Syyskuu 2006

Havainto

10.09.2006 13:30

Onko VR:llä aikomus enää ostaa uusia Pendolinoja, vai onko mitta täyttynyt?
Siis jäävätkö nämä 18 Pendoa nyt viimeisiksi?

Lähettäjä: Matti Mustola

Kommentit

10.09.2006 13:35 Perttu Karttunen Eipä niitä enempiä tilata, 18 yksikköä pitäisi riittää kattamaan nopeiden junien tarve.
10.09.2006 13:58 Tapani Kunnas Toivottavasti jäävät viimeisiksi. Tuleekohan muuten joskus 2-kerroksisia ravintolavaunuja?
10.09.2006 14:41 Teemu Lokka ei varmaa 2-kerros ratikoita tule... liian alhaalla toi ajojohto käsittääkseni :D
10.09.2006 15:13 Che Sitten kun simahtavat lopullisesti niin joku Talgo-tyyppinen ratkaisu voisi olla fiksu. //en.wikipedia.org/wiki/Tilting_train kohdasta TALGO.
10.09.2006 17:02 Tapani Kunnas Eihän ajolanka ole liian alhaalla muillekaan 2-kerrosvaunuille. Vai olenko nyt tyhmä kun en ymmärrä miten se asiaan liittyy?
10.09.2006 17:11 tks Itse ymmärsin, että tuossa puhutaan ratikoista. Vai voiko ratikka-sanan ymmärtää monellakin tavalla?
10.09.2006 17:32 Pauli Kyllönen Lokka tais ny sekottaa RAVINTOLAvaunun ratikkaan.
10.09.2006 17:40 jpl Kälviällä palasiksi menneen rungon (nro. 5) tilalle saatetaan mahdollisesti tilata uusi juna. Mitään ei lie vielä kuitenkaan päätetty.
10.09.2006 18:00 Masa Muuten todella tyylikkäitä ja siistejä nuo Pendolinot, mutta ongelmiahan niissä on kyllä on ollut. Mutta eihän sitä tiedä, eikös VR:llä ollut jonkinlainen optio lisäjunista?
10.09.2006 18:21 Jorge Tuskinpa 5-rungon tilalle mitään uutta kokonaista runkoa tilataan, kun vain yksi vaunu on vaurioitunut tuntuvasti.
10.09.2006 18:28 Che Vitosrungon tilalla voitaisiin vaikka kokeilla paremmin kiihtyväksi kehitettyä pendolino-mallia.
10.09.2006 18:35 Arttu Kosonen Missäs 5-pendo majailee?
10.09.2006 19:27 joht. Nyman Hommahan menee tosiasiassa niin, että VR hankkii 18 uutta Pendolino-runkoa tulevina vuosina. Näistä uusista 18 rungosta aina toinen on varalla, jos toinen sattuu hajota matkalla.
10.09.2006 19:34 Teemu Lokka on se niin mukavaa kun omistaa lukihäiriön :P
10.09.2006 19:35 Masa Siis mitä?, eikait enää tule 18:a uutta Pendoa, niitähän on nyt tasan 18. Tulispa niitä lisää vielä... :( :(
10.09.2006 21:09 Tapani Kunnas Ei mullakaan muuten olisi mitään Pendoa vastaan, mutta se korinkallistusmekanismi saisi kyllä toimia paremmin. Nykyisellään se toimii liian jyrkästi eli siinä tuntuu olevan lähinnä vain on ja off -asennot. Tosin tehokkaan matkapahoinvointilääkkeen kanssa minäkin uskaltaudun Pendokyytiin.
10.09.2006 22:53 tomi_ Aika kauan tuota päätöstä viitospendon kohtalosta on sitten jo haudottu, jos vieläkään ei ole päätetty mitä sille tehdään. Kälviän onnettomuudesta otettujen kuvien kommenteissa mainitaan myös, että kuorma-auton liikennevakuutusyhtiö maksanee VR:lle korvauksia pendon seisontapäivien mukaan. Halpaa huvia?
10.09.2006 22:58 Che Ei sillä pendolla kannattaisi ajaa muutenkaan, VR saa maksaa vakuutusyhtiölle ;)
11.09.2006 00:58 Lari Nylund Henkilökohtaisesti odottelen, että pikkuhiljaa keksisitte uuden aiheen \"ainaiselle\" ruikutukselle Pendolinoista. Kuten jo aiemmin ollaan asiasta kirjoiteltu, niin loppupeleissä kovinkaan monella ei ole runsaasti kokemusta Pendolinojen ongelmista, vaan uskoo mitä muualta on kuullut tai lehdistä on lukenut... Eihän siinä, jokainen uskoo mihin tahtoo. Sitä en toki kiellä, etteikö Pendolinoissa olisi joskus ollut ongelmia, mutta onko rataverkon huono kunto Pendolinon vai kenties jonkun muun osapuolen syy? Onneksi pikkuhiljaa alkaa olla havaittavissa päättäjissäkin heräämistä todellisuuteen, että Suomen rataverkko on yksinkertaisesti rapistumassa ja pikaisia isoja panostuksia kaivataan, ettei mennä perse edellä puuhun. Muistelen vain kauhulla viime kevättä Seinäjoen ja Oulun välillä, kun kaukoliikenteen kalustolla ajettiin sn50/80 pitkiä pätkiä... Matin asialliseen kysymykseen oikea vastaus on, että Pendolinoja on Suomessa 18 kappaletta, joista 15 on normaalisti kierrossa, 2 huollossa ja 1 poissa liikenteestä toistaiseksi tasoristeysonnettomuuden vuoksi (Sm3 7x05).
11.09.2006 08:52 tks En suosittele pendomatkaa rantaradalla. Valitkaa mielummin IC- tai Pikajuna. (Ellette sitten ota tosi tehokkaita matkapahoinvointilääkkeitä mukaan... :)
11.09.2006 09:25 Misa Lammio UJA:n myötä en ole Tampereella nähnyt ainuttakaan Pendolinoa ajoissa. Myöhästymiset ovat tosin olleet usein vain muutamia minutteja. Käyn kuitenkin asemalla useamman kerran päivässä joten uskallan väittää että ainakin puolet Pendolinoista ei ole ajoissa liikenteessä.
11.09.2006 10:33 jpl Viitospendosta on semmonen huhu liikkeellä, että vaurioita on vähän joka vaunussa, joista kaksi ekaa on eniten vääntyneitä rungon osalta. Kyseinen junarunko on seissyt n. vuoden Turussa kahdessa palassa, eli vaunut 7205-7605 ratapihalla ja 7105 konepajan hallissa. Huhu kertoo myös, että viitosrunko joutuu hylkyyn ja tilalle tulee ihan kokonaan uusi juna. Pendoista on jo yksi runko hylätty (ja romutettu?) ennen VR:lle toimitusta, joten kohta niitä on valmistettu 20..
11.09.2006 11:24 Lari Nylund Misalle: Kun kysymyksessä on muutamien minuuttejen myöhästyminen, niin kysymyksessä on useimmiten joku tai jotkut seuraavista syistä: Muu liikenne (vastaantulevan- tai yhteysliikennejunan odottaminen), Matkustajien aiheuttama viivästys (ruuhkat, häiriöt). Asioilla, jotka vaikuttavat turvallisuuteen on suurempi arvo kuin aikataulun mukaan liikennöimisellä, joten asioiden ollessa samaan aikaan vaakakupissa painotetaan turvallisuuteen. Haluaisitko itse olla perillä aikataulun mukaisesti vai turvallisesti? Toki pyrimme saavuttamaan molemmat, mutta aina se ei onnistu. Junaliikenne koostuu niin monesta eri tekijästä, että kannattaa tutustua myös taustoihin, ennenkuin alkaa minuutin myöhästymisestä hirveästi meteliä pitämään. Valtterille: Matkapahoinvoinnista Pendolinossa on tasaisin väliajoin ollut puhetta jo koeliikenteen alkamisesta lähtien. Ihmisillä on toki eroavaisuuksia tasapainoelimistössä, josta matkapahoinvointi käsittääkseni johtuu. Kun olen keskustellut muutamien henkilöiden kanssa heidän ongelmasta Pendolinossa, niin olemme päätyneet seuraavanlaiseen ongelman ratkaisuun. Asiakkaat ovat katsoneet Pendolinosta lähellä jopa 220km/h vilisevää maisemaa ja tämä on varmasti suurin syy pahoinvointiin. Heti kun he ovat alkaneet katsomaan kauemmas taivaanrantaan, niin olo on alkanut helpottamaan. Totta toki on%kommentti=Misalle: Kun kysymyksessä on muutamien minuuttejen myöhästyminen, niin kysymyksessä on useimmiten joku tai jotkut seuraavista syistä: Muu liikenne (vastaantulevan- tai yhteysliikennejunan odottaminen), Matkustajien aiheuttama viivästys (ruuhkat, häiriöt). Asioilla, jotka vaikuttavat turvallisuuteen on suurempi arvo kuin aikataulun mukaan liikennöimisellä, joten asioiden ollessa samaan aikaan vaakakupissa painotetaan turvallisuuteen. Haluaisitko itse olla perillä aikataulun mukaisesti vai turvallisesti? Toki pyrimme saavuttamaan molemmat, mutta aina se ei onnistu. Junaliikenne koostuu niin monesta eri tekijästä, että kannattaa tutustua myös taustoihin, ennenkuin alkaa minuutin myöhästymisestä hirveästi meteliä pitämään. Valtterille: Matkapahoinvoinnista Pendolinossa on tasaisin väliajoin ollut puhetta jo koeliikenteen alkamisesta lähtien. Ihmisillä on toki eroavaisuuksia tasapainoelimistössä, josta matkapahoinvointi käsittääkseni johtuu. Kun olen keskustellut muutamien henkilöiden kanssa heidän ongelmasta Pendolinossa, niin olemme päätyneet seuraavanlaiseen ongelman ratkaisuun. Asiakkaat ovat katsoneet Pendolinosta lähellä jopa 220km/h vilisevää maisemaa ja tämä on varmasti suurin syy pahoinvointiin. Heti kun he ovat alkaneet katsomaan kauemmas taivaanrantaan, niin olo on alkanut helpottamaan. Totta toki on, että Pendolino matkan aikana, etenkin rantaradalla, heiluu puolelta toiselle runsaiden mutkien ja niistä aiheutuvien kallistusten vuoksi. Käytävällä kannattaa ottaa oppia junahenkilökunnan kävelytyylistä - seuratkaa piruttain seuraavilla matkoilla. Jalat ovat hieman levällään ja käveleminen helpompaa. Samaa tyyliä harrastavat myös lentoemännät;)
11.09.2006 11:37 Jape Ruotsalainen Voisi vaikka ostaa pendoja, jos ei muuten riitä toista runkoa S 92:seen jatkossa. Kaaosmainen tilanne eilen välillä Pm-Tpe. Paikat oli myyty loppuun hetkessä ja ihmisiä istui/seisoi käytävillä ja eteisissä. Ja mikä mukavinta näille liputtomille Jyväskylästä tulleille: koska lippuluukku ei lippua ollut myynyt, joutui lipun ostamaan konnarilta ja lisämaksua rapsahti 6 euroa, vaikka paikkana käytävä! Toki myöhemmälläkin voisi mennä (jos oma aikataulu sallii), mutta jos on asemalle ehtinyt tulla, ei varmaan huvita kahta tuntia odotella, vaan ennemin valitsee sitten käytäväpaikan. Viikko sitten oli vielä pahempi ruuhka.
11.09.2006 11:51 Lari Nylund Jape: Tuollaisista junista kannattaa aina tehdä myös asiakkaiden palaute, niin asiaan ruvetaan varmasti kiinnittämään huomiota. Pendolinossa ei sääntöjen mukaan saisi olla yhtään asiakasta seisomapaikalla, joten kyseisissä tapauksissa junahenkilökunta on joustanut. Itse olen ihmetellyt, että perjantaisin ja sunnuntaisin ovat hämmästyneitä ruuhkista. Silloinhan porukka liikkuu ja harva lähtee \"extempore\" matkalle, vaan on tiennyt lähdöstä jo monta päivää. Lipunostaminen jätetään kuitenkin viimeiseen hetkeen ja sitten ihmetellään ruuhkaa lipputoimistossa sekä asiaa, ettei saanutkaan juuri haluamaansa paikkaa. Tietyn paikan pystyy lunastamaan 8 viikkoa ennen junan lähtemistä, joten jos on ajoissa liikenteessä, niin varmasti pystyy asiaan vaikuttamaan. Viime hetkellä saa sitä mitä on jäljellä - jos on...
11.09.2006 12:13 Nikolas Yhdyn täysin tks:n kommenttiin. Kerran erehdyin menemään Kr-Epo Pendolla (oli vielä ensimmäinen pendomatkani koskaan)... Aivan järkyttävää kyytiä oli. Pikajunakaan ei ole minulle vaihtoehto rantaradalle, tunneleiden vuoksi. Paineistettu IC/IC2 on ainoa vaihtoehto minulle sinne.
11.09.2006 13:01 Repe Matkapahoinvointi junassa on kunkin matkustajan yksilöllinen vaiva, hetkellinen tai pitkäaikainen. Junatyypillä tuskin on merkitystä pahoinvoinnin laatuun. Minulle tuottaa henkistä pahoinvointia esim. seuraava seikka: S1 ja S8 kulkevat Lahden ja Joensuun välin samalla nopeudella ja samoin pysähdyksin kuin IC-junat. Kuitenkaan Pendolinossa ei tarjota matkustajan käyttöön panttilukittavaa säilytyslokeroa toisin kuin IC:n kaksikerrosvaunuissa. Mihin perustuu Pendolinon lisämaksu tällaisissa tapauksissa??
11.09.2006 13:03 jpl Pendolino heiluu (ja keikkuu!) huomattavan paljon - enemmän kuin siniset vaunut.
11.09.2006 13:40 Jape Ruotsalainen Lari: Jep, palautetta meinasinkin jättää. Ja olen samaa mieltä, että lippu kannattaa ajoissa ostaa ja itsekin niin aina teen, JOS matka on tiedossa jo aiemmin. Mutta auttaisiko se asiaa siinä mielessä, että tilaa olisi enemmän? Jos esim tässä tapauksessa olisi juna myyty loppuun jo perjantaina, olisiko junaan muka jostain toinen runko löytynyt? Epäilen. Tätähän mainostettiin silloin suuren lippu-uudistuksen yhteydessä, että nyt tiedetään, jos juna myydään loppuun ja asemalta voidaan lisätä vaunuja mukaan, mutta enpä ole koskaan lisävaunuja nähnyt. Mitä muuten olisi sääntöjen mukaan pitänyt niille ylimääräisille tehdä, jotka mukaan kuitenkin änkesivät? Jättää ratapenkalle?
11.09.2006 13:54 Lari Nylund Pendolinon tekninen ongelma on se, että junaan ei pysty lisäämään lisävaunua vaan pitäisi lisätä kokonainen yksikkö. Yksikköjä on normaalikierrossa 15 ja sunnuntaina varmasti kaikki ovat liikenteessä. Tee Jape palaute, niin tilannetta varmasti seurataan. Uskon, että kollega on tehnyt asiasta myös oman raporttinsa.
11.09.2006 16:23 Oskari Väisänen S53:ssa oli sama ongelma perjantaina (8.9.) ainakin välillä Tpe-Pko. Ihmiset joutuivat seisoskelemaan käytävillä ja konduktööri joutui myymään puheiitensa mukaan 60(!) lippua Tampereelta nousseille matkustajille, mutta kiitos kuitenkin konduktöörille kivasta asenteesta ja iloisuudesta! :)
11.09.2006 16:36 pjh Larin ohje katseen suuntaamisesta horisonttiin on hyvä ja oikea, käyttäkää ihmeessä jos matkapahoinvoinnista kärsitte. On nimittäin monen merisairaan kohdalla merellä testattu ja toimivaksi havaittu. Älkääkä ihmeessä ainakaan pistäkö silmiä kiinni...
11.09.2006 16:37 Masa Niin eihän suurikaan osa näistä vioista ole Pendolinon syy, vaan rapistuvan rataverkon ansiota! Jos rataverkkoa parannettaisiin, eikös Pendolino pääsis silloin vasta oikeuksiinsa? Muuten Pendolinot ovat kyllä minun mielestäni Suomen komeimpia junia tällä hetkellä!
11.09.2006 17:08 Pirkka Oliko ne sitten pakko ostaa jos rataverkko ei 15 vuoteen niitä pysty käsittelemään!??!?!?! Miksi ihmeessä VR osti ne italiasta asti, eihän ne toimi ikinä.. ruottilaiset on kehittäneet x2000 mutta eipä se VR:ää kiinnostanut.. Oikeasti jos tässä jotain pitää syyttää on se VR OSAKEYHTIÖ. ne osaavat kyllä siellä kepulikonstit....
11.09.2006 17:09 Pirkka Ja minulla ainakin Pendolinon matkapahoinvointi johtuu siitä sivusuuntaisesta liikeestä mitä se ainoana junana suomessa tekee... ei mistään maisemista.
11.09.2006 19:14 Dakkus Tässäpä taas muistuu ihanasti mieleen vessakokemukseni pendosta. Juna oli saanut päähänsä kallistella aivan jatkuvasti äärilaidasta toiseen, riippumatta siitä, oltiinko kurvissa vai suoralla. Yritä siinä sitten saada kustua, kun vaihtoehdot on kuseskella vuorotellen molemmille puolille pönttöä tai sitten istahtaa renkaalle, joka on aivan karseassa kunnossa..
11.09.2006 20:20 Jouni Paperillahan ne pöntöt muuttuvat istuttaviksi. Ei siellä mitään syövyttävää myrkkyä kuitenkaan ole. Nykyaikana kun ei enää käytöstapoihin näytä kuuluvan, että jokainen siivoaa omat jälkensä, niin joskus ne jäljet joutuu siivoamaan seuraavana käyttäjänä.
11.09.2006 21:21 Arto Mulle kelpaa kaikki junat. Ainut matkustusmukavuutta alentava tekijä on mielestäni kova meteli jota ei kyllä joudu kuuntelemaan missään VR:n nykykalustossa. Museovaunuissakaan ei niillä nopeuksilla millä ne kulkee ole mitään vikaa matkustusmukavuudessa, tai no penkit saattavat olla melko kehnoja.
11.09.2006 21:40 pjh Jere: Larihan jo sanoi, että matkapahoinvointi johtuu tasapainoaistista. Aiheesta löytyy varmaan paljonkin lisätietoa netistä hakusanalla \"merisairaus\". Maisema liittyy asiaan siten, että suuntaamalla katseesi horisonttiin, aivosi pääsevät taas perille siitä, miten päin tässä ollaan, ja pahoinvointi heikkenee tai loppuu.
11.09.2006 22:15 Arto Itse kärsin matkapahoinvonnista ja vaikkapa autossa on syytä katsella vaan eteenpäin. Junissa, laivoissa ja lentokoneissa en koskaan ole kärsinyt matkapahoinvoinnista kun taas linja-autossa saatan alkaa voimaan pahoin!
11.09.2006 23:36 jpl Vähän tarkempaa tietoa saatiin: Viitospendo korjataan, yksi vaunu on Italiassa parhaillaan korjattavana.
12.09.2006 08:50 Timo Salminen Rautatieharrastuksesta huolimatta olin onnistunut välttämään pendolinolla matkustamisen tämän vuoden elokuuhun asti. Silloin jouduin paikkaamaan aukon välillä Hl - Yv, eikä ainakaan noin matkustusmukavuuden puolesta erityisesti vakuuttanut. Keskitasoa, sanoisin. Seinälevyt kolisivat, ja kun paikkani sattui telin päälle, jyrinä oli välillä melkoinen. Näin oli jo Hl - Tpe - Sk, jossa ei voine syyttää rataa. Liekö muillakin ollut huonoja kokemuksia, sillä kun junaan tuli Tampereella iäkäs pariskunta, rouva katsoi lipusta paikkanumeroita ja tuhisi miehelleen kiukkuisesti: \"Minä misshään vesshan viäresh ala ishtumaan!\" Etsivät toisen paikan, jossa pysyivät, kunnes Sk jäivät junasta.
12.09.2006 18:51 tks Ei tulisi mieleenkään kärsiä matkapahoinvoinnista lentokoneessa tai laivassa. :) Junassakin onneksi vain rantaradalla.
12.09.2006 22:37 mjk Hassua, minun mielestäni pendot taas ovat varsin mukavia ja hiljaisia kulkupelejä, eikä kallistelu haittaa lainkaan. Outoa on kylläkin se, että juna ylipäänsä on suostunut kallistelemaan vain noin puolet niistä kerroista, jolloin olen mukana ollut. Huippunopeuttahan ei sitten ilman kallistelua ajetakaan..
13.09.2006 10:26 Sakari Kestinen Musta Ed*-vaunut ja Sm4-junat ovat mukavempia matkustusmukavuudeltaan Sm3:een verrattuna, mutta ei Pendoissakaan sinänsä korkeaa hintaa lukuunottamatta mitään vikaa ole.
13.09.2006 10:37 Pauli Kyllönen Minulla ei tuu matkapahoinvointia pendossa matkustaessani. Ed* vaunut ovat kuitenki mukavempia matkustaa kuten pendolino, jossa meinaa paleltua kun se ilmastointi on tehokkaampi kuin Ed* vaunuissa.