Toukokuu 2006
Havainto
03.05.2006 19:58
Kohtalaisen väljä näkyy olevan P69:n aikataulu Oulun ja Kemin välillä: 3.5.2006 juna lähti Oulusta 10 min myöhässä eli 7:55, mutta oli silti Kemissä 11 min etuajassa eli 8:55. Ja matkalla ehdittiin vielä pysähtyä hetkeksi odottamaan vastaantulevaa junaa.
Lähettäjä: Tapani KunnasKommentit
03.05.2006 21:03 | Pauli Kyllönen | neo vielä ne sn120 aikataulut siellä niin ei se mikää ihme ole |
03.05.2006 23:44 | Lari Nylund | Oulun ja Rovaniemen väliset aikataulut ovat olleet sähköistyksen valmistumisesta alkaen löysät, koska rataosan sn nostettiin 140. Aikatauluja ei kuitenkaan haluttu vielä muokata, koska odotettiin 3.9.2006 tapahtuvaa isoa aikatauluremonttia. Pelivara aikatauluissa onkin ollut tarpeen mm. pohjanmaan radan routavaurioiden vuoksi, että määräasemalle on päästy edes aikataulussa. Nopein ajoaika Oulusta Kemiin vuoden Oulussa työskentelyn aikanani oli 51 minuuttia. Monta kertaa esimerkiksi pikajunalla 51 lähdettiin Oulusta pahimmillaan jopa kello 17:38 eli 23 min myöhässä ja oli mukava kuuluttaa asiakkaille, että saavumme Kemiin muutaman minuutin myöhässä ja jatkamme matkaa aikataulun mukaisesti. Pelivara on tuollaisissa tilanteissa enemmän kuin hyvä. |
04.05.2006 00:43 | Väiski | Kyllä nousseen sn:n lisäksi on jätetty huomioimatta esimerkiksi sähkövetureiden huomattavasti parempi suorituskyky, kun tunnin osuudella (Ol-Kem) on jopa 20 minuuttia löysää aikatauluissa. Minusta on järjetöntä, ettei meidän kaikkien veronmaksajien rahoilla tehtyä kallista investointia hyödynnetä heti. Jos tuota logiikkaa sovellettaisiin oikorataan, junat matelesivat sielläkin ensin vanhojen Riihimäen kautta laadittujen aikataulujen mukaisesti. Niitä kiristettäisiin sitten ehkä tammikuussa kun Kontiomäen seudun sähköistyskin on valmis, ettei tarvitse koko ajan aikatauluja muuttaa. |
04.05.2006 09:45 | Samu | RHK toimii meidän kaikkien verorahojen kustannuksella (radat, ratalaitteet ja osa asemia), mutta VR osakeyhtiönä on tulosvastuullinen valtio-omisteinen yhtiö. VR ei käytä veronmaksajien varoja toimintansa ylläpitämiseen, vaan päinvastoin tilittää saatua voittoa valtiolle aikalailla (en muista summia). Lisätköön ja korjatkoon jos jollain tarkempaa tietoa luvuista. |
04.05.2006 11:24 | Väiski | Investoinnin on tehnyt RHK verorahoilla ja VR osakeyhtiö on ainoa, joka voi sitä investointia hyödyntää veronmaksajien, eli matkustajien hyväksi. Jos VR ei investointia hyödynnä jää verorahoilla tehty investointi hyödyntämättä. Ei sillä ole merkitystä lopputulokseen onko VR osakeyhtiö vai ei. VR saa myös tukea valtiolta mielestään kannattamattomien junavuorojen liikennöintiin, jollaisia on myös osa Oulun ja Rovaniemen välisistä junista. |
04.05.2006 11:54 | OV | Roi-Ol liikenteeseen liittyen: Vilkaiskaapas ennakkoaikatauluja. Siellä on ensi syksyn jälkeenkin tarjolla eräillä junilla Rovaniemeltä tuleville etelään menijöille 45-55 minuutin odottelua Oulussa. |
04.05.2006 12:00 | Väiski | Jep, kaupunkien välisistä InterCity-junista onkin tullut kaupungissa seisovia InTheCity-junia. Toivottavasti Oulu-Iisalmi-sähköistyksen myötä nuo vaihtoyhteydet saadaan optimoitua ja Oulussa seisomista lyhennettyä ja että näin myös tehdään, eikä jätetä investointeja hyödyntämättä. :-) |