Kesäkuu 2006
Havainto
16.06.2006 07:37
Helsingin päärautatieaseman matkustajaratapihan raiteella 11 näytti olevan 16.6.2006 aamulla Dv16 pitkän tavaraletkan keulilla.
Lähettäjä: Juhana NordlundKommentit
16.06.2006 08:26 | nordlju | Erään havainnon mukaan juna olisi ollut tuolla jo yöllä, ja aseman päässä olisi ollut 2 Sr1:tä. |
16.06.2006 09:41 | jpl | Mitähän sellainen tekee raiteella 11? Tuolle pääsee vain rantaradan suunnasta ja Pasilan alapihalta. Olisiko peräti tullut Turusta? En tosin havainnut tänä yönä Salossa muuta, kuin dieselvetoista liikennettä. |
16.06.2006 09:52 | jpl | Näköjään sinne pääsee pääradaltakin raiteen 10 vaihteen kautta. |
16.06.2006 09:57 | jpl | No tietenkin, kun käpylästä ei pääse, niin tavarajunat ajetaan Helsingin aseman kautta... |
16.06.2006 12:15 | Samu | Tavarajuna oli 3188, joka otettiin Hki:ssä raiteelle 10. Vetäjinä oli todellakin kaksi Sr1:stä. Tämä juna oli siis yöllä Helsingissä noin klo 00.20-01.30. Liekö sinne otettu muitakin sitten aamulla? Harmi etten ehtinyt ottaa kuvaa! Itse tulin 98:lla raiteelle 6 klo 1.01. |
16.06.2006 13:52 | MarkoA | Siis, jpl, oletko nyt ihan tosissasi: eli jos Käpylän kohdalla yhdellä (kahdella?) raiteella on tukos, niin täytyykö silloin tavarajunien ajaa ensin Helsinkiin ja siitä takaisin eteenpäin jonnekin? Ja miksi? Aika joustamattomalta systeemiltä tuntuisi, jos näin olisi. |
16.06.2006 13:59 | Simo Toikkanen | Kyllä, näin joudutaan tekemään. Pääradalta pääsee suoraan Ilmalan ratapihalle ja Pasilan tavararatapihalle vain yhden raiteen kautta. Jos tämä raide on tukossa, joudutaan kiertämään Helsingin aseman kautta. Joustamaton systeemi olisi sellainen, ettei tätä varavaihtoehtoa olisi lainkaan. |
16.06.2006 14:41 | MarkoA | No tokihan se hyvä että edes yksi varatie on, mutta äkkiseltään tuntuisi järkevämmältä että kierrätettäisiin sitten Ilmalan/Pasilan ratapihojen kautta ettei tarvitsisi tavarajunaa lähes Helsingin matkustajalaiturille saakka viedä kääntymään ja varaamaan raidetta. |
16.06.2006 15:03 | Pasi Kokkonen | Marko: Mutta juurihan tuossa sanottiin, ettei Ilmalasta ja Pasilan ratapihalta pääse pääradalle kuin yhden raiteen kautta. Kun tämä nyt oli tukossa, ei ollut muuta reittiä kuin matkustaja-aseman kautta kiertäminen. |
16.06.2006 15:22 | MarkoA | Joo-joo, kyllähän mä sen huomasin - mutta minun vaikea silti uskoa että järkevät insinöörit (niinkuin minä + di) tekisivät vain tuollaisia varateitä... :) Ja se ettei mulla ole päässä hahmottuneena tuon alueen raidekaavioita vaikeuttaa hieman arviointia. Mutta joka tapauksessa, ahdasta siellä kaukana etelässä tuntuu olevan. |
16.06.2006 17:23 | nordlju | Raide taisi tosiaan olla 10. Omat havaintoni tein kaukaa, eli raiteiden 15 ja 16 välistä, osaksi hotellirakennuksen alta ja vieläpä kovassa kiireessä. |
16.06.2006 21:41 | IH | Noin 15.50 siirtyi Sim runko Dr14 vetämänä Pasilan matkustajaraiteilta Ilmalan vaunuhuollon itäistä ohitusraidetta pitkin pohjoiseen. Rungon eteläpäässä (peräpäässä liikkumissuuntaan) oli Sr1. Ilmeisesti tämä tavara oli ajettu Hki kautta ? |
16.06.2006 23:38 | Pentti Yli-Karjanmaa | Kun tulin IC56 Helsinkiin klo:22.56 majaili viereisellä raiteella tavarajuna (raide 6?). SR1 vetämä umpivaunuletka lähti saman tien liikkeelle. |