Elokuu 2006
Havainto
31.08.2006 11:50
Sveitsiläinen Stadler Bussnang AG toimittaa 32 uutta junayksikköä pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen. Junatoimituksen arvo on 189 miljoonaa euroa ilman erikseen myöhemmin kilpailutettavia kulunvalvontalaitteita.
Uusien junien pituus on noin 75 metriä ja yhden junayksikön matkustajakapasiteetti noin 250 istumapaikkaa. Ensimmäiset junat tulevat liikenteeseen vuosina 2009 - 2010 ja ne korvaavat asteittain tuolloin romutusvaiheeseen tulevaa VR:n vanhaa Sm1-kalustoa.
Lähde: YLE <//www.yle.fi/uutiset/vasen/id41948.html>
Kommentit
31.08.2006 12:13 | Teemu Lokka | kai joku sami jää museoon?? |
31.08.2006 12:24 | Sakari Kestinen | Toimiva linkki siis tässä: //www.yle.fi/uutiset/vasen/id41948.html |
31.08.2006 12:57 | Che | Toivottavasti jää molempia sarjoja ainakin viisi runkoa että saadaan asianmukaisia museojunakokoonpanoja sitten aikanaan. |
31.08.2006 13:19 | okeskira | Hienolta toki kuulostaisi viiden rungon museointi per sarja, mutta hieman realistisempaa olisi ehkäpä olettaa yhden rungon säilyvän sarjassaan. |
31.08.2006 13:56 | Sakari Kestinen | Jep, itse asiassa vieläkin pidemmälle jätettäköön tuo \"saneeraamattomuus\", eli kaikki tekniikka toki saneerattakoon, mutta kernipenkit ja muu sisustus ja retroliekit on säästettävä ainakin yhteen runkoon! |
31.08.2006 13:59 | Sakari Kestinen | Tuli äkkiä mieleen, että säästetään yksi Sm1+Eio nykypenkein ja värityksin, yksi Sm1+Eio nykypenkein + retroliekki-ulkoasussa ja yksi Sm2+Eioc saneeraamattomuus-ulkoasussa ja sisustuksessa. Jos siis VR Oy suostuu myymään/lahjoittamaan ne jollekkin sopivaksi katsomalleen museoliikennöitsijälle. Luulenpa, että ainakaan HMVY:stä ei liene kaluston ylläpitäjäksi, ellei sitten Mäjelle saada joskus sähköistystä (Luoja paratkoon!) :) |
31.08.2006 15:09 | jpl | Ainakin sieltä on pitkä matka langan alle. ;) |
31.08.2006 15:47 | erakko | Mitäs muuten tekijänoikeuslaki sanoo teoksen (tässä tapauksessa uutisen) suorasta siteeraamisesta? Onko hyväksyttyä jos lähde mainitaan? |
31.08.2006 16:10 | Pirkka | mistähän näkis edes jotain hahmotelmia miltä nää näyttävät? tai jotain teknisten vimpaimien ominaisuuksia? |
31.08.2006 16:13 | Che | Eikös kaikki nykyinen pk-seudulla käytettävä samikalusto mene uudelle kalustoyhtiölle? Siellä VR on vähemmistö, joten museokappaleiden saamisesta ei pitäisi tulla ongelmaa... Ja toisekseen, ajatelkaa nyt jos lättähattuja olisi museoitu vain kolme yksikköä, naurettavaa... |
31.08.2006 16:31 | okeskira | Nyt tilattu juna tullee näyttämään tältä: //www.stadlerrail.com/default.asp?ms=6&h=1&id=199&n=185&s=2 . Ilmeisesti 75-metrinen yksikkö tarkoittaa kolme- tai nelivaunuista Flirtiä. |
31.08.2006 16:42 | Ville Vehmaa | Kyllä nyt on kyseessä nelivaunuinen FLIRT. |
31.08.2006 16:46 | Pentti Yli-Karjanmaa | Uutinen ei nauti tekijänoikeussuojaa. Jos jutussa muutakin asiata, vaikkapa kuvailua tai luonnehdintaa ko. kohteesta muuttuu juttu teokseksi. Tuomioistuin sitten ratkoo tämän harmaan alueen rajat :-) |
31.08.2006 17:02 | Lari Nylund | Mielenkiintoista saada jälleen uutta kalustoa uudelta toimittajalta Suomeen, mutta... Jotenkin alkoi pelottamaan eräässä yhteydessä mainittu tieto: \"Junakalustoyhtiö päätti suoritetun arvioinnin ja vertailun perusteella hankkia junat kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneeltä Stadler Bussnang AG:ltä\". Valitettavan usein on vain tullut nähdyksi, että Sulo Vilenin tutuksi lanseeraama lause \"pakko oli ostaa, kun halvalla sai\" ei vain toimi. Edullinen ja laadukas vain ovat erittäin harvoin olleet samasta tuotteista puhuttaessa totta. Toivottavasti olen väärässä tällä kertaa. Jäädään mielenkiinnolla odottamaan, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan... |
31.08.2006 17:54 | Che | \"Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa\", sanotaan. Toivottavasti \"kokonaistaloudellisuus\" tosiaan on mielletty tässä merkityksessä. |
31.08.2006 18:04 | Teemu Lokka | luulis et alppimaassa osataan tehä junia jotka toimii pakkasessa :D |
31.08.2006 18:04 | Ville Vehmaa | Larin pelot ovat turhia. VR on aina ostanut kallista (laatuun en ota kantaa), nyt ostetaan halpaa. Yleensä julkisissa tarjouskilpailuissa pitää valita halvin tai kokonaistaloudellisesti edullisin. Muussa tapauksessa asiaa puidaan tuomioistuimissa. Asiaan: Stadlerin junat eivät ole huonoja - vai onko viitteitä päinvastaisesta? Tuota Flirtiä on myyty yli 200 kappaletta enkä ole valituksia kuullut. Suomen FLIRTit ovat samoissa hinnoissa muidenkin FLIRTien kanssa, joten mitään erityistä Sulo Vilén -alennusta ei tässä kaupassa ollut. |
31.08.2006 18:05 | Ville Vehmaa | Tehdäänkös nuo junat alppimaassa vai Puolassa? Stadlerilla on tehdas myös Saksassa. Mitäs jos junat tehdäänkin Suomessa... |
31.08.2006 18:34 | JPH | Mikähän tulee littera olemaan? Eikös jossain lähitulevaisuudessa ole aikomus siirtyä johonkin yleiseurooppalaiseen standardiin? Tuollaista juttua muistelen lukeneeni jostain... |
31.08.2006 18:46 | JE | Tarkoitus on siirtyä täysin numeropohjaisiin litteroihin yleiseurooppalaisen käytännön mukaisesti. Mitään koko Euroopan kattavaa yhtenäistä tyypitystä se ei tarkoita. Muutos koskisi luonnollisesti kaikkea aiemminkin hankittua kalustoa. |
31.08.2006 18:54 | jpl | Johan se on nähty, että Alstomin junakalusto ei toimi. Stadler ei ole vielä pilannut mainettaan... |
31.08.2006 20:16 | Sebastian Helenius | Eivätkai nämäkään ole mitenkään täydellisiä ole olleet...? //www.stadlerrail.com/default.asp?n=94&ms=6&h=1&id=135&s=2 |
31.08.2006 20:31 | Ville Vehmaa | Helsingin Vauriobahnit ovat kanadalaisen moottorikelkkavalmistajan tuotoksia, eivät Stadlerin. |
31.08.2006 21:37 | tane | Miksi Stadler sitten niitä esittelee omilla sivuillaan referenssinä??? |
31.08.2006 21:42 | tane | Eikä noiden sivujen mukaan Stadlerilla myöskään ole Puolassa tehdasta, ainoastaan edustaja (kuten Oy Metimport Ltd. Suomessa)! |
31.08.2006 21:55 | Ville Vehmaa | Vauriobahn on esitelty Stadlerin sivuilla, koska Stadlerilla on komission antama yksinoikeus Vauriobahnin valmistukseen ja markkinointiin. Puolan tehdas on rakenteilla ja valmistuu piakkoin. Puolan tehdas rakennettiin, koska kapasiteetti muilla tehtailla on täydessä käytössä ja koska Puolan lähijunamarkkinat kasvavat räjähdysmäisesti. |
01.09.2006 09:42 | Ville Saarelainen | Painoikohan valinnan vaakakupissa Alstomin pomon taannoinen väite, ettei Pendoissa mitään vikaa ole. Siispä valitaan vaihteeksi toinen toimittaja, kun eivät viitsi myöntää Pendojen ongelmien olemassaoloa. :-P //vaunut.org/havainto/1980 |
01.09.2006 13:42 | pjh | Hesarin mukaan Suomen junat tulevat Sveitsin tehtaalta ja ovat yleisväriltään harmaita. Punaisia ei haluttu, jotta silmäpelit erottuisivat VR:n junista. Lopullisen valinnan Stadlerin ja Alsthomin välillä ratkaisi Stadlerin halvempi hinta. |
01.09.2006 20:34 | Arto | Junat olisi ehkä syytä maalata kirkkailla hyvin erottuvilla väreillä ainakin keulastaan ja mieluiten muualtakin! Harmaata on aika hankala havaita. |
02.09.2006 00:03 | Sakari Kestinen | Sami-väritys olisi ollut paras ;) |
02.09.2006 00:16 | Arto | Joo punasta ferrexii telalla kylkeen ja siihen pensselillä kusenvärisiä juomuja :) |
02.09.2006 00:18 | Che | Sami tai metro olis tietystikin ne asiallisimmat :) Mutta ehkäpä uuden tulokkaan on ensin annettava näyttöjä ansaitakseen moisen kunnianosoituksen ;) |
02.09.2006 16:09 | Pirkka | arto: kuvailemasi väri yhdistelmä oikein tehtynä vaan sattuu olemaan yksi maailman hienoimmista junan ulkopuolelle tehdyistä värityksistä. taitaa ollasuomalaisetainoita jotka keksivät aikoinaan että keltaisen turvavärin voi linjakkaasti tehdä hienon näköiseksi. minun mielestäni tylsempää väriyhdistelmää ei vain ole kunperus punainen ja valkoinen. en vain voi ymmärtää tätävr:n ideaayhteinäistää kaluston värity. se ohittaa naurettavuudessaan jolähes yöjunien lakkauttamisen... |
02.09.2006 21:36 | Arto | No joo ei mulla ole mitään sitä väritystä vastaan. Se ferrexin punainen nyt ei vaan ole mielestäni kovin nykyaikainen väri eikä ehkä sopisi uutta muotoilua oleviin juniin kovinkaan hyvin. |
04.09.2006 19:32 | JR | SRS:n uutissivuilla //www.nettilinja.fi/~ahellman/news/uutiset.htm on nyt visiokuva PKSJk Oy:n FLIRTistä. |