Heinäkuu 2006
Havainto
04.07.2006 18:25
Valtio ja Lapin liitto yhdessä Kemijärven kaupungin kanssa ovat päässeet sopuun Kemijärven yöjunaliikenteen jatkosta.
Liikennettä jatketaan väliaikaisesti päivävuorolla siihen asti kun reitille on tilattu uudet aggregaattivaunut. Vaunujen rahoitusta mietitään tarkemmin alkusyksystä, minkä jälkeen valtio kilpailuttaa hankkeen. Kolmen miljoonan euron vaunuihin haetaan tarvittaessa rahoitusta ensi vuoden budjetista ja Lapin liitolta.
Yöjunalla pääsee Kemijärvelle aikaisintaan ensi kesänä. Rakennusneuvos Juhani Tervala liikenneministeriöstä sanoo, että vuoden tauolta ei voida mitenkään välttyä.
Lähde: Yle <//lotta.yle.fi/rswebroi.nsf/sivut/yle_uutispalvelu>
Kommentit
04.07.2006 19:21 | JVP | Hienoa, että Kemijärven yöjunaliikenne on saamassa jatkoa. Tosin junat loistavat poissaolollaan juuri tärkeimmän sesongin, eli hiihtokauden ajan. Saa nähdä miten se vaikuttaa matkailupalveluihin... |
04.07.2006 20:12 | Arttu Kosonen | Hyvä! Taistelu Lapissa on tuottanut tulosta, viimeinkin. |
04.07.2006 20:35 | Arto | No kattoo nyt miten käy... |
04.07.2006 21:34 | JE | Järki voitti. Toivottavasti lopputulos on hyvä. |
04.07.2006 21:48 | 6nen | Mitä suotta mitään kalliita aggregaattivaunuja hankkimaan, liisatut aggregaattikontit vaan Kbp/Occ-vaunuihin ja menoks! Tarpeeksi ärjyt alligaattorit voisivat tuottaa tarvittavan virran myös sähkövetureille! ;) |
05.07.2006 00:14 | joht. Nyman | Siis mikä juttu tää nyt ihan oikeesti on, että Roi-Kjä välille tarvitaan aggregaatteja? Ei mahdu mun päähäni. Se nyt lienee selvää, että CEmteillä siellä pärjätään, eikä sinne mitään Edm:iä edes tarvita. |
05.07.2006 09:34 | Simo Toikkanen | CEmt-vaunuilla pärjättäisiin vallan mainiosti, varsinkin kun VR aikoo ajella vielä Kolariin ja Rovaniemellekin CEmt-vaunuilla. Syy aggregaattivaunujen, Dr16:n tai sähköistyksen tarpeelle lienee se, ettei VR halua uuteen punavalkoiseen yöjunaan vanhoja sinisiä vaunuja. Ainakin toistaiseksi yhtään Edm-vaunujen ohjaukseen tarvittavaa Fots-vaunua ei ole maalattu punavalkoiseksi eikä yöjunissa liikennöiviä Rkt-vaunujakaan ole punavalkoisena... Touhu vaikuttaa sangen naurettavalta. |
05.07.2006 10:00 | joht. Nyman | Missään VR:n julkisuuteen antamassa lausunnossahan ei ole mainittu sitä, että VR:ltä löytyisi tarvittavaa kalustoa (Dr16) hyllytavarana ko. rataosalle, mikäli Edm:iä halutaan siellä käyttää, eikä rataosaa todellakaan tarvitse tämän vuoksi sähköistää. Simon kommentti naurettavuudesta osui ja upposi. |
05.07.2006 10:25 | Sakari Kestinen | Pääasia kuitenkin, että saavat liikenteen jatketuksi, ehkä jo 2007 kesällä. Sinänsä typerää, että muut vaihtoehdot (sisämaan yöjunan jatko Kemijärvelle, Dr16 + Edm-kalusto, vanhat Eifetit) on hylätty ilman perusteluja. Jaatisen sanojen mukaiset \"hevosmiesten touhut\" ovat sitten keino jatkaa tätä liikennettä ilman ylikallista sähköistystä... :D |
05.07.2006 10:29 | Sakari Kestinen | Tulevaisuudessa rataa olisi kyllä syytä jatkaa Kantalahteen, jolloin suora kansainvälinen (makuuvaunu)junayhteys Hki-Kjä-Kantalahti-Murmansk olisi mahdollinen. |
05.07.2006 12:08 | Pekka7 | Agregaatin hankinnalla halutaan kaiketi tähdätä tulevaisuuteen, jolloin CEmtejä ei ole ja edameilla on pärjättävä. Ei siltikään minun kaaliin mahdu se miksei yhteyttä voisi ennen agrigaatin saamista hoitaa CEmteillä, koska junassa kuitenkin tulee aluksi olemaan muitakin ei-kaksikerrosvaunuja. |
06.07.2006 07:54 | Jarkko Korhonen | No tämä osoittaa sen, että VR:llä itsellään ei ole paskan vertaa kiinnostusta jatkaa liikennettä. Hyvä, että sentään \"kisko taipui\" painostuksen alla. Toivon liikenteen jatkumiselle parasta! |
06.07.2006 09:11 | joht. Nyman | Kokonaisuutena VR:n meininki on menossa todella pahasti mehtään: ensin ylihinnoitellaan liput ja sitten aletaan karsia palveluita ja lopulta jäljelle jätetään punvalkoinen liikenne vain runkoverkolle. Tästä lippujen ylihinnoittelusta muuten sellainen esimerkki, että itse en ole enää pariin vuoteen käyttänyt VR:n palveluita esimerkiksi yhteysväleillä Hki-Ol ja Hki-Kaj, sillä lentäminen on joko samanhintaista tai halvempaa kuin Ex-kyyti. Jossain klikkaa ja todella pahasti VR Osakeyhtiössä ja sen ajattelutavoissa. |
06.07.2006 10:57 | jtp | En malttanut olla kommentoimatta nynnyn jälkimmäistä kommenttia. En itse pitäisi VR:n lipun hintoja kovin ylihinnoiteltuina, vaan ne ovat esimerkiksi bussiliikenteen kanssa kilpailukykyisiä. Mahdollisesti henkilöliikenteen kilpailulla hintoja saataisiin ehkä jopa hieman alennettua, mutta jostain nekin eurot sitten revittäisiin (=työntekijöiden selkänahasta). Kansainvälisestikin vertailtuna Suomessa on edelleen edullista matkustaa junalla. Mitä sitten tulee lentoliiteen hintoihin, niin kilpailu on avainsana niissäkin. Niillä reiteillä, joilla valtionyhtiö Finnairilla on kilpailua, kuten esimerkiksi Helsinki-Oulu -väli, ovat hinnatkin yleensä ihan eri luokkaa, varsinkin jos voi ihan pikkuisen tinkiä lentoajoista. Mutta jos lentää Finnairilla jonnekin pienemmälle paikkakunnalle, kuten esimerkiksi Kemiin tai Kajaaniin, joihin Finnairilla on käytännössä olemassa monopoli, niin se näkyy selvästi hinnoissakin. Näiltä reiteiltä ne katteet sitten revitään. Ihan normaalia markkinatalouden logiikkaa. |
06.07.2006 13:27 | joht. Nyman | Mitäs Jouni sanoo tähän: ostin toissa päivänä lipun Hki-Kaj-Hki Finskiltä ja se maksoi 138 EUR. Vertailun vuoksi voit tsiigata VR:n vastaavan lipun hinnan, joka on 123 EUR (+mahdollinen makuupaikka). Niin ja sitten sellainen homma, että Hki-Kaj välillä ei ole lentoliikenteessä kilpailua. Ei ollut kovin vaikea valinta valita kumpaa liikennevälinettä käytän. |
06.07.2006 14:45 | jtp | Vaikka aihe menee jo sivuun alkuperäisestä uutisesta, Jouni silti sanoo, että Finnairilla (kuten muillakin lentoyhtiöillä) lippujen hinnat voivat vaihdella hyvinkin voimakkaasti. Lentolipun hintaan kun vaikuttaa ainakin viikonpäivä, lipun vaihdettavuus, sesongit, perilläoloaika ja lennon lähtöaika. Lisäksi on erilaisia tarjouksia. Katsoin mainitsemasi Helsinki-Kajaani -välin, jolta löysin lähiajalle lukuisia eri hintaisia lippuja hintahaarukan ollessa 114-539 euroa + varausmaksu. Tuo 138 euron lippu on tarjoushinta, jota ei pysty muuttamaan. Junissa lippujen hinnat ovat sentään aina kiinteitä, lukuun ottamatta tarjouksia. Lisäksi varattua junalippua pystyy muuttamaan ennen lähtöä. |
09.07.2006 02:13 | Sakari Kestinen | Voisin allekirjoittaa Jounin toteamuksen tuosta VR:n hintatasosta, vaikka se onkin noussut nopeampaa kuin yleinen kuluttajaindeksi (tms.), niin kaukojunalipun hinta on saatu pysymään edelleen eurooppalaisittain edullisella tasolla. Se, mikä Suomen junaliikenteessä mättää, on paikallisliikenteen alennustila muualla kuin pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä. Olen paasannut aiheesta lukemattomia kertoja aiemminkin, mutta minusta on jotenkin kummallista, että esim. Tampere ja Turku ovat vailla minkäänlaista lähiliikennettä, jota pystyisi kunnan sisäisesti käyttämään. Turussa on toki kolme rautatieasemaa, mutta nekin pikajunien pysähdyspaikkoina. Jopa Riihimäki-Kouvola-Kotka-rataosalla tuntuu olevan tiheämpää lähiliikennettä ainakin pysähdyspaikkojen osalta kuin millään Tamperkommentti=Voisin allekirjoittaa Jounin toteamuksen tuosta VR:n hintatasosta, vaikka se onkin noussut nopeampaa kuin yleinen kuluttajaindeksi (tms.), niin kaukojunalipun hinta on saatu pysymään edelleen eurooppalaisittain edullisella tasolla. Se, mikä Suomen junaliikenteessä mättää, on paikallisliikenteen alennustila muualla kuin pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä. Olen paasannut aiheesta lukemattomia kertoja aiemminkin, mutta minusta on jotenkin kummallista, että esim. Tampere ja Turku ovat vailla minkäänlaista lähiliikennettä, jota pystyisi kunnan sisäisesti käyttämään. Turussa on toki kolme rautatieasemaa, mutta nekin pikajunien pysähdyspaikkoina. Jopa Riihimäki-Kouvola-Kotka-rataosalla tuntuu olevan tiheämpää lähiliikennettä ainakin pysähdyspaikkojen osalta kuin millään Tampereen rataosalla Turusta puhumattakaan. |
20.07.2006 15:47 | tikkanen | Vanhat CEMTIT riittää Kemijärvelle. Oletteko huomanneet, että esim perhelipulla 2 aik. 2 lasta on hinta uudessa makuuvaunussa halvemmalla hytillä peräti 134 euroa kalliimpi kuin vanhassa Cemtissä! Taitaa olla, että uudet makuuvaunut ovat susia jo syntyessään, ainakin hinnoiltaan! |