Havainto
31.08.2006 08:34
VR aikoo haukata ison siivun Venäjän kasvavista henkilöautokuljetuksista. Jatkossa peräti neljännes maanteiden autorallista siirtyy raiteille.
VR lisää länsiautojen kuljetuksia niin, että ensivaiheessa Suomesta kulkee Venäjälle yksi junalastillinen päivässä. Nykyisin VR on kuljettanut Venäjälle muutaman vaunukuormallisen autoja viikossa.
Päivittäinen junayhteys nostaa VR:n henkilöautokuljetukset Venäjälle sataantuhanteen kappaleeseen vuodessa.
Nykyisin VR:n osuus henkilöautokuljetuksissa on vähäinen. Kun kumipyörillä Suomesta Venäjälle kulkee tänä vuonna 400 000 länsiautoa, VR kuljettaa vuodessa 15 000 autoa.
Autokuljetusten lisääminen on tyssännyt rautateillä kunnollisen autoterminaalin ja kuljetuskaluston puutteeseen. Venäjällä ei ole ollut sopivaa aluetta, johon länsiautot voitaisiin purkaa ja varastoida.
Tilanteeseen tuo helpotusta Moskovaan ensi keväänä valmistuva uusi autoterminaali. VR:n venäläinen yhteistyökumppani hankkii myös uutta vaunukalustoa, joka täyttää länsimaisten autojen mitat.
Moskovan uusi autoterminaali aloittaa toimintansa ensi toukokuussa.
? Me ryhdymme ensi kevään aikana markkinoimaan länsimaisille autovalmistajille tätä junayhteyttä yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa, VR Cargon markkinointipäällikkö Matti Andersson suunnittelee.
Moskovan terminaalin rakentaa VR:n yhteistyökumppani, joka on Venäjän rautateiden tytäryhtiö.
Terminaalikeskus sijaitsee Moskovan eteläisen kehätien varrella. Noin 80 hehtaarin alueella on tilaa purkaa ja varastoida henkilöautolasteja. Terminaalissa toimii myös tullausjärjestelmä.
Terminaalin lisäksi VR tarvitsee nykyaikaiset vaatimukset täyttävät kuljetusvaunut.
VR:n yhteistyökumppani on tehnyt tänä kesänä tilauksen sadasta uudesta kuljetusvaunusta. Se hankkii koko ajan uutta kalustoa niin, että muutaman vuoden kuluttua autokuljetuksissa on 3 000 uutta vaunua.
Suomen maanteiden kaikkia ruuhkaongelmia VR:n henkilöautokuljetukset eivät ratkaise.
Taloussanomat 31.8.2006
Kommentit
31.08.2006 13:31 | Teemu Sirkiä | Muutama vaunukuormallinen viikossa kuulostaa kovin vähäiseltä, sillä Hangosta kulkee täältä Nummelan ohi päivittäin vähintään viisi autovaunua. Joskus toki vähemmän, joskus taas reilusti enemmän. Kuitenkin jo näistä Hangon vaunuista tulee viikossa helposti yli kaksikymmentä autovaunua. |
31.08.2006 14:49 | tane | Voipi kyllä joku toinenkin havitella tuosta siivua, en yhtään ihmettelisi... |
31.08.2006 15:00 | Move off | Saattaa havitellakin, mutta noille Venäjän rautatiekuljetusmarkkinoille ei muilla kuin VR:llä ole pääsyä. Ei nyt eikä tulevaisuudessakaan, jollei rautatierajasopimusta muuteta. |
31.08.2006 15:24 | tane | Mutta eikös venäläisillä ole ensi vuoden alusta mahdollisuus operoida Suomessa? En kylläkään tiedä, onko Venäjällä useita operaattoreita, jotka voisivat kilpailla tuon VR:n kumppanin kanssa. |
31.08.2006 15:44 | Move off | Rautatieyrityksillä, joiden kotipaikka on jossain EU-maassa, on mahdollisuus tietyin edellytyksin liikennöidä Suomen sisäisillä markkinoilla. Itärajan yli saa jatkossakin operoida vain VR. Venäläisethän ovat perustaneet esim. Viroon tytäryrityksiä, joiden kautta niillä on mahdollisuus päästä EU:n rautatiemarkkinoille, mutta Suomen ja Venäjän välinen liikenne ei kuulu tähän. |
01.09.2006 20:44 | Arto | Kohta me voidaan kai Teemun kanssa katella pitkiä ja komeita autojenkuljetusvaunuista koostuvia junia :) |
02.09.2006 00:05 | Sakari Kestinen | Entä jos RZD perustaa Suomeen tytäryhtiön, ajaa Oy RZD Finlandija Ab:n junan Vainikkalaan ja jatkaa roikan vetämistä Venäjän RZD:n kiskomana, olisiko menettely laitonta? |
03.09.2006 17:24 | Jouni | Muutama vaunukuorma viikossa on todella vähän verrattuna siihen, että rajan ylittää tiettävästi joka päivä 500 autorekkaa. |