Elokuu 2006
Havainto
30.08.2006 22:08
Riihimäelle suunnitellaan massiivista yhdistettyjen kuljetusten logistiikkaterminaalia.
Railport-nimen saaneen alueen kaavoitus on jo aloitettu ja toiminnan on määrä alkaa vuoden 2008 lopulla. Parhaillaan neuvotellaan yritysten ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Keskuksen hyödyntäjiksi haetaan teollisuutta että kauppaa.
Railportin uskotaan palvelevan Vuosaaren lisäksi myös muita Etelä-Suomen rahtisatamia, Venäjän ja Aasian suunnan junakuljetuksia sekä kotimaan jakelutoimintaa. Terminaalissa siirretään vienti- ja tuontiliikenteen suuryksiköitä kuten kontteja ja perävaunuja kuljetusmuodosta toiseen. Niitä myös tyhjennetään, täytetään, huolletaan ja varastoidaan.
Taloussanomat 30.8.06
Kommentit
30.08.2006 23:15 | JE | Ei taida olla luvassa kovin runsasta tavaraliikennettä oikoradalle jos kerran tuolla tavalla investoidaan Riihimäelle. |
30.08.2006 23:20 | MarkoA | Lahden seudulla on kovasti kilpailevia suunnitelmia, etupäässä haaveillaan Hollolan Nostavan logistiikkakeskuksesta, mutta mm. myös Orimattilassa Hennan alueella oikoradan varressa tavoitellaan vastaavaa keskusta. Näistä on ollut juttua Etelä-Suomen Sanomissa vuoden mittaan useaan otteeseen. |
31.08.2006 01:10 | jpl | Pahalta näyttää oikoradan liikenne. Näillä näkymin sinne ei tule ainoatakaan tavarajunaa ja öisin rata on täysin tyhjillään. |
31.08.2006 01:25 | JE | Aikataulun mukaan tavarajunavuoroja Lahden suunnasta Keravalle ja edelleen Pasilaan/Sköldvikiin on nykyiselläänkin vain muistaakseni neljä paria. Muilta osin itäliikenne suuntautuu Riihimäen ratapihalle. |
31.08.2006 07:37 | Oskari Väisänen | Ja VR kertoi jossain vaiheessa, että rataa ei kannata rakentaa matkustajaliikenteelle, mutta... |
31.08.2006 09:18 | Juhana K | Oikoradan käytöstä peritään investointivero, joka on 0,5 snt / bruttotonnikilometriltä. Näin ollen 4500 tonnin tavarajunalle kertyy veroa 74km pitkältä oikoradalta 1665 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että tulee huomattavasti edullisemmaksi ajaa itäänkin suuntaava tavara Riihimäen kautta. |
31.08.2006 09:45 | Move off | Oikoradan tulevasta tavaraliikenteestä kerrotaan mm. täällä: //www.infoverstas.fi/ |
31.08.2006 10:40 | JE | Sitä en tiedä, mitä VR itse on radan tavaraliikenteestä sanonut, mutta selväähän se on ettei rata pelkällä matkustajaliikenteellä kannata. Varsinkaan jos nuo Z-junatkin ovat tukien piirissä. Voi olla, ettei radasta tule kannattavaa ennen kuin tuosta investointiverosta päästään eroon. |
31.08.2006 13:23 | LasseH | Ja oikoradan investointivero perustuu rataverolakiin 5§ //www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030605#P5 |
31.08.2006 22:11 | Ville Vehmaa | Kummaa, kun investointivero on korkeimmillaan silloin, kun valtion investoinnit ovat pienimmät (eli sähköistystä ei ole rakennettu). |