöä. Siinä piti Suden (ja paineen) kytkemisen jälkeen tarkastaa miten jarrut toimii, missä meni ainakin puoli tuntia. Eikö tuollaisen venäläisen junan jarruja tarvi tarkastaa, kun veturit on Suomen puolella kytketty? |
15.03.2006 18:05 | Tve4 | Mikolle: Tokihan Vartiuksessa on toinen juna, johon on tullut aiemmassa junassa (jopa edellispäivänä) veturit. Tietysti jarrujenkoettelu suoritetaan jokaiselle junalle. T5338:ssa Vartiukseen menevät koneet eivät siis lähde takaisin T5361:ssä vaan vasta seuraavassa junassa. |
15.03.2006 20:24 | Ari P | Aion käydä Vartiuksen radan varrella vasta heinäkuun loppupuolella ja olen tulossa silloin Taivalkosken suunnasta ajeltuani ensin Helsingistä Kelloselälle Pohjanmaan rataa seuraillen. Kallovaaran leikkauksen löysin Kansalaisen Karttapaikasta, joten uskoisin löytäväni sinne sen perusteella. Toinen kuvauspaikka, jota ajattelin, on Laahtasen sillan vieressä oleva leikkaus, jonka näin ohiajaessani kesällä 2004. Sää vain oli silloin hyvin tuulinen ja vettä tuli ropisten, joten en jäänyt kuvaamaan, kun silloin minulla ei ollut edes tietoa aikatauluista. |
15.03.2006 22:05 | Pete T | Aikaisemmin aamulla Vartiukseen menee 5630, jonka koneet lähtevät sitten viemään 5361:stä. Kyselin tänään lisätietoa matkanopeudesta, ja tyhjänä junat menevät 80km/h, ja täytenä 70km/h. Kallovaaran leikkauksen päälle pääsee autolla perille asti. Olisin laittanut kartasta kuvan, mutta maanmittaushallituksen lupasödeemit ovat sellaisia, etten viitsinyt. Tosin voisin itsekin piirtää sinne kartan ja sitten sen kuvata, jos halukkaita olisi. Kuva, jonka otin Laahtasen jäältä, oikealla kuvan ulkopuolella on Arin mainitsema laikkaus. Sillan jälkeen on erillinen \"levike\" johon voi turvallisesti jättää auton. |