Havainto
01.04.2006 15:15
VR palauttaa pendolinot Italiaan
Lukuisten ja jatkuvien teknisten ongelmien takia VR on päättänyt palauttaa Pendolinot-junat valmistajalle. Palautukset aloitetaan rungosta neljä, jonka kallistusjärjestelmä on toiminut erityisen epäluotettavasti. Runko laivataan tänään Turussa Railship-laivaan klo 16.
VR perustelee palautusta Pendolinon toistuvilla vioilla ja huonolla luotettavuudella. VR:n mielestä valmistajalla on ollut tarpeeksi aikaa laittaa junat kuntoon.
- Valmistajalla on ollut jatkuvasti miehiä töissä Suomessa, mutta he ovat keskittyneet pitsan paistoon eikä vikojen korjaukseen, VR:n tekninen johtaja Aimo Savolainen kertoo. Italialaiset ovat myös tutustuneet erittäin hyvin varikon suomalaisiin naispuoleisiin työntekijöihin.
VR suunnittelee ostavansa tilalle saksalaisia ICE-T -suurnopeusjunia. Niitä pidetään nopeina ja luotettavina. VR:n johtajat ovatkin käyneet Saksassa ahkerasti tutustumismatkoilla.
VR ei kuitenkaan palauta kahta ensimmäistä Pendolino-runkoa. Ne koottiin alunperin Suomessa ja ne aiotaan nyt palauttaa alkuperäiseen asuun Talgon tehtaalla. Ensimmäinen runko saapuu Otanmäelle tänään klo 16.
Myös Saksan ja Sveitsin välillä Stuttgartista Zurichiin kulkevat junat ovat olleet Pendolinoja mutta tilalle vaihdetaan ICE-T, koska Pendolinot ovat olleet epäluotettavia ja epätäsmällisiä.
Lähde: Suomen Rautatieuutiset
Kommentit
01.04.2006 15:19 | JR | Ehdottomasti parhaimmasta päästä olevia tämänpäivän uutisia! |
01.04.2006 15:39 | Mikko Mäntymäki | Ehdottomasti päivän paras aprilli-pila, kumpa olisikin totta... |
01.04.2006 21:46 | Siltalan pehtoori | Samaa mieltä... paras. Toisaalta jopa toivoisin olevan totta eikä vaan aprillia. |
02.04.2006 14:08 | rautatie | Tuo viimeinen kappale ei ole aprillia, DB tosiaan vaihtaa Cisalpinot ICE-T:ksi. Uutinen jossa sanotaan syykin tämän sivun lopussa: //www.hochgeschwindigkeitszuege.com/news_infos/index_news.htm päivällä 29.1.06. DB:n virallinen lehdistötiedote 13.3.06 //www.db.de/site/bahn/de/unternehmen/presse/presseinformationen/bw/bw20060313.html Nämä kuulin kaverilta sen jälkeen kun kerroin että olin kirjoittanut tuon aprillipilan joka vaan odotti oikeaa julkaisupäivää. Sekään ei ole aprillia, että varikolla on suomalaiset ja italiaiset tutustuneet hyvin, vaan luettu Kauppalehdestä taannoin. |
03.04.2006 00:29 | Ville Vehmaa | Cisalpinon sivuilla ei tästä ole mitään tietoa. Palauttaako Cisalpino uudet junansa vai siirretäänkö ne Puolaan tms? |
03.04.2006 23:31 | rautatie | Puolaan? Cisalpinot tais olla ETR 480 -sarjaa ja sitä on FS:lläkin että vois koittaa myydä FS:lle. Muualle voi olla vaikeaa saada kaupaksi, mutta tietty kun halvalla myy ni kyl ne jonnekin saa, vaikka Kuubaan kuten Suomesta Dm11. |
04.04.2006 17:00 | Väiski | Nykyiset Cisalpinot ovat 470-sarjaa, jostain 90-luvun puolivälistä. Ei niitä minnekään olla myymässä tai palauttamassa, vaikka yksi pieni pätkä verkostosta poistuukin. Uusia 490-sarjan Pendolinoja on tulossa kuluvasta tai ensi vuodesta alkaen FS:lle ja Cisalpinolle. |