Huhtikuu 2006
Havainto
27.04.2006 18:12
SAK:lainen Veturimiesten liitto arvostelee eduskuntaa junien myöhästelystä. Liiton Helsingissä torstaina kokoontunut valtuusto katsoo, että VR:n saama runsas kielteinen palaute henkilöjunien ongelmista tulisi ohjata eduskuntaan. Syynä myöhästelyyn ovat veturimiesten mukaan eduskunnan myöntämät riittämättömät ratarahat eli rataverkon huono kunto. Samat ongelmat haittaavat myös tavaraliikennettä. Liitto muistuttaa, että koska juna on raskaan teollisuuden peruskuljetusmuoto, ratojen kunto vaikuttaa suoraan teollisuuden kilpailukykyyn.
Lähe : Turun Sanomat
Kommentit
28.04.2006 07:30 | PSi | Jos junat ei kulje aikataulussa niin eikö helpompaa ja halvempaa olisi ensivaiheessa säätää aikatauluja vastaamaan junien turvallista kulkunopeutta heikentyneellä rataverkolla... |
28.04.2006 10:48 | Pentti Yli-Karjanmaa | Kyselin veturinkuljettajalta tästä routaongelmasta. Ehdotti \"routa-aikataulukauden\" käyttöönottoa. Oli pessimistinen routavaurioiden torjunnan suhteen. Vaikka laitettaisiin kuinka eristelevyjä ja uutta sepeliä kiskojen alle niin aina vain routa mullistelee paanaa mutkalle!? |
28.04.2006 14:40 | Arto | Jos juna ei kulje aikataulun mukaan nii aikataulua pitää muuttaa! Mielenkiintoista... Jos työntekijä myöhästyy töistä ni sit samal logiikalla ongelma poistuu työaikaa muuttamalla? Näinhän ne ongelmat ratkee helposti ja halvalla! |
28.04.2006 14:43 | Jorge | Ihmettelin jossakin keskustelussa, miksi rauta-ajalle ei ole otettu käyttöön eri aikatauluja. |
28.04.2006 14:47 | Pentti Yli-Karjanmaa | Niin.. Jos juna EI VOI kulkea aikataulun mukaisesti kiskojen kikkuroiden taika. Niin, kumpi on väärässä, fysiikan lait vai aikataulu ;-) |
28.04.2006 14:49 | Pentti Yli-Karjanmaa | Pitää olla takia eikä taika! |
28.04.2006 14:57 | Arto | Ei ole fysiikan lait eikä aikataulu väärässä vaan \"kikkurat\" pitäis saada poistettua. Kyl mä ton aikataulun muuttamisen tarpeen ymmärrän mut se vaan jotenki on kuulostaa hupaisalta! Nii ja ymmärrän toki senkin että \"kikkuroiden\" poistokin on helppo sanoo mut toteutus onkin sit... |
28.04.2006 14:58 | Nalle Fyrqvist | Juuri näin,Eduskuntaan vaan kaikki kielteinen palaute ja lisää ratarahaa tarjolle! |
28.04.2006 15:03 | Pentti Yli-Karjanmaa | Jep. Siitähän tässä on tietysti kysymys. Yhteiskunta eli valtiovalta eli me, ollaan päästetty rataverkko paikoin aika kurjaan jamaan. Ei yksityistämishuumassaan valtiovalta ole ymmärtänyt velvollisuuksiaan. Englannintauti täytyy meilläkin käydä läpi, näemmä :-( |
28.04.2006 15:21 | Arto | Siin voi käydä sillai et jos niit aikatauluja aletaa muuttelee ni routa-aikatauluilla ajellaa ympäri vuoden! Kyllähän valtiovaltaa noin näennäisen edullinen ja yksinkertainen ratkaisu epäilemättä suuresti viehättää! |
28.04.2006 15:23 | LasseH | Saa olla aika guru jos osaa ennustaa puoli vuotta-vuosi etukäteen tulevien routavaurioiden ajankohdat, paikat ja laajuudet. Aikataulusuunnittelu kun ottaa oman aikansa. Ja erilliset aikataulut olisivat vain oireen hoitoa, parempi siis keskittyä itse ongelman hoitoon. |
30.04.2006 13:26 | PSi | Valtiolla on rajallisesti rahaa, ja rahalle monta ottajaa. Moniko meistä on valmis maksamaan lisää veroja? Jos nopeuksien lasku ei käy vaihtoehdosta johtaa tämäkin veturimiesten kannanotto rataverkon kiihtyvään supistamiseen, jolloin yhä tiukemmassa oleva raha riittää paremmin pääratojen kunnossapitoon, ja näin supistaa rautatieliikennettä entisestään, vähentäen mm. veturimiesten työpaikkoja... |
30.04.2006 14:06 | Arto | Yhteiskunnassamme on tällä hetkellä pyörimässä rahaa enemmän kuin milloinkaan. Kysymys on kai vaan siitä mihin sitä ei haluta laittaa ja mihin halutaan. Rataverkon parantaminen maksaa todennäköisesti itsensä ajan kanssa takaisin. Jos näin ei olisi nii hommahan olisi jo lähtökohtaisesti järjetöntä! Mutta kun puhutaan asioista jotka alkavat tuottamaan vasta 5-20 vuoden päästä nii eihän se oo mitenkään \"muodikasta\" dynaamisena nykyaikana!!! |