Heinäkuu 2006

Havainto

14.07.2006 12:43

Piilotteleeko VR kalustoaan?

Keskustelu Kemijärven yöjunien kohtalosta kiihtyy. Ylen Pohjois-Suomen uutisissa haastateltu liikennekonsultti Antero Alku (kesk.) kertoi, että junat voitaisiin ajaa kokonaan ilman uusia investointeja. Pohjois-Suomessa muutenkin käytössä olevat Dr16-veturit pystyisivät ainoina dieseleinä syöttämään tarvittavan sähkön vaunuihin. Kemijärven junaan tällaisia vetureita tarvittaisiin enintään kaksi.

Iso Vaalee -veturien käytölle olisi erinomainen tilaisuus nyt, kun niitä vapautuu Kainuun sähköratojen valmistuessa.

Sen sijaan, että näin toimittaisiin, VR vaikenee vetureista ja siirtää suurimman osan niistä Kaakkois-Suomen ratapihoille. Kuvaavaa on, että Dr16-vetureita jätetään kyllä Ouluun Kolarin yöjunia varten, mutta Kemijärvelle niillä ei haluta ajaa. Sen sijaan VR on vaatinut, että Itä-Lappi ostaa sille kolme miljoonaa maksavan aggregaattivaunun tai, että valtio sähköistää radan 17 miljoonalla eurolla.

VR:n toiminnassa on vahva rahastuksen maku. Kysyä voi myös moraalin, jopa laillisuuden perään. Tilanne on sama kuin, jos maanviljelijä piilottaisi käyttökelpoisen puimurinsa latoon ja vaatisi yhteiskunnalta tukirahaa uuteen. Tätä kutsuttaisiin tukipetokseksi. On erikoista, että valtionyhtiö tuntuu nyt toimivan juuri näin.

Politiikka ei voi loputtomasti sietää lisätukien vaatimista, jos se näyttää perustuvan päätöksentekijöiden harhauttamiseen.

Lähde: Suomenmaa-lehti

Lähettäjä: Jani Niemelä

Kommentit

14.07.2006 13:23 Anttila Hohhoijaa!
14.07.2006 15:03 joht. Nyman Mun mielestä tää on todella hyvä kommentti ja asiassa puututaan miltei naulankantaan. Mikä tuosta hohhoijan tekee, sitä en ymmärrä.
14.07.2006 15:14 tks Nynnyn kanssa olen ehdottoman samaa mieltä.
14.07.2006 15:19 Juhana K Vaunut ja veturit ovat ajamista varten, ja siihen tuleekin sitten piste. AA puhuu asiaa.
14.07.2006 15:41 Anttila Juhana K:n kanssa samoilla linjoilla. Epäilen kuitenkin, että VR:llä on omat suunnitelmat Dr16:sta käyttöä varten. Varmasti ko. veturit eivät tule toimettomina seisomaan Kainuun sähköratojen valmistuessa joten aika rankkaa väittää VR:n \"piilottelevan\" kalustoaan.
14.07.2006 16:20 Move off Suunnitelmia varmasti on ja niistä pitäisi tässä tilanteessa kertoa avoimesti. Kyse on sentään isoista rahoista.
14.07.2006 16:30 Jorge VR Osakeyhtiö on yritys, jonka tavoitteena on tuottaa voittoa omistajilleen. Eiköhän se siis tee sille kannattavimman ratkaisun. Varmasti kaikki vaihtoehdot ovat tutkittavana.
14.07.2006 18:51 Hyvis Heitän nyt tässä lusikkani soppaan: mitäs siinä vaiheessa, kun seeprat ja deeverit alkavat ikänsä puolesta poistua käytöstä? Vai riittääkö niitä nyt paremmin kun vankat saatiin, mene ja tiedä? Ja mitenkäs, voiko sitten iso vaaleita käyttää vaihtotöihin? Vastauksia en tiedä, mutta ajatuksia vaan tukemaan Anttilan ja Jorgen mielipiteitä.
14.07.2006 18:54 Hyvis Ja vielä: jos vr jemmaisi kalustoaan, mitä se ylimääräisellä kalustolla tekisi? Käsittääkseni ylimääräisiä ylläpitokuluja.
14.07.2006 19:39 JA Asiassa on mielestäni vinhasti perää, vaikka AA:n ilmaisu onkin varsin raflaava. Isovaaleita enemmän rahastuksesta voinee puhua Eifetien kohdalla; vaunuja on 4 kpl ja tällä hetkellä aktiivikäytössä tietääkseni 2 kpl (Vaasan IC ja Sibelius). Ja silti VR vaatii, että uusi vaunu pitäisi valtion (veronmaksajien) maksamana tilata! Ja mikä estää käyttämästä Kemijärvelle jatkavissa vaunuissa CEmtejä niin kuin tähänkin asti?? Kalustosta kun ei ole pulaa, ja VR:n itsensäkin mukaan liikenne on ko. kalustolla ollut kannattavaa. Kysymyksiä, joita on esitetty ja joita tulee jatkossakin mielestäni esittää.
14.07.2006 21:55 pjh Millähän vuosisadalla keikki Roin makuuvaunut tulevat olemaan Edm-sarjaa? VR ei ole hiiskahtanutkaan Kolarin liikenteen lopettamisesta vaikka sinne ei takuulla sähkörataa tule. Nytkin sinne kulkee Hccmqqr-vaunbuja, \"jotka vaativat sähköradan\".
14.07.2006 23:54 Yppis Mielestäni paras vaihtoehto olisi että P69/60 kulkisi Hki-Kjä-Hki. Kemijärvellä jäisi tarpeeksi aikaa makuuvaunujen siivoukseen ja petaamiseen. Dr16:n kyky lämmittää useampia Edm-vaunuja lienee teoreettinen.
15.07.2006 10:56 Yppis Edellisen kommentin junan numeron pitäisi olla P273/266.
15.07.2006 19:22 Heikki Itävuo Löytyi //www.saunalahti.fi/rautatie/rstock/ictaulu.html tieto, että aggregaattivaunun aggregaatin teho on 240 kW. Toisaalta Dr16:n 1500V:n junakäyttöteho on Petri Pentikäisen \"Iso Vaalee\" -kirjan mukaan 566 kVA. Olisiko niin, että tämäkään ei riitä ja siksi on tilattava uusia aggregaattivaunuja?
20.07.2006 15:31 tikkanen Jos junassa kulkee EDM:ien lisäksi esim. kolme vanhaa CEMTIÄ Kemijärvelle, niin onko se niin suuri imagotappio? Eräs lehti otsikoi hyvin: Ennemmin vaunussa suihkuun kuin junassa perille!