Huhtikuu 2006

Havainto

07.04.2006 09:57

Junavaunuja Otanmäellä valmistava Talgo aloittaa yt-neuvottelut. Irtisanottavia on yhteensä lähes sata. Neuvottelut koskevat noin 30 toimihenkilön iritsanomista sekä 40 tuotannon työntekijän lomauttamista. Lisäksi 65 määräaikaista työsuhdetta lopetetaan.
Yt-neuvottelut johtuvat yhtiön mukaan VR vaunutilauksen tilauspäätöksen viipymisestä. VR päätti lopulta tammikuussa tilata vaunuja, mutta varsinainen toimittaminen on viivästynyt vaunut vuokraavan VR:n ja rahoittajatahojen välisten neuvottelujen venymisestä.

Yhtiö kävi edelliset yt-neuvottelut viime vuoden kesällä. Tuolloin iritisanottavia arvoitiin olevan entitään 44 toimihenkilöä.
Yhtiöllä on Otanmäen lisäksi toimipiste Oulussa. Se työllistää Suomessa yhteensä noin 400 henkilöä ja viime vuoden liikevaihto oli 56 miljoonaa euroa. Suomen yhtiö on osa espanjalaista Talgo-konsernia.
Lähde: Taloussanomat

Lähettäjä: Pentti Yli-Karjanmaa

Kommentit

07.04.2006 11:16 Tero no niin, VR saatu TAAS syylliseksi!!!! varmaan mielenosoitus Kajaanin lipputoimistossa tiedossa.. ;-) Mulla ois ehdotus että lopeteaan koko rautatieliikenne ja kääritään kiskot rullalle Suomesta, niin kaikilla ois paljon tyytyväisempi olo, ei tarviis matkustajien narista sohjosta laiturilla keväällä, lumesta talvella, auringonpaisteesta kesällä, tuulesta syksyllä, kaikkihan nekin johtuu VR:stä...kaikki sais ajella omilla autoillaan omaan tahtiin yms yms... ;-) LEHDISTÖKIN sais olla rauhassa ku ei junat KOUKKAILISI autojen päälle tasoristeyksissä eivätkä koiravaljakot jäisi edesvastuuttomilla nopeuksilla (100 km/h) ajavien pikajunien alle...että näin
07.04.2006 12:27 Lari Nylund Valitettava juttu, mutta ei voi mitään. Ei siitä sen enempää, mutta tuosta YT-neuvottelu sanan käytöstä voi kyllä antaa pienen kommentin. Sehän on aivan sama asia kuin tasoristeysonnettomuuksissa kirjoittaminen otsikolla \"Juna törmäsi autoon\". YT eli yhteistoiminta tarkoittaa jotain ihan muuta kuin irtisanomisia. Siinä sitä jälleen kaunistellaan asioita hienojen otsikoiden alle. Toivottavasti rautatiekaluston rakentamisen ammattitaitoa säilyy Suomessa, mutta ei firmaa yksin VR:n tilauksien varaan voi rakentaa.
07.04.2006 14:33 Arto Jos vaik isopaha VR haluaa pakottaa Talgon Otanmäentehtaan lopettamaan toimintansa ettei tulevaisuudessa kilpailijat sais niin helposti tilattua kalustoa. Tälläset \"salaliittoteoriat\" tuntuu olevan joissain piireissä nykyään kovasti muodissa!
07.04.2006 16:15 Vanaja Nuo jutut että \"Juna törmäsi autoon\" rupee kyllästyttään. Jos jossai Ilkassa on juttu otsikoita ko tavalla niin voi olettaa että täysipäinen ihminen ei nyt rupia syyttään veturikuskia jos on jotain jääny alle. Enemmän mun mielestä harhauttaa kun kirjottaa että \"Rekka kolaroi henkilöautoa\" ja kun lukee on auto taas vaihteeksi lähteny suoralla tiellä hyvässä kelissä tuntemattomasta syystä rekan keulaan.
07.04.2006 18:51 hemi8 Villisika törmäsi autoon! //www.intermin.fi/poliisi/joensuu/home.nsf/PFBD/63AAE5BA233111CDC22570C700356161?opendocument No joo, onhan se kyllä niin, että jos auto vaikka seisoo kiskoilla, niin tarkkaan ottaen se on juna joka törmää.
07.04.2006 18:53 jpl Näyttää siltä, että Talgolla ei osata alkuunkaan markkinoida yhtään mitään mihinkään.
08.04.2006 12:54 Jorge Itsekin epäilen hieman tuota Talgon markkinointia, mutta siihen vaikuttavat tietenkin useat asiat.
08.04.2006 21:08 Bo Jansson Ottamatta kantaa juttuun muuten kommentoin pari osiota: Laki yhteistoiminnasta yrityksissä luotiin alunperin lisäämään työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia mutta mielletään nykyään oikeutetusti irtisanomislaiksi. Mitä tulee määräaikaisiin työsuhteisiin, niin niitä ei voi lopettaa vaan ne päättyvät kun määräaika umpeutuu. Poikkeuksena konkurssi ja yrityssaneeraustilanteet. Bobi.