Havainto
17.07.2006 16:49
Aloitamme alustavan kyselyn mahdollisista lahjoituksista Hr11-veturin korjaamiseksi.
Alussa tarkoitus olisi saada veturi ulkoisesti kuntoon, mikä vaatii runsaasti peltitöitä ja ammattimehen työtä. Tämä maksaa rahaa ja kun tiedämme esim. valtion innostuksen tukea rautateitä niin siltä suunnalta on turha odottaa yhtään mitään, eli meidän harrastajien täytyy kantaa kortemme kekoon.
Korjaus tulisi maksamaan 20-30.000 euroa, ehkä ylikin. Iso summa, mutta jos jokainen harrastaja kantaisi kortensa kekoon vaikka pienemmälläkin summalla, niin se ei enää olekkaan järkyttävän suuri summa. Tänään, tällä minuutilla on "kasassa" 2000 e eli puuttuu vielä noin 18 tuhatta.
Rahaa ei pidä vielä lähetellä minnekään vaan "sitova" sähköposti minulle siitä, paljonko haluaa/on kykenevä lahjoittamaan projektiin, olkooon se sitten 10, 20, 50, 200 e tai enemmän. Jokainen laskekoon itse minkä verran on varaa luovuttaa, mutta jos ajatellaan että perjantai-iltana kapakassa voi huomaamatta mennä 150 euroa ja lauantaina kohmelo, niin eikö sen voisi lahjoittaa veturin kunnostukseen ja säästyä päänsäryltä. :)
Tästä päivästä lähtien on auki sähköposti hr11@saunalahti.fi johon voi alkaa satamaan ilmoituksia mitä kukakin on valmis lahjoittamaan tähän projektiin ja kuten mainitsin, muutaman kuukauden kuluttua laskemme sähköposteissa luvatun summan yhteen ja kartoitamme mitä sillä saadaan aikaisiksi.
Mikäli summa saadaan haalittua kasaan niin proggis alkaa ensi vuonna keväällä. Ilmoitan myös väliaikatietoja summasta joka on jo luvattu, eli jokainen voi seurata tilanteen kehittymistä. Laitathan sähköpostiisi myös nimesi ja mikäli meiliosoitteesi muuttuu, niin ole ystävällinen ja kerro siitä meille.
Asialla on Rautatiemuseon siunaus, eli nyt se on meistä harrastajista kiinni! Tämä on vain alustava kysely ja siihen aiotaan hankkia lupa ennen varsinaisen rahankeräyksen toimeenpanoa.
Terveisin
Jouni Rautiainen
hr11@saunalahti.fi
Kommentit
17.07.2006 16:56 | calm | Lisäselvityksenä toimintasuunnitelmasta: Keräyksen varsinaisena toimeenpanijana nyt tapahtuvan selvityksen jälkeen tulee toimimaan Rautatiemuseo, joka hankkii ja maksaa tarvittavat luvat omasta budjetistaan. Nyt selvitetään vain, kuinka suuri on todellisuudessa harrastajien halu pelastaa tämä yksikseen hyvän aikaa taivasalla viettänyt veturi. |
18.07.2006 00:29 | tane | Jos - toivottavasti kun - veturi saadaan kunnostettua, onko sille tiedossa myös sijoituspaikka? Onko tästä jo käyty jotain keskusteluja? |
18.07.2006 10:40 | jpl | Jos järkevästi ajattelee, niin kunnostus tapahtuisi Hyvinkään konepajalla. |
18.07.2006 11:08 | tane | Näin varmaan on, entä kunnostuksen jälkeen? |
18.07.2006 13:38 | Move off | Asiasta on keskusteltu. Jos veturi saadaan kuntoon, se tulee näytteille Suomen rautatiemuseoon. |
18.07.2006 14:07 | Arto | Toivottavasti homma onnistuu ja toivottavasti myös joku esim. museovirasto tulee vastaan jos rahaa jää uupumaan! |
18.07.2006 23:38 | oml | Kannattaa kysyä paikalliselta ammattikoululta että haluvatko he osallistua projektiin. Veturista löytyy varmasti jotain kohteita jotka olisi helppo tehdä oppilaiden työharjotteluna. |
18.07.2006 23:52 | Janne Peltola | Oml:n ehdotuksessa on mun mielestä hyvinkin paljon järkeä... Kannatan lämpimästi ainakin asian kysymistä. |
19.07.2006 00:01 | oml | Levypuolelle olisi vähän erikoisempia hommia ainaisten peräkärryn korjaamisten sijaan ja koneistajille riittää varmasti jotain koneistettavaa. |
19.07.2006 16:58 | Mika Björkqvist | Ammattikoulua edellä esitettiin ja vinkkinä: Tampereella,Tampereen Ammattiopisto Hervannan toimipisteessä, toimii koko suomessa ainoana kouluna valumallienvalmistus linja,oppilastyönä he voisivat tehdä vaikka logon veturin nokkaan + laatat.Ja valaa saman koulun valimossa messingistä oppilastyönä. Itse olen tehnyt valumalleja teollisuuteen jo 15 vuotta,tarkkuus 0,5 mm puusta työstettäessä. |
20.07.2006 14:15 | Move off | Hyvä vinkki. Mainittuja valutöitä ei kuitenkaan tarvitse tehdä, koska alkuperäiset osat ovat tiettävästi tallessa. Sen sijaan muille valuille voisi olla tarvetta. |
22.07.2006 22:07 | BT | Hyvä proggis ja jossain vaiheessa annan siihen rahaa mutta tällä hetkellä mulla on prioriteettina oma vaununi. Sitten kun sen saan hyvään kondikseen, heitän pari hunttia Hr11-urakkaan. |
23.07.2006 14:19 | Jarkko Korhonen | bussiterminaali: Onko tuo sinun vaunusi minkälainen ja mistä olet sen saanut? Kiinnostais itseänikin vaikka saada poistoon menevä CEmt pihalle mutta eipä taida olla mahdollista vaikka siitä maksais... |
23.07.2006 16:41 | BT | Se on ihan tavallinen puuvaunu mikä minulla on iltapuhteina, mutta ettei luisu ihan ot:ksi niin jatkekaan keskustelua Hr11-veturista. |
23.07.2006 21:01 | Jokke Harju | Onko mahdollista saada tänne kuvia kyseisestä korjattavasta veturista? |
23.07.2006 21:43 | Pasi Kokkonen | Täällä on varmaan kymmenen kuvaa siitä. |
23.07.2006 22:42 | Jussi Kortman | Keltainen Pörssi lehdessä oli pari junanvaunua joista omistajat luopuvat kun vain pois hakee ja kuntokin ilmeisesti ihan kohtalainen. |
25.07.2006 20:56 | Pasi Kokkonen | Olisko missään välissä mahdollisuus saada yhteenvetotietoa montako lahjoittajaa ja paljonko on lahjoitettu? |
25.07.2006 21:22 | calm | Linkkiä kuvaan kaipailtu, tässä moista tarjolle: //vaunut.org/kuvasivu/2541 |
25.07.2006 22:21 | tane | Sama veturi Turussa 70-luvun alussa //vaunut.org/kuvasivu/4372 , hiukan on päässyt rapistumaan noista ajoista, mutta hyvä aihio kuitenkin! :) |
26.07.2006 09:03 | Simo Toikkanen | Kun edellisen kommentin kuvaa vilkaisee, huomaa, että kyseessä onkin Hr11 1950. Hyvinkäällä on 1951. Pari kuvaa siitä Turusta 1970-luvulta: //vaunut.org/kuvasivu/5009 ja //vaunut.org/kuvasivu/4373 |
26.07.2006 14:34 | tane | Eikö Hyvinkäällä ole juurikin 1950 //vaunut.org/kuvasivu/15520 , //vaunut.org/kuvasivu/4374 , //vaunut.org/kuvasivu/4375 , //vaunut.org/kuvasivu/15531 , tuossa \"calmin\" linkin kuvassa on väärä numero (josta parikin kommentoijaa on huomauttanut). Yksi niitä kuitenkin vain on Hyvinkäällä, joten ei ole vaaraa väärän veturin korjaamisesta! :) |
27.07.2006 14:41 | jpl | Hyvinkäällä olevan Hr11:n numero on Resiina-lehden mukaan 1950. Veturi numeroltaan 1951 on romutettu. Kuitenkin siitä on olemassa kahta tietoa, kumpi se on numeroltaan. Asiaa ei yhtään helpota se, että Hyvinkäällä olevasta on jo numerot tippuneet pois ajat sitten... |
29.07.2006 17:39 | jhr | Ajattelin laittaa väliaikatietoja Hr11 projektista. Asiaa kohtaan on löytynyt kiitettävästi kiinnostusta ja todellakin kaikki kiinnostus on tarpeen. Kiitos! Elokuun lopussa on tarkoitus käydä veturi läpi ja tehdä kustannusarvio ja työsuunnitelma. Ensimmäinen etappi: Saada veturi hiekkapuhallettua, uutta peltiä, maalaus ja uudet ikkunat...ja lopuksi siirto Rautatiemuseolle. Täkeintä olisi edetä maltillisesti, että saadaan yksi vaihe loppuun eikä jää puolitiehen esim. rahojen loppuessa! Jo pelkästää ulkoinen kunnostus ja suojaan siirto olisi 1-0 voitto. Sisäosien kunnostus voi sitten jatkua museolla. jouni |
15.08.2006 02:09 | Arto | Ja mielellään aina kun on mahdollista antaa jotain väliaikatietoja niin laitapa tulemaan! Muutenkin on erittäin mielenkiintoinen projekti ja mikäli se saadaan harrastelijoitten edes osittaisella rahoituksella toteutettua niin toivottavasti se on myös singnaali \"normaalin\" rahoituksen myöntäjille vanhan rautatiekaluston säilyttämisen tärkeydestä! |
17.08.2006 10:18 | CoCoNut | Se on 1950 //vaunut.org/kuvasivu/28441 Piti ihan tarkastaa. Muistin itsekin välillä, että se on 1951. Muistiin voi aina luottaa: ulkomuistista menee takuuvarmasti jotain väärin. |
17.08.2006 14:12 | tane | Kaikkihan ne tietysti siellä ovat olleet //vaunut.org/kuvasivu/17368 ... |
20.08.2006 15:47 | jhr | 18.08.2006 tehtiin alustava, mutta ei perusteellinen katselmus entisöintiä silmälläpitäen. Ok, ei se tilanne katastrofaalinen ole, mutta vaatii todella paljon ja järkevästi suunniteltua/tehtyä työtä. Pienellä budjetilla on pakko tehdä järkevästi kun ei ole panoksia hukattavaksi. Lisään myös tänne väliaikatietoja mutta Rautatiemuseon foorumissa on erillinen Hr11 osio, jossa jo nyt on kuvia. Nuo kuvat puhuvat kyllä puolestaan eli paljon joutuu tekemään peltitöitä mutta mahdottomuus se ei ole. Se optimistisuus kannatta unohtaa että \"ruosteet pois ja maalia pintaa. Sillä se ei ole selvä, vaan paljon joutuu erikseen teettämään uusia osia...esim ikkunalasit, tiivisteet, tuuletusritilät, jne,jne. Nyt sitten alkaa suunnittelu ja varsisnainen kartoittaminen. Heh, ensin kun vaan keksii kenellä on veturinoven avain!...ei tarvii ryömiä sisään mootoritilasta (ei mikään miellyttävä sisäänkäynti!) Mutta ilmoittelen myös tänne väliaikatietoja, mutta museon foorumilla //www.rautatie.org/forum on kuvia missä näkyy tämän hetkinen tila. Postasin tänne aikaisemmin ohjaamokuvan. |
20.08.2006 21:55 | tane | No ota nyt ihmeessä kuva sieltä moottoritilasta! :) |
20.08.2006 22:30 | jhr | Kyllä kuvia vielä lisää tulee kunhan pääsee muualta sisälle kuin konetilasta. Konetilan kautta Hr11 sisälle menoa voi verrata siihen, kun kerran kävin 2M62 veturissa sisällä. Sama mihin koskee tai on koskematta niin on rasvassa...ja 2M62 veturiin menin vielä ovesta! //vaunut.org/kuvasivu/7165 |
21.08.2006 00:15 | Jari Alanko | Eikös junista ole eniten iloa ajossa eikä jossain hiivatin museossa pölyyntymässä sillä sponsoreitakin varmaan voisi löytyä enemmän jos pääsisi vaikka kyytiin. |
21.08.2006 10:43 | Pekka7 | Tuollaisen veturin kunnostaminen ajokuntoon on vaan aivan toisen kertaluvun homma, eli kannattaa olla iloinen että saadaan yli päätään säilymään. Parempi museossa pölyttymässä kuin siperiassa ruostumassa. |
21.08.2006 22:33 | Jari Alanko | Mielestäni suurin mahdollinen nautinto jonkun esin veturin kunnostamisessa on malttamaton odotus päästä ajamaan tai kyytiin,siinä vasta paras palkinto on ja muulloin ihailla kun ei voi ajaa.parempi ruostuttaa se meillä kuin \"heillä\" siis siperiassa kun ei taida olla paluukyytejäkään sieltä taisivat olla vain menolippuja. |
22.08.2006 00:15 | Janne Ridanpää | Rahan lisäksi tällaiset projektit vaativat työvoimaa. Suurin osa talkoolaisista häviää mystisesti, kun alkuinnostus on laskenut ja työn todellinen luonne paljastunut. |
22.08.2006 15:47 | tane | Talkoista puheenollen, mites tämä //vaunut.org/kuvasivu/17239 jakselee? ;) |
05.10.2006 18:50 | Pasi Kokkonen | Mites tämä projekti jaksaa? Kovin on hiljaista tiedotuksen suhteen. |
09.10.2006 16:01 | Antti Korhonen | Onhan näissä paljon tekemistä, mutta vähän mietityttää, että jos tuollainen rautakasa jossa on lasitkin ehjinä, pitäisi jotenkin suojata, niin PELKÄSTÄÄN hiekkapuhallukseen ja uusi maalipinta todellakin on se helpoin tapa, eikä kustannuksetkaan nouse n. 5000 euron ylle pikaisesti laskettuna. Ja parilla migillä peltikatto on nopeasti paikattu, jos ei ryhdy hieromaan. Siis jos halutaan ajatella realistisesti, että vanhasta vaunusta/veturista halutaan säilyttää edes paikallaan säilyvä muistomerkki. |
12.12.2006 23:08 | Arto | Noo! Kommentteja ja keskustelua joka kuuluu tämän otsikon alle. Kyllähän peltiä pystyy melkein joka jannu liimaamaan pellin päälle, mutta ainakin museovehkeissä työnlaadullekin on asetettava vaatimuksia, jotka eivät välttämättä olekaan samoja kuin "noppa Corollassa"! |
18.12.2006 22:50 | truman | Olen Arton kanssa samaa mieltä. Nämä "muurarit aiheuttavat päänsärkyä oikeille peltisepille, vähän ajan päästä moninkertainen työ,tosin elinkeinokseen tekiölle rahasampo. |
05.01.2007 12:25 | Timo Salminen | Mielestäni tämän laitteen kunnostuksessa tähtäimen pitäisi olla vuodessa 2012 eli VR:n 150-vuotisjuhlavuodessa - ja siinä, että tämä todella liikkuisi silloin. Kun museokalustosta on kyse, sitä ei voi tehdä ihan miten vain, mutta tottahan rautatiemuseo valvonee tämän puolen. |
05.01.2007 12:47 | CoCoNut | Hmm. VR ja Hr saattavat pilkkoutua niin ettei niissä ole pian mitään alkuperäiseksi tunnistettavaa... molemmat tarvitsevat katetta jo tänä vuonna. |
01.02.2007 14:05 | CoCoNut | Oi voi. Täällä minä vain vastailen itselleni ja totean ettei Hr11 päässyt täksikään talveksi suojalta suojaan. |
01.02.2007 17:16 | Janne Ridanpää | Vähän kyllä tosiaan vaikuttaa, että tämä projekti on kuopattu. Jos jotain ollaan pullan kanssa vielä hommailemassa, niin toivoisin projektin vetäjiltä selkeitä tietoja siitä, mitä, missä ja milloin ollaan tekemässä. Muutoin homma puuroutuu perinteiseksi "katsotaan tässä ensi vuonna" -touhuksi. |
01.02.2007 17:48 | tane | Rautatiemuseon foorumissa on JHR'n kirjoittamaa vähän tuoreempaa tilannetietoa (lokakuulta) eli selvityksiä työmääristä, tekijöistä ja mahdollisista sponsoreista on tehty ja selvitykset on jätetty Rautatiemuseolle. Pallo on siis nyt siellä. Kartoituksessa syntyneitä kuvia löytyy täältä //www.zscale.info/hr11/page1.htm |