Syyskuu 2006

Havainto

19.09.2006 20:58

Uusi Veturimies-lehti on ilmestynyt. Tutustu lehteen Veturimiesten liiton sivuilla: //www.veturimiesliitto.fi/easydata/customers/vml/files/Veturimieslehdet/veturimies_3-2006.pdf

Lähettäjä: Lari Nylund

Kommentit

19.09.2006 23:35 Ville Vehmaa Lehdessä kirjoitettiin kovasti yksityistämistä vastaan. Lehdessä väitettiin, että yksityistetyt rautatiet eivät investoi kalustoon eivätkä kunnossapitoon. Kokemus osoittaa toista: Virossa uusittiin koko kalusto ja kunnossapitoa tehdään koko ajan! Englantilaiset kertovat valtionyhtiön olevan paras työnantaja, mutta kuitenkin tuon saman lehden mukaan Norjassa parasta palkkaa maksaa yksityinen yhtiö.
19.09.2006 23:40 Che Brittien tapaus oli muutenkin samaa rautateiden kilpailuttamiselle, mitä Neuvostoliitto oli sosialismille, näin karrikoidusti ilmaistuna.
20.09.2006 00:52 Sakari Kestinen Ja yksityisten operaattoreiden tulo rautatieliikennöitsijöiksihän ei tarkoita rautateiden yksityistämistä vaan markkinain avautumista. VML:n ja suureksi osaksi myös RautL:n vastahakoisuus kilpailun avaamista vastaan on omituista, todennäköisestihän työpaikkojen määrä alalla vaan kasvaa kilpailun avauduttua. Ruotsissa ja Saksassa on erityisen hyviä kokemuksia kilpailun avaamisesta, Suomessa se on kiireellistä ainakin sen liikenteen osalta, mitä VR ei halua liikennöidä. Sen jälkeen myös se (lähi)liikenne, jota VR ajaa tappiollisesti pyytäen valtion tukia voitaisiin myös kilpailuttaa, mutta esim. Tampereen pikaraitiotien linjaus rataverkon kanssa samassa maastokäytävässä kaupunkiratana on vaakalaudalla nimenomaan rautatielain vuoksi.
20.09.2006 01:20 JE Villelle: MTAS on valtionyhtiö, vaikkakin väärän (eli Ruotsin) valtion. Viron esimerkki puolestaan on kaluston suhteen poikkeus, koska lähtötilanne Neuvostoliiton jäljiltä oli niin heikko. Esimerkiksi Ruotsissa kokonaan uutta kalustoa ei-valtionyhtiöistä on hankkinut vain varakas norjalainen Hector Rail.
20.09.2006 09:11 Christian Dahlström Tottakai liittojen kuuluISI olla kilpailuttamista vastaan, sillä sehän huonontaa ilman muuta työntekijöiden asemaa ja etuja. (Vaan enpä ole huomannut että RautL mitään sen asian eteen tekisi, tai edes olisi sitä vastaan......)
20.09.2006 11:50 Che Kun kilpailu alkaa, Rautatievirasto taitaa perustaa uuden oppilaitoksen rautatiehenkilökunnan kouluttamista varten?
20.09.2006 12:02 Esa Leskinen Vaikka Britannian yksityistettyjä rautateitä on kovasti kritisoitu, ei kaikki ole pielessä. Veturimies-lehden artikkelissa viitattiin tavaraliikenteen lisääntymiseen, mutta myös matkustajaliikenne on kasvussa: vuonna 2005 Britannian rautateillä tehtiin yli miljardi matkaa, eli 40% enemmän kuin vuonna 1996. Samanlaisiin matkustajamääriin saarivaltakunnassa päästiin viimeksi 50-luvun lopulla, jolloin rataverkko oli kaksi kertaa pitempi.
20.09.2006 13:18 Ville Vehmaa Kiitokset JE:lle korjauksesta, muistin MTAS:n omistajan väärin. Muistaakseni lehdessä kirjoitettiin, että YKSITYISTETYT rautatiet eivät ole investoineet kalustoon eivätkä radanpitoon. Rautateitä on yksityistetty lähinnä Virossa ja I-B:ssä, ja molemmissa kalustoon on investoitu todella paljon, joten mielestäni lehdessä esitetty väite on täyttä puppua. Ymmärsin asian kuten Sakarikin: \'yksityistetty rautatie\' ja \'yksityinen operaattori\' ovat eri asioita.
20.09.2006 17:32 JE Ainakin yksityisten operaattorien (riippumatta siitä, onko myös rataverkko yksityinen) järjestelmässä variaatiota on enemmän. Britanniassa esimerkiksi variaatiota on todella runsaasti, sekä myönteiseen että kielteiseen suuntaan.
20.09.2006 19:05 Jouko Torvikoski Ja onpa tuohon lehteen näköjään päässyt vaunut.orgilaisista Anssi P.