Elokuu 2006

Havainto

12.08.2006 18:41

Sköldvikin radalla Porvoonkadun tasoristeyksessä Keravalla oli torstaina 10.8. onnettomuus lähellä, kirjoittaa Keski-Uusimaa. Lehden mukaan puomit olivat ylhäällä, vaikka juna tuli. Linkki uutiseen: //dy.fi/ilk (keskiuusimaa.fi).

Lähettäjä: Ari Palin

Kommentit

12.08.2006 19:30 Jarkko Voutilainen Keravalla sattuu ja tapahtuu tasoristeyksissä. Yksi vastaava, mutta huomattavasti ikävämmin päättynyt tapaus Keravalta menee käräjille, uutisoitiin jokin aika sitten.
12.08.2006 20:05 Pasi Kokkonen Jälleen kerran hyvä esimerkki siitä, etteivät ihmiset tunne tieliikennelakia tarpeeksi hyvin. Siellä kuitenkin selkeästi sanotaan, että myös vartioitua tasoristeystä tulee lähestyä varovasti tarkkaillen näkyykö junaa. Lisäksi pitää valmistautua pysähtymään turvallisesti ENNEN puomeja ja rautatietä. Junalla on AINA etuajo-oikeus.
12.08.2006 20:51 Jarkko Voutilainen Jos se olisi näin yksinkertaista, olisi se Keravan edellinenkin tapaus aivan selvä. Mutta lainsäädännössä on muitakin lakeja kuin tieliikennelaki, jopa tieliikennelain ylittäviä lakeja. Itse odotan ainakin mielenkiinnolla kuinka em. tapauksessa käy.
12.08.2006 21:02 joht. Nyman Näin maallikkona suhtaudun siihen Keravan tsr-onnettomuuteen siten, että niin valitettavaa kuin se onkin, kyllä menehtyneen tytön olisi pitänyt katsoa tuleeko junaa, vai ei. Onhan se päivänselvää maantienkin valo-ohjatussa risteyksessä, ettet aja sen yli silmät kiinni, vaan katsot ensin vasemmalle, sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle. Missään nimessä VEK ei mainitussa tapauksessa saa saada rangaistusta, tai sitten lautamiehet ovat yhtä peeloja kuin Kari Uotin viimeisimmässä KO:n tuomiossa. Mikäli he ovat samanlaisella ammattitaidolla varustettuja, tuomiolauselmassa tullee lukemaan \"Veturinkuljettajan olisi pitänyt annetun koulutuksen perusteella osata väistää vastaantullutta pyöräilijää.\"
12.08.2006 22:03 Ville Vehmaa Joissain tasoristeyksissä on aivan sama, katsooko vasemmalle, oikealle ja vasemmalle ennen ylittämistä. Menen kesämökkityömaalle sellaisen tasoristeyksen kautta, jossa ei n e ä kyväisyyttä ole edes sataa metriä ja junien nopeus on kuitenkin hirmuinen.
12.08.2006 23:06 pjh Ei kai VEKiä olla edes syyttämässä tuossa Kervan tapauksessa, vaan niitä henkilöitä, joiden vastuulla oli varoituslaitoksen kytkeminen pois ja päälle? Mitä KO-Uoti-tapaukseen tulee, niin sehän vain todistaa oikeaksi vanhan sanonnan: \"Laki on kaikille sama, vain tuomiot vaihtelevat\".
13.08.2006 01:10 joht. Nyman pjh: Et ole paneutunut mitä ilmeisimmin K. Uotin tapaukseen, sillä laki ei todellakaan ole kaikille sama: K. Uotia ei olisi voitu minkään lain mukaan tuomita sillä nipulla, jota syyttäjä ajoi. Tähän kun vielä sysätään nunnaluostarin käyneet lautamiehet, jotka eivät tiedä edes sitä, että pissiikö vai paskooko kana, niin mitä ihmettä sellaiset tekevät oikeussalin päättävinä eliminä? Nyt livettiin taas vähän ohi aiheen, mutta pointti on edelleen sama - VEK, liikenteenohjaus, KO, RHK tai mikään muukaan instanssi ei minun mielestäni ansaitse rangaistusta; enhän minäkään aja suojatien yli piittaamatta valoista. Kyl on näi näre, sano.
13.08.2006 14:42 pjh Mitä Uotin tapaukseen tulee, sen kaltaiset loiset, jotka pyrkivät elämään herroiksi soveltamalla lain madonreikiä, ansaitsevat tulla tuomituksi elinkautiseen. Aiheuttamiaan vahinkoja he eivät kuitenkaan koskaan kykene korvaamaan. Asiaan: hyvä vertaus, tuo sinun liikennevalovertauksesi! Vaikka ajaisitkin katsomatta läpi vihreistä valoista, saa päin punaisia ylitsesi ajanut tuomion.
13.08.2006 15:27 joht. Nyman Uotin tapauksesta: en puuttunut mitenkään Uotin tekemisiin, vaan ainoastaan juttua käsitelleeseen oikeuden kokoonpanoon. Jokainen voi puolestaan itse miettiä, onko Uoti tehnyt oikein vai väärin, mutta se ei kuulu tähän asiaan mitenkään.
13.08.2006 16:20 6nen V. Orgialisen korkeatasoisuus pääsee ilmeisesti taas vauhtiin tämänkin viestiketjun myötä?
13.08.2006 16:24 6nen Mitenkään harvinaista puomien toimimattomuus ilmeisestikään ei ole? Yleensä näistä on selvitty kai pelkällä tuurilla, kun ylittäjiä ei ole junan eteen sattunut. Huhun mukaan ainakin alkukesästä onnistui joku kela(?)juna ylittämään tasoristeyksen jossain Seinäjoen-Ylivieskan välillä ilman että puomit laskeutuivat. Mahtaako tapauksia sattua useinkin?
13.08.2006 17:00 Lari Nylund Veikkaisin, että puomien laskeutumattomuutta esiintyy harvemmin kuin puomien välistä pujottelua. Keskiviikkona Dm7-reissulla Vaasaan tuli jälleen todistettua kuinka kova kiire Pohjanmaalla on lihapadan ääreen... Tapaus oli jossain Tervajoen tietämissä. Harmittavasti auton rekisterinumero jäi saamatta.
13.08.2006 17:04 Ari P Tasoristeysopastimet eli sellaiset, jotka ilmoittavat veturinkuljettajalle varoituslaitoksen toiminnan tilan, lienevät melko harvassa. Itse olen nähnyt niitä lähinnä teollisuusraiteilla. Onkohan niiden käyttöaluetta tarkoitus laajentaa?
13.08.2006 17:07 joht. Nyman 6nen: Miten niin? Eikö yhteiskunnallisiin asioihin saa ottaa kantaa? Jos puhun bullshitiä, pyydän siitä anteeksi. Mutta en pyydä vielä, sillä en käsittääkseni puhu hevonpeetä. Ks. vaikka tällainen puolueeton blogi: //www.kariuoticonsulting.fi/blog Lari: I agree - täysin järjetöntä touhua moinen. Vielä dorkempaa kuin ohittaa Mannerheimintiellä tai valtatie 4:llä 3 Km/h hitaampi auto.
13.08.2006 17:42 6nen Ainakin Kokkolassa ja Pietarsaaressa tuommoiset kuulemma on käytössä, onkos jossain muualla? Muualle niitä tuskin kannattaa asentaa, kun tuo aika puomien laskeutumisesta junan tuloon on ihan muutama sekunti..
13.08.2006 18:14 Ari P Voidaanhan tasoristeysopastin asentaa vaikka kilometrejä ennen tasoristeystä, mutta silloin sillä ei tietenkään kaikkia vikoja välttämättä saada näytettyä. Jos varoituslaitoksen vika on sellainen, että se on havaittavissa jo ennen kuin laitos alkaa hälyttää, siitä olisi apua. Esimerkiksi pikkutytön kuolemaan johtanut onnettomuus Keravalla oli sellainen vika. Syynähän oli varoituslaitoksen unohtuminen nolla-asentoon.
13.08.2006 18:16 Ari P Siis piti sanoa: \"...onnettomuus Keravalla johtui sellaisesta viasta.\"
14.08.2006 22:40 Arto Mielestäni on outoa kun rautatielle laitetaan turvallisuutta parantavia laitteita niin laitteiden häiriötapauksissa vastuu siirtyy laitteiden käyttäjille/omistajille. Jos olisivat minun laitteita niin poistaisin ne välittömästi jolloin vastuu siirtyisi taas täysin radan ylittäjille ja siten minulta pois!
16.08.2006 01:04 pjh Porvoon museoradalla on ainakin yhdessä tasoristeyksessä tasoristeysopastin. Tai ainakin vuosi sitten oli.
18.08.2006 20:17 Jarkko Voutilainen Ruotsissa tasoristeysturvallisuus on ihan toista tasoa onnettomuusmäärien valossa kuin Suomessa. Katselin tuossa DVD:tä malmiradalta ja tuolloin palasi mieleeni: Ruotsissahan on toden totta pääradoillakin - siis linjalla - ennen vartioitua tasoylikäytävää tasoristeysopastin. Tällöin kuljettaja voi ainakin varoittaa junan lähestymisestä, mikäli puomilaitos on epäkunnossa.