Kesäkuu 2006
Havainto
06.06.2006 14:15
ELSA-rata ei vielä ajankohtainen
Turun ja Helsingin välisen junayhteyden kehittäminen perustuu toistaiseksi nykyisen radan parantamiseen, toteaa liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä asiaa koskevassa raportissaan.
//www.yle.fi/uutiset/24h/id35901.html
Kommentit
06.06.2006 14:59 | Sakari Kestinen | No, toinen raide Tku-Salo-välille olis jo selkeä parannus. |
06.06.2006 15:02 | jpl | No hmm, ehkä kipeämmin sitä kaksoisraidetta kaipaisi Kirkkonummi-Karjaa (siellä olisi oikea liikenteellinen tarve). |
06.06.2006 15:11 | Arto | No rantaradan kehittelemisessähän sitä työtä tulee riittämään! Kaikkein haastavinta on estää sitä uppoamasta maan sisään mut säilyyhän Karjaalaisilla nyt Pendolino yhteys Turkuun ja Hesaan. No tämähän oli odotettavissa kun tietyt ryhmät älyää puolustaa omia etujaan röyhkeästi. |
06.06.2006 15:20 | jpl | Loimaalla taitaa olla pahempia ongelmia radan uppoamisen suhteen. Kyllä sitä savipohjaa on muuallakin ja paaluilla estetään uppoaminen tehokkaasti (ja kalliisti). |
06.06.2006 15:37 | Arto | Mutta kuitenkin harmittaa kun Lohja,Nummela,Veikkola jne. ei saa nyt rautatie yhteyttä Hesaan pitkiin aikoihin. Alueilla asuu kuitenkin aikapaljon ihmisiä ja työmatkaliikennettä Helsingin suuntaankin on paljon. Ja nopeutuisihan Helsinki-Turku välikin varmaan aika paljon kun moottoritien valmistumisen jälkeen kumipyörillä taitaa päästä nopeemmin? |
06.06.2006 17:18 | Jarkko Korhonen | Niin, kumipyörien voitoksihan tätä uutista voidaan pitää. Rakennetaan valmiiksi hieno moottoritie ja jätetään rantaradan kehitys puolitiehen - tietää tyhmempikin, mitkä ovat seuraukset. Jälkiviisaus on se paras viisauden muoto ja siksi onkin nyt helppo todeta, että olisi ollut järkevää rakentaa 1) ELSA-rata noin 1980-luvun lopulla, 2) olisi ostettu Pendot vasta kun niille olisi ollut kunnon 2-raiteinen huippunopeudet saaliva baana ajettavana 3) jättää sivuun jäänyt rantaradan osa kehittämättä, jolloin aimo annos rautatiehistoriaa olisi säilynyt, 4) rakentaa Hki-Tku-motari valmiiksi nykyaikataulun mukaan. |
06.06.2006 17:36 | tane | Jos jatketaan tätä jälkiviisautta, niin aikanaanhan yksi ELSA-vastustajien argumentti oli, että oikoradat ovat vanhanaikaisia ja tarpeettomia, kun on käytettävissä tälläistä uutta hianoa teknolokiaa kuin kallistuvakoriset junat. Noh, nythän Pendoja on ainakin lehtijuttujen mukaan oltu vetämässä pois peruskorjatulta rantaradalta, kun se on liian huonossa kunnossa! :) |
06.06.2006 18:01 | jpl | Ei pendoja sieltä pois vedetä, vaan lisätään. Tietty huomattavasti järkevämpää olisi ollut hankkia pendo-tyyppisiä junia ilman sitä kallistusta, tai vaikka niitä kaksikerrosjunia ohjausvaunuilla. Geometrian puolesta kahtasataa voisi kallistuvalla junalla ajella n. 2/3-osalla rantaradasta, mutta ei sitä ratapohjaa sitten edes kunnostettu riittävän hyvään kuntoon kaikkialla. Nykyiset 200 km/h-pätkät ovat käytännössä täysin uutta rataa ja vanhan ratapohjan päälle tehdyllä radalla ajetaan hitaammin. Pendolino vaatii kuitenkin hyväkuntoista rataa alleen... Syksyllä oikoradalla taas ajellaan 220 km/h oli kallistus sitten käytössä tai ei. |