Elokuu 2006
Havainto
28.08.2006 10:16
Sanomalehti Pohjalaisessa juttua Dv 12 saneerauksista.
//www.pohjalainen.fi/newspaper.jsp?category=3&p=3
Kommentit
28.08.2006 19:20 | Vek89 | Ja totta kai se MGO kuvassa poseeraa ;-) Aika jännää, että Inkilänkin mielestä ikä ei Deevereitä huoleta, koneet senkun roklottaa kunhan huolto pelittää. Lieköhän tämä sitten kannattavuuslistan ykkösenä, jos nyt aletaan tästä taas jutun juurtä nyhtämään... |
28.08.2006 20:30 | erakko | Mitäs luulette; mahtaakohan nämä nykyiset olla VR:n viimeiset dieselveturit? |
28.08.2006 21:42 | Mande1 | Kyllä. Veikkaanpa, että vaikkapa 20vuoden kuluttua on jo sähköistys prosessi edenny hiukan pidemmälle kun nyt.Sr1,Sr2:lle töitä..Tiedä vaikka joskus Sr3:nkin... ;) |
29.08.2006 10:35 | Move off | Mitä muuta vetokaluston huollosta vastaava voisi toimittajalle sanoa, kuin että veturit ovat luotettavia. Haastatellun kuljettajan mukaan todellinen tilanne on aivan toinen. Totuus lienee siellä välissä... Tässäkin jutussa jätettiin sujuvasti kertomatta, ettei 25-sarjan saneeraus vaikuta mitenkään vetureiden taloudellisuuteen ja päästöihin. - Nykyiset dieselveturit jäävät VR:n viimeisiksi vain siinä tapauksessa, että kaikki järjestelyratapihat sähköistetään ja muut operaattorit huolehtivat sähköistämättömien raiteiden liikennöinnistä. Tällä hetkellä käytännössä 100 % vaihtotöistä tehdään dieseleillä, enkä usko tilanteen muuttuvan lähivuosina tai vuosikymmeninä. |
29.08.2006 11:21 | Tapani Kunnas | Missäs vaiheessa arvelette VR:n aloittavan seuraavan dieselveturihankinnan valmistelun? Nykyinen kalusto alkaa olla jo aika vanhaa, mutta väheneekö dieselkaluston tarve samaa vauhtia kuin kalusto? Vai saammeko nähdä joskus vielä Dv 13:n tai Dr 17:n? |
29.08.2006 11:45 | Vek89 | Kuten sanottua, Deevereitä aiotaan nykyfilosofian mukaan pitää liikenteessä seuraavat 20 vuotta, ja Vaaleitakin mahdollisesti pidempään, ellei niiden moderni tekniikka(tm) koidu sarjan surmaksi... Joten aivan lähivuosina tuskin ovat tilaamassa uusia tiisseleitä, varsinkin kun P-Suomen sähköt pudottavat oleellisesti niiden tarvetta. |
29.08.2006 13:03 | Ville Saarelainen | Dieseleistä ei päästä kokonaan eroon, vaikka kaikki radat sähköistettäisiin. Niitä tarvitaan vähintäänkin varakoneina sähkökatkojen varalle, eikä vaihtotöissäkään kovin helpolla päästä kokonaan pois dieselin tarpeesta, koska esim. yläkautta lastattavat vaunut on saatava pois lankojen alta lastattaviksi. |
29.08.2006 15:38 | Teemu Sirkiä | Dv13:han on jo keksitty, joskin niitä on vain yksi kappale. //vaunut.org/kuvasivu/28189 |
29.08.2006 16:21 | Eero Heinonen | Tosin se Dv13-patentti todettiin yhtä hyväksi kuin Dr16, joten siitä tuli Ttm1. :) |
29.08.2006 17:30 | Mande1 | Ville:Ei ehkä niinkään sähkökatkojen varalle,vaan ihan vaihtotöihin ratapihoille noita tiisseleitä...Tiedä sitten.... |
29.08.2006 20:26 | Arto | Onnistuu se vaihtotyö sähkölläkin. Kiteellä tullut kateltua kun susi vaihto täydet tukkivaunut tyhjiin. |
29.08.2006 20:55 | Mande1 | Joo,toki,mutta Puhos tai Kitee onkin hiukan pienempi paikka kun vaikkapa Vainikkala tai KouvolaT. T2704/T2705 tekevät vaihtotöitä joka päivä Puhoksella. Kiteellähän käy päivittäin Imatralta juna,joka tekee vaihtotöitä ottaen täydet vaunut mukaan ja tuoden tyhjiä tilalle... |
29.08.2006 21:56 | Arto | Toisaalta vois myös ajatella että suuret ratapihat joissa tehdään paljon vaihtotöitä kannattaisi sähköistää. Kilometriä kohden tulee kuitenkin ajoa luultavasti aika paljon? Kiteellä näkemäni juna ainakin poistui Joensuun suuntaan, mutta ilmeisesti se oli Imatran suunnasta kyllä tullut. |
30.08.2006 10:55 | Mande1 | Juu,monen aikaan sää sen näit? T2705 lähtee Puhokselta tai Kiteeltä joskus klo 7... On toki voinu olla myös joku Imt-Jns lisä... Näitkö siis junan Kiteellä vai Puhoksella? Enpä muista Kiteellä näkeväni muita vaunuja kuin suomalaisia Sp,hkb,ocpp vaunuja.. |
30.08.2006 11:10 | Arto | Kiteen Tolosenmäellä, mutta se tais olla viimekesänä kun en sen jälkeen ole Kiteellä käynyt. |
30.08.2006 11:44 | Sakari Kestinen | Voisi ajatella toki niin, että suuret ratapihat sähköistettäisiin, ja hankittaisiin sähkövekslareita. Deevereistä voitaisiin tehdä Sv1-malleja 80-luvun kokeilun jatkoksi... ;) Toinen mahdollisuus olisi hankkia jotain puhtaampaa polttoainetta käyttäviä vetureita, jos niitä on 2020-luvulla saatavilla. Esim. nestekaasu, vety tai etanol toimivat hyvin polttoaineina, ja lienevät 20 vuoden päästä selkeästi dieselöljyä edullisempia. |
30.08.2006 15:51 | Juhana K | Paljon jo tekisi asian hyväksi, jos hankittaisiin uusia moottoreita nykyiseen diesel-kalustoon. |
30.08.2006 20:11 | Arto | Vanhassa vara parempi :) |