Havainto
29.06.2006 16:40
Jyväskylän Energiatuotanto Oy:n ja Metso Paper Oy:n käytössä olevan Rautpohjan/Savelan teollisuusradan päällysrakenteet uusitaan.
Työ on alkanut kesä-heinäkuun vaihteessa ja raide on toimintakunnossa elokuun puoliväliin mennessä. Hanke on mittavin Keski-Suomessa toteutuva yksityinen raidesaneeraus ja yksi suurimmista koko Suomessakin. Korjattavan rataosuuden pituus on 1600 metriä. Rataosuudelle asennetaan betoniset ratapölkyt, uudet kiskot ja sepelikerros. Uusittu päällysrakenne mahdollistaa 25 tonnin akselipainojen käytön.
Radan vanhin osa on alun perin tehty Valtion Tykkitehdasta varten vuonna 1937 ja uusin osa Savelan voimalaitosta varten vuonna 1974. Rataa pitkin kuljetetaan raskasta polttoöljyä Savelan voimalaitokselle sekä teräsvalmisteita Metso Paperin tehtaalle ja sieltä muualle. Radan käyttäjät haluavat säilyttää vaihtoehdon maantiekuljetuksille osin turvallisuussyistäkin kriisiaikojen varalle.
Lähde: Jyväskylän kaupunki //www.jkl.fi/ajankohtaista/1/5173
Kommentit
30.06.2006 00:52 | Zonny | Tämä on jyväskyläläisenä ilo kuulla! Tajuavat rautatiekiskon arvon. :) |
30.06.2006 11:04 | Arttu Kosonen | Aivan. Paljonkos tuonne oikein meneekään niitä junia, en ole siellä päin paljoa kameran kanssa hengannut...? |
30.06.2006 11:25 | Jukka Voudinmäki | Rautpohjassa, raiteen alkuosassa, käy suunnilleen kerran, pari viikossa. Rautpohjan valimolle ajetaan harvemmin ja epäsäännöllisemmin. Talvella rata sinne oli auraamatta kokonaan eikä liikennettä siis ollut. Nyt ovat ajaneet pari kertaa viime viikkoina. Savelasta ei havaintoa. |
01.07.2006 11:56 | louk | Todellakin, mukavaa jos saisivat ylipäätään koko rekkaliikenteen vähenemään kaupunkialueella. |
03.07.2006 21:47 | TommiH | Lieneekö syynä remonttiin vaikkapa energiahakkeen ja kantojen kuljetus poltettavaksi?,nythän kotimaisen energian tuotanto on lisääntymässä. |